Wykorzystanie zmian amplitudy sygnału jako źródło modulacji. - Forum 4CLUBBERS.PL
Wróć   4CLUBBERS.PL > Forum Producentów muzycznych / Strefa dja > Music Producers Arena > Tutorials
Home ZAREJESTRUJ SIĘ !! Zmień nick FAQ Społeczność


Szczegóły wątku: Autorem wątku jest: darXide
Temat ma 7 komentarzy i 1734 odwiedzin. Ostatni komentarz napisano 17-09-2011 (18:55).

Tags: ,


Lista oznaczonych użytkowników


Wykorzystanie zmian amplitudy sygnału jako źródło modulacji.


zobacz także:

« How I Make A Hardstyle Track In FL Studio - part1 - By Yhimself lub Produkowanie wlasnych dzwiekow i brzmien »
Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 16-09-2011, 15:19   #1
..:: Klubowicz ::..
  
 
darXide's Avatar
 
Dołączył/a: 15 Jun 2007
Miasto: Żywiec / Cięcina
Wiek: 35
Postów: 378
Tematów: 11
Podziękowań: 335
THX'ów: 775
Imię: Dariusz
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 1 (+)
darXide 1
Odwiedź profil darXide na Soundcloud.com
Wykorzystanie zmian amplitudy sygnału jako źródło modulacji.

Tut pochodzi z podobnego forum, ale jest mojego autorstwa, więc pokuszę się jeszcze o trochę pisaniny i dopiszę co nieco, poprawiając stylistykę i rozpatrując temat odrobinę szerzej.

Tut dotyczy programu FL Studio, ale zapewne można metodę przekładać do innych dawów, wszak będziemy korzystać głównie z fizycznej, falowej natury dźwięku. Tut z pewnością przyda się ciekawskim, szukającym aktywnie dziury w całym, siedzącym w połamanych bitach, ale metodę można śmiało wplatać wszędzie gdzie popadnie i w czym popadnie, zachowując umiar. No nie okłamujmy się, brzmienia moduluje się w każdym gatunku, a jak ktoś nie ma absolutnie żadnego pomysłu na modulowanie, to ten tut przyjdzie mu z pomocą. Ogólne przesłanie wątku, to "no more idols" Nie ma opjer*alania sje. W naszej cyfrowej piaskownicy to my mamy grabki i czemu by nie spróbować ulepić z piasku bałwana? Kręcimy własne brzmienia, szukając piękna w chaosie

Modulacje można uzyskiwać na przeróżne sposoby. Mamy wbudowane we wtyczki generatory wolnych przebiegów (LFO), mamy auto clipy, mamy narzędzia typu Love Philter. Mamy również masę kontrolerów, które mogą sporo namieszać, odpowiednio je podpinając. Właśnie peak controller wykorzystamy do naszych niecnych celów, ale wykorzystamy go nieco inaczej niż na co dzień.

Przejdźmy może do meritum. Metodą opisaną w tucie możemy uzyskać nieco pozornej przypadkowości w przebiegu modulacji. Wykorzystamy do tego zjawisko interferencji fal dźwiękowych, jakie występuje podczas grania akordu na syntezatorze. Większość wtyczkowych generatorów wolnych przebiegów oferuje modulacje w zakresie od ułamków hertza, do nawet kilkudziesięciu. Generatory fal dźwiękowych natomiast, generują przebiegi o dużych częstotliwościach, więc na potrzeby doświadczenia będziemy używać wysokości dźwięków na poziomie dolnej granicy ludzkiego odczuwania dźwięku jako takiego, choć fale dźwiękowe interferują w bardzo różny sposób, więc można próbować sięgać dużo wyżej.

W doświadczeniu potrzebne będą:

- pojedyncza instancja 3xosc, z ustawioną samotną sinusoidą, jeden aktywny oscylator. To będzie brzmienie, które będzie finalnie niesłyszalne, ale będzie decydować o charakterze modulacji.



- dowolny dwudźwięk, akord, bądź akordy (trój-, cztero-, wielo-dźwięki) dobrane na pałe, empirycznie, ustawione w okolicy C1, o długości żądanej modulacji. Chociaż to reguła nie jest, można próbować wyższych tonów, fala dźwiękowa różnie interferuje i zakres wysokości możliwy do wykorzystania jest spory.



- w razie potrzeby można transponować jeszcze w dół root note



- peak controller z włączonym mute



- drugie, ładne siakieś brzmienie, które chcemy poddać modulacji, z przypisanym do niego wolnym insertem na mikserze i free filter w trybie low pass, bądź jakiś inny filtr dolno-przepustowy.



Na czym trik polega. Pojedyncza sinusoida ma stałą zmianę amplitudy i zmiana ta jest prosta, statyczna, nieużyteczna raczej chcący uzyskać złożony przebieg. Natomiast akord ma również cykliczny przebieg amplitudy, ale dzięki naturalnej interferencji wykres amplitudy przybiera bardziej złożone kształty. Tenże oto zlepek ledwo słyszalnych sinusoid wysyłamy w ślepy zaułek na mikserze, z włączonym peak controllerem, z oświeconą lampką mute.

