Opis Parametrów - Forum 4CLUBBERS.PL
Wróć   4CLUBBERS.PL > Forum Producentów muzycznych / Strefa dja > Music Producers Arena > Tutorials


Szczegóły wątku: Autorem wątku jest: Kosmo'n'Auta
Temat ma 1 komentarzy i 2135 odwiedzin. Ostatni komentarz napisano 28-05-2009 (22:14).


Lista oznaczonych użytkowników


Opis Parametrów


zobacz także:

« Wokoder lub Equalizer - studium działania »
Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 28-05-2009, 22:13   #1
Banned
  
 
Dołączył/a: 13 Dec 2007
Miasto: Kosmos
Postów: 2 321
Tematów: 248
Podziękowań: 6 886
THX'ów: 8 629
Imię: Kosmonauta
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 67 (+)
Kosmo'n'Auta 67

Nagrody Użytkownika

Opis Parametrów



Parametry
1. Typ pasma i selektory spadku filtra - Zauwaz, w górnej czesci pokazane sa rózne ksztalty (Typ Pasma - Band Type) z kropkami ponizej kazdego z nich (Spadek Filtra - Filter Slope). Zeby wybrac Typ Pasma kliknij LPM i przeciagnij w góre lub w dól. Do wyboru masz BRAK, Low Pass, Band Pass, Notch, Low Shelf, Peaking, High Shelf. Zeby wybrac Spadek Filtra kliknij LPM na kropkach i przeciagnij w góre lub w dól. Dól - strome 4, 6 i 8, góra - lagodne 2, 6 i 8 (strome filtry zapewniaja wieksza precyzje w izolacji niechcianych dzwieków). Zauwaz: Symbol Pasma mozna kliknac PPM co bedzie skutkowac pokazaniem sie menu.
2. Suwaki EQ - Ustaw poziom korekcji poruszajac suwakiem w góre i w dól. Zauwaz, ze filtry Low Pass, Band Pass i Notch nie uzywaja tego parametru (wiec suwak jest wylaczony).
3. Czestotliwosc i szerokosc pasma (Frequency and Bandwidth) - Reguluje czestotliwosc i szerokosc pasma EQ (najlepiej samemu sprawdzic efekty - przyp. tlum.)
4. Symbol Pasma (Band Token) - Wiekszosc ustawien moze byc wykonana za pomoca interakcji z siedmioma symbolami.
a) Szerokoœæ Pasma - 1. [Shift] + LPM i poruszaj myszka w lewo/prawo na pasmach; 2. Kliknij kólko myszy i zrób to samo; 3. Najedz na symbol i poruszaj kólkiem myszy.
b) Resetuj pasmo - [Alt] + kliniêcie na paœmie.
c) Dokladna korekcja - [Crtl] + klikniêcie na paœmie (ustawienia sa takie same dla wszystkich pokretel i suwaków).
d) Calkowita gloœnosc - LPM poza pasmami, zeby ustawiæ glosnosc (kursor zamieni sie w krzyzyk).
e) Typ filtra i jego spadek - PPM na symbolu pasma, zeby otworzyæ menu typów.
5. Opcje i Ustawienia - Od lewej do prawej:
a) Opcje:
• Dokladne spektrum (Fine Adjustment) - Zwieksza rozdzielczosc monitorowania spektrum kosztem opóznienia (monitorowania spektrum, nie wyniku).
• O wersji - Pokazuje szczególowa informacje o wersji
b) HQ - Kosztem uzycia CPU, uzywa oversamplingu zeby poprawiæ jakosc audio (szczególnie w rejonie powyzej 15 kHz).
c) Pokaz symbole Pasm (Show band tokens) - Wlacza badz wylacza symbole.
d) Monitorowanie spiektrum (Monitor) - Wlacza, badz wylacza analize spektrum, lub pokazuje spektrum wyniku.
e) Porównaj (Compare) - Kliknij pierwsza strzalke do dolu, zeby zapisac ustawienia EQ do banku pamieci. Kliknij przycisk z dwoma strzalkami, zeby przelaczyc pomiedzy bankiem pamieci i glównym bankiem.


Last edited by Kosmo'n'Auta; 28-05-2009 at 22:49.
Kosmo'n'Auta jest offline  
Twoja reklama w tym miejscu - już od 149 PLN rezerwuj termin, tel.669488725, gg:3576096.

