4CLUBBERS.PL

4CLUBBERS.PL (http://www.4clubbers.com.pl/)
-   Tutorials (http://www.4clubbers.com.pl/tutorials/)
-   -   [Opis] HOMEMASTERING by Man'Dee (http://www.4clubbers.com.pl/tutorials/426810-homemastering-mandee.html)

Man'dee 30-01-2010 15:52

HOMEMASTERING by Man'Dee
 
Witojcie :)) :piwo:


W innym temacie namęczyłem się troszke wypisując z moich doświadczeń oraz umiejętności nabytych przez ciężką kilkuletnią pracę, zasady najprostrzego homemasteringu .. czyli zabiegu po ( PO WYKONANIU DOBREGO MIXU) mającego na celu zwiększenie głośności naszego nagrania i nadaniu mu "tego czegoś".. Dlatego postanowiłem że, aby dotarł ten artykuł do większej grupy zainteresowanych osób umieszczę go również tutaj jako osobny temat... czujcie się również wolni jeśli chodzi o upominanie za popełnione błędy .. oraz chętnie odpowiem na wszelkie pytania.. :)) buźka :*




:piwo: :piwo: :piwo: :piwo: :piwo: :piwo: :piwo: :piwo: :piwo: :piwo:

Jest taka zasada.. ze to co chcesz poprawic podczas "masteringu" popraw w swoim "mixie" ..otoz powiem CI .. ze mastering swoja nazwe wzial stad.. ze wszystkie procesy z nim zwiazane robi sie na tzw"masterze" czyli sumie ) .
to co teraz napisze jest z mojej glowy .. nie z jakiejkolwiek tresci nalkowej .. tak na chlopski rozum .. dlatego jesli popelnie gdzies blad to przepraszam ..
podstawowe zabiegi masteringowe sa to ...

Kompresja ..
Equalizacja własnie te Trzy
Limiting

w dokladnie takiej kolejnosci .. juz tlumacze dlaczego .. i co za zadanie ma kazde z poszczegolnych procesow..

Kompresja <---- (moimi slowami)
Kompresuje sygnal nagrania zblizajac jego srednia wartosc do wartosci szczytowej... (ciezko mi to opisac moimi slowami )
A dzieje sie to tak .. ze .. ustawiamy parametr TRASHOLD.. na wartosc przy jakiej ma zaczac dzialac kompressor w wartosciach ujemnych a to dlatego ze wartosc szczytowa nie powinna przekraczac -0.30db (u mnie jest to zazwyczaj -4db)

Parametrem RATIO ustalamy poziom o jaki podnosimy wszystko co przekroczylo nasz próg (czyli np -4db Parametru TRASHOLD) np bedzie to RATIO 1.5 czyli wszystko co przekroczy -4db jest podnoszone o 1.5 db ...

no ale nie jest to takie proste .. gdyz przeskoki sygnalu bywaja rozne a nie chcemy zrobic z naszego kawalka jednostajnie grajacego buczenia..
od tego sa parametry ATTACK i RELASE .. jak sie domyslacie chodzi tu o to w jakim czasie nasz kompressor bedzie zaczynal prace i jak szybko go konczyl .. to juz ustawia sie wedle uznania .. z tym ze nie jest na poczatku latwe do wychwycenia szczegolnie kiedy nie ma sie monitorow... bo 10ms dla ucha sa nieslyszalne praktycznie .. ale mozg reaguje na to calkiem inaczej niz uszy.. do tego jeszcze mamy kolanko czyli KNEE .. jak łagodne ma byc obnizanie wartosci szczytowej i zwiekszanie sredniej ..

takie podstawowe ustawienie zeby nie bylo perfekcyjnie ale zeby nic nie popsuc .. ) jak dla mnie ..

TRASHOLD = -4db
Ratio = 1.5
Attack 10ms
relase 300ms
Kolanko soft... output -0.30db ..

Powinno nie byc najgorzej ..

EQUALIZING (korekcja) !!!

Dlaczego kompresor przed a nie korektorze?? .. pewnie zadacie sobie to pytanie ) ..
A odpowiedz naprawde prosta... jesli chcemy podniesc w naszym nagraniu troszke dołu góry czy czegokolwiek .. w stosunku do pierwotnego ksztaltu nagrania ... niestety Kompressor by nam to zniwelowal .. bo jak sie domyslacie.. to co my podnieslismy .. kompressor nam opusci .. ... dlatego daje sie KOREKTOR po KOMPRESORZE a nie na odwrot..

no i tutaj sa juz rozne zabiegi .. podam kilka przykladowych .. )

np próg 30hz ... nieslyszalny dla ucha... ale moze znacznie potegowac buczenie niskich tonow co nasz mozg moze odebrac jako (BLEEEEE) ..
dlatego zalecam ucinanie do 30hz pasma z dosc mocnym kolankiem ..