Co bardziej ogarnięci już pewnie "wiedzą co z nim zrobić". Peak Controller reaguje na amplitudę sygnału. Wykorzystując tę własność podpinamy doń pokrętło freq z free filtra i zaczynamy zabawę.



Mogą paść pytania, ale jak to ustawiać? Co gdzie jak położyć, czym pokręcić? Co podpinać?

W praktyce można podpiąć cokolwiek, zachęcam do śmiałego eksperymentowania. O to chodzi, że ja traktuję brzmienia jak materiał budowlany, który można dowolnie recyklingować, a efekt kręcony jest ściśle na wyczucie, czyli właściwie jak wszystko inne co robię. Można spróbować z pitchem, panningiem, innymi rodzajami filtrów, przesterowaniem, delayem, mix levelem czegoś tam... Najwięcej do roboty jest przy peak controllerze, trzeba precyzyjnie dobrać to, jak głęboko peak będzie wcinać sygnał, więc trzeba się będzie przy nim napocić, dobierając odpowiednie głębokości reakcji i czasy powrotu. Akord w 3xosc zadecyduje tylko o kształcie fali, która będzie modulować brzmienie, w peaku natomiast odbędzie się cała reszta.

Otrzymany przebieg nie jest oczywiście zsynchronizowany z tempem projektu. Wyjść z tej sytuacji jest kilka. Albo rendering do pliku i wycinanki, albo rendering i time stretching, albo slicing, albo zostawienie tak jak jest, bo akurat siedzi na styk. Eksperymentowanie z doborem akordu. Z sygnału 3sxosc wykorzystujemy tylko amplitudę, więc nie ma znaczenia jaki to będzie akord. Można też próbować innych przebiegów niż sinusoidalne, why not.

Ustawiając start modulującej fali synchronicznie ze startem modulowanego brzmienia uzyskamy efekt retrigger, czego wewnętrzne wtyczki efektowe I-L niestety nie oferują.


___________________

darXide 2004 - 2011
___________________
__________________

Last edited by darXide; 16-09-2011 at 16:06.
darXide jest offline  
Twoja reklama w tym miejscu - już od 149 PLN rezerwuj termin, tel.669488725, gg:3576096.

4Clubbers Hit Mix Team presents


Stary 16-09-2011, 15:29   #2
..:: Klubowicz ::..
  
 
Mike Flyer's Avatar
 
Dołączył/a: 09 Apr 2010
Miasto: Kożuchów/Lubuskie
Wiek: 31
Postów: 328
Tematów: 12
Podziękowań: 879
THX'ów: 601
Imię: Michał
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 4 (+)
Mike Flyer 4
Odwiedź profil Mike Flyer na Facebook Odwiedź profil Mike Flyer na Soundcloud.com
Odp: Wykorzystanie zmian amplitudy sygnału jako źródło modulacji.

Stary, ja to czytam i na serio nie wiem o co kaman (tzn. nie rozumiem jaki efekt chciałeś uzyskać finalnie)... :O

Ale pobawię się później i pewnie sam do tego dojdę. :D
__________________
Mike Flyer jest offline   Reply With Quote
Stary 16-09-2011, 15:39   #3
..:: Klubowicz ::..
  
 
darXide's Avatar
 
Dołączył/a: 15 Jun 2007
Miasto: Żywiec / Cięcina
Wiek: 35
Postów: 378
Tematów: 11
Podziękowań: 335
THX'ów: 775
Imię: Dariusz
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 1 (+)
darXide 1
Odwiedź profil darXide na Soundcloud.com
Odp: Wykorzystanie zmian amplitudy sygnału jako źródło modulacji.

No np. wobbla można zrobić takiego bardziej szalonego. Potem render, cięcie i wplatanie między normalną zagrywkę.
__________________
darXide jest offline   Reply With Quote
Stary 16-09-2011, 15:46   #4
..:: Klubowicz ::..
  
 
Mike Flyer's Avatar
 
Dołączył/a: 09 Apr 2010
Miasto: Kożuchów/Lubuskie
Wiek: 31
Postów: 328
Tematów: 12
Podziękowań: 879
THX'ów: 601
Imię: Michał
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 4 (+)
Mike Flyer 4
Odwiedź profil Mike Flyer na Facebook Odwiedź profil Mike Flyer na Soundcloud.com
Odp: Wykorzystanie zmian amplitudy sygnału jako źródło modulacji.

Yhy. Bo ogólnie wobbla można ogarnąć już samym filtrem. Technika z peak controlerem daje zupełnie nowy efekt.