4Clubbers Hit Mix Team presents


Stary 28-05-2009, 22:14   #2
Banned
  
 
Dołączył/a: 13 Dec 2007
Miasto: Kosmos
Postów: 2 321
Tematów: 248
Podziękowań: 6 886
THX'ów: 8 629
Imię: Kosmonauta
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 67 (+)
Kosmo'n'Auta 67

Nagrody Użytkownika

Odp: [28.05.09] Artykuly - TECHNIKI MIXOWANIA

20-50Hz: W tym obszarze ucho nie słyszy zbyt dobrze; niższą część tego zakresu można bardziej odczuć niż usłyszeć. Tutaj żyją sobie odgłosy przejeżdżających w oddali ciężarówek i niepożądane dudnienia pochodzące z otoczenia. Odgłosy te można wytłumić. Jeśli jednak chcemy, by najniższe częstotliwości były dobrze odczuwalne, tę strefę trzeba ostrożnie podbić. Lepiej jednak zostawić te częstotliwości bez zmian, chyba że posiada się subwoofer albo szerokopasmowe odsłuchy, które potrafią wiernie reprodukować to pasmo dźwięku. W innym przypadku istnieje ryzyko dodania zbyt dużej ilości dołu. Zbyt dużo energii w tym paśmie szybko pochłonie dźwiękową przestrzeń i ściągnie miks do niższego, słabiej brzmiącego poziomu.

63-80Hz: To środkowo-basowe pasmo należy podbić, jeśli chcemy by bas i uderzenie stopy miały większą siłę. Jest to również dobre pasmo do podbicia, kiedy chcesz by miks był bardziej ciepły, dół masywniejszy, a wokal, gitary i solówki saksofonu nie rozmazane. Zbyt dużo energii w tym paśmie może jednak pozbawić miks dźwiękowej przestrzeni i powodować przesterowania w głośnikach.

100-160Hz: Kiedy konga, dumbek i inne instrumenty perkusyjne uderzane dłonią produkują rezonujące dudnienie, to pasmo trzeba zazwyczaj obciąć. Z drugiej strony, jeśli głośniki wytwarzają dużo dołu, ale gitara basowa z niejasnych przyczyn robi się słaba kiedy przechodzimy na odsłuchy Yamaha NS10M, lekkie podbicie w tym rejonie pozwoli odzyskać ciepło i odpowiednią równowagę miksu na mniejszych głośnikach. Należy jednak uważać aby nie przesadzić, ponieważ zbyt dużo energii w tej strefie może sprawić, że miks będzie sprawiał wrażenie dudnienia.

200-250Hz: Te częstotliwości są zazwyczaj przyczyną zbyt dudniącego brzmienia gitary akustycznej. Lekkie podbicie w tym rejonie może dodać ciepła i pełni do słabego miksu, ale może ono również sprawić, że gitara basowa będzie rozmazana i niewyraźna. W przypadku problemów z rozróżnieniem nut granych przez bas można spróbować obciąć to pasmo zamiast podbijać średnie i wysokie częstotliwości. Uzyskamy w ten sposób jasność, której szukaliśmy, a miks będzie bardziej ciepły niż w przypadku podbicia wysokich tonów.

315-400Hz: Kiedy ogólny miks jest jałowy, zazwyczaj tę częstotliwość należy obciąć. To samo dotyczy indywidualnych ścieżek, takich jak wokal - spróbuj najpierw obciąć te częstotliwości zamiast podbijać średnie i wysokie, a poprawisz wyrazistość śpiewanego tekstu zachowując ciepło nagrania.

500-800Hz:Zbyt dużo energii w tym zakresie może sprawić, że miks będzie brzmiał twardo. Kiedy stopa perkusji brzmi jak uderzenie w gruby kawałek kartonu, zacznij od stłumienia tych częstotliwości. Masa przebojowych nagrań została nagrana z wyciętym zakresem tych właśnie częstotliwości, ale pamiętaj by nie przesadzić.

1-2kHz: Te częstotliwości należy podbić, kiedy chcesz poprawić wyrazistość bez zwiększania słyszalności głosek wybuchowych. Podbicie może przywrócić jasność i definicję podstawowej wysokości dźwięku w przypadku mocno przesterowanych, brzęczących gitar. Gdy jednak miks zaczyna brzmieć jak klaksony w samochodach, to znak, by obciąć ten zakres.

