"Loudness War", czyli jak (nie) manipulować dźwiękiem - Forum 4CLUBBERS.PL
Wróć   4CLUBBERS.PL > Strefa Informacji Muzycznej > Newsy

Szczegóły wątku: Autorem wątku jest: P4SIO
Temat ma 10 komentarzy i 2680 odwiedzin. Ostatni komentarz napisano 14-12-2014 (21:14).

Tags: , , ,


Lista oznaczonych użytkowników


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 20-10-2014, 16:34   #1
EssentialMusic.pl
  
 
P4SIO's Avatar
 
Dołączył/a: 17 Sep 2010
Miasto: Warszawa
Wiek: 26
Postów: 4 166
Tematów: 361
Podziękowań: 4 597
THX'ów: 6 383
Tematy Tygodnia: 0
Nominacje T.T. : 75
Imię: Tomek
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 53 (+)
P4SIO 53
Odwiedź profil P4SIO na Facebook Odwiedź profil P4SIO na Twitter Odwiedź profil P4SIO na Youtube Odwiedź profil P4SIO na Soundcloud.com
Nie możesz głosować!
14
Nie możesz głosować!

Arrow "Loudness War", czyli jak (nie) manipulować dźwiękiem

Czy zastanawialiście się kiedyś dlaczego reklamy w radio czy telewizji są puszczane głośniej niż inne materiały ? Albo dlaczego sprawdzając wave utworu widzicie praktycznie wypełniony kolorem prostokąt ?
Na te pytania postaram się odpowiedzieć w tym artykule jednocześnie przedstawiając problem "Loudness War".

"Loudness War", czyli jak (nie) manipulować dźwiękiem

Pewnie zastanawiacie się o co z tym chodzi ? Co z tego, że reklamy czy piosenki są głośniej ? Według badań 9/10 osób ocenia LEPIEJ fragment utworu, który jest puszczony GŁOŚNIEJ. Z pozoru niewinne wyniki miały i mają olbrzymi wpływ na branżę muzyczną. Wytwórnie muzyczne jak i agencje reklamowe momentalnie zrozumiały potęgę tego odkrycia i zaczęły wykorzystywać je do promocji własnych nagrań.

W gruncie rzeczy sprawa jest bardzo prosta. Wystarczy tak skompresować utwór aby był możliwie jak najgłośniejszy. Należy tutaj wyjaśnić czym jest kompresja. W dużym uogólnieniu jest to sztuczne zwiększenie głośności cichszych partii utworu. Powoduje to ogólny odbiór nagrania jako głośniejszego, a o to przecież chodzi. Nic jednak za darmo i "nie ma róży bez kolców". Tak samo w tym przypadku utwór niestety traci na dynamice. Co to oznacza dla słuchacza ? Przede wszystkim, to że instrumenty przestają brzmieć jak instrumenty, utwór traci na "przestrzeni" i to co najgorsze, po dłuższym odsłuchu muzyka zaczyna nas męczyć.

Obecnie jest olbrzymia ilość wszelkiego rodzaju wtyczek do DAW (Digital audio workstation), które spełniają funkcję kompresora. W muzyce czysto elektronicznej ten problem może nie być aż tak bardzo odczuwany ale nadal mimo wszystko występuje. Nadmierna kompresja niszczy każdy utwór, ponieważ zatraca jego oryginalne, swobodne brzmienie. W nagraniach, gdzie prawdziwe brzmienie instrumentów odgrywa kluczową rolę jak np. w muzyce rockowej, takie zabiegi "zabijają" przyjemność ze słuchania. Zdarzają się przypadki, gdzie w pogoni za dodatkowymi decybelami, a tym samym większymi zyskami wypuszczane są przesterowane nagrania. Dobrym przykładem jest tu płyta "Death Magnetic" zespołu Metallica czy "Californication" od Red Hot Chili Peppers. Takich przykładów jest więcej i możecie je znaleźć na stronie Wikipedii, gdzie również jest opisany temat tego artykułu (link na dole).

