|
Szczegóły wątku: Autorem wątku jest: .KrzyHu. Temat ma 22 komentarzy i 10888 odwiedzin. Ostatni komentarz napisano 22-11-2011 (18:36). |
|
Narzędzia wątku | Wygląd |
28-05-2010, 20:00 | #1 |
..:: Klubowicz ::..
Dołączył/a: 05 Dec 2009
Miasto: Katowice
Postów: 1 505
Tematów: 208 Podziękowań: 1 759
THX'ów: 2 332
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 70 (+)
|
Tutorial - Equalizery w miksie by i
Zaczynamy od przydzielania instrumentów do kanałów w mikserze.
Parę słów o funkcjonowaniu equalizera. Ważne, skup się. EQ2 jest moim ulubieńcem ze względu na przejżystość. Świetny interfejs graficzny z wykresami pozwala dopasować brzmienia instrumentów nie tylko na słuch, ale także uzyskać dobry balans w miksie opierając się jedynie na zmyśle wzroku. Twoją uwagę napewno przykują kółeczka z cyferkami 1-7. Możesz je przesuwać za pomocą myszki, każde z nich modyfikuje poziomą linię, pozostającą zupełnie prostą do tej pory. Napewno wiesz już, że ta linia jest wykresem odpowiadającym za regulację głośności poszczególnych pasm. Gdybyśmy przełożyli to na czystą matmę, pionowo (oś Y) idzie głośność, poziomo (oś X) częstotliwość fali dźwięku. Po prawej stronie na górze znajdują się kolorowe oznaczenia z suwakami pod spodem przypisanymi odpowiednio do każdego z nich. Owe oznaczenia odpowiadają kolorystycznie kółeczkom. Poklikaj w nie, pobaw się suwakami, wszystkim co tam jest i zobacz w jaki sposób wpływasz na wykres. Wykres nad sobą ma podziałkę z wyszczególnionymi na sekcjami od C1 do C9 oraz alternatywnie od low bass do treble. Polecam wyróżnianie poszczególnych instrumentów wzorując się na jednym z wybranych oznaczeń. Po 1 instrumencie na daną sekcję. Proste, co? Za chwilkę przejdziemy do tego, co kryje się pod pojęciem "wyróżnić". Tutaj już zaczynamy ostrą jazdę, zawiąż sznurówki. Separacja kick'a i bas'u. Cel - ładna współpraca brzmień obydwu instrumentów. Ich częstotliwości nie mogą się zbytnio pokrywać, inaczej jest kapeć i nie jest fajnie. Uwierz mi na słowo albo przekonaj się sam. Na obrazku przykładowe rozwiązanie problemu. Tak w swoich kawałkach robię najczęściej, jak Ty to będziesz robił to już wolna amerykanka. U mnie kick jest podbity na 120 HZ, przyciszony w niższych częstotliwościach, bas na odwrót, daje to efekt przyjemnej współpracy instrumentów. Możesz także zamienić te parametry, tzn bas przyciszyć w najniższym zakresie, a podbić w okolicy 120 Hz, natomiast kick z kolei podbić na niskim paśmie (60-100 Hz) i uciąć go w okolicy 120 Hz. Baw się i kombinuj. Podsumowując ten punkt - bas został wyróżniony w okolicy 60-100 Hz, kick wyróżniliśmy na 120 Hz. Lecimy dalej. Cel w tym, poprzednim jak i każdym następnym modyfikowaniu EQ to ładne brzmienie instrumentów względem siebie i oddzielenie wyrózniających się pasm jednego od pozostałych. EQ riff'u podbiłem w okolicy 350 Hz. Jest to średnio-niska częstotliwość (oznaczona low-mid). Zauważ w tym momencie, że zajmując się kolejnymi instrumentami, tworzę na equalizerze "ząbki". Zadaniem ząbków jest zazębianie się ze sobą nawzajem. Ząbki w equalizerach poszczególnych instrumentów muszą się zazębiać, inaczej będzie kicha w miksie. Gdyby ząbek jednego instrumentu nachodził na ząbek drugiego to by się przecież połamały. Każdy instrument musi mieć wyróżniony inny zakres, aby razem zgodnie grały i nie kłóciły się ze sobą o przestrzeń. Od tej reguły istnieją wyjątki, np. kiedy dany instrument służy do podkreślenia drugiego, nadania mu tła lub innych bajerów. Wtedy obydwa grają wyróżnione na jednej częstotliwości i udają, że są jednym instrumentem. Na częstotliwości low-mid wrzucamy ciężko brzmiące, charczące, buczące dźwięki. Jest to częstotliwość dla wyróżniania różnej maści Saw'ów, gitar czy podobnych, okolice 250 Hz zawierają najwięcej mięsa. Tutaj też może być pianinko, wokal, gitara. Tutaj dużo zależy od Ciebie, masz dowolność do pewnego stopnia. Po