Frazy i inne - info dla początkujących - Forum 4CLUBBERS.PL
Wróć   4CLUBBERS.PL > Forum Producentów muzycznych / Strefa dja > DJ Zone - Dyskusje

Szczegóły wątku: Autorem wątku jest: blackmister
Temat ma 1 komentarzy i 9269 odwiedzin. Ostatni komentarz napisano 10-04-2016 (02:11).


Lista oznaczonych użytkowników


Frazy i inne - info dla początkujących


zobacz także:

« Freestyler tworzenie fixtur lub Gdzie można zaopatrzyc się w legalne mp3 i płyty CD. »
Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 02-09-2015, 16:53   #1
..:: true Member ::..
  
 
blackmister's Avatar
 
Dołączył/a: 20 Oct 2012
Miasto: Zielona Góra
Postów: 651
Tematów: 116
Podziękowań: 140
THX'ów: 457
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 36 (+)
blackmister 36
Odwiedź profil blackmister na Facebook Odwiedź profil blackmister na Twitter Odwiedź profil blackmister na Soundcloud.com Odwiedź profil blackmister na Mixcloud
Frazy i inne - info dla początkujących

Od jakiegoś już czasu dostaję sporo wiadomości na PW, w których userzy proszą o ocenę jakiegoś ich mixu. Pomijając sporo innych pytań, duża część z nich sprowadza się głównie do: “a nie pogubiłem fraz?” , “trafiłem w nie?”, itd. Gdybym miał 16 lat i siedział całymi dniami grając w jakże typowego “ceesa”, chętnie bym przesłuchiwał i “liczył” każdego mixy, odpisywał i każdemu na PW wygłaszał epopeję na ten temat. Ale niestety mam już swoje lata - praca, obowiązki - i po prostu nie mam zbyt dużo czasu, by każdemu z osobna taką epopeję pisać, a tym bardziej starannie przysłuchiwać się każdemu nadesłanemu, nierzadko dłuższemu jak godzinę, mixowi. Skłoniło mnie to do napisania nieco dłuższego tematu niż ten przypięty od jakiegoś czasu wyżej w tym dziale, w którym jeden z kolegów tłumaczył bardzo ogólnikowo liczenie bitów. Wszystko OK, z tym że są to informacje bardzo ogólne , podstawowe, nie wybiegające poza pewne standardy i założenia, że każdy track jest idealnie przeliczony i możemy liczyć tyko same 32 bitowe frazy. Rzeczywistość jest niestety zupełnie inna - zwłaszcza, że dziś w epoce komputerów producentem może stać się każdy, kto dorwie pierwszy leprze program do klejenia sampli - i jakieś sample. Ale nie każdy taki domorosły producent niestety wie, jak powinien być odpowiednio wykonany taki track, przez co po internecie krąży potem wiele “editów”, “remixów”, “maszupów”, “bótlegów” i innego dziadostwa zwykle do odegrania na raz czy dwa, a potem do zapomnienia. Tylko, że duża ćżęść z nich jest właśnie błędnie wykonana (może nie mówmy tu konkretnie o spasowaniu elementów, masteringu, itd. - chodzi o samą ilość bitów), przez co wiele osób, szczególnie początkujących ma problemy z trafieniem we frazę - bo nie sprawdził się ten poradnik z tematu wyżej, który, jak mówiłem, tyczy się tylko “idealnych” piosenek (no może przesadzam - po prostu policzonych w sposób, który producent wie, jak to odpowiednio zrobić).

Dla łatwiejszego zrozumienia, czym jest w ogóle fraza, będziecie musieli nieco odbiec od standardów, które pewnie w wielu miejscach już czytaliście, albo ktoś Wam opowiadał. Praktycznie chyba zawsze wmawiano Wam, że fraza to odcinek 32 bitów. To jest tylko po części prawda. Nie zawsze fraza składa się 32 bitów (choć czysto teoretycznie tak) - przez co nie zawsze puszczanie kolejnego utworu po którejś, 32 bitowej frazie będzie oznaczało dobrze zrobione przejście. Ale po kolei. Otóż są tracki zrobione tak, jak powinny:



Możecie sobie liczyć każdy moment, którym butem tupiecie w takt bitu - i tak, od początku, co 32 bity (na 33 bit - tj na 1 nowej frazy) wchodzi coraz to nowy element - najpierw bass, potem jakieś drumsy, potem jakiś syntezator czy cokolwiek co tak brzmi, potem wokal, potem wokal się kończy, itd. Typowy progresywny track. W takim przypadku wejściem z nowym trackiem tak naprawdę gdziekolwiek, po obojętnie której frazie, poskutkuje dobrze ułożonym przejściem, jeśli chodzi frazy (nie mówię tu o innych “zasadach” czy też powinności, żeby gdzieś tam nie włazić wokalem na wokal, momentami które do siebie w ogóle nie pasują, itd. - chodzi o sam układ 32/32).