Jak wiadomo za wszystkim stoją ludzie. Wielu realizatorów potępia całą tę "wojnę o decybele". Jednak mimo wszystko, gdy klient odrzuca przygotowany przez nich materiał, ponownie zasiadają do niego i wyciskają ile się da z nagrania. Smutne ale prawdziwe.
Najgorsze jest, to że w tym wszystkim znika podstawowa idea słuchania muzyki, czyli PRZYJEMNOŚĆ. Czy te kilka decybeli jest warte zniszczenia całego kunsztu nagrania ? Wiadomo, że każdy chce zarobić ale powinna być postawiona wyraźna granica, której nie można przekraczać, a tej... niestety jak na razie brak.

Temat, który poruszyłem nie jest nowy i zapewne wielu z Was o nim słyszało. Z pozoru może się wydawać błachy lub dotyczący wąskiej, audiofilskiej grupy osób. Jeśli jednak posłuchacie przykładów, to sami zrozumiecie, a w zasadzie usłyszycie różnicę.

Jeśli macie swoje przemyślenia na ten temat lub posiadacie dodatkowe informacje, które mogą rozwinąć ten artykułu to zapraszam do komentowania

Zapraszam również do zapoznania się z zamieszczonym poniżej filmem z kanału "Reduktor Szumu", gdzie jest jeszcze dokładniej opisany problem "Loudness War" i poparty przykładami.


Źródła:
Reduktor Szumu https://www.youtube.com/user/ReduktorSzumu
Wikipedia Loudness war
Miniaturka załącznika (kliknij aby powiększyć)
"Loudness War", czyli jak (nie) manipulować dźwiękiem-loudness-war.jpg  
P4SIO jest offline   Reply With Quote
Twoja reklama w tym miejscu - już od 149 PLN rezerwuj termin, tel.669488725, gg:3576096.

4Clubbers Hit Mix Team presents


Stary 20-10-2014, 17:11   #2
Dance Music Aristocracy
  
 
MKL.'s Avatar
 
Dołączył/a: 30 Oct 2009
Miasto: Warszawa
Postów: 1 940
Tematów: 412
Podziękowań: 3 887
THX'ów: 11 408
Nominated Tematy Tygodnia: 2
Nominacje T.T. : 531
Imię: Michał
Wzmianek w postach: 5
Oznaczeń w tematach: 55
Plusów: 210 (+)
MKL. 210MKL. 210MKL. 210
Odwiedź profil MKL. na Facebook Odwiedź profil MKL. na Twitter Odwiedź profil MKL. na Soundcloud.com Odwiedź profil MKL. na Mixcloud
Odp: "Loudness War", czyli jak (nie) manipulować dźwiękiem

Bardzo fajny artykuł. Mało jest producentów którzy potrafią osiągnąć złoty środek, tj. głośny efekt końcowy bez utraty praktycznie całej dynamiki utworu. Po krótkim zastanowieniu muszę stwierdzić, że mimo wszystko m.in. ta sterylność dźwięku w muzyce EDM mnie do niej ciągnie. Dla mnie mistrzami w sound designie jeśli chodzi o muzyków tworzących w DAW-ach są Wolfgang Gartner i Culprate, nawet przy spektrum przepełnionym całym mnóstwem dźwięków niemal na całej swojej rozpiętości ich utwory "płyną". Jest to kwestia niesamowitego doświadczenia i dbałości o każdy detal, bo tutaj i miks i mastering muszą być perfekcyjne. Mógłbym znowu coś wtrącić o bigroomie, ale już nie będę tak monotematyczny. Dodam tylko, że jeśli wrzuca się na master 3 Sausage Fattenery i 8 Soundgoodzierów to nie jest się jeszcze profesorem masteringu. :D
Dzięki, dobrze się czytało.
MKL. jest offline   Reply With Quote
Stary 20-10-2014, 18:45   #3
..:: Klubowicz ::..
  
