PDA

Przejdź do pełnej wersji tego Forum : Technika Skale, gamy, tonacje i wokal...


Matikte
12-05-2012, 09:02
Witam!

Otóż tworzę sobie amatorsko te tracki, tworzę i tworzę i wszystko na jednej hmm... tonacji? (Major)


I ostatnio zastanawiałem się, jak to się dzieje, że przykładowo mamy wokal grający na wysokościach E, D#, E, F#, E, G#, F#, E, F#, E (czyli występują: D#, E, F#, G#) a melodia zupełnie na innych i to się uzupełnia ;/

Znalazłem taki oto "wzór" dla DJi robiących Mashupy, która skala uzupełnia się z inną:
http://www.harmonic-mixing.com/Images/camelotHarmonicMixing.jpg

No dobrze, umiem zagrać wokal na takim samych nutach jak on leci, teraz chcę dorzucić melodię i mam pytanie:

Jak po nutach wokalu poznać, jaka to jest tonacja? Jest gdzieś jakiś program/strona, gdzie np. wpisujemy D#, E, F#, G# i pokaże nam w jakich skalach mogą wystąpić te wysokości dźwięku?

Wiem, że zagmatwałem ale mam nadzieję, że ktoś rozumie, o co mi chodzi.

Pozdrawiam

Roberto Lorenz
12-05-2012, 09:19
Witam!

a melodia zupełnie na innych i to się uzupełnia ;/

To się nazywa harmonia

co do rozpoznania w jakiej tonacji jest wokal czy jakas melodia.

Mamy dwie podstawowe gamy:

C-dur - gramy od C do C po białych klaiwszach i mamy C-dur (półtony między czwartym a piątym i siódmym a ósmym stopniem gamy, reszta to całe tony. Półtony to są te dżwieki gdzie na klawiaturze piana czy fortepianu pomiędzy nimi nie ma czarnego klawisza)
a-moll - gramy od A do A po białych klawiszach i mamy a-moll (półtony między 2-3 i 5-6)

od tego trzeba wyjść. w każdej gamie możemy okreslic stopien gamy.

w przypadku C-dur TONIKą (pierwszym stopniem gamy, rozwiązaniem melodii będzie C)
w przypadku a-moll (pierwszym stopniem gamy, rozwiązaniem melodii będzie A)

Gdy zagra sie tonikę danej gamy, to czujemy, że melodia sie skończyła, że albo nastąpi cos nowego, albo to już koniec:) Gdy znajdzemy tonikę to od tego dźwieku budujemy albo gamę molowa labo durową i wiemy w jakiej tonacji dana melodia jest....


To tak trochę łopatologicznie wytłumaczone i pewnie absolwent Akademii Muzycznej by sie przyczepił, ale cięzko cała teorię napisać w jednym poście :)

Carlos Farhad
12-05-2012, 10:02
(czyli występują: D#, E, F#, G#) a melodia zupełnie na innych i to się uzupełnia ;/

wiekszosc polskich producentow ukladajac melodie idzie na latwizne i dodaje bass pod chorda to jest taki prosty sposob na zbudowanie spojnosci hamronicznej innymi slowy "komercjalizacja".
Jest tez druga czesc producentow i w ich produkcjach rozne intrumenty odgrywaja rozne melodie tworzac harmoniczna spojnosc,bo szczerze trzeba sobie to powiedziec.. to nie jest odkrycie shm i mozna takie zastosowania uslyszec duzo przed ich "one" w produkcjach prog.trancowych etc. analizujac melodie linii bassu i leada.
Lopatologicznie tlumaczac: wyobraz sobie,ze robiac chorda nie ukladasz go na jednym instr.w piano roll.. tylko na kilku,osiagajac przy tym spojnosc harmoniczna.. taki jeden wieki dajmy na to dla przykladu 16 trackowy(intrumenty) CHORD.

FatBasse
13-05-2012, 01:36
dokladnie kolega wyzej dobrze mowi to tak jak bys hmm np bass zaczynasz od pewnej nuty badz akordu na dwa palce:D idze on z tonacja w dol widzisz na jakich nutach daje i wiesz ze w tonacji wyzej do tej nuty na ktorej da sie bass zagrac tez da sie zrobic akord wiec dajesz ten akord na innym dzwieku i masz juz bass idzie w gore np chord idzie w dol.. na to patrzysz akrod sklada sie pow z czterch nut na to nakladasz plucka ktory w pewnej kolejnosci gra na innej nucie z akordu ktory chwyciles przed chwila.. i juz masz kompletne urozmaicenie na podstawie jednej nuty.. wszystko zalezy od tonacji ktora uchwycisz a reszte ogranicza tylko twoja wyobrazn:):)