2,5-4kHz: Jest to strefa, w której ludzki słuch jest najbardziej wrażliwy. To oznacza dwie rzeczy. Po pierwsze, każda ścieżka, która ma się przebić przez miks, skorzysta na podbiciu tego pasma częstotliwości. Po drugie, zbyt dużo energii w tej strefie zmęczy słuch szybciej niż w przypadku innych zakresów.
Kiedy miks wydaje ci się zbyt ostry, sprawdź czy to pasmo częstotliwości zostało podbite na poszczególnych ścieżkach. Jest to błąd popełniany przez wielu początkujących inżynierów dźwięku, stopniowo podbijających wysokie tony podczas pracy nad miksem, by zrekompensować zmęczenie słuchu. Następnego dnia, kiedy twój słuch jest wypoczęty, miks brzmi bardzo ostro. Generalnie lepiej jest obciąć częstotliwości rozmazujące miks niż podbijać strefę, w której szybciej męczy się ucho.

5-10kHz: Większość głosek wybuchowych w wokalu objawia się właśnie w tym zakresie częstotliwości, choć przy głosie kobiecym głoski wybuchowe mogą sięgać aż do 11 albo 12 kHz. Obcięcie tego pasma zlikwiduje zakłócenia związane zgłoskami wybuchowymi, pozbawi ono również wokal niuansów, artykulacji i przejrzystości.
Podbij górną część tego zakresu by uwypuklić sprężyny przy uderzeniach w werbel, stuknięcia przy uderzeniach w tom-tomy i klang stopy. Lekkie podbicie w tym rejonie może dać przyjemny, srebrzysty odgłos uderzanych strun gitary akustycznej. Zbytnie podbicie może jednak sprawić, że miks będzie brzmiał zbyt agresywnie.

12,5-20kHz: Jest to pasmo, w którym szum analogowej taśmy i szum przedwzmacniacza są najbardziej słyszalne. Często można tu zastosować filtr dolnoprzepustowy pod warunkiem, że nie są to ścieżki perkusyjne i mają niewiele wysokich tonów (np. bas elektryczny i gitara). Niewielkie podbicie w tym rejonie może sprawić, że talerze będą naprawdę wyraźne. Średnie podniesienie poziomu w tym zakresie może dać miksowi wspaniały klimat lekkości i czytelności. W przeciwieństwie do pasm niższych częstotliwości, wyższa oktawa jest zazwyczaj bardziej pobłażliwa w stosunku do podbijania: możesz pozwolić sobie na więcej, zanim miks zacznie brzmieć zbyt jaskrawo i lodowato.
Podczas pracy z korekcją trzeba pamiętać o jednej rzeczy: w większości przypadków lepiej jest obciąć niż podbijać. Wyjątki stanowią częstotliwości poniżej 250Hz i powyżej 12,5kHz. W tych ekstremalnych granicach spektrum dźwięku możesz czuć się swobodnie podbijając lub obcinając to co trzeba. Ale pomiędzy około 300Hz a 10kHz postępuj ostrożnie. Zbyt dużo podbicia gdziekolwiek w tym szerokim zakresie może spowodować, że instrument albo miks zabrzmi zbyt ostro i twardo.
Na przykład, jeśli ścieżka jest zbyt rozmazana, spróbuj obniżyć niewyraźnie niższe częstotliwości zamiast podbijać średnie i wysokie tony, które mogą wyostrzyć brzmienie. Z drugiej strony, jeśli ścieżka brzmi zbyt ostro i przeszywająco, obniż poziom w okolicach od 2,5kHz do 4kHz zamiast podbijać średnie tony i bas. W większości przypadków twój miks zabrzmi cieplej i bardziej gładko.

__________________________________________________ __________


Naturalnie opisywanie dźwięku za pomocą słów jest procesem subiektywnym. Co jedna osoba postrzega jako dudniące, dla drugiej może zabrzmieć wspaniale. Powyższe wytyczne mogą być jedynie punktem początkowym w twoich własnych eksperymentach twórczych. Im więcej będziesz kręcić potencjometrami i obserwować wyniki, tym lepiej nauczysz się rozróżniać, co jest potrzebne danej ścieżce czy też całemu miksowi.
Parę praktycznych uwag bardzo pomocnych przy praktycznym zastosowaniu equalizerów w miksowaniu materiału.


1 Należy wziąć pod uwagę, jak i na czym materiał był nagrywany. Jeśli był on nagrywany bezpośrednio do komputerowej stacji roboczej DAW bez zastosowania w torze urządzeń kształtujących dźwięk, to niemal na pewno będzie wymagał dosyć drastycznego użycie eqalizerów przy miksowaniu. Ściezki wysolowane będą brzmiały wprawdzie potężnie i czysto, słowem bardzo dobrze, ale nie będą się chciały ze sobą połączyć puszczone wszystkie na raz, poszczególne insturmenty pomiomo pieknego brzmienia solo będą gineły w miksie, a całość zabrzmi płasko i niewyraźnie. Podobnie, jeśli stosowane były instrumenty VST i były one renderowane na zero, bez użycia jakichkolwiek procesorów, analogowych czy software’owych to ich ściezki będą wymagały zastosowania radykalnej equalizacji.