 
Uciex's Avatar
 
Dołączył/a: 29 Dec 2005
Miasto: Szczerców
Wiek: 31
Postów: 5 873
Tematów: 436
Podziękowań: 9 827
THX'ów: 3 458
Tematy Tygodnia: 0
Nominacje T.T. : 33
Imię: Rafał
Wzmianek w postach: 10
Oznaczeń w tematach: 76
Plusów: 6 (+)
Uciex 6
Odwiedź profil Uciex na MySpace Odwiedź profil Uciex na Facebook Odwiedź profil Uciex na Youtube Odwiedź profil Uciex na Last.fm Odwiedź profil Uciex na Soundcloud.com
Odp: "Loudness War", czyli jak (nie) manipulować dźwiękiem

Momentami spotykam się na 4clubbers z utworami, które są przesadnie podgłoszone, ale widząc komentarze nikomu to nie przeszkadza. Szkoda, że nie zapisałem sobie jakiegoś przykładu, teraz mógłbym podać taki jeden przykład, gdy utwór niemal trzeszczał (od razu mówię,że mam 2.1 logitech z-2300 + DAC nostromo, więc myslę, że miarodajny sprzęt) i wszyscy byli z niego zadowoleni :D
__________________
Uciex jest offline   Reply With Quote
Uciex dostał 6 podziękowań za ten post.
Stary 20-10-2014, 21:42   #4
..:: Mlody Klubowicz ::..
  
 
Gulcza$'s Avatar
 
Dołączył/a: 14 Apr 2007
Miasto: Everywhere
Postów: 669
Tematów: 52
Podziękowań: 574
THX'ów: 1 286
Tematy Tygodnia: 0
Nominacje T.T. : 2
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 11 (+)
Gulcza$ 11
Odp: "Loudness War", czyli jak (nie) manipulować dźwiękiem

Dzięki

Głośniejsze reklamy są już zabronione od jakiś 5 lat, kiedyś było to rzeczywiście nagminnie wykorzystywane i bardzo wyczuwalne.
__________________
Gulcza$ jest offline   Reply With Quote
Gulcza$ dostał 2 podziękowań za ten post.
Stary 20-10-2014, 21:53   #5
EssentialMusic.pl
  
 
P4SIO's Avatar
 
Dołączył/a: 17 Sep 2010
Miasto: Warszawa
Wiek: 26
Postów: 4 166
Tematów: 361
Podziękowań: 4 597
THX'ów: 6 383
Tematy Tygodnia: 0
Nominacje T.T. : 75
Imię: Tomek
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 53 (+)
P4SIO 53
Odwiedź profil P4SIO na Facebook Odwiedź profil P4SIO na Twitter Odwiedź profil P4SIO na Youtube Odwiedź profil P4SIO na Soundcloud.com
Odp: "Loudness War", czyli jak (nie) manipulować dźwiękiem

Cytat:
Napisał Gulcza$ Zobacz post
Dzięki

Głośniejsze reklamy są już zabronione od jakiś 5 lat, kiedyś było to rzeczywiście nagminnie wykorzystywane i bardzo wyczuwalne.
O a to ciekawe Mimo wszystko nadal mam wrażenie, że jak w radio leci reklama np. RTV AGD to jakoś tak głośno jest. Tak samo z reklamami w TV, gdzie leci serial/film i wchodzące reklamy są w odbiorze dużo głośniej. Może to tylko takie przewrażliwienie
P4SIO jest offline   Reply With Quote
P4SIO dostał 2 podziękowań za ten post.
Stary 21-10-2014, 13:17   #6
..:: Klubowicz ::..
  
