PDA

Przejdź do pełnej wersji tego Forum : Dźwięk Wojna głośności...


dawid512
19-01-2014, 20:44
Witam serdecznie.

Mam pytanie odnośnie głośności i nie chodzi mi tutaj o głośność maksymalną (peak) która wynosi jak wiadomo ok 0dB. Moje pytanie dotyczy materiału przed i po masteringu. Interesuje mnie jak to jest z głośnością RMS przed i po masterze.

Dla przykładu są utwory gdzie głośność rms po masterze to nawet 3dB RMS.

Wszystko fajnie ale pytanie "how?".

Ok powiedzmy że zostawię headroom ok 3dB zrobie master i co? Mam mizerne 7 no może 6dB RMS.

Ok można to skompresować i uzyskam powiedzmy 5 dB RMS ale co z tego jak kawałek jest już płaski i bez energii... Smutny

Są jakieś sposoby żeby zrobić stosunkowo głośny miks ale miec jeszcze miejsce na headroom?

Pomocy bo ręce mi opadają...

Pozdrawiam Dawid.

Bazooka&Tomahawk
19-01-2014, 21:08
Skąd ty bierzesz wartości rzędu 3db RMS ??? Dzisiejsze nagrania mają od 10 do maks ok 7 dB RMS, powyżej to już katorga. Dla pewności sam sprawdziłem przed chwilą na jednym nagraniu.
Albo masterujesz materiał do wyglądu grubej kiełbasy o brzmieniu płaskim jak stół, albo zachowujesz jakąś dynamikę. 5dB RMS to stanowczo za dużo !

Są jakieś sposoby żeby zrobić stosunkowo głośny miks ale miec jeszcze miejsce na headroom?
NIE
Jedno wyklucza drugie. Poza tym, po co Ci głośny miks jak głośność ustala się podczas masteringu? Miks nie ma być głośny tylko ma mieć ok. 6 dB headroomu.

dawid512
19-01-2014, 21:28
Skąd? Bierzesz typowy kawałek klubowy, zapinasz miernik RMS i co? Najgłośniejsze to nawet 3dB ale mniejsza o to bo tyle nie potrzebuje :) Nieraz ciężko jest zrobić nawet te 6dB RMS bez utraty dynamiki...

dstelmi
19-01-2014, 22:57
Nie wiem skąd masz kawałek 3dB RMS, ja w swojej kolekcji widziałem tylko max 5.3 dB RMS a reszta utworów z BP które posiadam ma około 6-8 i jeśli samemu osiągniesz z domowym masterem z 8 i brzmi to dobrze to możesz być myślę zadowolony. Też zawsze mnie to ciekawiło jak oni robią tak głośne tracki ale to kwestia dobrego mixu i wypełnienia, a jeśli już zrobisz dobry track to na pewno wytwórnia się nim zainteresuje i wtedy oni zrobią mastering gdzie otrzymasz RMS przybliżony do innych profesjonalnych kawałków. Jest dużo artystów bardzo znanych którzy robią cichy master np. Skrillex gdzie u niego nie liczy się głośność tylko to czy bass łamie żebra :)

dawid512
19-01-2014, 23:56
Dziwne to wszystko... dla przykładu wrzucam screena z przykładowym pomiarem głośności miernikiem z izotope i innym. Już na tym etapie są rozbieżności.

Wg izotope średnio track ma ok 3dB RMS... sam już nie wiem czemu wierzyć.

http://www.iv.pl/images/40476277968140295684.jpg

Bazooka&Tomahawk
20-01-2014, 11:08
Błąd, patrzysz na wartości szczytowe peak. Ja tu widzę kolejno 4.3 i 5.09 dB RMS co zresztą najprawdopodobniej jest wartością chwilową. Takie wartości co prawda występują ale tylko przez chwilę. Przykładem jest Armin van Buuren & W&W - D# Fat, którego RMS schodzi do nawet ok. 5dB, ale w mojej opinii słuchać się tego nie da. Fajnie brzmi na hali i tyle.

dawid512
20-01-2014, 13:57
Ja tu widzę kolejno 4.3 i 5.09 dB RMS co zresztą najprawdopodobniej jest wartością chwilową.

