Rasic
25-11-2012, 11:54
Jakiś czas temu czytałem artykuł o tym jak dubstep ginie powoli śmiercią naturalną. Autor tekstu porównał go wtedy do muzyki Drum and Bass, który podobno swoje lata świetności ma za sobą. Czy oby na pewno? Sprawdźmy to.
Zacznijmy może od tego co to jest w ogóle Drum and Bass i powiedzmy o nim kilka słów…
DnB jest jednym z gatunków elektronicznej muzyki tanecznej. Wyróżnia go szybkie tempo (ostatnio najczęściej około 174 BPM), synkopowana linia perkusyjna i oczywiście głęboki bas (chociaż z tym ostatnim w dniu dzisiejszym różnie bywa…). Ten rodzaj muzyki nie posiada jednak zbytnio ograniczonych kryteriów. Można spotkać kawałki w tempie 160, są również produkcje o prędkości prawie dwustu uderzeń na minutę. Opisywany styl muzyczny nie ogranicza się tylko do elektrofonów. Słuchacz może spotkać się z takimi instrumentami jak skrzypce, pianino czy nawet z ciężkimi gitarami elektrycznymi (np. Zardonic – Nexus Polaris, Pendulum – Self vs Self).
W kolejnym akapicie chciałbym przedstawić w skrócie historię tego nurtu muzycznego…
Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych na Wyspach Brytyjskich królowała muzyka rave (breakbeat hardcore). Była ona połączeniem tempa z muzyki hardcore i acid house’u. Na imprezach królowały takie zespoły jak The Prodigy czy Altern 8. Z upływem czasu linie melodyczne zaczęły ewoluować. Producenci muzyczni postanowili kombinować z wesołymi melodyjkami i innymi kiczowatymi dodatkami. Opozycja nie pozostała w tyle. Zwolennicy mrocznych brzmień urozmaicili swoje utwory surowym, ponurym klimatem i głębokim basem. I tak powstało Jungle.
Olbrzymi wpływ na „połamaną” muzykę (nie tylko elektroniczną) miał Funk. Moim zdaniem utwór zespołu The Winstons o tytule Amen Brother był przełomowy.
Amen Break - normal, fast and slow version - YouTube
Ten jeden loop (tzw. Amen break) tego zespołu okazał się wielkim krokiem w muzyce (co ciekawe piosenka pochodzi z tego samego roku co pierwsze lądowanie na księżycu(sic!)). Wraz z rozwojem techniki, zaczęły się zabawy z samplami, cięcie loopów było na porządku dziennym. Z biegiem czasu pojawiło się określenie Drum and Bass, które pozostało do dziś.
W latach dziewięćdziesiątych największą popularność Drum & Bass święcił w Wielkiej Brytanii. Ważniejsze osobistości z tamtego okresu: Dillinja, Roni Size, Dj Hype, Goldie, Andy C, Aphrodite, Omni Trio, LTJ Bukem, Bad Company. A oto przed Wami kilka kawałków z tamtego okresu:
Bad Company - The Nine - YouTube (1997)
Roni Size - Brown Paper Bag - YouTube (1997)
Dillinja - Hard Noize HD - YouTube(1998)
Zaczyna się XXI wiek. Rockstar Games wydaje (po czasie stwierdzam , że dla mnie kultowe i przełomowe) GTA 3. Po raz pierwszy na naprawdę dużą skalę pojawia się Drum and Bass w grze. W radiu MSX FM gracz mógł usłyszeć kilka ciekawych utworów (w towarzystwie MC) jak na przykład:
GTA III - MSX FM **Calyx - Quagmire** - YouTube
GTA III - MSX FM **Rascal and Klone - Get Wild** - YouTube
GTA III - MSX FM **Aquasky - Spectre** - YouTube
Gatunek nie stał w miejscu, rozwijał się. Producenci muzyczni postanowili dodać nieco pozytywniejszych uczuć do swoich utworów, narodził się nowy podgatunek – Liquid Funk. Do gigantów tego stylu można zaliczyć takich ludzi jak: High Contrast, London Elektricity, Logistics, z kolei najbardziej renomowana wytwórnia to Hospital Records. Oto kilka przykładowych brzmień:
High Contrast - Days go by - YouTube
London Elektricity - Different Drum - YouTube
High Contrast - Return of Forever - YouTube
Popularność DnB w Polsce i na świecie, rozwój gatunku:
W latach dwutysięcznych za dramen****ową stolicę Polski można uznać Łódź. Najbardziej znaną grupą był szczeciński Electric Rudeboyz. Jako ciekawostkę dodam, że zespół był nominowany w 2001 do Fryderyka w kategorii… Album Roku Hip-Hop. Sukces zaliczyli również CLS & Wax. Ich kawałek Quite Perfect został wydany w Hospital Records.
