Skale, gamy, tonacje i wokal...
Witam!
Otóż tworzę sobie amatorsko te tracki, tworzę i tworzę i wszystko na jednej hmm... tonacji? (Major) I ostatnio zastanawiałem się, jak to się dzieje, że przykładowo mamy wokal grający na wysokościach E, D#, E, F#, E, G#, F#, E, F#, E (czyli występują: D#, E, F#, G#) a melodia zupełnie na innych i to się uzupełnia ;/ Znalazłem taki oto "wzór" dla DJi robiących Mashupy, która skala uzupełnia się z inną: http://www.harmonic-mixing.com/Image...onicMixing.jpg No dobrze, umiem zagrać wokal na takim samych nutach jak on leci, teraz chcę dorzucić melodię i mam pytanie: Jak po nutach wokalu poznać, jaka to jest tonacja? Jest gdzieś jakiś program/strona, gdzie np. wpisujemy D#, E, F#, G# i pokaże nam w jakich skalach mogą wystąpić te wysokości dźwięku? Wiem, że zagmatwałem ale mam nadzieję, że ktoś rozumie, o co mi chodzi. Pozdrawiam |
Odp: Skale, gamy, tonacje i wokal...
Cytat:
co do rozpoznania w jakiej tonacji jest wokal czy jakas melodia. Mamy dwie podstawowe gamy: C-dur - gramy od C do C po białych klaiwszach i mamy C-dur (półtony między czwartym a piątym i siódmym a ósmym stopniem gamy, reszta to całe tony. Półtony to są te dżwieki gdzie na klawiaturze piana czy fortepianu pomiędzy nimi nie ma czarnego klawisza) a-moll - gramy od A do A po białych klawiszach i mamy a-moll (półtony między 2-3 i 5-6) od tego trzeba wyjść. w każdej gamie możemy okreslic stopien gamy. w przypadku C-dur TONIKą (pierwszym stopniem gamy, rozwiązaniem melodii będzie C) w przypadku a-moll (pierwszym stopniem gamy, rozwiązaniem melodii będzie A) Gdy zagra sie tonikę danej gamy, to czujemy, że melodia sie skończyła, że albo nastąpi cos nowego, albo to już koniec:) Gdy znajdzemy tonikę to od tego dźwieku budujemy albo gamę molowa labo durową i wiemy w jakiej tonacji dana melodia jest.... To tak trochę łopatologicznie wytłumaczone i pewnie absolwent Akademii Muzycznej by sie przyczepił, ale cięzko cała teorię napisać w jednym poście :) |
Odp: Skale, gamy, tonacje i wokal...
Cytat:
Jest tez druga czesc producentow i w ich produkcjach rozne intrumenty odgrywaja rozne melodie tworzac harmoniczna spojnosc,bo szczerze trzeba sobie to powiedziec.. to nie jest odkrycie shm i mozna takie zastosowania uslyszec duzo przed ich "one" w produkcjach prog.trancowych etc. analizujac melodie linii bassu i leada. Lopatologicznie tlumaczac: wyobraz sobie,ze robiac chorda nie ukladasz go na jednym instr.w piano roll.. tylko na kilku,osiagajac przy tym spojnosc harmoniczna.. taki jeden wieki dajmy na to dla przykladu 16 trackowy(intrumenty) CHORD. |
Odp: Skale, gamy, tonacje i wokal...
dokladnie kolega wyzej dobrze mowi to tak jak bys hmm np bass zaczynasz od pewnej nuty badz akordu na dwa palce:D idze on z tonacja w dol widzisz na jakich nutach daje i wiesz ze w tonacji wyzej do tej nuty na ktorej da sie bass zagrac tez da sie zrobic akord wiec dajesz ten akord na innym dzwieku i masz juz bass idzie w gore np chord idzie w dol.. na to patrzysz akrod sklada sie pow z czterch nut na to nakladasz plucka ktory w pewnej kolejnosci gra na innej nucie z akordu ktory chwyciles przed chwila.. i juz masz kompletne urozmaicenie na podstawie jednej nuty.. wszystko zalezy od tonacji ktora uchwycisz a reszte ogranicza tylko twoja wyobrazn:):)
|
Odp: Skale, gamy, tonacje i wokal...
Kazda dzisiejsza piosenka jest nagrywana w zwyklej skali czyli albo np. C MAJ albo C MIN , major albo minor , czyli wszystkie C, E , F , B MAJ albo MIN . Zazwczyaj jak dostajesz remix pack dostajesz info w jakies tonacji bylo nagrywane czyli np. E MIN i podczas tworzenia melodi korzystaj tylko z tej tonacja ( a jakie nuty wchodza wsklad E MIN wejdz w google), pozatym bootlegi i mashupy robi sie w ten sam spobos nawet na zywo mozna na szybko polaczyc wiedzac ze piosenka A ma skale A MIN i piosenka B ma A MIN i zostaje aby tempo dopasowac :)
|
Odp: Skale, gamy, tonacje i wokal...
Cytat:
Ktos wyżej wspomniał, że a-moll podobnie jak C-Dur (a moll zreszta jest tzw. pochodną od C Dur, tak jak np. gis-moll jest pochodną od H-Dur) ma same białe klawisze. Otóż tonacje molowe dzielą sie również na harmniczne (podwyższony 7 stopień) oraz melodyczne (podwyższony 6 i 7 stopień). Więc z tymi "czarnymi klawiszami" nie do końca tak jest jak koledzy napisali :) Polecam naukę koła kwintowego, jaka tonacja ile ma bemoli/krzyżyków. Taka wiedz na pewno się przyda, a jesli ktoś twierdzi, że nie, to jest totalnym ignorantem, albo zwyczajnym amatorem, który raczej niewiele osiągnie. Miło jest w sklepie pogadać ze sprzedawcą, który wie co sprzedaje, prawda ?? Podobnie moga patrzeć wytwórnie na "producenta" prowadząc z nim..."rozmowy" :) |
Odp: Skale, gamy, tonacje i wokal...
Cytat:
Polecam pozycje - podstawy harmonii funkcyjnej Jacka Targosza :) Pozdr |
Odp: Skale, gamy, tonacje i wokal...
A co to za skrót tonacji "Cm" ?
"http://www.wersja-karaoke.pl/custombackingtrack/taio-cruz/hangover.html" tutaj jest napisane, że to utwór w tonacji "Cm" . C-major czy C-minor, bo nie mam pojęcia ; /? Edit: Z tego, co wyczytałem jest to akord/gama c-moll, taa? |
Odp: Skale, gamy, tonacje i wokal...
Cm oznacza tonację C minor, czyli jest to to samo co C-moll.
Gdyby pojawiło się tam samo C, to możesz skojarzyć to wtedy z C major, czyli C-dur. |
Odp: Skale, gamy, tonacje i wokal...
Wielkie dzięki! ; )
|
Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 15:19 . |
Oprogramowanie Forum: vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.
User Alert System provided by
Advanced User Tagging v3.2.8 (Lite) -
vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.