4CLUBBERS.PL

4CLUBBERS.PL (http://www.4clubbers.com.pl/)
-   Pytania (http://www.4clubbers.com.pl/pytania/)
-   -   [Technika] Loudness War - glosnosc, a kontrolki (http://www.4clubbers.com.pl/pytania/944328-loudness-war-glosnosc-kontrolki.html)

16th Stars 14-04-2013 13:36

Loudness War - glosnosc, a kontrolki
 
Witajcie !
Tutaj moje zapytanie kieruje do bardziej doswiadczonych realizatorow dzwieku. Chodzi o mastering.
Zauwazylem, ze jakbym nie kompresowal, to zawsze maxymalnie co wycisne, nawet przy przekompresowaniu to -6 db rms i 0 peak. Porownujac do kawalkow z zachodu (R.I.O, G&G, Michael Mind Project) moje utwory brzmia ciszej. Z ciekawosci zaimportowalem do fla moj utwor i utwor Miami Club feat. Nicci - Supernova (R.I.O Remix). Zauwazylem, ze moj utwor skacze w peak idealnie do 0 a remix RIO do +2 i nie slychac przesteru, w rms moj gra na -6 a u nich na -7 / -8, ale i tak ich jest glosniejszy. Zatem moje zapytanie. Czy mozna przy masteringu swobodnie przekraczac poziom peak, czy to tylko blad fl studio ? Samym multibandem da sie wyciagnac maximum glosnosci z kawalka, czy zainwestowac tez w jakis maximizer / exciter ?

RinoKey 14-04-2013 14:16

Odp: Loudness War - glosnosc, a kontrolki
 
Ostatnio też się nad tym zastanawiałem, jak to się dzieje, że przy masteringu wyciągam poziom RMS nawet -4/-3 dB (miernik TT DynamicRangeMeter) a i tak są kawałki głośniejsze od moich. I wydaje mi się, że rozwiązaniem jest wypełnienie pasma i oczywiście odpowiedni mix.

Poprzez pojęcie wypełnienie pasma nam na myśli odpowiednie layerowanie dźwięków, dodawanie exciterów itp, tak aby dźwięki brzmiały pełnie i były bogate w składowe harmoniczne, weźmy sobie na logikę: utwór będzie głośniejszy, jeśli pasmo od 20 Hz do 20 kHz będzie równo zapełnione różnymi dźwiękami (od stopy i bassu, przez leady, plucki, tom tomy, snary, i hihaty). Natomiast utwór, który będzie miał tylko sporo dołu i góry, a będzie biednie w środkowym paśmie, to jak byśmy go nie kompresowali, to i tak będzie on grał ciszej.

ogólnie, to o co pytasz, to już jest wyższa szkoła jazdy... ;)

16th Stars 14-04-2013 18:22

Odp: Loudness War - glosnosc, a kontrolki
 
Dla mnie sie kiedys wydawalo, ze jesli czlowiek najglosniej slyszy srodek i wyzsza czesc dolu, to to trzeba podbijac, zeby glosniejszy sie zdawal kawalek, ale patrzac na nuty robione do radii, to tam dolu prawie nie ma, zeby zostawic miejsce na srodek i gore, a srodek takze nie jest tak mocno eksponowany, bo by zamulal. Takze zostanmy najpierw przy kompresji ;D

Maciach 14-04-2013 19:39

Odp: Loudness War - glosnosc, a kontrolki
 
Własnie nuty z radia sa glosne dlatego ze nie maja dużo dolu, co pozwala na uzyskanie max. głośności tam gdzie ucho słyszy najlepiej, bo dla limitera to właśnie dół ma największe znaczenie i gdy widzimy np. -6 gain reduction to jest to tak naprawde gain reduction w większości praktycznie dla samego dołu czyli czestotliwości <250hz (powiedzmy). Tak mi się wydaje. Zobacz na dowolny spectrum analyzer, niskie częsotliwości zawsze są wyżej od tych wysokich mimo to, że powiedzmy kick jak i hihat osiągają poziom 0dB w mixerze.

RinoKey 14-04-2013 21:00

Odp: Loudness War - glosnosc, a kontrolki
 
Po prostu, limitery i kompresory zawsze mają problem z kompresją niskich częstotliwości, dlatego jeśli chcesz mieć głośny, mocno skompresowany kawałek, to dajesz mniej dołu.

16th Stars 14-04-2013 21:53

Odp: Loudness War - glosnosc, a kontrolki
 
a co z kontrolkami peak przy masterowaniu kawalka.
Moga przekraczac 0db czy nie ?

RinoKey 14-04-2013 22:01

Odp: Loudness War - glosnosc, a kontrolki
 
Teoretycznie na żadnym kanale wartość peak nie powinna przekraczać 0dB, ale jest wielu producentów którzy to olewają a ich kawałki brzmią dobrze ;)
Co do masteru, nigdy nie powinno się dopalać do 0dB, max to -0.2 dB a niektórzy zostawiają nawet -0.5 dB. Jeśli tak zmasterowany kawałek wyeksportujemy do mp3, i potem załadujemy do DAWa, to miernik pokaże nam ponad 0 dB, ale dlaczego tak się dzieje? Nie wiem niestety.

16th Stars 14-04-2013 22:06

Odp: Loudness War - glosnosc, a kontrolki
 
no tak tylko przy wrzucaniu polskich kawalkow w wiekszosci ejst to 0db, a jesli wrzuce lepszy kawalek wydany np w kontorze, to na sumie widze zakres od +0.3 do +1.7, a przesteru nie slysze ;o

Maciach 15-04-2013 00:20

Odp: Loudness War - glosnosc, a kontrolki
 
Niemożliwe, wyeksportowany kawałek NIE MOŻE przekraczać 0dB. Może to natomiast powodować warping tracka np w FL'u cz Abletonie, który delikatnie zmienia jego brzmienie (ciut wydłuża-skraca) i tym samym może to powodować przekroczenie 0dB.

Peter Ivansky 15-04-2013 06:49

Odp: Loudness War - glosnosc, a kontrolki
 
terazniejszy przepis na glosnosc: poprawny mix, kompresor multibandowy (kombinacja kompresor-deexpander), saturacja multibandowa i clipping, pomijam juz oczywiscie podstawy typu mid/side itd. a przekraczanie 0dbfs wynika z tak zwanych intersample peaks (ISP) ktore tworza sie podczas konwersji na mp3, przetwarzaniu a/d itp. ogolnie powinno sie zachowac -1dbfs headroomu podczas exportu aby wlasnie zapobiegac isp (te 'plusowki' powyzej zera tak naprawde bardzo dobrze slychac). ogolnie rzecz biorac temat ciezki i ciekawy, ale jak to mowia "dla chcacego nic trudnego". jezeli macie jeszcze jakies pytania to walcie smialo.


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 06:56 .

Oprogramowanie Forum: vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.8 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.