Cytat:
Napisał adrjano
No dobra, a weźmy taką sytuacje: wrzucamy kawałek na youtube jakimś amatorskim teledyskiem i zdobywa on popularność. Co wtedy z dystrybucją? Jak trafi na serwisy streamingowe, iTunesy itd? Zapewne wytwórnie same będą się starać podpisać kontrakt, ale czy to jest jedyne wyjście?
|
Po wrzuceniu takiego utworu na YT żaden label Ci go nie wyda - szczególnie, gdy zdobędzie on popularność. Po prostu w tym momencie jest to nieopłacalne, gdyż będzie już po okresie największej sprzedaży. Dystrybucja na dowolnym portalu (typu Beatport, iTunes) wymaga podpisania stosownych umów z tymże serwisem.
Cytat:
Napisał adrjano
Ogólnie wiem co to takiego, ale chętnie poczytałbym coś więcej. Jak to działa? Jak bardzo są dochodowe? Czy to jest jednorazowa korzyść czy jest jeszcze kasa z dystrybucji?
|
Wszystko zależy od tego, jak jest skonstruowana umowa. Zazwyczaj jest to jednorazowa korzyść materialna na zasadzie umowy o dzieło z przekazaniem praw autorskich. Powiem szczerze, że ciężko jest podać tu konkretną kwotę, gdyż sporo zależy od zleceniodawcy, wytycznych, ale też od zleceniobiorcy, czyli ghostproducera/ghostwritera i jego doświadczenia, wcześniejszych zleceń. Przykładowy koszt kompletnego utworu wraz z przekazaniem pełnych praw autorskich to 300-1000 euro brutto (utwór gotowy w dwa dni robocze), jeśli jesteś bardziej znany, to stawki rosną w górę (do 5k euro brutto). Na tą chwilę rynek jest 'nasycony' ghostwriterami/ghostproducerami (99% zleceń zgarnia ktoś z świetnie się znającej 'ekipy'
), aczkolwiek cały czas poszukiwani są kreatywni sound designerzy tworzący własne samplepacki, soundbanki dla pluginów, etc.
Jeśli zaczynasz na tym polu, to najlepiej opanuj syntezę i twórz soundbanki, a następnie zajmij się kreowaniem własnych sampli.