|
Szczegóły wątku: Autorem wątku jest: dawid512 Temat ma 10 komentarzy i 1735 odwiedzin. Ostatni komentarz napisano 20-01-2014 (15:51). |
Tags: glosnosc |
|
Narzędzia wątku | Wygląd |
19-01-2014, 20:44 | #1 |
..:: true Member ::..
|
Wojna głośności...
Witam serdecznie.
Mam pytanie odnośnie głośności i nie chodzi mi tutaj o głośność maksymalną (peak) która wynosi jak wiadomo ok 0dB. Moje pytanie dotyczy materiału przed i po masteringu. Interesuje mnie jak to jest z głośnością RMS przed i po masterze. Dla przykładu są utwory gdzie głośność rms po masterze to nawet 3dB RMS. Wszystko fajnie ale pytanie "how?". Ok powiedzmy że zostawię headroom ok 3dB zrobie master i co? Mam mizerne 7 no może 6dB RMS. Ok można to skompresować i uzyskam powiedzmy 5 dB RMS ale co z tego jak kawałek jest już płaski i bez energii... Smutny Są jakieś sposoby żeby zrobić stosunkowo głośny miks ale miec jeszcze miejsce na headroom? Pomocy bo ręce mi opadają... Pozdrawiam Dawid. |
|
|
19-01-2014, 21:08 | #2 | |
..:: Klubowicz ::..
|
Odp: Wojna głośności...
Skąd ty bierzesz wartości rzędu 3db RMS ??? Dzisiejsze nagrania mają od 10 do maks ok 7 dB RMS, powyżej to już katorga. Dla pewności sam sprawdziłem przed chwilą na jednym nagraniu.
Albo masterujesz materiał do wyglądu grubej kiełbasy o brzmieniu płaskim jak stół, albo zachowujesz jakąś dynamikę. 5dB RMS to stanowczo za dużo ! Cytat:
Jedno wyklucza drugie. Poza tym, po co Ci głośny miks jak głośność ustala się podczas masteringu? Miks nie ma być głośny tylko ma mieć ok. 6 dB headroomu.
__________________
|
|
19-01-2014, 21:28 | #3 |
..:: true Member ::..
|
Odp: Wojna głośności...
Skąd? Bierzesz typowy kawałek klubowy, zapinasz miernik RMS i co? Najgłośniejsze to nawet 3dB ale mniejsza o to bo tyle nie potrzebuje Nieraz ciężko jest zrobić nawet te 6dB RMS bez utraty dynamiki...
|
19-01-2014, 22:57 | #4 |
..:: Stały Bywalec ::..
Dołączył/a: 29 Oct 2010
Miasto: Rawicz
Wiek: 30
Postów: 79
Tematów: 24 Podziękowań: 55
THX'ów: 76
Imię: Darek
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 17
Plusów: 1 (+)
|
Odp: Wojna głośności...
Nie wiem skąd masz kawałek 3dB RMS, ja w swojej kolekcji widziałem tylko max 5.3 dB RMS a reszta utworów z BP które posiadam ma około 6-8 i jeśli samemu osiągniesz z domowym masterem z 8 i brzmi to dobrze to możesz być myślę zadowolony. Też zawsze mnie to ciekawiło jak oni robią tak głośne tracki ale to kwestia dobrego mixu i wypełnienia, a jeśli już zrobisz dobry track to na pewno wytwórnia się nim zainteresuje i wtedy oni zrobią mastering gdzie otrzymasz RMS przybliżony do innych profesjonalnych kawałków. Jest dużo artystów bardzo znanych którzy robią cichy master np. Skrillex gdzie u niego nie liczy się głośność tylko to czy bass łamie żebra
|
19-01-2014, 23:56 | #5 |
..:: true Member ::..
|
Odp: Wojna głośności...
Dziwne to wszystko... dla przykładu wrzucam screena z przykładowym pomiarem głośności miernikiem z izotope i innym. Już na tym etapie są rozbieżności.
Wg izotope średnio track ma ok 3dB RMS... sam już nie wiem czemu wierzyć. |
20-01-2014, 11:08 | #6 |
..:: Klubowicz ::..
|
Odp: Wojna głośności...
Błąd, patrzysz na wartości szczytowe peak. Ja tu widzę kolejno 4.3 i 5.09 dB RMS co zresztą najprawdopodobniej jest wartością chwilową. Takie wartości co prawda występują ale tylko przez chwilę. Przykładem jest Armin van Buuren & W&W - D# Fat, którego RMS schodzi do nawet ok. 5dB, ale w mojej opinii słuchać się tego nie da. Fajnie brzmi na hali i tyle.