W Wielkiej Brytanii dużą popularność zyskał Shy FX. Jego utwór znalazł się na #7 miejscu w krajowej liście przebojów. Sporym uznaniem cieszył się zespół Kosheen. Muzyka ciągle się rozwijała, powstał trancestep (John B), jazzstep (EZ Rollers), drumfunk i jeszcze kilka innych podgatunków. Brazylijskie klimaty, czyli połączenie Samby z DnB, (tzw. Sambass), nie powinny nikogo dziwić.
Shy FX & T-Power Feat. Di - Shake Ur Body - YouTube
Największą sławę zyskał jednak australijski zespół Pendulum. Australijczycy zyskali popularność dzięki nieskomplikowanym melodyjkom wchodzącym w ucho. Do tego wszystkiego doszedł teledysk do utworu Slam, w którym głównym bohaterem jest tańczący bez koszulki człowiek o słusznej posturze. (Całkiem niezła alternatywa dla Gangnam Style w sumie… ;)). Jakby tego było mało, to świat usłyszał o nich dzięki udanemu remixowi Voodoo People od The Prodigy.
pendulum - slam - YouTube
Do drumowych hitów można zaliczyć również Blood Sugar
Pendulum - Blood Sugar Full 5min Version - YouTube
Zespół z kraju kangurów budzi również kontrowersje. Ich muzyka jest bardzo popularna, niemniej jednak budzi niesmak wśród niektórych starszych słuchaczy, którzy określają ich styl jako Clownstep. Fenomen zespołu polega na tym, że każda ich płyta jest inna, pomimo tego, że Pendulum stosuje praktycznie jeden i ten sam loop (pętla perkusyjna).
Druga połowa lat dwutysięcznych okazała się dobra dla wielu nowych, zdolnych, młodych, gniewnych producentów. Większą medialność zyskali: Sub Focus, Spor (szkoda, że porzucił neurofunk na rzecz innych projektów pod pseudonimem Feed Me…), Dirtyphonics, Noisia, Chase & Status, Camo & Krooked, Netsky, DJ Fresh itp.
Przykładowe utwory:
Sub Focus- Flamenco - YouTube
Chase & Status Feat Plan B - Pieces - Ram Records Official Video - YouTube
The Qemists - Stompbox (Spor Remix) [Extreme Quality] - YouTube
Netsky - Iron Heart - OFFICIAL VIDEO HD - YouTube
DJ Fresh - Talkbox (Camo & Krooked Remix) - YouTube
Nowym źródłem promocji muzyki stały się kanały muzyczne na Youtube. Do najpopularniejszych należą UKF DrumandBass, NeurofunkGrid (kanał dedykowany tym, którzy wolą cięższe brzmienie), Liquicity (jak sama nazwa wskazuje, muzyka nieco lżejsza).
We współczesnym DnB możemy usłyszeć duży wpływ rozwoju technologii. Dźwięki są bardziej „wypolerowane”, dużo wykonawców inspiruje się współczesnym dubstepem (tj. coraz częściej można usłyszeć drumstep, czyli coś w rodzaju dubstepu w tempie dramen****owym; wykorzystanie filtra LFO).