2 Jeśli podczas nagrywania materiału były zastosowane szlachetnie brzmiące urządzenia analogowe, kształtujące dźwięk podobnie do szpulowych magnetofonów i lampowych kompresorów używanych początkowo w studiach, to ścieżki takie wymagać będą już mniejszej ingerencji. Equalizer nadal może okazać się potrzebny, jednak dźwięk będzie już ukształtowany na tyle, że może być on użyty mniej radykalnie.

3 Podczas equalizacji ścieżek należy zawsze mieć na uwadze 2 rzeczy: co zrobić, aby wydobyć najcharakterystyczniejszą cechę danego instrumentu , czy głosu, oraz jak skontrastować poszczególne ścieżki ze sobą. Ucho słuchacza wychwyci najdrobniejsze niuanse zawarte w takich kontrastach.

4 Zamiast podgłaśniać instrument, który jest słabo słyszalny w miksie warto zamiast tego postarać się znaleźć equalizerem pewną częstotliwość, która jest dla niego charakterystyczna i podbić ją. Dla np. stopki perkusji nie musi to być wcale częstotliwość basowa, warto spróbować podbić np. z zastosowaniem dość wąskiego „Q” okolicę 1000 Hz, często podbicie nawet o 2-3 db da bardzo zauważalną poprawię słyszalności w miksie.

5 Warto myśleć o miksie jako o gigantycznym puzzle. Ścieżki, aby pasowały, muszą się zazębiać. Jeśli więc dodajemy gdzieś 1500 hz, to warto tę częstotliwość ująć na innej ścieżce. Prowadzi to do tego, że ścieżki nie wygaszają wzajemnie swoich częstotliwości, ale funkcjonują jak dobrze zazębiający się mechanizm. Tak więc każdy instrument powinien zajmować swoje własne miejsce w miksie. Equalizacja jest jedną z czterech metod stosowanych przez inżynierów w miksie, aby poprawić rozróżnialność ścieżek. Pozostałe trzy to panorama stereo ścieżki, jej głośność oraz opóźnienie\\przyspieszenie czasowe w celu przesunięcia ścieżki i tym samym zmianę wybrzmienia spektralnego z częstotliwościami innych ścieżek.

6 Stopka perkusji i bas są dwoma instrumentami tworzącymi fundament spektralno-rytmiczny brzmienia. Należy zwrócić uwagę, aby częstotliwości ich się uzupełniały, a nie znosiły. Niedobrze jest podbić zarówno stopę, jak i bas w zakresie 80 db. Znacznie lepiej jest podbić bas przy 120 db, a stopkę przy 80 db, lub też na odwrót. Obydwa instrumenty będą wtedy znakomicie ze sobą współpracować, bedąc jednocześnie świetnie słyszalne jeden na tle drugiego. Ponadto warto poeksperymentować w granicy niższego środka brzmienia. Jeśli podetniemy nieco bas w okolicy 250 Hz, gdzie leży najwięcej „błota” dla gitary basowej, a jednocześnie dodamy nieco wyższego środka, około, powiedzmy, 1800 Hz, bas doskonale wyklaruje się na tle stopki. Jeżeli nakładamy na to powiedzmy gitarę elektryczną, warto obciąć z niej filtrem półkowym wszystko poniżej 80 Hz, co sprawi, że bas i stopka zyskaja dla siebie jeszcze więcej miejsca w miksie. Jeśli będziemy postępować podobnie z każdym instrumentem, obcinając w nich pewne niepotrzebne częstotliwości, a dodając inne, to uzyskamy efekt doskonale brzmiącego, zazębiającego się miksu.
Kosmo'n'Auta jest offline   Reply With Quote
Odpowiedz
Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz pisać w nowych tematach
Nie możesz pisać odpowiedzi
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB code is Włączony
UśmieszkiWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Wyłączony


Administracja serwisu 4Clubbers.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum.
Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karna lub cywilna.
Jeżeli zauważyłeś post/temat który jest niezgodny z polskim prawem proszę zaraportować go poprzez klikniecie
Jeżeli nie chcesz aby pojawiła się na forum twoja produkcja napisz to nam "Privacy Policy"
W celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w ramach niniejszej witryny stosowane są pliki cookies, prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką Prywatności

Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 11:59 .


Oprogramowanie Forum: vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.
User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.8 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
-->