PKP Energetyka: strategiczna firma sprzedana spółce z kapitałem założycielskim 5 tys - Forum 4CLUBBERS.PL
Wróć   4CLUBBERS.PL > Inne Fora > World News

Szczegóły wątku: Autorem wątku jest: Raffsky
Temat ma 0 komentarzy i 893 odwiedzin. Ostatni komentarz napisano 27-07-2015 (23:12).

Tags: , , ,


Lista oznaczonych użytkowników


PKP Energetyka: strategiczna firma sprzedana spółce z kapitałem założycielskim 5 tys


zobacz także:

« Afera z dofinansowaniem Lidla i Kauflandu. Solidarność żąda umów lub Prawdziwa relacja z wizyty Kopacz we Wrocławiu »
 
 
Narzędzia wątku Przeszukaj ten wątek Wygląd
Stary 27-07-2015, 23:12   #1
..:: true Member ::..
  
 
Dołączył/a: 22 Jun 2009
Miasto: lublin
Postów: 1 646
Tematów: 195
Podziękowań: 5 323
THX'ów: 1 992
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 26
Plusów: 2 (+)
Raffsky 2
PKP Energetyka: strategiczna firma sprzedana spółce z kapitałem założycielskim 5 tys

TYLKO U NAS. Tchórzewski o kulisach prywatyzacji PKP Energetyka: strategiczna firma sprzedana spółce z kapitałem założycielskim... 5 tys. złotych!

wPolityce.pl: Koalicji PO-PSL udało się w końcu przepchnąć sprzedaż PKP Energetyki. Kto za tym najbardziej lobbował?




Krzysztof Tchórzewski, poseł PiS, sejmowa komisja infrastruktury: Jako opozycja nie jesteśmy w stanie bardzo szczegółowo kontrolować działań lobbystycznych. Wiemy na pewno, że ta sprzedana spółka nie może podlegać prywatyzacji.
Dlaczego?
Dlatego, że jest ona na liście ministra obrony narodowej. Na liście spółek istotnych i ujętych w systemie obrony państwa polskiego.
Spółka trafiła do Amerykanów?
Nie. Spółkę kupiła firma, która została założona w styczniu tego roku przez obcokrajowca, z kapitałem założycielskim 5 tysięcy złotych.
Zgłaszają to państwo do prokuratury?
Tak. Podobno Fundusz CVC Capital Partners poręczył za tę firmę, która dokonała kupna. I to on wyznaczył tę firmę do zakupu. To wszystko wygląda bardzo dziwnie i niebezpiecznie.
To nie jest tak, że fundusz kapitałowy nie może kupić udziałów w jakiejś spółce. Może, polskie fundusze też tak robią i kupują udziały też za granicą. Wygląda na to, że CVC Capital Partners dla bezpieczeństwa wyznaczył sobie spółeczkę, która będzie w Polsce działała sobie do czasu sprzedania PKP Energetyki. Kluczowy jest kapitał zakładowy firmy Caryville, która ma kupić PKP Energetyka. Wynosi on tylko 5 tysięcy złotych. Nawet jeżeli na konto tej firmy wpłyną pieniądze na zakup operatora, to będzie to pożyczka, na spłatę której kredyt zaciągnie… sama PKP Energetyka. W ten sposób spółka sama spłaci swoje kupno.
Kto z Platformy Obywatelskiej najbardziej zabiegał, aby sprzedać PKP Energetykę?
Trudno mi to powiedzieć, ale to wszystko się odbywa pod nadzorem minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak oraz wiceministra Sławomira Żałobki, który w ministerstwie zajmuje się koleją.
Mogę założyć też, że oni nie wiedzieli, że PKP Energetyka jest na liście spółek ważnych dla obronności, bo bardzo przyśpieszyli proces sprzedaży, chociaż jako klub poprosiliśmy na sali plenarnej o posiedzenie komisji w trybie niejawnym.
Rozmawiał Sławomir Sieradzki


TYLKO U NAS. Tchórzewski o kulisach prywatyzacji PKP Energetyka: strategiczna firma sprzedana spółce z kapitałem założycielskim... 5 tys. złotych!




Kolejna spółka skarbu państwa została sprywatyzowana! PKP Energetyka - dostawca energii elektrycznej dla kolei - została sprzedana

