4CLUBBERS.PL

4CLUBBERS.PL (http://www.4clubbers.com.pl/)
-   Pytania (http://www.4clubbers.com.pl/pytania/)
-   -   [Technika] Kompresja w muzyce elektronicznej (http://www.4clubbers.com.pl/pytania/825345-kompresja-w-muzyce-elektronicznej.html)

Hidden 05-05-2012 19:37

Kompresja w muzyce elektronicznej
 
Witam, chciałbym się dowiedzieć czemu właściwie ma służyć kompresja w miksie w muzyce elektronicznej, którą tworzę. Oczywiście dobrze wiem jak ona działa. Pytam, gdyż we wszelakich artykułach przykłady stosowania kompresji mnie nie dotyczą, np: wyrównanie różnego natężenia uderzeń nagranej perkusji czy wyrównanie wokalu, którego nierówności wywołane są przybliżaniem i oddalaniem mikrofonu. Ja używam gotowych sampli, np vengeance i wtyczek. Poza tym nie słyszę szczególnej poprawy po zastosowaniu kompresji w moich utworach, chyba że używam jej w formie efektu. Proszę o wyjaśnienie. Pozdrawiam.

Marcinkiewicz86 06-05-2012 03:11

Odp: Kompresja w muzyce elektronicznej
 
W muzyce elektronicznej kompresja jak najbardziej odgrywa istotna role..Kompresja dodaje dynamiki, wiec no jej brak moze spowodowac ze taki czy inne brzmienie bedzie slabe i miks straci na dynamice i tez w jakims sensie wyrazistosci..
Nie oznacza to ze za kazdym razem i do kazdego brzmienia trzeba ja stosowac ale dobra kompresja doda "poweru"

Jesli chodzi o wokal, to kompresja spowoduje ze slabsze fragmenty beda glosniejsze, mowiac tak kolokwialnie i bedzie bardziej "silniejszy" wokal, bardziej wyrównany dla miksu..
Jesli nalozysz pierwotna sciezke wokalu to w miksie moze byc sytacja ze w pewnych momentach wokal bedzie bardzo glosny, w innych z kolei nie bedzie slychac go wcale, dobrze przeprowadzona kompresja "zrowna" sciezke wokalna.

Kompresja tez jest wazna przy perkusji..dobrze brzmiaca stopa czy jakies charakterystyczne loopy ktore maja zabrzmiec konkretnie to podstawa a bez kompresji to raczej niemozliwe do uzyskania, bo sample same w sobie nie sa "przystosowane" pod kazdy typ miksu, brzmien itd..

Tak wiec nie mozna powiedziec ze proces kompresji nie dotyczy muzyki elektonicznej..bo tak samo efekty typu reverb czy delay mogly by nie istniec..to sa efekty, procesy stosowane w kazdego typu muzyce. Podstawa dobrze brzmiacego miksu w niemal kazdym gatunku.

P.S. Wiec jesli uwazasz ze kompresji nie potrzeba to w porzadku, ale nie wydaje mi sie zeby w miksie skladajacym sie z 20 sciezek nie zastosowac chociazby przy kilku sciezkach jakiegos kompresora, sciezki i dzwieki brzmia roznie, kazdy inaczej z inna dynamika i opanowac dobrze miks, by byl wyważony i pełny raczej bedzie ciezko.

Hidden 06-05-2012 10:45

Odp: Kompresja w muzyce elektronicznej
 
Dodaje dynamiki? A nie redukuje jej? Tworzę ciężką elektronikę i po nałożeniu kompresji mam wrażenie, że nie ma już tej siły jak wcześniej. Niejednokrotnie czytałem również, że sample vengeance są kompresowane, więc nie wymagają tego rodzaju ingerencji.