Do największych hitów ostatnich lat można zaliczyć następujące utwory:
Propane Nightmares - Official Video - YouTube (singiel znalazł się na 9 miejscu notowania BBC Radio 1, z kolei płyta na drugiej pozycji. Trzeba przyznać, że płyta budzi mieszane uczucia wśród tych, którzy wolą elektronikę, bowiem album został zdominowany przez gitarowe brzmienie. Dwa lata później ich ostatni album Immersion okazał się przez jeden tydzień najlepiej sprzedającym się krążkiem w Anglii)
DJ Fresh - 'Gold Dust' (Official Video) - YouTube Jeśli ktoś mieszka blisko Czech i słucha radia Helax, to z pewnością nieraz słyszał tą piosenkę ;)
Camo & Krooked - Watch It Burn (Ft. Ayah Marar)(Incl. Video) - YouTube Dedykuję fanom stuntu :D
Chase & Status - No Problem - YouTube Nawet w Fifie 12 się ten track pojawił
Sub Focus - Rock It - YouTube (Sample czasem pomagają zrobić utwór)
Chase & Status - End Credits ft Plan B - YouTube (Muzyka do filmu Harry Brown)
Jednak pierwszym połamanym kawałkiem w tempie ponad 170, który zajął po raz pierwszy najwyższą lokatę (Tak, dopiero w 2012 roku) w notowaniu brytyjskiej listy przebojów jest…
DJ Fresh ft. Rita Ora - Hot Right Now (Official Video) - YouTube
PS: Świadomie dałem na początku Bad Company – The Nine i na koniec Dj Fresh – Hot Right Now (ft. Rita Ora). Jednym z członków Bad Company był właśnie Daniel Stein, znany bardziej jako DJ Fresh. Jeśli chcecie w skrócie zobaczyć sporą zmianę w tym gatunku na przestrzeni lat, to przesłuchajcie sobie oba utwory ;)
Rok 2012 okazał się również łaskawy dla zespołu Rudimental. Ich kawałek Feel The Love również znalazł się na pierwszym miejscu i często grany jest w komercyjnych stacjach telewizyjnych i radiowych
Rudimental - "Feel The Love" ft. John Newman - YouTube
Teraźniejszość-przyszłość
Wg mnie drum and bass nie wcale nie ma się tak źle. Coraz więcej jest imprez z tymże gatunkiem muzycznym. Rosja ma Pirate Station, nasi południowi sąsiedzi mają Let it Roll (który również już gości w Polsce). Oprócz tego są organizowane przecież imprezy z cyklu Face The Music. Większość krajów Europy może się pochwalić dobrymi producentami. Już nie tylko Wielka Brytania rządzi tymże rynkiem muzycznym. Przykładowo Austria ma Camo & Krooked, Estonia ma Indivision, Holandia może się pochwalić takimi zespołami jak Noisia, Black Sun Empire, z kolei z Francji pochodzi Dirtyphonics. Nawet taka mała Słowacja dorobiła się postaci znaczącej, a mianowicie B-Complex’a (autora utworu Beautiful Lies). Wschód Europy również radzi sobie całkiem dobrze. Wg mnie niedocenieni są Rosjanie. Na uznanie zasługują Receptor, Kubrak, Hectix i jeszcze kilku innych, Ukraina ma z kolei Int Company i Neutral Point.
Polska również nie zostaje w tyle, a właściwie za sprawą jednego człowieka jest nawet ciut z przodu. Eryk Kowalczyk, aka Xilent, znany jest na scenie muzycznej w dużej mierze dzięki dubstepowi, niemniej jednak ma na swoim koncie wiele produkcji w szybszym tempie, które wybiegają nieco w przyszłość. Coraz częściej jego styl określa się jako ultrafunk.
Xilent - Ultra (Original Mix) [High Quality] - YouTube
Xilent - Beyond - YouTube
Xilent znany jest z dbałości o detale…
Xilent - Evolutions Per Minute - YouTube
Xilent - Bombstep ! [FREE DOWNLOAD] - YouTube
Podobny styl do Xilenta prezentuje młody niemiecki producent o pseudonimie Yanntek:
Yanntek - Night Flight - YouTube
Yanntek - Stardust - YouTube
Czas na podsumowanie. Czy Drum and Bass stracił na popularności? Osobiście twierdzę, że jednak nie. Zmieniła się jednak nieco jego specyfika, przez co trafia do innej grupy słuchaczy. Wydaje mi się nawet, że jest lepiej niż kilka lat temu, kiedy zwykli śmiertelnicy kojarzyli chyba tylko zespół Kosheen, Voodoo People (Pendulum Remix), ewentualnie The Prodigy określali błędnie jako DnB. Osobiście słyszę teraz częściej DNB w telewizji niż jakieś kilka lat temu, więc chyba nie ma aż tak źle? Ludziom, którzy narzekają na to, że dzisiejsze drumy to sam kicz, polecam tegoroczne albumy:
Black Sun Empire – From The Shadows, Optiv & BTK – Dirty Tricks.