olskie Koleje Państwowe SA i fundusz CVC Capital Partners sfinalizowały proces negocjacji sprzedaży akcji PKP Energetyka SA i podpisały przedwstępną umowę sprzedaży akcji - podały w komunikacie PKP. Przychody z prywatyzacji PKP Energetyka wesprą inwestycje PKP.
Jak podkreślono, zaproponowana wartość przedsiębiorstwa opiewa na 1 965 mln zł, co po korekcie o wartość długu netto spółki, daje cenę na poziomie 1 410 mln zł. Spółka PKP zastrzegła, że umowa ma charakter przedwstępny, a fundusz CVC nabędzie 100 proc. akcji PKP Energetyka po spełnieniu warunków, takich jak m.in. zgoda organu antymonopolowego i uzyskanie zgód korporacyjnych.
Przewiduje się, że zamknięcie transakcji nastąpi za ok. dwa miesiące.
Sprzeciw wobec prywatyzacji PKP Energetyka wyrażali posłowie PiS i SLD. Wskazywali m.in. na wrażliwy charakter spółki oraz szkodliwość prywatyzacji dla transportu kolejowego. PKP Energetyka jest dostawcą energii elektrycznej dla kolei.
PKP przekonują, że realizacja transakcji oznacza przyciągnięcie na polski rynek uznanego międzynarodowego inwestora o silnej i ugruntowanej pozycji, posiadającego stabilne źródła finansowania i doświadczenie w inwestycjach w sektor energetyki.
CVC okazał się najlepszym partnerem i złożył najlepszą ofertę z najwyższą ceną. Poszukiwaliśmy podmiotu, który wzmocni pozycję rynkową PKP Energetyka i umożliwi jej dynamiczny rozwój
— powiedział cytowany w komunikacie prezes zarządu PKP SA Jakub Karnowski.
Ta transakcja to kolejny duży sukces w realizowanym przez PKP SA procesie prywatyzacyjnym. Ma duże znaczenie nie tylko dla Grupy PKP, ale i dla gospodarki. Do Polski wchodzi bowiem jeden ze światowych potentatów branży inwestycyjnej
— dodał.
Przychody z prywatyzacji PKP Energetyka mają wesprzeć program inwestycyjny realizowany przez PKP, w tym modernizację i budowę dworców kolejowych.
Część środków będzie stanowiło wsparcie także dla inwestycji taborowych PKP Intercity (zakup dodatkowych 10 składów DART) oraz uruchomienia programu koniecznej modernizacji stacji postojowych i końcowych PKP Intercity w całym kraju
— przekazały PKP.
Dodały, że umowa z CVC oznacza utworzenie w ciągu najbliższych lat kilkuset nowych miejsc pracy w Grupie PKP.
W tym miesiącu PKP SA udzieliła CVC wyłączności do dalszych negocjacji w procesie prywatyzacji PKP Energetyka. Jak zapewnia spółka wybór poprzedzony był wnikliwymi analizami i PKP kierowały się m.in. takimi kryteriami jak cena i pozacenowe warunki oferty, czynniki mające zapewnić spółce rozwój oraz doświadczenie w podobnych procesach.
Zainteresowanie kupnem PKP Energetyka wyrażały m.in. Tauron, Energa, Enea oraz PGE.
Ponadto zarząd PKP zapewnia, że dokłada wszelkich starań, aby w jak największym stopniu zabezpieczyć interesy pracowników i przed prywatyzacją PKP Energetyka podpisano Pakt Gwarancji Pracowniczych. Obejmuje on gwarancje zatrudnienia nawet do 4 lat i premię prywatyzacyjną.
Ponadto 15 proc. środków ze sprzedaży spółki trafi do Funduszu Własności Pracowniczej, którego uczestnikami są byli i obecni pracownicy PKP
— czytamy.
CVC to fundusz private equity i firma doradztwa inwestycyjnego, posiadająca sieć 22 biur na terenie Europy, Azji i Stanów Zjednoczonych. Zarządza środkami ponad 300 inwestorów z Ameryki Północnej, Europy, Azji i Bliskiego Wschodu. Bieżąca wartość aktywów firmy przekracza 52 mld USD. Około połowy kapitału pochodzi z największych funduszy emerytalnych na świecie. Obecnie fundusze CVC posiadają udziały w ponad 50 spółkach na całym świecie. CVC inwestował m.in. w spółki z sektora energetycznego: hiszpańską firmę Inalta i niemiecką Evonik, czy w belgijskiego operatora pocztowego, firmę BPost.
Jak informował wcześniej PAP Przemysław Obłój, dyrektor CVC, fundusz jest gotów - po ew. przejęciu PKP Energetyka - sprzedać mniejszościowy pakiet spółki np. krajowemu inwestorowi finansowemu. Jego zdaniem w przyszłości PKP Energetyka powinna trafić na GPW. Zapewnił, że inwestycja CVC w PKP Energetyka miałaby charakter długoterminowy.
Spółka PKP Energetyka działa na polskim rynku od 2001 roku i zatrudnia ponad 7000 osób. Około 70 proc. sprzedawanej energii przez spółkę trafia do klientów nie kolejowych. Posiada ona 15 zakładów w Polsce a jej przychód netto w 2014 r. wyniósł 4,3 mld zł. Od lipca 2014 r. spółka sprzedaje gaz ziemny. Dysponuje także siecią bezobsługową stacji paliw dla kolei. Aktualnie PKP Energetyka posiada umowy na sprzedaż energii elektrycznej m.in. dla PKP Intercity, PKP Cargo, Lotos Kolej i SKM (Szybka Kolej Miejska w Warszawie). Usługi dla kolei oprócz sprzedaży energii obejmują m.in. utrzymanie oraz modernizację urządzeń sieci trakcyjnej.
PAP/mmil


