Wojna głośności... - Forum 4CLUBBERS.PL
Wróć   4CLUBBERS.PL > Forum Producentów muzycznych / Strefa dja > Music Producers Arena > Pytania
Home ZAREJESTRUJ SIĘ !! Zmień nick FAQ Społeczność

Szczegóły wątku: Autorem wątku jest: dawid512
Temat ma 10 komentarzy i 1735 odwiedzin. Ostatni komentarz napisano 20-01-2014 (15:51).

Tags:


Lista oznaczonych użytkowników


Wojna głośności...


zobacz także:

« Zebra 2.5 VST problem! lub Darmowe FX ? »
Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 19-01-2014, 20:44   #1
..:: true Member ::..
  
 
dawid512's Avatar
 
Dołączył/a: 12 Jul 2009
Miasto: Krościenko Wyżne
Wiek: 34
Postów: 233
Tematów: 22
Podziękowań: 28
THX'ów: 117
Imię: Dawid
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 5 (+)
dawid512 5
Odwiedź profil dawid512 na Facebook Odwiedź profil dawid512 na Youtube Odwiedź profil dawid512 na Soundcloud.com
Wojna głośności...

Witam serdecznie.

Mam pytanie odnośnie głośności i nie chodzi mi tutaj o głośność maksymalną (peak) która wynosi jak wiadomo ok 0dB. Moje pytanie dotyczy materiału przed i po masteringu. Interesuje mnie jak to jest z głośnością RMS przed i po masterze.

Dla przykładu są utwory gdzie głośność rms po masterze to nawet 3dB RMS.

Wszystko fajnie ale pytanie "how?".

Ok powiedzmy że zostawię headroom ok 3dB zrobie master i co? Mam mizerne 7 no może 6dB RMS.

Ok można to skompresować i uzyskam powiedzmy 5 dB RMS ale co z tego jak kawałek jest już płaski i bez energii... Smutny

Są jakieś sposoby żeby zrobić stosunkowo głośny miks ale miec jeszcze miejsce na headroom?

Pomocy bo ręce mi opadają...

Pozdrawiam Dawid.
dawid512 jest offline  
Twoja reklama w tym miejscu - już od 149 PLN rezerwuj termin, tel.669488725, gg:3576096.

4Clubbers Hit Mix Team presents


Stary 19-01-2014, 21:08   #2
..:: Klubowicz ::..
  
 
Bazooka&Tomahawk's Avatar
 
Dołączył/a: 05 Aug 2009
Miasto: Olsztyn
Postów: 242
Tematów: 45
Podziękowań: 79
THX'ów: 506
Imię: Adrian, Tomek
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 4 (+)
Bazooka&Tomahawk 4
Odwiedź profil Bazooka&Tomahawk na Facebook Odwiedź profil Bazooka&Tomahawk na Twitter Odwiedź profil Bazooka&Tomahawk na Youtube Odwiedź profil Bazooka&Tomahawk na Soundcloud.com
Odp: Wojna głośności...

Skąd ty bierzesz wartości rzędu 3db RMS ??? Dzisiejsze nagrania mają od 10 do maks ok 7 dB RMS, powyżej to już katorga. Dla pewności sam sprawdziłem przed chwilą na jednym nagraniu.
Albo masterujesz materiał do wyglądu grubej kiełbasy o brzmieniu płaskim jak stół, albo zachowujesz jakąś dynamikę. 5dB RMS to stanowczo za dużo !

Cytat:
Są jakieś sposoby żeby zrobić stosunkowo głośny miks ale miec jeszcze miejsce na headroom?
NIE
Jedno wyklucza drugie. Poza tym, po co Ci głośny miks jak głośność ustala się podczas masteringu? Miks nie ma być głośny tylko ma mieć ok. 6 dB headroomu.
__________________
Bazooka&Tomahawk jest offline   Reply With Quote
Bazooka&Tomahawk dostał 2 podziękowań za ten post.
Stary 19-01-2014, 21:28   #3
..:: true Member ::..
  
 
dawid512's Avatar
 
Dołączył/a: 12 Jul 2009
Miasto: Krościenko Wyżne
Wiek: 34
Postów: 233
Tematów: 22
Podziękowań: 28
THX'ów: 117
Imię: Dawid
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 5 (+)
dawid512 5
Odwiedź profil dawid512 na Facebook Odwiedź profil dawid512 na Youtube Odwiedź profil dawid512 na Soundcloud.com
Odp: Wojna głośności...

Skąd? Bierzesz typowy kawałek klubowy, zapinasz miernik RMS i co? Najgłośniejsze to nawet 3dB ale mniejsza o to bo tyle nie potrzebuje Nieraz ciężko jest zrobić nawet te 6dB RMS bez utraty dynamiki...
dawid512 jest offline   Reply With Quote
Stary 19-01-2014, 22:57   #4
..:: Stały Bywalec ::..
  
 
dstelmi's Avatar
 
Dołączył/a: 29 Oct 2010
Miasto: Rawicz
Wiek: 30
Postów: 79
Tematów: 24
Podziękowań: 55
THX'ów: 76
Imię: Darek
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 17
Plusów: 1 (+)
dstelmi 1
Odp: Wojna głośności...