Godny uwagi jest też Nocid Business – internetowy label z darmową muzyką w stylu techstep/neurofunk. Tak na koniec nasunął mi się wniosek, że tych drumów jest jednak więcej niż kiedyś J
PS: Przepraszam za to, że pominąłem wielu dobrych wykonawców. Chciałem, żeby artykuł ten nie był zbytnio długi. Miłej lektury ;)
Tekst chroniony jest prawem autorskim i w całości należy do zasobów 4Clubbers.pl. Zabrania się jego kopiowania lub jakiegokolwiek innego rozpowszechniania bez zgody autora. Zezwalamy na rozpowszechnianie odnośnika do artykułu na naszym forum
Zacznijmy może od tego co to jest w ogóle Drum and Bass i powiedzmy o nim kilka słów…
DnB jest jednym z gatunków elektronicznej muzyki tanecznej. Wyróżnia go szybkie tempo (ostatnio najczęściej około 174 BPM), synkopowana linia perkusyjna i oczywiście głęboki bas (chociaż z tym ostatnim w dniu dzisiejszym różnie bywa…). Ten rodzaj muzyki nie posiada jednak zbytnio ograniczonych kryteriów. Można spotkać kawałki w tempie 160, są również produkcje o prędkości prawie dwustu uderzeń na minutę. Opisywany styl muzyczny nie ogranicza się tylko do elektrofonów. Słuchacz może spotkać się z takimi instrumentami jak skrzypce, pianino czy nawet z ciężkimi gitarami elektrycznymi (np. Zardonic – Nexus Polaris, Pendulum – Self vs Self).
W kolejnym akapicie chciałbym przedstawić w skrócie historię tego nurtu muzycznego…
Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych na Wyspach Brytyjskich królowała muzyka rave (breakbeat hardcore). Była ona połączeniem tempa z muzyki hardcore i acid house’u. Na imprezach królowały takie zespoły jak The Prodigy czy Altern 8. Z upływem czasu linie melodyczne zaczęły ewoluować. Producenci muzyczni postanowili kombinować z wesołymi melodyjkami i innymi kiczowatymi dodatkami. Opozycja nie pozostała w tyle. Zwolennicy mrocznych brzmień urozmaicili swoje utwory surowym, ponurym klimatem i głębokim basem. I tak powstało Jungle.
Olbrzymi wpływ na „połamaną” muzykę (nie tylko elektroniczną) miał Funk. Moim zdaniem utwór zespołu The Winstons o tytule Amen Brother był przełomowy.
Amen Break - normal, fast and slow version - YouTube
Ten jeden loop (tzw. Amen break) tego zespołu okazał się wielkim krokiem w muzyce (co ciekawe piosenka pochodzi z tego samego roku co pierwsze lądowanie na księżycu(sic!)). Wraz z rozwojem techniki, zaczęły się zabawy z samplami, cięcie loopów było na porządku dziennym. Z biegiem czasu pojawiło się określenie Drum and Bass, które pozostało do dziś.
W latach dziewięćdziesiątych największą popularność Drum & Bass święcił w Wielkiej Brytanii. Ważniejsze osobistości z tamtego okresu: Dillinja, Roni Size, Dj Hype, Goldie, Andy C, Aphrodite, Omni Trio, LTJ Bukem, Bad Company. A oto przed Wami kilka kawałków z tamtego okresu:
Bad Company - The Nine - YouTube (1997)
Roni Size - Brown Paper Bag - YouTube (1997)
Dillinja - Hard Noize HD - YouTube(1998)
Zaczyna się XXI wiek. Rockstar Games wydaje (po czasie stwierdzam , że dla mnie kultowe i przełomowe) GTA 3. Po raz pierwszy na naprawdę dużą skalę pojawia się Drum and Bass w grze. W radiu MSX FM gracz mógł usłyszeć kilka ciekawych utworów (w towarzystwie MC) jak na przykład:
GTA III - MSX FM **Calyx - Quagmire** - YouTube
GTA III - MSX FM **Rascal and Klone - Get Wild** - YouTube
GTA III - MSX FM **Aquasky - Spectre** - YouTube
Gatunek nie stał w miejscu, rozwijał się. Producenci muzyczni postanowili dodać nieco pozytywniejszych uczuć do swoich utworów, narodził się nowy podgatunek – Liquid Funk. Do gigantów tego stylu można zaliczyć takich ludzi jak: High Contrast, London Elektricity, Logistics, z kolei najbardziej renomowana wytwórnia to Hospital Records. Oto kilka przykładowych brzmień:
High Contrast - Days go by - YouTube
London Elektricity - Different Drum - YouTube
High Contrast - Return of Forever - YouTube
Popularność DnB w Polsce i na świecie, rozwój gatunku:
W latach dwutysięcznych za dramen****ową stolicę Polski można uznać Łódź. Najbardziej znaną grupą był szczeciński Electric Rudeboyz. Jako ciekawostkę dodam, że zespół był nominowany w 2001 do Fryderyka w kategorii… Album Roku Hip-Hop. Sukces zaliczyli również CLS & Wax. Ich kawałek Quite Perfect został wydany w Hospital Records.