__________________
|
20-01-2014, 13:57 | #7 | |
..:: true Member ::..
|
Odp: Wojna głośności...
Cytat:
Dirty rush & gregor es - fireball (original mix) czyli track od naszych kolegów i co się okazuje? Izotope pokazuje w najgłośniejszych momentach nawet -2,5dB RMS!!! Coś w tym jest bo kawałek jest na prawdę głośny. Teraz pytanie o co tu chodzi... Czy te kawałki na prawdę są tak głośne? Czy te mierniki oszukują... Zastanawia mnie tylko jeden fakt: czy robiąc track i zostawiając sobie te powiedzmy 5dB zapasu czy jest potem szansa zrobić tak głośny mastering? Czy też już na etapie miksu powinno się mocno zwrócić uwagę na głośność. |
|
20-01-2014, 14:52 | #8 |
..:: Klubowicz ::..
Dołączył/a: 06 Dec 2008
Miasto: Kraków
Postów: 1 319
Tematów: 162 Podziękowań: 367
THX'ów: 1 538
Wzmianek w postach: 42
Oznaczeń w tematach: 2
Plusów: 11 (+)
|
Re: Wojna głośności...
Głośność jaką będziesz mógł ustawić podczas masteringu w głównej mierze zależy od dynamiki w tracku. Niektóre tracki z topowych labeli mają nawet 14 RMS..
Dużo też zależy od tego czy robisz jakaś komercje czy coś innego. W tym 2gim wypadku głośność nie ma takiego znaczenia.
__________________
|
20-01-2014, 14:54 | #9 |
..:: Klubowicz ::..
|
Odp: Wojna głośności...
Chciałbym się podłączyć pod temat.
Jakie wtyki polecacie do sprawdzania RMS? (widzę powyżej Izotope Ozone i FreeG Stereo, co jeszcze?) Last edited by Matt Matias; 20-01-2014 at 14:55. |
20-01-2014, 15:11 | #10 |
..:: Klubowicz ::..
|
Odp: Wojna głośności...
Powtarzam, miks nie polega na kompresji całego materiału i ustawianiu pożądanej głośności, robi się to na etapie masteringu. Dalej nie wiem skąd wziąłeś 3db RMS. Headroom w miksie zostawiasz właśnie po to, aby człowiek odpowiedzialny za mastering miał pole do działania w kwestii odpowiedniej obróbki dynamiki całego utworu, co prowadzi do uzyskania m. in. pożądanej głośności.
Dirty rush & gregor es - fireball (original mix) 6.2 dB RMS to najwyższy punkt jaki udało mi się zmierzyć w podanym przez Ciebie przykładzie. Do pomiarów użyłem Voxengo SPAN oraz Slate Digital FG-X. Dalej nie wiem skąd ty bierzesz tak wysokie wartości, ale biorąc pod uwagę przytoczonego przez ciebie screenshota najprawdopodobniej znowu błędnie odczytałeś wartości szczytowe (peak) jako wartości średnie (RMS). Możliwe też że w którymś momencie swojego toru audio DAW podbiłeś o kilka dB badany materiał, ale raczej to pierwsze. Co do twojego pytania na temat produkcji naprawdę głośnego materiału, to po prostu używa się kompresji i limitera o wyśrubowanych ustawieniach. Jak chcesz na szybko uzyskać efekt kiełbasy na waveformie, to załącz na sumę np Slate Digital FG-X, wybierz preset Mastering Comp2, a gałkę gain podkręć do naprawdę wysokich wartości. Pamiętaj aby wcześniej głośność miksu ustawić na maks -6dB peak. PS. Sprawdziłem odczyt na Izotope 4, faktycznie pokazuje -3dB po zmianie miernika na RMS, ale wiem na pewno że to nie jest poprawny odczyt, czyli wychodzi na to że rzeczywiście coś oszukuje lub jest źle ustawione w opcjach. Proponuję przy pomiarze wartości średnich używać np. Voxengo SPAN. @Matt Matias Takie jakie podałem wyżej, na pewno podadzą ci wartości faktyczne.
__________________
Last edited by Bazooka&Tomahawk; 20-01-2014 at 15:14. |
Użytk. którzy podziękowali Bazooka&Tomahawk za ten post: |
|
|
Podobne wątki | ||||
Wątek | Autor wątku | Forum | Odpowiedzi | Ostatni Post / Autor |
II wojna w kolorze | blackmister | Przy piwie ... | 1 | 04-01-2013 16:18 |