Dokładnie o tych wartościach mówię. Tu masz przykładowy track ale... weźmy nawet coś takiego jak:
Dirty rush & gregor es - fireball (original mix) czyli track od naszych kolegów i co się okazuje? Izotope pokazuje w najgłośniejszych momentach nawet -2,5dB RMS!!! Coś w tym jest bo kawałek jest na prawdę głośny.

Teraz pytanie o co tu chodzi... Czy te kawałki na prawdę są tak głośne? Czy te mierniki oszukują...

Zastanawia mnie tylko jeden fakt: czy robiąc track i zostawiając sobie te powiedzmy 5dB zapasu czy jest potem szansa zrobić tak głośny mastering? Czy też już na etapie miksu powinno się mocno zwrócić uwagę na głośność.

Skillstorm
20-01-2014, 14:52
Głośność jaką będziesz mógł ustawić podczas masteringu w głównej mierze zależy od dynamiki w tracku. Niektóre tracki z topowych labeli mają nawet 14 RMS..

Dużo też zależy od tego czy robisz jakaś komercje czy coś innego. W tym 2gim wypadku głośność nie ma takiego znaczenia.

Matt Matias
20-01-2014, 14:54
Chciałbym się podłączyć pod temat.
Jakie wtyki polecacie do sprawdzania RMS? (widzę powyżej Izotope Ozone i FreeG Stereo, co jeszcze?)

Bazooka&Tomahawk
20-01-2014, 15:11
Powtarzam, miks nie polega na kompresji całego materiału i ustawianiu pożądanej głośności, robi się to na etapie masteringu. Dalej nie wiem skąd wziąłeś 3db RMS. Headroom w miksie zostawiasz właśnie po to, aby człowiek odpowiedzialny za mastering miał pole do działania w kwestii odpowiedniej obróbki dynamiki całego utworu, co prowadzi do uzyskania m. in. pożądanej głośności.

Dirty rush & gregor es - fireball (original mix)
6.2 dB RMS to najwyższy punkt jaki udało mi się zmierzyć w podanym przez Ciebie przykładzie. Do pomiarów użyłem Voxengo SPAN oraz Slate Digital FG-X.
Dalej nie wiem skąd ty bierzesz tak wysokie wartości, ale biorąc pod uwagę przytoczonego przez ciebie screenshota najprawdopodobniej znowu błędnie odczytałeś wartości szczytowe (peak) jako wartości średnie (RMS). Możliwe też że w którymś momencie swojego toru audio DAW podbiłeś o kilka dB badany materiał, ale raczej to pierwsze.

Co do twojego pytania na temat produkcji naprawdę głośnego materiału, to po prostu używa się kompresji i limitera o wyśrubowanych ustawieniach. Jak chcesz na szybko uzyskać efekt kiełbasy na waveformie, to załącz na sumę np Slate Digital FG-X, wybierz preset Mastering Comp2, a gałkę gain podkręć do naprawdę wysokich wartości. Pamiętaj aby wcześniej głośność miksu ustawić na maks -6dB peak.

PS.
Sprawdziłem odczyt na Izotope 4, faktycznie pokazuje -3dB po zmianie miernika na RMS, ale wiem na pewno że to nie jest poprawny odczyt, czyli wychodzi na to że rzeczywiście coś oszukuje lub jest źle ustawione w opcjach. Proponuję przy pomiarze wartości średnich używać np. Voxengo SPAN.

@Matt Matias
Takie jakie podałem wyżej, na pewno podadzą ci wartości faktyczne.

dawid512
20-01-2014, 15:51
No widzisz Bazooka&Tomahawk... chyba coś jest w tym izotopie nie tak... dzisiaj dla porównania odpaliłem TT DYNAMIC RANGE METER i miałem ok 5dB RMS. Coś ten izotope pokazuje głupoty chyba... spróbuję tego Twojego miernika :)


EDIT:

Po sprawdzeniu kilku mierników ustaliłem przyczynę:

Tak jak wspominałeś kolego, izotope odczytuje bardziej wartości peak niż średni poziom RMS ale da się to zmienić opcją "integration time". Z tego wszystkiego pozostanę chyba przy TT DYNAMIC RANGE METER i SPAN który najbardziej przypadł mi do gustu :)