Matt Bukovski 06-05-2012 10:49

Odp: Kompresja w muzyce elektronicznej
 
kompresja niekoniecznie zwieksza dynamike - przy ustawieniu attack na krótki czas zakres dynamiczny jest splaszczany, a jak jest on dlugi to uwydatniamy poczatkowy transient dźwięku i zwiększamy dynamike ;) polecam kompresję w celu sklejania grup ścieżek i ich prasowania, o ile zależy ci na głośności. no i np. jeśli jakiś synth jest niestabilny bo ma powiedzmy duzo unison voices i glosnosc sie waha to można kompresowac

no i jeśli coś stuka/puka i brakuje miecha albo wypełnienia to kompresor jest bardzo przydatny

Hidden 06-05-2012 11:35

Odp: Kompresja w muzyce elektronicznej
 
Cytat:

Napisał Matt Bukovski (Post 5036312)
polecam kompresję w celu sklejania grup ścieżek i ich prasowania

Mógłbyś rozwinąć? Z góry dzięki.

kozaktm 06-05-2012 11:50

Odp: Kompresja w muzyce elektronicznej
 
Cytat:

Dodaje dynamiki? A nie redukuje jej?
Zalezy o czym mowa i z jakiego typu dzwiekami mamy do czynienia.
Piotrus poniekad wytlumaczyl zasade dzialania.
Moze dodawac dynamiki lub ja odbierac. Samo pojecia kompresja swiadczy o wyrownaniu do "norm"
Moga byc vengnce kompresowane, jednak moze to sie odbijac na innych sciezkach w utworze dlatego tez trzeba bedzie je wyrownac : )
Tak samo partie vokalne, nigdy idealne. Tutaj ci graja ladnie, a tam gina. Odpwiednia kompresja wyrownuje te bledy i sprowadza je do wspolnego lepszego rozwiazania.

Marcinkiewicz86 06-05-2012 16:12

Odp: Kompresja w muzyce elektronicznej
 
Cytat:

Napisał Hidden (Post 5036294)
Dodaje dynamiki? A nie redukuje jej? Tworzę ciężką elektronikę i po nałożeniu kompresji mam wrażenie, że nie ma już tej siły jak wcześniej. Niejednokrotnie czytałem również, że sample vengeance są kompresowane, więc nie wymagają tego rodzaju ingerencji.

Tzn, kompresja dodaje dynamiki ale..to nie znaczy ze taka czy inna sciezka po kompresji bedzie bardzo glosna, slyszalna i wyraźna, po prostu kompresja dozuje jej dynamicznosc jej glosne i ciche momenty itd..
Niektorzy zartuja ze reczna kompresja to jest automatyka parametru volume...ale to tylko czesc prawdy, kompresja to tez cos wiecej..

Jesli po nalozeniu kompresora sciezka sie stlamsila to najprawdopodobniej źle ustawiles kazdy paramter kompresora, jesli sciezka jest na tyle silna i brzmi dobrze sama w sobie ze uwazasz bezsensu na zastosowanie kompresji to mozesz nie stosowac akurat do tej sciezki a zastosowac gdzie indziej zeby w miksie wszystko bylo "równo". Bo tak jak pisalem wczesniej to nie tak ze do kazdej bezwglednie sciezki stosuje sie kompresje ale czesto warto ja zastosowac np. do perkusji, do wokalu itd..wszystko co musi miec "specyficzna" i pasujaca pod miks dynamike, uzależnioną od pozostalych sciezek. Moim zdaniem sciezka wokalu bez dobrej kompresji nie jest wstanie "zainstniec" w bogatym, pelnym rozmaitych brzmien miksie..

Jesli chdzi o sample Vengeance..sprobuj wziac jakis prosty, podstawowy kick albo jakis loop - zaladuj do samplera i zrob prosty aranz naloz z 4-5 brzmien jakies synthy, basy, efekty i co sie dzieje? cala perkusja zanika, nie ma jej..bo pomimo ze jakas tam kompresje te sample maja to to nie jest uniwersalne, zalezy od pozostalych brzmien i od ogolnie calego miksu..