60-80 hz .. tutaj jest pasemko gdzie najbardziej slychac nasz "dolek" ten bardziej miekki .. jesli chcemy zeby mialo cieplego kopa nasze nagranie.. podniesmy nieco w tych okolicach ...
80-120 hz... -160 hz ... tutaj im wyzej tym wyzszy dolek .. czyli tluczenie typowe mocne "JEB*****" .... checie zeby ŁUPAŁO .. to podniescie tutaj ) ..

600hz .. w tych okolicach .. znajduja sie dziwne czestotliwosci ktore moga nam troszke zamulac mix.. spróbujcie troszke obnizyc ktores pasmo .. a mix bedzie bardziej wyrazisty ..

1200hz - 2000hz... na to pasmo mawia ze ucho najbardziej reaguje .. dlatego ja bym tutaj nie ruszal niczego .. bo kazda operacja moze miec negatywny wplyw na brzmienie ..

5000 -20 000 (22 000) hz .. to sa wysokie... dlatego dalem pasmo 20 000 a 22 000 w nawiazie gdyz Twoje ucho niesadze zeby slyszalo ponad 20 000 chyab nie ma zbyt wielu ludzi ktorzy je slysza..takze sciecie koncowki nie powinno zle wplynac na brzmienie .. a podniesienie tego pasma doda charakteru .. i tych cykan :D .. ktorych oczekujemy po dobrym naglosnieniu ..


LIMITING...
W zasadzie .... podobne dziala jak kompressor.. z tym ze nie przepuszcza nic ponad próg ustalony a podnosci wszystko o jakas wartosc..
np output -0.30db .. taki standard

a wszystko podnosi o próg TRASHOLD od 0 do -6db albo GAIN .. w wartosciach plusowych .. czyli od 0 do 6db

czyli :D .. OUTPUT -0.30 a GAING 4 lub trashhold -4.. to oznacza ze ..to co oscyluje w wartosciach miedz -X do -0.30 zostaje podnoszone o x do 4 DB ..

dzieki progowi jaki ustalimy -0.30 .. nie ma szans na jakikolwiek przester a kawalek jest max glosny .. zaleca sie tez nie przekraczanie wartosci podnoszenia o 6db .. bo robi sie PAPKO ROSPIERTOL ... ...

No mysle ze niektorym LAIKOM przysluzylem sie tym postem ..

FAT&slim 30-01-2010 16:34

Odp: [30.01.10] HOMEMASTERING by Man'Dee
 
imo zgadzam sie ze na masterze najpierw kompresor, pozniej eq, to np na poszczegolnych kanalach zapinalbym najpierw eq pozniej kompresor, choc zalezy tez co chcemy osiagnac...

HISKY 30-01-2010 16:36

Odp: [30.01.10] HOMEMASTERING by Man'Dee
 
Widzę, że masz duza wiedze... swoimi slowami najlepiej sie czyta wiec przeczytalem i na pewno troche sie przydalo więc dzieki ;)

Maciach 30-01-2010 16:44

Odp: [30.01.10] HOMEMASTERING by Man'Dee
 
no ja tez gdzies czytałem ze zapinamy najpierw EQ a potem kompresor, po to zeby skompresowało nam już skorygowany sygnał (przez equalizer) no ale moze coś pomieszałem bo to Twoje usasadnienie też jest logiczne. Jednym słowem trzeba wszystko brać na ucho i nie można sie trzymać suchej teorii :)

pozdro

Man'dee 30-01-2010 18:02

Odp: [30.01.10] HOMEMASTERING by Man'Dee
 
Cytat:

Napisał Maciach (Post 2832040)
no ja tez gdzies czytałem ze zapinamy najpierw EQ a potem kompresor, po to zeby skompresowało nam już skorygowany sygnał (przez equalizer) no ale moze coś pomieszałem bo to Twoje usasadnienie też jest logiczne. Jednym słowem trzeba wszystko brać na ucho i nie można sie trzymać suchej teorii :)

pozdro

właśnie tutaj pomieszałeś :)) .. jeśli chodzi o "SUMĘ" .. pasmo podbite przez EQ ... przez kompresor zostanie wygładzone ... czyli "kompresja mija się z celem" .. nie piszemy tutaj o zabiegach na poszczególnych kanałach ...bo to się ma troszke inaczej..
podam przykład zastosowania kompressora po EQ..