jakimś czasie będziesz wiedział w co konkretnie się wsłuchiwać, aby uzyskać dobry efekt. Snare wyróżnię w zakresie C5. Lubię ciężkie, takie rockowe werble. Tutaj jest także duża dowolność, werble mieszać się mogą z innymi instrumentami - oczywiście w granicach rozsądku. Napewno zwróciłeś uwagę, że snare też jest podbity w najwyższych zakresach. Zrobiłem to, aby nadać wyrazistości temu dźwiękowi, żeby rzucał się w uszy (). To samo można robić z innymi instrumentami. Solo jest podbite w okolicy C6. Miej na uwadze, że to symboliczna nomenklatura. Solo może być dowolnym instrumentem, nazwa jest przypadkowa. W tym zakresie grają wyraźne, dość wysokie instrumenty, które często prowadzą utwór. Pady podbite w zakresie C7. Podobają mi się wysokie pady wypełniające tę właśnie przestrzeń. Kombinuj ze swoimi rozwiązaniami, to nie jest dogmat. Czasami biorę jakieś pady i podbijam je w zakresie low-mid, wtedy kiedy nie gra instrument riff, to także daje ciekawy efekt. Obciąłem dolne częstotliwości w talerzach, nie są potrzebne. Ograniczyłem średnie i podbiłem wysokie. Czasami niektóre talerze mają fajne brzmienia w niskim zakresie, chodzi głównie o crash'e. Przy nich (i nie tylko przy nich) pokombinuj z podwyższaniem wąskiego zakresu w średniej okolicy, co doda mocy uderzeniu. Oprócz tego hiphopowcy będą chcieli wiedzieć, że ich talerze oraz haty lubią dużo średnich częstotliwości. Może też Cię wkurzać pewna częstotliwość danego instrumentu - szum czy nieprzyjemny rezonans, których nie da się wyizolować innymi sposobami. Dajmy na to jest to częstotliwość w okolicy 3499 Hz tak jak na obrazku. Ucinasz ją mniej więcej w ten sposób. Lokalizujesz tą częstotliwość na słuch. Naturalnie ostatni EQ idzie na kanał master. Ja tam wrzucam dwie sztuki. Pierwszy na presecie 30 hz + 40 khz cut, obcina niepotrzebne, skrajnie wysokie i niskie częstotliwości. Drugi do wypoziomowania utworu, podbicia niskich/wysokich/średnich częstotliwości, obcięcia czegoś itp, ale to już potrafisz, więc nie będę wrzucał więcej tych absurdalnych screenów z painta. W ramach podsumowania, wspomnę, iż tenże właśnie tutorial jest tylko prostym przykładem, bo na przykładach łatwo i szybko przyswajasz wiedzę. Na pewno wyciągniesz wnioski i dostrzeżesz, gdzie jest pole do wprowadzania własnych wariacji, a w jakich miejscach trzeba sztywno przestrzegać określonych zasad. Może Ci się z początku to wszystko wydawać całkiem proste, bo tak w rzeczywistości jest. Miks i mastering to proste do ogarnięcia sprawy, które nadadzą Twoim kawałkom profesjonalnego brzmienia. Trzeba tylko wiedzieć gdzie i kiedy klikać, a klikać już zapewne potrafisz (taa?). Mając tą wiedzę ogranicza Cię tylko własna wyobraźnia i ilość czasu na jej spożytkowanie. No i sprzęt. Cały tutorial opieram na własnym doświadczeniu zdobytym tam i ówdzie. Baw się dobrze! |
|
.KrzyHu. dostał 93 podziękowań za ten post. | 4cid, abc9000, Adam Mansell, Andzelo, Angelo SkyLine, Anoren, B-Max, baraniak, Bastian South, Blink Blank, Jaqbassi, Cam!, clubraverz, Creay72, Czarny Lulek, Daav One, Danny Rush, David Legazz, Davidis & Tiago, DeeJayManiek, Dendix999, Dj Inkas, Dj Matiass, DjAquinio, djhinc, djp21, DoraN, DoubleCatch, eXtasyADI, FiMaz, Firzen, Fisteg, FlTrance955, Frequenz One, Funky Roolz, Grape, Grosso, Hard3eat, Harnasik, Hidden, Jacob Soul, kamil_87, Kapel, kodi99, Krystian T, Level Prime, Lipsky, M-Jones, Madrus, Marcell Veldt, Mario B., MarkQez, Matt Parell, Mattheo, Matthew Vertino, Max Reason, McMarco, Mish Alien, MoveFunk, Myke Oxman, Nacky, Naeba, Novero., Pantothenik, PatosMusic, patryk801, Paul Surety, Pawluczek, Pee Cee, piotr9008, PiotrM, Prisma, radzioo770, Rane, rzultyy, Scraggy Jack, Sergio1, Silvio, Simon Gates, Size Matters, sqzzz, Stretch, T-M-S, TadekMusic, teka93, Thomas Grand, tomanee, TomVengeance, v-tec, VanTeck, _cHomik_ |
|
29-05-2010, 00:03 | #2 |
..:: Klubowicz ::..