Są jednakże tracki, które niestety nie są zbudowane tak jak powinny - i to im trzeba poświęcić najwięcej uwagi:



Tutaj problem polega na tym, że fraza nie trwa 32 bity - tylko różnie, raz 28, raz 36. Prawdopodobnie cały track jest wyliczony dobrze (tzn ilość bitów ogólnie jest “parzysta” - oraz jeśli chodzi o liczbę fraz), tylko po prostu zostały zaniechane odcinki nazwijmy to “międzyfrazowe” i jedne z nich są dłuższe - a inne krótsze. Nie wiem szczerze mówiąc czemu ma służyć taki zabieg, ale wiem na pewno, że mnie to osobiście wk*rwia i wymusza korzystanie z pętli lub przeskoków pomiędzy frazami, jeśli takową chce się odpowiedni wydłużyć lub skrócić - żeby w mixie ten track brzmiał tak, jak powinien.

Nie liczcie już od samego początku, bo początek i tak jest zepsuty i w dodatku idzie się pogubić - ustawcie od razu na 0:43 - jest przerwa w bicie, pada “... And just listen” - a następnie zaczyna się bit już z większym basem, którego widmo przedstawiam poniżej.



Jak zaczniecie liczyć od momentu oznaczonego markerem 6, zauważycie że “fraza” kończy się nie po 32 bitach, a po 28 - przy markerze 4 - i od markeru 4 (nie pomyliłem się, 5 oznaczyłem tylko koniec motywu z basem (po 24 bitach) zaczyna się kolejna, a powinna 4 bity dalej, w miejscu, gdzie pod widmem znajduje się zielony trójkąt. Odległość zielonego trójkąta przy bicie oznaczonym 6 do tego trójkąta po prawej stronie to właśnie 32 bity i tyle powinno trwać fraza, moment w którym kończy się motyw powinien zacząć się od dopiero od 4 markera, a nie od 5. Tutaj problemu by nie było, by to dobrze zagrać, tylko kłopot leży w tym, że na motyw z basem składa się układ 8 elementowy (po zapętleniu dopiero 8 bitów słyszymy taki sam motyw jak w tracku, przy zapętleniu 4 bitów jest on o połowę krótszy i usłyszymy tylko połowę owego motywu powtórzoną 2 raz, co brzmi nienaturalnie). I to jest główny problem, że nie da się po prostu nałożyć pętli 8 elementowej i odpuścić po 8 bitach - bo fraza będzie teraz dłuższa o 4 bity, a przy nałożonej 4 bitowej pętli co prawda układ zostanie zachowany (tak, że fraza będzie miała 32 bity), ale jak pisałem wcześniej będzie to brzmiało nienaturalnie, bo linia basowa ma 8 elementów składających się na cały motyw. Jedyne wyjście to ustawienie 2 punktów cue (jeden w momencie początku motywu - np. przy 6 - drugi w miejscu markera 5 - i gdy bit dochodzi do markera 5, przeskakujemy na 4 bity do miejsca markera 6, po czym ponownie wracamy do markera 5 - wówczas zostanie zachowany i układ frazy (32 bity) - i brzmienie takie, jakie powinno być. Oczywiście to rozwiązanie jednorazowe bo, jak się okazuje, kolejna fraza jest również źle policzona i musielibyśmy się bawić punktami cue od nowa. Cóż... Ale to jest właśnie typowy przykład tego, że track wcale nie musi być zbudowany na frazach 32 bitowych i jakiekolwiek liczenie do 32 i wrzucanie nowego tracku na 33 bit, czyli 1 nowej frazy jest po prostu zbędne, bo i tak nie wyjdzie to spójnie. Lepiej poczekać aż cały track przeleci, lub sobie go skrócić poprzez przeskoki cue zbliżając się do końca - i puścić nowy track jak w momencie np. w okolicach 3:35 - po wokalu narasta szum i wyraźnie zaczyna się od nowa nasz “główny” motyw - czekamy, aż noise opadnie i zapętlamy 8 bitów (żeby nie zapętlić z szumem bo jest on zmienny na całej długości - biędzie wiadomo, jak będzie brzmiało), wchodzimy z nowym trackeim, mixujemy - i wszystko, o ile dogrywany track będzie już równy - będzie brzmiało spójnie i tak, jak powinno.