Kolejna spółka skarbu państwa została sprywatyzowana! PKP Energetyka - dostawca energii elektrycznej dla kolei - została sprzedana


Prezydent ZZMK: Prywatyzacja spółki PKP Energetyka to fatalna decyzja. "Polska kolej będzie jeszcze mniej konkurencyjna". NASZ WYWIAD
Spółki infrastrukturalne powinny być własnością Spółki Skarbu Państwa. To tak, jakby trzy koła samochodu należały do nas, a czwarte do sąsiada. Samochód w tym momencie nie pojedzie
— mówi portalowi wPolityce.pl Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce.
wPolityce: Dlaczego PO zależało na sprzedaży PKP energetyka?
Leszek Miętek (Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce): Nie mam pojęcia. Zapewne chodzi tutaj o pieniądze. Być może w grę wchodzą zawodowe ambicje.
A w czyje ręce trafiła spółka?
Badając nawet inwestora, który kupuje daną spółkę, trudno przewidzieć w czyje ręce trafi. I to jest bardzo niepokojące. Brak kontroli nad spółką PKP Energetyka pozbawi polską kolej suwerenności transportowej.
Dlaczego spółka PKP Energetyka jest tak ważna?
Jest ważna, bo to spółka infrastrukturalna, która jest dostarczycielem energii trakcyjnej pociągów. Z tego tytułu, jeżeli polskie linie kolejowe utracą kontrolę nad tym, istnieje niebezpieczeństwo zmonopolizowania tego rynku i wielkich kłopotów na przyszłość dla polskiej kolei. Spółki infrastrukturalne powinny być własnością Spółki Skarbu Państwa. Prywatyzowanie jest tutaj posunięciem bardzo złym. To tak, jakby trzy koła samochodu należały do nas, a czwarte do sąsiada. Samochód w tym momencie nie pojedzie. Tak samo jest z energetyką. Ci, którzy chcą sprzedać spółkę, mówią, że nie ma żadnych zagrożeń. Ja tego zdania nie podzielam. Spółka PKP Energetyka nie powinna być nigdy sprywatyzowana.
Jakie mogą być skutki takiej prywatyzacji?
Mogą być takie, jak we wszystkich monopolach. Polska kolej jest skazana na odbiór energii trakcyjnej. Oznacza to, że mogą pojawić się skutki finansowe, które potem przełożą się na klientów. Polska kolej będzie jeszcze mniej konkurencyjna, niż jest to w tej chwili. Możemy mieć problemy cenowe związane z dostarczeniem energii. I jeszcze jedna bardzo istotna rzecz: kwestie techniczne. Nikt nie daje gwarancji, na jakim poziomie technicznym spółka użyczająca prąd, będzie funkcjonowała. Nie wiemy, czy będzie niezawodna. Inną rzeczą jest to, że polską kolej czeka również w przyszłości wielka inwestycja na obszarze zmiany systemu zasilania. W Polsce jest to prąd stały- 3000 V. Jest to system przestarzały. W Europie korzysta się z prądu przemiennego- 25 000 V. Jest to sposób, który ogranicza straty energii trakcyjnej. Zmiana systemu zasilania w Polsce nie byłaby zależna od decyzji kolei lub Ministerstwa Infrastruktury, ale wymagałaby zgody nowego właściciela co byłoby fatalnym dla rozwoju polskiej kolei rozwiązaniem.
Rozmawiała Ewelina Steczkowska.



Prezydent ZZMK: Prywatyzacja spółki PKP Energetyka to fatalna decyzja. "Polska kolej będzie jeszcze mniej konkurencyjna". NASZ WYWIAD
Raffsky jest offline  
Użytk. którzy podziękowali Raffsky za ten post:
Twoja reklama w tym miejscu - już od 149 PLN rezerwuj termin, tel.669488725, gg:3576096.

4Clubbers Hit Mix Team presents


 
Narzędzia wątku Przeszukaj ten wątek
Przeszukaj ten wątek:

Zaawansowane wyszukiwanie
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz pisać w nowych tematach
Nie możesz pisać odpowiedzi
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB code is Włączony
UśmieszkiWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Wyłączony


Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
Strategiczna gra Forge of Empires gabriel2012 Przy piwie ... 0 13-10-2012 13:42

Administracja serwisu 4Clubbers.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum.
Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karna lub cywilna.
Jeżeli zauważyłeś post/temat który jest niezgodny z polskim prawem proszę zaraportować go poprzez klikniecie
Jeżeli nie chcesz aby pojawiła się na forum twoja produkcja napisz to nam "Privacy Policy"
W celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w ramach niniejszej witryny stosowane są pliki cookies, prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką Prywatności

Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 17:27 .


Oprogramowanie Forum: vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.
User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.8 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
-->