 
Wojtek Szczęsny's Avatar
 
Dołączył/a: 06 Dec 2008
Miasto: Chrząszczyżewoszyce
Wiek: 29
Postów: 10 591
Tematów: 2268
Podziękowań: 23 768
THX'ów: 116 008
Tematy Tygodnia: 0
Nominacje T.T. : 148
Imię: Kładżło
Wzmianek w postach: 15
Oznaczeń w tematach: 13
Plusów: 300 (+)
Wojtek Szczęsny 300Wojtek Szczęsny 300Wojtek Szczęsny 300Wojtek Szczęsny 300
Odp: "Loudness War", czyli jak (nie) manipulować dźwiękiem

Świetny i ciekawy artykuł. Przyznaję, że zawsze mnie dziwiła głośność reklam .. ile to raz ściszamy wtedy tv? Nawet w radio samochodowym mam opcję "loud" co wiadome z ang - hałas Po włączeniu tej opcji niskie i wysokie tony grają głośniej przy czym nie tracą aż tak na jakości jak podczas manipulacji treble/bass.
Wojtek Szczęsny jest offline   Reply With Quote
Wojtek Szczęsny dostał 3 podziękowań za ten post.
Stary 21-10-2014, 19:44   #7
Trance Ma Sens <3
  
 
Cukierek's Avatar
 
Dołączył/a: 16 Dec 2009
Miasto: Manchester
Postów: 1 213
Tematów: 180
Podziękowań: 1 599
THX'ów: 3 340
Tematy Tygodnia: 0
Nominacje T.T. : 1
Imię: Ewa
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 1
Plusów: 62 (+)
Cukierek 62
Odwiedź profil Cukierek na Facebook Odwiedź profil Cukierek na Last.fm Odwiedź profil Cukierek na Soundcloud.com Odwiedź profil Cukierek na Mixcloud
Odp: "Loudness War", czyli jak (nie) manipulować dźwiękiem

Kiedyś prowadziłam audycje o dźwiękach i muzyce, która jest puszczana zarówno w reklamach jak i w sklepach. Dowiedziono, że niektóra muzyka wręcz kusi kupującego do kupowania, a nawet nie do zastanawiania się nad kupnem danej rzeczy. W pewien sposób działa to na zasadzie manipulacji dźwiękiem. Sami zauważcie jaka muzyka jest puszczana w supermarketach, a jaka jest w pubach albo restauracjach.
Natomiast każda reklama telewizyjna przyciąga nas kolorami i dźwiękiem, to są pierwsze sygnały, że ją zauważamy.
Pamiętam jak leciała kiedyś reklama margaryny Kasia i pierwsze co mnie przyciągnęło to muzyka klasyczna, którą lubiłam słuchać.
Cukierek jest offline   Reply With Quote
Cukierek dostał 2 podziękowań za ten post.
Stary 21-10-2014, 20:35   #8
https://www.twitch.tv/big
  
 
BigDj's Avatar
 
Dołączył/a: 18 Mar 2006
Miasto: Würzburg
Postów: 1 795
Tematów: 4
Podziękowań: 4 013
THX'ów: 174
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 4
Plusów: 1 (+)
BigDj 1
Odwiedź profil BigDj na MySpace Odwiedź profil BigDj na Facebook Odwiedź profil BigDj na Twitter Odwiedź profil BigDj na Soundcloud.com
Odp: "Loudness War", czyli jak (nie) manipulować dźwiękiem

zawsze mowilem ze master a mastr to ruznica
__________________
BigDj jest offline   Reply With Quote
Użytk. którzy podziękowali BigDj za ten post:
Stary 21-10-2014, 23:14   #9
..:: Mlody Klubowicz ::..
  
 
Mr.Greeen's Avatar
 
Dołączył/a: 28 May 2012
Miasto: Golub-Dobrzyń
Wiek: 28
Postów: 755
Tematów: 97
Podziękowań: 1 047
THX'ów: 685
Wzmianek w postach: 6
Oznaczeń w tematach: 2
Plusów: 12 (+)
Mr.Greeen 12
Odp: "Loudness War", czyli jak (nie) manipulować dźwiękiem

Flagowym przykładem podawanym przez specjalistów to Living La Vida Loca Rickiego Martina,z potężnym wręcz przesterem,co widać zresztą przy słuchaniu,posłuchajcie posłuchać tego numeru od początku do końca