W Wielkiej Brytanii dużą popularność zyskał Shy FX. Jego utwór znalazł się na #7 miejscu w krajowej liście przebojów. Sporym uznaniem cieszył się zespół Kosheen. Muzyka ciągle się rozwijała, powstał trancestep (John B), jazzstep (EZ Rollers), drumfunk i jeszcze kilka innych podgatunków. Brazylijskie klimaty, czyli połączenie Samby z DnB, (tzw. Sambass), nie powinny nikogo dziwić.
Shy FX & T-Power Feat. Di - Shake Ur Body - YouTube
Największą sławę zyskał jednak australijski zespół Pendulum. Australijczycy zyskali popularność dzięki nieskomplikowanym melodyjkom wchodzącym w ucho. Do tego wszystkiego doszedł teledysk do utworu Slam, w którym głównym bohaterem jest tańczący bez koszulki człowiek o słusznej posturze. (Całkiem niezła alternatywa dla Gangnam Style w sumie… ;)). Jakby tego było mało, to świat usłyszał o nich dzięki udanemu remixowi Voodoo People od The Prodigy.
pendulum - slam - YouTube
Do drumowych hitów można zaliczyć również Blood Sugar
Pendulum - Blood Sugar Full 5min Version - YouTube
Zespół z kraju kangurów budzi również kontrowersje. Ich muzyka jest bardzo popularna, niemniej jednak budzi niesmak wśród niektórych starszych słuchaczy, którzy określają ich styl jako Clownstep. Fenomen zespołu polega na tym, że każda ich płyta jest inna, pomimo tego, że Pendulum stosuje praktycznie jeden i ten sam loop (pętla perkusyjna).
Druga połowa lat dwutysięcznych okazała się dobra dla wielu nowych, zdolnych, młodych, gniewnych producentów. Większą medialność zyskali: Sub Focus, Spor (szkoda, że porzucił neurofunk na rzecz innych projektów pod pseudonimem Feed Me…), Dirtyphonics, Noisia, Chase & Status, Camo & Krooked, Netsky, DJ Fresh itp.
Przykładowe utwory:
Sub Focus- Flamenco - YouTube
Chase & Status Feat Plan B - Pieces - Ram Records Official Video - YouTube
The Qemists - Stompbox (Spor Remix) [Extreme Quality] - YouTube
Netsky - Iron Heart - OFFICIAL VIDEO HD - YouTube
DJ Fresh - Talkbox (Camo & Krooked Remix) - YouTube
Nowym źródłem promocji muzyki stały się kanały muzyczne na Youtube. Do najpopularniejszych należą UKF DrumandBass, NeurofunkGrid (kanał dedykowany tym, którzy wolą cięższe brzmienie), Liquicity (jak sama nazwa wskazuje, muzyka nieco lżejsza).
We współczesnym DnB możemy usłyszeć duży wpływ rozwoju technologii. Dźwięki są bardziej „wypolerowane”, dużo wykonawców inspiruje się współczesnym dubstepem (tj. coraz częściej można usłyszeć drumstep, czyli coś w rodzaju dubstepu w tempie dramen****owym; wykorzystanie filtra LFO).