Mamy 2 barwy ... np Bassline i Synth .. które strasznie nam się gryzą przykładowo w paśmie niskiego środka .. gdzieś w okolicach 400 hz np ..
ale po ściągnięciu tego pasma w naszym basiku .. niestety traci troszke kopa grając samemu ... ale kiedy grają razem jest wszystko super... dlatego wykorzystujemy tutaj Kompressor w trybie "Sidechain".. ktory będzie sterowany przez nasz synth po eq..

czyli .. nasz kompressor . bedzie nam zalaczal sie w trybie sidechainu na basslinie z tym ze uzywajac eq.. tylko i wylacznie w momencie kiedy zabrzmi nam nasz synth . . . czyli bedzie nam sciagal pasmo 400hz przy basslinie kiedy barwy naloza sie na siebie
(nie wiem czy zrozumiale to napisalem :) ale kumaci chyba beda wiedziec o co komon) ..
w innym przypadku (osobiscie) na sumie.. nie widze zadnego logicznego wytlumaczenia dla tego zabiegu .. :) bo najpierw trzeba wiedziec.. jak i po co dziala kompressor zeby zrozumiec dlaczego tak sie dzieje..

Hivez 30-01-2010 18:43

Odp: [30.01.10] HOMEMASTERING by Man'Dee
 
Oo bardzo mi sie przydały te posty dzięki ; )

Project Love 30-01-2010 18:51

Odp: [30.01.10] HOMEMASTERING by Man'Dee
 
no ciekawy temacik, cos na pewno mi sie przyda ;) thx

Robert Sand 30-01-2010 20:55

Odp: [30.01.10] HOMEMASTERING by Man'Dee
 
o taak wielkie dzieki:)

Mc Gnojek 30-01-2010 21:51

Odp: [30.01.10] HOMEMASTERING by Man'Dee
 
wszystko pieknie ładnie, but ja sadze ze te parametry ktore podałes to wzorowałes na swoich przykładach ale dzwieki z Vengeance? bo jesli tak to to sa ok dzwieki i pewnie tak styknie a jesli ktos korzysta z czego innego np. sam sobie kreci dzwieki perke i nie brzmi to zbyt profesjonalnie to po przeczytaniu tego tutka moze sie rozczarowac i bedzie mowił co ten gosc pier pi pi pi pi pi, ale zeby nie było co nie co mi podpowiedziałes i napewno bede korzystac.

@ ALL, nie bierzcie tego tutka dopoki nie zaczniecie robic mixa dobrego bo to co tu jest dotyczy sumy ktora nie zagra dobrze bez dodawania;pp

Man'dee 30-01-2010 22:37

Odp: [30.01.10] HOMEMASTERING by Man'Dee
 
Cytat:

Napisał Mc Gnojek (Post 2832991)
wszystko pieknie ładnie, but ja sadze ze te parametry ktore podałes to wzorowałes na swoich przykładach ale dzwieki z Vengeance? bo jesli tak to to sa ok dzwieki i pewnie tak styknie a jesli ktos korzysta z czego innego np. sam sobie kreci dzwieki perke i nie brzmi to zbyt profesjonalnie to po przeczytaniu tego tutka moze sie rozczarowac i bedzie mowił co ten gosc pier pi pi pi pi pi, ale zeby nie było co nie co mi podpowiedziałes i napewno bede korzystac.

@ ALL, nie bierzcie tego tutka dopoki nie zaczniecie robic mixa dobrego bo to co tu jest dotyczy sumy ktora nie zagra dobrze bez dodawania;pp

Widze ze nie czytasz ze zrozumieniem :)) .. albo nie wiesz o czym pisalem ..
co maja dzwieki z vengeance do masteringu ??:) to o czym mowisz w tej chwili to wlasnie "mix" bo to polega na odpowiednim dograniu brzmienia poszczegolnych elementow utworu .. tak jak piszesz ..np "perkusji" na co "mastering" robiony w domciu :) czyli najprostrzymi sposobami nie ma wplywu ..
dodatkowo mowisz o parametrach ktore podalem mowiac ze jest to na "moich" przykladach .. to wyjasniam ze podalem je calkowicie przykladowo.. i dzialanie kazdego z nich przez to wytlumaczylem .. i nie bylo tam napisane "ZROB TAK A ZABRZMISZ JAK MANIAN".. :) nie moj drogi .. dzieki temu chcialem osobom ktore nie maja pojecia w praktyce co znaczy "mastering" wytlumaczyc jego najprostrzy przebieg...
dodam .. ze znam nawet osobiscie.. wielu artystow ktorzy w swiecie muzyki elektronicznej na swiecie radza sobie swietnie tylko i wylacznie domowymi sposobami tak jak np "WORAKLS" .. tak samo robi przeciesz "DEADMAU5" czy "LAIDBACK LUKE" :) .... pracuja tylko na sofciku ... no przynajmniej do pewnego etapu pracowali .. a Worakls do teraz uzywa tylko wtyczek abletonowskich a wiem bo rozmawialem z nim na ten temat.
jeszcze na koncu prosze Cie zebys pisal bardziej po "Polsku" .. bo nie do konca jestes zrozumialy ..
:piwo: :piwo: :piwo: :piwo:


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 23:56 .

Oprogramowanie Forum: vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.8 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.