Marduk
13-05-2012, 03:25
Kazda dzisiejsza piosenka jest nagrywana w zwyklej skali czyli albo np. C MAJ albo C MIN , major albo minor , czyli wszystkie C, E , F , B MAJ albo MIN . Zazwczyaj jak dostajesz remix pack dostajesz info w jakies tonacji bylo nagrywane czyli np. E MIN i podczas tworzenia melodi korzystaj tylko z tej tonacja ( a jakie nuty wchodza wsklad E MIN wejdz w google), pozatym bootlegi i mashupy robi sie w ten sam spobos nawet na zywo mozna na szybko polaczyc wiedzac ze piosenka A ma skale A MIN i piosenka B ma A MIN i zostaje aby tempo dopasowac :)

jeet
13-05-2012, 16:27
Witam!

Otóż tworzę sobie amatorsko te tracki, tworzę i tworzę i wszystko na jednej hmm... tonacji? (Major)


I ostatnio zastanawiałem się, jak to się dzieje, że przykładowo mamy wokal grający na wysokościach E, D#, E, F#, E, G#, F#, E, F#, E (czyli występują: D#, E, F#, G#) a melodia zupełnie na innych i to się uzupełnia ;/

Znalazłem taki oto "wzór" dla DJi robiących Mashupy, która skala uzupełnia się z inną:
http://www.harmonic-mixing.com/Images/camelotHarmonicMixing.jpg

No dobrze, umiem zagrać wokal na takim samych nutach jak on leci, teraz chcę dorzucić melodię i mam pytanie:

Jak po nutach wokalu poznać, jaka to jest tonacja? Jest gdzieś jakiś program/strona, gdzie np. wpisujemy D#, E, F#, G# i pokaże nam w jakich skalach mogą wystąpić te wysokości dźwięku?

Wiem, że zagmatwałem ale mam nadzieję, że ktoś rozumie, o co mi chodzi.

Pozdrawiam

To co podałeś może być w tonacji E-Dur, lub cis-moll. A jak najlepiej rozpoznawać tonację...zagrac sobie na klawiaturze melodie załóżmy wokalu. I analizując ile się gra "czarnych klawiszy" i jakie (o ile się gra), można dojśc do tego w jakiej tonacji jest kawałek. Można również szukac TONIKI, lub w tonacji mollowej MOLL TONIKI.

Ktos wyżej wspomniał, że a-moll podobnie jak C-Dur (a moll zreszta jest tzw. pochodną od C Dur, tak jak np. gis-moll jest pochodną od H-Dur) ma same białe klawisze. Otóż tonacje molowe dzielą sie również na harmniczne (podwyższony 7 stopień) oraz melodyczne (podwyższony 6 i 7 stopień). Więc z tymi "czarnymi klawiszami" nie do końca tak jest jak koledzy napisali :)

Polecam naukę koła kwintowego, jaka tonacja ile ma bemoli/krzyżyków. Taka wiedz na pewno się przyda, a jesli ktoś twierdzi, że nie, to jest totalnym ignorantem, albo zwyczajnym amatorem, który raczej niewiele osiągnie.

Miło jest w sklepie pogadać ze sprzedawcą, który wie co sprzedaje, prawda ??
Podobnie moga patrzeć wytwórnie na "producenta" prowadząc z nim..."rozmowy" :)

Roberto Lorenz
13-05-2012, 18:42
Ktos wyżej wspomniał, że a-moll podobnie jak C-Dur (a moll zreszta jest tzw. pochodną od C Dur, tak jak np. gis-moll jest pochodną od H-Dur) ma same białe klawisze. Otóż tonacje molowe dzielą sie również na harmniczne (podwyższony 7 stopień) oraz melodyczne (podwyższony 6 i 7 stopień). Więc z tymi "czarnymi klawiszami" nie do końca tak jest jak koledzy napisali :)
:)

zgadza sie jeet - ja wiem że są odmiany gam molowych, ale nie chciałem koledze motac :)

Polecam pozycje - podstawy harmonii funkcyjnej Jacka Targosza :)

Pozdr

Matikte
26-05-2012, 10:28
A co to za skrót tonacji "Cm" ?

"http://www.wersja-karaoke.pl/custombackingtrack/taio-cruz/hangover.html"

tutaj jest napisane, że to utwór w tonacji "Cm" . C-major czy C-minor, bo nie mam pojęcia ; /?

Edit: Z tego, co wyczytałem jest to akord/gama c-moll, taa?

Estrax
26-05-2012, 10:38
Cm oznacza tonację C minor, czyli jest to to samo co C-moll.

Gdyby pojawiło się tam samo C, to możesz skojarzyć to wtedy z C major, czyli C-dur.

Matikte
26-05-2012, 16:18
Wielkie dzięki! ; )