Do największych hitów ostatnich lat można zaliczyć następujące utwory:
Propane Nightmares - Official Video - YouTube (singiel znalazł się na 9 miejscu notowania BBC Radio 1, z kolei płyta na drugiej pozycji. Trzeba przyznać, że płyta budzi mieszane uczucia wśród tych, którzy wolą elektronikę, bowiem album został zdominowany przez gitarowe brzmienie. Dwa lata później ich ostatni album Immersion okazał się przez jeden tydzień najlepiej sprzedającym się krążkiem w Anglii)
DJ Fresh - 'Gold Dust' (Official Video) - YouTube Jeśli ktoś mieszka blisko Czech i słucha radia Helax, to z pewnością nieraz słyszał tą piosenkę ;)
Camo & Krooked - Watch It Burn (Ft. Ayah Marar)(Incl. Video) - YouTube Dedykuję fanom stuntu :D
Chase & Status - No Problem - YouTube Nawet w Fifie 12 się ten track pojawił
Sub Focus - Rock It - YouTube (Sample czasem pomagają zrobić utwór)
Chase & Status - End Credits ft Plan B - YouTube (Muzyka do filmu Harry Brown)
Jednak pierwszym połamanym kawałkiem w tempie ponad 170, który zajął po raz pierwszy najwyższą lokatę (Tak, dopiero w 2012 roku) w notowaniu brytyjskiej listy przebojów jest…
DJ Fresh ft. Rita Ora - Hot Right Now (Official Video) - YouTube
PS: Świadomie dałem na początku Bad Company – The Nine i na koniec Dj Fresh – Hot Right Now (ft. Rita Ora). Jednym z członków Bad Company był właśnie Daniel Stein, znany bardziej jako DJ Fresh. Jeśli chcecie w skrócie zobaczyć sporą zmianę w tym gatunku na przestrzeni lat, to przesłuchajcie sobie oba utwory ;)
Rok 2012 okazał się również łaskawy dla zespołu Rudimental. Ich kawałek Feel The Love również znalazł się na pierwszym miejscu i często grany jest w komercyjnych stacjach telewizyjnych i radiowych
Rudimental - "Feel The Love" ft. John Newman - YouTube
Teraźniejszość-przyszłość
Wg mnie drum and bass nie wcale nie ma się tak źle. Coraz więcej jest imprez z tymże gatunkiem muzycznym. Rosja ma Pirate Station, nasi południowi sąsiedzi mają Let it Roll (który również już gości w Polsce). Oprócz tego są organizowane przecież imprezy z cyklu Face The Music. Większość krajów Europy może się pochwalić dobrymi producentami. Już nie tylko Wielka Brytania rządzi tymże rynkiem muzycznym. Przykładowo Austria ma Camo & Krooked, Estonia ma Indivision, Holandia może się pochwalić takimi zespołami jak Noisia, Black Sun Empire, z kolei z Francji pochodzi Dirtyphonics. Nawet taka mała Słowacja dorobiła się postaci znaczącej, a mianowicie B-Complex’a (autora utworu Beautiful Lies). Wschód Europy również radzi sobie całkiem dobrze. Wg mnie niedocenieni są Rosjanie. Na uznanie zasługują Receptor, Kubrak, Hectix i jeszcze kilku innych, Ukraina ma z kolei Int Company i Neutral Point.
Polska również nie zostaje w tyle, a właściwie za sprawą jednego człowieka jest nawet ciut z przodu. Eryk Kowalczyk, aka Xilent, znany jest na scenie muzycznej w dużej mierze dzięki dubstepowi, niemniej jednak ma na swoim koncie wiele produkcji w szybszym tempie, które wybiegają nieco w przyszłość. Coraz częściej jego styl określa się jako ultrafunk.
Xilent - Ultra (Original Mix) [High Quality] - YouTube
Xilent - Beyond - YouTube
Xilent znany jest z dbałości o detale…
Xilent - Evolutions Per Minute - YouTube
Xilent - Bombstep ! [FREE DOWNLOAD] - YouTube
Podobny styl do Xilenta prezentuje młody niemiecki producent o pseudonimie Yanntek:
Yanntek - Night Flight - YouTube
Yanntek - Stardust - YouTube
Czas na podsumowanie. Czy Drum and Bass stracił na popularności? Osobiście twierdzę, że jednak nie. Zmieniła się jednak nieco jego specyfika, przez co trafia do innej grupy słuchaczy. Wydaje mi się nawet, że jest lepiej niż kilka lat temu, kiedy zwykli śmiertelnicy kojarzyli chyba tylko zespół Kosheen, Voodoo People (Pendulum Remix), ewentualnie The Prodigy określali błędnie jako DnB. Osobiście słyszę teraz częściej DNB w telewizji niż jakieś kilka lat temu, więc chyba nie ma aż tak źle? Ludziom, którzy narzekają na to, że dzisiejsze drumy to sam kicz, polecam tegoroczne albumy:
Black Sun Empire – From The Shadows, Optiv & BTK – Dirty Tricks.
Godny uwagi jest też Nocid Business – internetowy label z darmową muzyką w stylu techstep/neurofunk. Tak na koniec nasunął mi się wniosek, że tych drumów jest jednak więcej niż kiedyś J
PS: Przepraszam za to, że pominąłem wielu dobrych wykonawców. Chciałem, żeby artykuł ten nie był zbytnio długi. Miłej lektury ;)
Tekst chroniony jest prawem autorskim i w całości należy do zasobów 4Clubbers.pl. Zabrania się jego kopiowania lub jakiegokolwiek innego rozpowszechniania bez zgody autora. Zezwalamy na rozpowszechnianie odnośnika do artykułu na naszym forum