Są jednak przypadki, gdzie jest w ogóle totalna rozpierducha, raz fraza zaczyna się na w ogóle nieparzystym bicie, ich liczba jest w ogóle zupełnie z d*py - i tak dalej, nie chce mi się nawet opisywać co można z czymś takim zrobić, ale wiedzcie, że nic już czemuś takiemu nie pomoże i próby dogrywania - a tym bardziej z dzieleniem tego na 32 bitowe frazy - są po prostu bezcelowe:



W starszych trackach, czego być może sporo osób nie pamięta, bo albo nie jest wystarczająco stara, albo po prostu nie siedzi w takich utworach, niekiedy w przypadku tracków w wersji extended (wydłużonych) fraza owszem, miała 32 bity, ale w przeciągu całego tracku “coś” zmieniało się co 64 bity, czyli tak jakby 2 frazy. W takim przypadku również wchodzenie co 32 nie zawsze będzie skuteczne i będzie to brzmieć spójnie - trzeba wejść w połowie tej długiej 64 bitowej frazy tak, by przy jej końcu, rozpoczęła się “normalna” fraza utworu z którym własnej wchodzimy (o ile on jest już odpowiednio przeliczony na jego frazy składają się 32 bity). Jeśli jednak wchodzilibyśmy z kolejnym extendem, który także jest zbudowany na 64 elementach, wówczas najlepszym wyjściem jest robienie przejść właśnie co 64 bity - i wówczas mix wyjdzie spójnie. To już kolejny raz, w którym “twierdzenie 32 bitów” się nie sprawdza - nam by to po prostu nie wyszło i zastanawialibyśmy się, co było nie tak - przecież było dobrze policzone, na pewno 32 bity!

Ze względu na to, że dzisiaj rzadko spotyka się tracki o tak długich frazach, złożonych po 64 bity (choć niekiedy i więcej są wciąż spotykane w gatunkach minimal, techno, tam nic się nie dzieje przez cały track, miałem kiedyś na placku nutkę o nazwie “Loop” (‘pętla’) - to przez 11 minut nie działo się dosłownie nic, ten sam 4 elementowy bit przez całą jego długość), przyjrzymy się jeszcze przypadkom, w których fraza nie ma 32 bitów, a zmiksować to jakoś trzeba. Oczywiście jak powtarzam od dawna nie mam nic do big roomowócw, edemowców, grających mózgojeby i gatunki pochodne, ale przez to, że gram zupełnie coś innego po prostu staram się omijać szereg takich tracków łukiem szerszym niż na egzaminie prawka na C+E, jeśli ktoś się kiedyś pokusi o zdawanie - toteż pominę przykłady na ich bazie o ile w ogóle takowe występują. No bo co w przypadku, gdy fraza nie trwa 32 bity, tylko mniej? 8, 16? A no, wtedy, żeby zdążyć wejść i to zmiksować, gra się na pętlach - ja głównie stosuję tę metodę, ze względu na tracki, które grywam i to jak są zbudowane.

Dla przykładu:



W tym tracku owszem, można powiedzieć, że fraza trwa 32 bity, ale tak naprawdę nie da się do tego utworu dograć czegokolwiek, co jest podzielone równo na 32 bity, a tym bardziej czegoś, co składa się z krótszych “fraz” - 8 i 16 bitowych - ani dograć tego utworu w taki sposób do żadnego innego. Zapętlenie pełnej frazy od samego początku tego tracku (czyli 32 bitów) jest bezcelowe, bo 32 bity to moment, w który już następuje w cholerę zmian i od 17 bitu wchodzi już nowy element, bas. Szerze zapętlenie tu czegokolwiek w jakiejkolwiek ilości nie będzie brzmieć dobrze, bo motyw tworzą tu elementy 8 bitowe, a przy każdym bicie co chwilę pojawia się nowy element, a to jakiś trzask, a to szum... itd. Tym trackiem będę zaczynał kolejną składankę Do It Slow, będę do niego dogrywał track, który zaczyna się 8 bitami, a już potem jest klasyczny układ - co 32 bity jest coś nowego, wyraźnie słychać, że tyle trwa fraza. Wówczas, aby dograć coś takiego, należy zapętlić początek dogrywanego tracku, którego fraza nie będzie trwać 32 bity - a w przypadku, jeśli chcemy wykonać dłuższe przejście - jeszcze i końcówkę utworu, do którego dogrywamy. Tylko, podkreślam, należy ocenić długość pętli tak, by złapała ona wszystkie elementy motywu, z którego się składa (za krótka oraz zbyt długa nie będzie dobrze brzmieć i mix robiony na takiej pętli może nie być zbyt składny).