Nie wiem skąd masz kawałek 3dB RMS, ja w swojej kolekcji widziałem tylko max 5.3 dB RMS a reszta utworów z BP które posiadam ma około 6-8 i jeśli samemu osiągniesz z domowym masterem z 8 i brzmi to dobrze to możesz być myślę zadowolony. Też zawsze mnie to ciekawiło jak oni robią tak głośne tracki ale to kwestia dobrego mixu i wypełnienia, a jeśli już zrobisz dobry track to na pewno wytwórnia się nim zainteresuje i wtedy oni zrobią mastering gdzie otrzymasz RMS przybliżony do innych profesjonalnych kawałków. Jest dużo artystów bardzo znanych którzy robią cichy master np. Skrillex gdzie u niego nie liczy się głośność tylko to czy bass łamie żebra
dstelmi jest offline   Reply With Quote
Stary 19-01-2014, 23:56   #5
..:: true Member ::..
  
 
dawid512's Avatar
 
Dołączył/a: 12 Jul 2009
Miasto: Krościenko Wyżne
Wiek: 34
Postów: 233
Tematów: 22
Podziękowań: 28
THX'ów: 117
Imię: Dawid
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 5 (+)
dawid512 5
Odwiedź profil dawid512 na Facebook Odwiedź profil dawid512 na Youtube Odwiedź profil dawid512 na Soundcloud.com
Odp: Wojna głośności...

Dziwne to wszystko... dla przykładu wrzucam screena z przykładowym pomiarem głośności miernikiem z izotope i innym. Już na tym etapie są rozbieżności.

Wg izotope średnio track ma ok 3dB RMS... sam już nie wiem czemu wierzyć.

dawid512 jest offline   Reply With Quote
Stary 20-01-2014, 11:08   #6
..:: Klubowicz ::..
  
 
Bazooka&Tomahawk's Avatar
 
Dołączył/a: 05 Aug 2009
Miasto: Olsztyn
Postów: 242
Tematów: 45
Podziękowań: 79
THX'ów: 506
Imię: Adrian, Tomek
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 4 (+)
Bazooka&Tomahawk 4
Odwiedź profil Bazooka&Tomahawk na Facebook Odwiedź profil Bazooka&Tomahawk na Twitter Odwiedź profil Bazooka&Tomahawk na Youtube Odwiedź profil Bazooka&Tomahawk na Soundcloud.com
Odp: Wojna głośności...

Błąd, patrzysz na wartości szczytowe peak. Ja tu widzę kolejno 4.3 i 5.09 dB RMS co zresztą najprawdopodobniej jest wartością chwilową. Takie wartości co prawda występują ale tylko przez chwilę. Przykładem jest Armin van Buuren & W&W - D# Fat, którego RMS schodzi do nawet ok. 5dB, ale w mojej opinii słuchać się tego nie da. Fajnie brzmi na hali i tyle.
__________________
Bazooka&Tomahawk jest offline   Reply With Quote
Stary 20-01-2014, 13:57   #7
..:: true Member ::..
  
 
dawid512's Avatar
 
Dołączył/a: 12 Jul 2009
Miasto: Krościenko Wyżne
Wiek: 34
Postów: 233
Tematów: 22
Podziękowań: 28
THX'ów: 117
Imię: Dawid
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 5 (+)
dawid512 5
Odwiedź profil dawid512 na Facebook Odwiedź profil dawid512 na Youtube Odwiedź profil dawid512 na Soundcloud.com
Odp: Wojna głośności...

Cytat:
Ja tu widzę kolejno 4.3 i 5.09 dB RMS co zresztą najprawdopodobniej jest wartością chwilową.
Dokładnie o tych wartościach mówię. Tu masz przykładowy track ale... weźmy nawet coś takiego jak:
Dirty rush & gregor es - fireball (original mix) czyli track od naszych kolegów i co się okazuje? Izotope pokazuje w najgłośniejszych momentach nawet -2,5dB RMS!!! Coś w tym jest bo kawałek jest na prawdę głośny.

Teraz pytanie o co tu chodzi... Czy te kawałki na prawdę są tak głośne? Czy te mierniki oszukują...

Zastanawia mnie tylko jeden fakt: czy robiąc track i zostawiając sobie te powiedzmy 5dB zapasu czy jest potem szansa zrobić tak głośny mastering? Czy też już na etapie miksu powinno się mocno zwrócić uwagę na głośność.
dawid512 jest offline   Reply With Quote
Stary 20-01-2014, 14:52   #8
..:: Klubowicz ::..
  
 
Skillstorm's Avatar
 
Dołączył/a: 06 Dec 2008
Miasto: Kraków
Postów: 1 319
Tematów: 162
Podziękowań: 367
THX'ów: 1 538
Wzmianek w postach: 42
Oznaczeń w tematach: 2
Plusów: 11 (+)
Skillstorm 11
Re: Wojna głośności...