|
Odp: [28.05.10] Tutorial - Equalizery w miksie by i
dzięki wielkie za tego tutka!
bardzo ładnie opisany :D ogólnie bardzo mi pomógł :D
__________________
|
Hard3eat dostał 3 podziękowań za ten post. |
29-05-2010, 09:14 | #3 |
BASS JUNKIE
Dołączył/a: 20 Mar 2009
Miasto: LUBIN
Postów: 1 334
Tematów: 111 Podziękowań: 3 576
THX'ów: 2 332
Tematy Tygodnia: 0
Nominacje T.T. : 37
Imię: Damian
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 35
Plusów: 24 (+)
|
Odp: [28.05.10] Tutorial - Equalizery w miksie by i
Dzięki ten artykuł bardzo mi pomógł ;]
__________________
|
Użytk. którzy podziękowali Fisteg za ten post: |
29-05-2010, 19:25 | #4 |
..:: Klubowicz ::..
Dołączył/a: 13 Oct 2009
Miasto: Ełk
Postów: 2 512
Tematów: 77 Podziękowań: 762
THX'ów: 1 526
Imię: Kacper
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 1
Plusów: 42 (+)
|
Odp: [28.05.10] Tutorial - Equalizery w miksie by i
fajny tutek ;p thx za prace
|
Użytk. którzy podziękowali Kapel za ten post: |
30-05-2010, 09:21 | #5 |
..:: Klubowicz ::..
|
Odp: [28.05.10] Tutorial - Equalizery w miksie by i
Na pewno sie przyda :D
__________________
|
Użytk. którzy podziękowali Max Reason za ten post: |
30-05-2010, 09:53 | #6 |
..:: Mlody Klubowicz ::..
|
Odp: [28.05.10] Tutorial - Equalizery w miksie by i
oby wiecej z twojej strony takich tutkow
|
Użytk. którzy podziękowali MoveFunk za ten post: |
01-06-2010, 20:03 | #7 |
..:: true Member ::..
Dołączył/a: 27 Aug 2009
Miasto: Pomorze
Wiek: 32
Postów: 254
Tematów: 13 Podziękowań: 91
THX'ów: 255
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 2 (+)
|
Odp: [28.05.10] Tutorial - Equalizery w miksie by i
Prawdę mówiąc ja bym się bardziej stosował do zasady tnij, a nie podbijaj Tak więc ja bym raczej dużo ucinał, a podbijał głównie górę, i to filtrami półkowymi głównie Co do miksowania kicka z basem to często wystarczy jedynie dobrze ustawić sidechain
|
03-06-2010, 19:41 | #8 |
..:: Hard Trance ::..
|
Odp: [28.05.10] Tutorial - Equalizery w miksie by i
A ja mam pytanie. Przy miksowaniu kicka z basem muszą się one różnić między sobą wszystkimi częstotliwościami, czy wystarczy jeżeli tylko niższymi?
|
Użytk. którzy podziękowali Hidden za ten post: |
03-06-2010, 20:54 | #9 | |
..:: Klubowicz ::..
Dołączył/a: 30 May 2009
Miasto: Miami Beach, Florida
Postów: 666
Tematów: 46 Podziękowań: 594
THX'ów: 1 611
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 2 (+)
|
Odp: [28.05.10] Tutorial - Equalizery w miksie by i
Cytat:
Wystarczą tylko niższe, przecież bas gra głównie w dolnym paśmie Ja często i tak ścinam górę z basu, bo przeważnie taka jest charakterystyka moich utworów
__________________
Last edited by BOŻYDAR; 03-06-2010 at 20:57. |
|
BOŻYDAR dostał 3 podziękowań za ten post. |
04-06-2010, 16:12 | #10 |
@abletonlive
|
Odp: [28.05.10] Tutorial - Equalizery w miksie by i
Oczywiście naleza sie thanksy za to jak najbardziej... bardzo fajnie i przejrzyscie to opisales przyda sie wielu osobom
__________________
|
HISKY dostał 3 podziękowań za ten post. |
|
|