Tak ogólnie to dzięki wielkie, choć akurat mi się raczej nie przyda, ale fakt faktem lubię takie ciekawostki.
__________________

Last edited by Mike Flyer; 16-09-2011 at 15:47.
Mike Flyer jest offline   Reply With Quote
Stary 16-09-2011, 16:02   #5
..:: Klubowicz ::..
  
 
darXide's Avatar
 
Dołączył/a: 15 Jun 2007
Miasto: Żywiec / Cięcina
Wiek: 35
Postów: 378
Tematów: 11
Podziękowań: 335
THX'ów: 775
Imię: Dariusz
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 1 (+)
darXide 1
Odwiedź profil darXide na Soundcloud.com
Odp: Wykorzystanie zmian amplitudy sygnału jako źródło modulacji.

Taki pierwszy z brzegu byle-filter z byle basem, drum and bass.

bez
[Tylko zarejestrowani mogą pobierać mp3, utwórz darmowe konto w 30 sekund, aby odsłuchać i pobrać tą i wiele innych mp3.]

z
[Tylko zarejestrowani mogą pobierać mp3, utwórz darmowe konto w 30 sekund, aby odsłuchać i pobrać tą i wiele innych mp3.]

Bas solo

bez
[Tylko zarejestrowani mogą pobierać mp3, utwórz darmowe konto w 30 sekund, aby odsłuchać i pobrać tą i wiele innych mp3.]

z
[Tylko zarejestrowani mogą pobierać mp3, utwórz darmowe konto w 30 sekund, aby odsłuchać i pobrać tą i wiele innych mp3.]
__________________
darXide jest offline   Reply With Quote
darXide dostał 4 podziękowań za ten post.
Stary 16-09-2011, 21:45   #6
..:: Mlody Klubowicz ::..
  
 
M!kE LoW's Avatar
 
Dołączył/a: 23 Feb 2007
Miasto: Wrocław
Wiek: 34
Postów: 339
Tematów: 18
Podziękowań: 897
THX'ów: 306
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 1 (+)
M!kE LoW 1
Odwiedź profil M!kE LoW na MySpace Odwiedź profil M!kE LoW na Facebook Odwiedź profil M!kE LoW na Twitter Odwiedź profil M!kE LoW na Youtube Odwiedź profil M!kE LoW na Soundcloud.com Odwiedź profil M!kE LoW na Mixcloud
Odp: Wykorzystanie zmian amplitudy sygnału jako źródło modulacji.

darx, dobre jest to, sam to kiedyś wyczaiłem, bawiąc się vokodexem
z tym, że wg mnie to bardzo niekontrolowane ; ]

bardzo dobre w stylach ambientowych, industrialowych
M!kE LoW jest offline   Reply With Quote
Stary 16-09-2011, 21:48   #7
..:: true Member ::..
  
 
White Smoke's Avatar
 
Dołączył/a: 15 Jun 2010
Miasto: Wieś
Postów: 156
Tematów: 8
Podziękowań: 33
THX'ów: 134
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 17 (+)
White Smoke 17
Odp: Wykorzystanie zmian amplitudy sygnału jako źródło modulacji.

Trik stary jak świat, świetny efekt wychodzi jeśli kontrolerem jest amplituda loopa (perki), i pod to podepniemy cokolwiek, chociażby reso na acidowym kwaśnym leadzie.
__________________
White Smoke jest offline   Reply With Quote
Stary 17-09-2011, 18:55   #8
..:: Mlody Klubowicz ::..
  
 
Chippy's Avatar
 
Dołączył/a: 07 Jul 2010
Miasto: Witnica
Wiek: 26
Postów: 439
Tematów: 105
Podziękowań: 326
THX'ów: 423
Imię: Ziemowit
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 5 (+)
Chippy 5
Odp: Wykorzystanie zmian amplitudy sygnału jako źródło modulacji.

Najprostsze modulacje to chyba w Reasonie wychodzą (połączasz odpowiednio kilka kabelków i tak to się łączy), tylko że tam z innymi rzeczami znacznie trudniej
darXide, dzięki za tutorial nie z typu "jak zrobić mięsisty saw bass" przez takich jak ty podwyższa się poziom produkcji na tym forum (oczywiście niektórych, większość sam tytuł odstraszy).
do jednych z moich ulubionych modulacji należy kontrola phaserem/flangerem falami dźwiękowymi albo szumem, ale to już troche inna kategoria
Chippy jest offline   Reply With Quote
Odpowiedz

Zasady Postowania
Nie możesz pisać w nowych tematach
Nie możesz pisać odpowiedzi
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB code is Włączony
UśmieszkiWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Wyłączony


Administracja serwisu 4Clubbers.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum.
Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karna lub cywilna.
Jeżeli zauważyłeś post/temat który jest niezgodny z polskim prawem proszę zaraportować go poprzez klikniecie
Jeżeli nie chcesz aby pojawiła się na forum twoja produkcja napisz to nam "Privacy Policy"
W celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w ramach niniejszej witryny stosowane są pliki cookies, prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką Prywatności

Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 05:07 .


Oprogramowanie Forum: vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.
User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.8 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
-->