Piękną opozycją dla obecnych trendów jest muzyka ambient,słuchalna jedynie przy niskim nagłośnieniu (najlepiej na granicy słyszalności). Ten gatunek pokazuje,ile tracimy idąc w kierunku muzyki głośnej do granic przyzwoitości.

https://www.youtube.com/watch?v=FGosGNnsZU4

Cytat:
Dowiedziono, że niektóra muzyka wręcz kusi kupującego do kupowania
To zdanie jest idealnym dowodem na to,jak muzyka wpływa na umysł człowieka.
Osobiście uważam,że jesteś tym czego słuchasz,muzyka wpływa na twój umysł,sposób myślenia i podejścia do świata.
Mr.Greeen jest offline   Reply With Quote
Użytk. którzy podziękowali Mr.Greeen za ten post:
Stary 21-10-2014, 23:37   #10
..:: Klubowicz ::..
  
 
Czarny Lulek's Avatar
 
Dołączył/a: 23 Nov 2008
Miasto: Manieczki
Postów: 5 681
Tematów: 534
Podziękowań: 9 762
THX'ów: 9 982
Tematy Tygodnia: 0
Nominacje T.T. : 8
Wzmianek w postach: 4
Oznaczeń w tematach: 4
Plusów: 125 (+)
Czarny Lulek 125Czarny Lulek 125
Odp: "Loudness War", czyli jak (nie) manipulować dźwiękiem

Nie pamiętam kto, ale ktoś kiedyś powiedział, że dzisiaj muzyka jest za głośna i głównie dlatego ludzie przestali ją kupować. Zgadzam się z tym w pełni i sam nigdy nie realizuję swoich produkcji na zasadzie żyłowania ich do maksymalnego dB.
Ale trochę ten artykuł napisany na zasadzie "Kompresor wrogiem muzyki", a wcale tak nie jest. To naprawdę maszynka, bez której muzyka brzmiałaby prawdopodobnie jak kakofonia, nie jak muzyka. A że dzisiejszy trend zmusza realizatorów do podejmowania drastycznych i często sprzecznych z własnymi wartościami decyzji co do jego wykorzystania to już inna sprawa. Druga rzecz - utwór tak samo może na dynamice po kompresji stracić, jak i zyskać, to kwestia wykorzystania.

Cytat:
Napisał MKL. Zobacz post
Dodam tylko, że jeśli wrzuca się na master 3 Sausage Fattenery i 8 Soundgoodzierów to nie jest się jeszcze profesorem masteringu. :D
Zgadzam się, ale dodam jednocześnie, że jeśli ktoś ma JAKIEKOLWIEK pojęcie o prawdziwej produkcji i jego umysł jest na poziomie wyższym od ameby to nigdy nie zapiął by żadnego z tych urządzeń na szynę Master :D
Czarny Lulek jest offline   Reply With Quote
Czarny Lulek dostał 2 podziękowań za ten post.
Odpowiedz
Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz pisać w nowych tematach
Nie możesz pisać odpowiedzi
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB code is Włączony
UśmieszkiWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Wyłączony


Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
"I AM HARDWELL", czyli numer jeden na świecie dokumentalnie (cały film) Kameleon Newsy 69 05-05-2014 21:39
"Tancerka", czyli polski film z "elektronicznym" soundtrackiem Kameleon Newsy 12 19-03-2013 10:50
[Inne] Rozmowa z "polskim Skrillexem" - czyli Van Styles opowiada o sobie DJ Assimo Music Producers Arena 22 31-08-2011 20:07

Administracja serwisu 4Clubbers.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum.
Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karna lub cywilna.
Jeżeli zauważyłeś post/temat który jest niezgodny z polskim prawem proszę zaraportować go poprzez klikniecie
Jeżeli nie chcesz aby pojawiła się na forum twoja produkcja napisz to nam "Privacy Policy"
W celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w ramach niniejszej witryny stosowane są pliki cookies, prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką Prywatności

Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 12:08 .


Oprogramowanie Forum: vBulletin
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.
User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.8 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2020 DragonByte Technologies Ltd.
-->