Niekiedy pojawiają się problemy z momentem “liczenia” pętli. Nie zawsze “cokolwiek”, co słyszymy w tracku, jest początkiem frazy. Idealnym przykładem jest:



Fraza w tym wypadku nie zaczyna się w momencie, gdzie koleś krzyczy “All aboard! The soul, funky train!” - tylko bitem, który tworzy główny motyw i zaczyna się w ok. 3.5 sekundzie - i dopiero od tego momentu należałoby dzielić te track na 32 bitowe frazy. Praktycznie w większości przypadków, gdzie motyw zaczyna się jakimś szumem, acapellą czy innym elementem, to nie będzie to początek frazy.

Oczywiście to “liczenie” fraz biorę zawsze w cudzysłowie, gdyż nikt tak naprawdę nie siedzi i nie liczy fraz. Wy, jako DJe, musicie mieć coś, czego się po prostu nie da wyćwiczyć... Coś co jest uznawane wręcz za minus nabywany w tym fachu, czego już nigdy nie da się “oduczyć” - mianowicie automatyczne dzielenie bitów na kawałki 4 bitowe a następnie dłuższe 32 bitowe frazy, wszystkiego co słyszycie. Mózg powinien już być przystosowany do tego, by na podstawie ilości elementów, nacechowania emocjonalnego utworu, opadających lub narastających szumów, wchodzących nowych motywów, itp być w stanie niezwłocznie stwierdzić, w którym momencie się znajdujemy i w którym momencie rozpocznie się kolejna fraza. Są tracki, jak wcześniej pisałem, w których nie ma zbyt dużo elementów, na podstawie których moglibyśmy rozpoznać, kiedy wejdzie nowa fraza. To głównie starsze nutki techno, gdzie motyw jest praktycznie zapętlony i nie jest z grubsza słyszalne, gdzie wyraźnie zaczyna się nowa fraza, zwłaszcza jeśli nowe elementy wchodzą przez długi okres czasu i ich poziom narasta stosunkowo powoli. Idealny przykład:



Jeśli przyjdzie wam dograć utwór do czegoś takiego, właściwie bez względu na to, gdzie wrzucicie wasz track to jakoś tam się uda to zmiksować, ale o wiele łatwiej jest samemu zrobić sobie “znacznik”, by nie tylko słuchaczom dać do zrozumienia, w którym momencie się znajdują, ale także by samemu nie popaść w ogłupienie - wystarczy np. ściąć bas przez 4 bity - i moment, w którym przywrócimy bas, traktujemy jako początek nowej frazy i od niej po 32 bitach czy ile tam wymaga track/sytuacja wchodzimy z nowym utworem.

Niekiedy utwór może być przeliczony odpowiednio, ale rozmieszczenie elementów może powodować, że wydaje nam się, iż fraza wchodzi za szybko lub za późno. Przykład:




I odsłuchajcie od 1:00. Leci wokal: “We back in the mix...”, następuje ścięcie basu, czyli wchodzi nowa fraza. Po 1:17 słychać “Ch-check this out!” - i nieoczekiwanie wchodzi bit nowej frazy. Tam jest przeliczone wszystko OK, frazy trwają 32 bity. Wokal przed 1:14 “I’ve got the power” został po prostu opóźniony o pół bitu (wszedł pół bitu później, podobnie jak “ch-check this out”) - i nasz mózg normalnie odbiera to w taki sposób, iż jest to nierówno - ponieważ liczył na to, że fraza wejdzie tak, jak tuptamy sobie do tego bitu i jego elementów - celowo został przez ten moment wyciszony motyw, zostały same wokale. I gdy nasz mózg próbował trafić w bit w momencie “...this out’ <przerwa o długości jednego biu> <nowy bit nowej frazy> - to w tym tracku układ jest wykonany tak: “... This out’<bit nowej frazy>. Jednakże jak już pisałem, wszystko jest tam OK.

Początek frazy niekonieczne zawsze musi stanowić wyraźny bit, wyraźne uderzenie basu. Czasem może go stanowić acapella, która zwykle ma długość całej frazy (lub połowy, jeśli miedzy frazami ma dodatkowo budować napięcie, stanowi łącznik). Nie zawsze jednak fraza będzie wyraźnie rozpoczęta tak samo między elementami o takim samym brzmieniu. To znaczy - zwykle nowa fraza rozpoczyna się motywem, który przez jej dalszą część pozostaje niezmieniony, tak, że daje się jakoś tam zapętlić i to może lecieć w nieskończoność bez oddania wrażenia, że coś jest nie tak. W większości przypadków fraza rozpocznie się wtedy wyraźnym bitem motywu, a wszelkie ścięcia basu, dodane acapelle czy inne zmienne elementy będą 4 czy 8 bitów przed końcem , poprzedzającej tę frazę, poprzedniej frazy - i to nie one są początkiem nowej frazy. Niekiedy jednak trzeba wykazać się wyostrzonym słuchem i trafić zgodnie z tym, co podpowiada i liczy nasz rozum, mimo, brzmienie tracku jest nieco inne. Jako przykład podam tu:



Liczcie bity od początku. Okazuje się, że po 64 bitach gdzie nagle narasta szum, bas wchodzi nie w 65 bicie (czyli na 1 bicie - początku nowej frazy), tylko w 66 bicie - 1 bit nowej frazy jest basu, a kolejne już z basem. W takim przypadku track należałoby oczywiście wrzucić zgodnie z naszymi obliczeniami, tj w tym jednym, pierwszym bicie bez bassu, by mix wyszedł spójny i równy 32/32.

Nie mam już za bardzo pomysłów na to, jak jeszcze “nietypowo” mogłoby zostać rozwiązane pomysły na składność tracku i początki / końce fraz. Oczywiście temat pozostawiam otwarty, momenty mile widziane... Jeszcze taka refleksja na koniec:kiedyś grając w barze pomyliłem się pętlach, przejście wyszło o 8 bitów za krótkie niż powinno. Po prostu 8 bitów wcześniej usłyszałem opadający szum tracku, który chciałem za chwilę ściągnąć faderem do dołu. I wiecie co? Nikt na mnie nie krzyczał. Nie stało dookoła mnie pełno łysolców z kijami do baseballa chcących mi sowicie wpi*rdolić, nie było obecnych tłumów z transparentami i tabliczkami “ZJE*AŁEŚ FRAZY”, nikt nie rzucał we mnie cegłami ani nie zostałem wyniesiony stamtąd przez funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Ludzi po prostu tak, jak się bawili, rozmawiali - tak robili to dalej. Ja wiedziałem, że poszło nie tak jak chciałem, ale na nikim to nie robiło wrażenia. Muzyka po prostu grała dalej a ja widziałem nadal te same, uśmiechnięte buźki i tańczących ludzi.

Dlatego jak coś Wam nie wyjdzie - w szczególności do tych początkujących mówię - to nie przejmujcie się tym w ogóle. Frazy to nie jest coś wybitnie istotnego. Tym bardziej jeśli nagrywacie jakiś mix czy filmik. Jak zepsujecie, to nagracie od nowa, poprawi się, żaden problem. Grając live nie ma poprawek więc i tak jesteście na wyższej pozycji, że i tak możecie to robić. Ja wiem, że nie chce się mixować i po 10 razy tego samego zwłaszcza, że własny mix staje się nudny już po 2 razie robienia selekcji i odsłuchu tych samych tracków. Ale błędów nie robi tylko ten, kto nic nie robi.

Pozdro!
__________________
blackmister jest offline   Reply With Quote
blackmister dostał 5 podziękowań za ten post.
Twoja reklama w tym miejscu - już od 149 PLN rezerwuj termin, tel.669488725, gg:3576096.

4Clubbers Hit Mix Team presents


Stary 10-04-2016, 02:11   #2
..:: true Member ::..
  
 
Dołączył/a: 21 Oct 2013
Miasto: Ostrowiec
Wiek: 26
Postów: 304
Tematów: 38
Podziękowań: 2
THX'ów: 43
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 2 (+)
DjDragon20 2
Odp: Frazy i inne - info dla początkujących

Dzięki takiego opisu szukałem
DjDragon20 jest offline   Reply With Quote
Użytk. którzy podziękowali DjDragon20 za ten post:
Odpowiedz
Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz pisać w nowych tematach
Nie możesz pisać odpowiedzi
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB code is Włączony
UśmieszkiWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Wyłączony


Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
[Wideo] FL Studio dla początkujących PL popek1991 Tutorials 0 01-03-2010 16:46
Trening na rzeźbę dla początkujących Niedzwiedzio92 Kulturystyka & Fitness 3 05-01-2010 16:07

Administracja serwisu 4Clubbers.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum.
Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karna lub cywilna.
Jeżeli zauważyłeś post/temat który jest niezgodny z polskim prawem proszę zaraportować go poprzez klikniecie
Jeżeli nie chcesz aby pojawiła się na forum twoja produkcja napisz to nam "Privacy Policy"
W celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w ramach niniejszej witryny stosowane są pliki cookies, prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką Prywatności

Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 20:46 .


Oprogramowanie Forum: vBulletin
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.
User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.8 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2020 DragonByte Technologies Ltd.
-->