Poza tym wiele razy mozna spotkac na roznych filmikach jak Avicii, Ian Carey, Freemasons, Sean Tyas itp... korzystaja z sampli Vengeance a mimo to przeprowadzaja pelna kompresje, EQ itd..takze to tak nie do konca ze wstawi sie do samplera i juz jest ok.

mekere 06-05-2012 19:41

Odp: Kompresja w muzyce elektronicznej
 
kolego marcinkiewicz86 ( jak ktos inny chce to spoko): moglbys wrzucic jakakolwiek stope z mocnym atack'iem, zapiac na niej kompresor, podeslac link przed i po kompresji i napisac jakich ustawien kompresora uzyles? pominmy prosze, ze to zalezy od miksu- niech to bedzie kick, ktory Twoim zdaniem brzmi po prostu lepiej po niz przed kompresja.
daruje sobie napisac po co mi to, ale jak zapytasz to odpowiem;]
dzieki

Matt Bukovski 06-05-2012 20:37

Odp: Kompresja w muzyce elektronicznej
 
Cytat:

Napisał Hidden (Post 5036389)
Mógłbyś rozwinąć? Z góry dzięki.

Nie ma sprawy. Generalnie chodzi o to że grupujesz ścieżki (wysyłasz na wspólną grupę) po to żeby wszystkie na raz potraktować kompresorem. Jeśli skompresujesz je wszystkie na raz to pomoże to ujednolicić brzmienie. Warto grupować haty/perkę, basy, leady itd i wspólnie kompresować :) Zbliżasz się wtedy do jednolitego brzmienia danej grupy :)

widziałem wywiad ze znanym producentem, który zapytany o masywne i głośne brzmenie swoich kawałków powiedział że na każdej ścieżce zapina kompresor, inflator i limiter (nie jestem pewien w jakiej kolejności), potem dodatkowa kompresja/limiting na grupach i jeszcze ile się tylko da wyżyłowany master ;p ale wg mnie to jest gruba przesada :D

Cytat:

Napisał Marcinkiewicz86 (Post 5036876)
Jesli chdzi o sample Vengeance..sprobuj wziac jakis prosty, podstawowy kick albo jakis loop - zaladuj do samplera i zrob prosty aranz naloz z 4-5 brzmien jakies synthy, basy, efekty i co sie dzieje? cala perkusja zanika, nie ma jej..bo pomimo ze jakas tam kompresje te sample maja to to nie jest uniwersalne, zalezy od pozostalych brzmien i od ogolnie calego miksu..

Twórcy sampli vengeance podkreślali wielokrotnie że są one już niesamowicie skompresowane i wstępnie obrobione - ich założeniem było aby sample były niemalże od razu gotowe do użycia w projekcie. Rzeczywiście kompresowanie kicków vengeance to ryzykowny pomysł, dużo lepiej wychodzi z clapami i grupami perki/hatów.

Co do zanikania perkusji to wg mnie da się obejść bez kompresji (sampli vengeance) w tym przypadku bo to już raczej świadczy o złym ustawieniu głośności, EQ, braku dobrego sidechain, oczywiście zależy od utworu... Kompresja jest tutaj bardziej "do smaku" jak dla mnie.

darXide 07-05-2012 12:56

Odp: Kompresja w muzyce elektronicznej
 
Niby kompresor ma z definicji za zadanie redukować dynamikę, ale spójrz na to z tej strony: Masz sygnał, który powtarza się i jest (załóżmy) niezmienny, np. stopa. Kompresor reaguje tylko na amplitudę i tylko w nią ingeruje, w takim przypadku więc służy głównie do kształtowania obwiedni, o czym Matt wspomniał w pierwszym zdaniu pierwszego posta, bo i spłaszczanie całych sampli wybuchowych perek do równa jest bezsensem, ponieważ taką naturę ma to brzmienie, że na jego starcie najsilniejsze jest uderzenie, potem natężenie opada. Atak zostawi ci uderzenie w spokoju, co pozwoli brzmieniu wybić się na pierwszy plan, a wchodząca z opóźnieniem kompresja schowa ogon sampla, dając więcej miejsca innym elementom miksu. W takim przypadku można to załatwić równie dobrze grzebiąc w obwiedni wzmacniacza, bo jak wspomniano, comp działa tylko z amplitudą, nowe harmoniczne nie pojawiają się, chyba że masz tam gdzie saturacje, albo inne tricki.


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 15:21 .

Oprogramowanie Forum: vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.8 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.