Głośność jaką będziesz mógł ustawić podczas masteringu w głównej mierze zależy od dynamiki w tracku. Niektóre tracki z topowych labeli mają nawet 14 RMS..

Dużo też zależy od tego czy robisz jakaś komercje czy coś innego. W tym 2gim wypadku głośność nie ma takiego znaczenia.
__________________
Skillstorm jest offline   Reply With Quote
Stary 20-01-2014, 14:54   #9
..:: Klubowicz ::..
  
 
Matt Matias's Avatar
 
Dołączył/a: 27 Nov 2006
Miasto: Giżycko
Wiek: 31
Postów: 184
Tematów: 45
Podziękowań: 160
THX'ów: 119
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 3 (+)
Matt Matias 3
Odwiedź profil Matt Matias na Twitter Odwiedź profil Matt Matias na Youtube Odwiedź profil Matt Matias na Soundcloud.com
Odp: Wojna głośności...

Chciałbym się podłączyć pod temat.
Jakie wtyki polecacie do sprawdzania RMS? (widzę powyżej Izotope Ozone i FreeG Stereo, co jeszcze?)

Last edited by Matt Matias; 20-01-2014 at 14:55.
Matt Matias jest offline   Reply With Quote
Stary 20-01-2014, 15:11   #10
..:: Klubowicz ::..
  
 
Bazooka&Tomahawk's Avatar
 
Dołączył/a: 05 Aug 2009
Miasto: Olsztyn
Postów: 242
Tematów: 45
Podziękowań: 79
THX'ów: 506
Imię: Adrian, Tomek
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 4 (+)
Bazooka&Tomahawk 4
Odwiedź profil Bazooka&Tomahawk na Facebook Odwiedź profil Bazooka&Tomahawk na Twitter Odwiedź profil Bazooka&Tomahawk na Youtube Odwiedź profil Bazooka&Tomahawk na Soundcloud.com
Odp: Wojna głośności...

Powtarzam, miks nie polega na kompresji całego materiału i ustawianiu pożądanej głośności, robi się to na etapie masteringu. Dalej nie wiem skąd wziąłeś 3db RMS. Headroom w miksie zostawiasz właśnie po to, aby człowiek odpowiedzialny za mastering miał pole do działania w kwestii odpowiedniej obróbki dynamiki całego utworu, co prowadzi do uzyskania m. in. pożądanej głośności.

Dirty rush & gregor es - fireball (original mix)
6.2 dB RMS to najwyższy punkt jaki udało mi się zmierzyć w podanym przez Ciebie przykładzie. Do pomiarów użyłem Voxengo SPAN oraz Slate Digital FG-X.
Dalej nie wiem skąd ty bierzesz tak wysokie wartości, ale biorąc pod uwagę przytoczonego przez ciebie screenshota najprawdopodobniej znowu błędnie odczytałeś wartości szczytowe (peak) jako wartości średnie (RMS). Możliwe też że w którymś momencie swojego toru audio DAW podbiłeś o kilka dB badany materiał, ale raczej to pierwsze.

Co do twojego pytania na temat produkcji naprawdę głośnego materiału, to po prostu używa się kompresji i limitera o wyśrubowanych ustawieniach. Jak chcesz na szybko uzyskać efekt kiełbasy na waveformie, to załącz na sumę np Slate Digital FG-X, wybierz preset Mastering Comp2, a gałkę gain podkręć do naprawdę wysokich wartości. Pamiętaj aby wcześniej głośność miksu ustawić na maks -6dB peak.

PS.
Sprawdziłem odczyt na Izotope 4, faktycznie pokazuje -3dB po zmianie miernika na RMS, ale wiem na pewno że to nie jest poprawny odczyt, czyli wychodzi na to że rzeczywiście coś oszukuje lub jest źle ustawione w opcjach. Proponuję przy pomiarze wartości średnich używać np. Voxengo SPAN.

@Matt Matias
Takie jakie podałem wyżej, na pewno podadzą ci wartości faktyczne.
__________________

Last edited by Bazooka&Tomahawk; 20-01-2014 at 15:14.
Bazooka&Tomahawk jest offline   Reply With Quote
Użytk. którzy podziękowali Bazooka&Tomahawk za ten post:
Odpowiedz

Zasady Postowania
Nie możesz pisać w nowych tematach
Nie możesz pisać odpowiedzi
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB code is Włączony
UśmieszkiWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Wyłączony


Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
II wojna w kolorze blackmister Przy piwie ... 1 04-01-2013 16:18

Administracja serwisu 4Clubbers.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum.
Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karna lub cywilna.
Jeżeli zauważyłeś post/temat który jest niezgodny z polskim prawem proszę zaraportować go poprzez klikniecie
Jeżeli nie chcesz aby pojawiła się na forum twoja produkcja napisz to nam "Privacy Policy"
W celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w ramach niniejszej witryny stosowane są pliki cookies, prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką Prywatności

Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 12:12 .


Oprogramowanie Forum: vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.
User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.8 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
-->