PDA

Przejdź do pełnej wersji tego Forum : Technika Loudness War - glosnosc, a kontrolki


16th Stars
14-04-2013, 13:36
Witajcie !
Tutaj moje zapytanie kieruje do bardziej doswiadczonych realizatorow dzwieku. Chodzi o mastering.
Zauwazylem, ze jakbym nie kompresowal, to zawsze maxymalnie co wycisne, nawet przy przekompresowaniu to -6 db rms i 0 peak. Porownujac do kawalkow z zachodu (R.I.O, G&G, Michael Mind Project) moje utwory brzmia ciszej. Z ciekawosci zaimportowalem do fla moj utwor i utwor Miami Club feat. Nicci - Supernova (R.I.O Remix). Zauwazylem, ze moj utwor skacze w peak idealnie do 0 a remix RIO do +2 i nie slychac przesteru, w rms moj gra na -6 a u nich na -7 / -8, ale i tak ich jest glosniejszy. Zatem moje zapytanie. Czy mozna przy masteringu swobodnie przekraczac poziom peak, czy to tylko blad fl studio ? Samym multibandem da sie wyciagnac maximum glosnosci z kawalka, czy zainwestowac tez w jakis maximizer / exciter ?

RinoKey
14-04-2013, 14:16
Ostatnio też się nad tym zastanawiałem, jak to się dzieje, że przy masteringu wyciągam poziom RMS nawet -4/-3 dB (miernik TT DynamicRangeMeter) a i tak są kawałki głośniejsze od moich. I wydaje mi się, że rozwiązaniem jest wypełnienie pasma i oczywiście odpowiedni mix.

Poprzez pojęcie wypełnienie pasma nam na myśli odpowiednie layerowanie dźwięków, dodawanie exciterów itp, tak aby dźwięki brzmiały pełnie i były bogate w składowe harmoniczne, weźmy sobie na logikę: utwór będzie głośniejszy, jeśli pasmo od 20 Hz do 20 kHz będzie równo zapełnione różnymi dźwiękami (od stopy i bassu, przez leady, plucki, tom tomy, snary, i hihaty). Natomiast utwór, który będzie miał tylko sporo dołu i góry, a będzie biednie w środkowym paśmie, to jak byśmy go nie kompresowali, to i tak będzie on grał ciszej.

ogólnie, to o co pytasz, to już jest wyższa szkoła jazdy... ;)

16th Stars
14-04-2013, 18:22
Dla mnie sie kiedys wydawalo, ze jesli czlowiek najglosniej slyszy srodek i wyzsza czesc dolu, to to trzeba podbijac, zeby glosniejszy sie zdawal kawalek, ale patrzac na nuty robione do radii, to tam dolu prawie nie ma, zeby zostawic miejsce na srodek i gore, a srodek takze nie jest tak mocno eksponowany, bo by zamulal. Takze zostanmy najpierw przy kompresji ;D

Maciach
14-04-2013, 19:39
Własnie nuty z radia sa glosne dlatego ze nie maja dużo dolu, co pozwala na uzyskanie max. głośności tam gdzie ucho słyszy najlepiej, bo dla limitera to właśnie dół ma największe znaczenie i gdy widzimy np. -6 gain reduction to jest to tak naprawde gain reduction w większości praktycznie dla samego dołu czyli czestotliwości <250hz (powiedzmy). Tak mi się wydaje. Zobacz na dowolny spectrum analyzer, niskie częsotliwości zawsze są wyżej od tych wysokich mimo to, że powiedzmy kick jak i hihat osiągają poziom 0dB w mixerze.

RinoKey
14-04-2013, 21:00
Po prostu, limitery i kompresory zawsze mają problem z kompresją niskich częstotliwości, dlatego jeśli chcesz mieć głośny, mocno skompresowany kawałek, to dajesz mniej dołu.

16th Stars
14-04-2013, 21:53
a co z kontrolkami peak przy masterowaniu kawalka.
Moga przekraczac 0db czy nie ?

RinoKey
14-04-2013, 22:01
Teoretycznie na żadnym kanale wartość peak nie powinna przekraczać 0dB, ale jest wielu producentów którzy to olewają a ich kawałki brzmią dobrze ;)
Co do masteru, nigdy nie powinno się dopalać do 0dB, max to -0.2 dB a niektórzy zostawiają nawet -0.5 dB. Jeśli tak zmasterowany kawałek wyeksportujemy do mp3, i potem załadujemy do DAWa, to miernik pokaże nam ponad 0 dB, ale dlaczego tak się dzieje? Nie wiem niestety.

16th Stars
14-04-2013, 22:06
no tak tylko przy wrzucaniu polskich kawalkow w wiekszosci ejst to 0db, a jesli wrzuce lepszy kawalek wydany np w kontorze, to na sumie widze zakres od +0.3 do +1.7, a przesteru nie slysze ;o

Maciach
15-04-2013, 00:20
Niemożliwe, wyeksportowany kawałek NIE MOŻE przekraczać 0dB. Może to natomiast powodować warping tracka np w FL'u cz Abletonie, który delikatnie zmienia jego brzmienie (ciut wydłuża-skraca) i tym samym może to powodować przekroczenie 0dB.

Peter Ivansky
15-04-2013, 06:49
terazniejszy przepis na glosnosc: poprawny mix, kompresor multibandowy (kombinacja kompresor-deexpander), saturacja multibandowa i clipping, pomijam juz oczywiscie podstawy typu mid/side itd. a przekraczanie 0dbfs wynika z tak zwanych intersample peaks (ISP) ktore tworza sie podczas konwersji na mp3, przetwarzaniu a/d itp. ogolnie powinno sie zachowac -1dbfs headroomu podczas exportu aby wlasnie zapobiegac isp (te 'plusowki' powyzej zera tak naprawde bardzo dobrze slychac). ogolnie rzecz biorac temat ciezki i ciekawy, ale jak to mowia "dla chcacego nic trudnego". jezeli macie jeszcze jakies pytania to walcie smialo.

Skillstorm
15-04-2013, 09:19
terazniejszy przepis na glosnosc: poprawny mix, kompresor multibandowy (kombinacja kompresor-deexpander), saturacja multibandowa i clipping, pomijam juz oczywiscie podstawy typu mid/side itd. a przekraczanie 0dbfs wynika z tak zwanych intersample peaks (ISP) ktore tworza sie podczas konwersji na mp3, przetwarzaniu a/d itp. ogolnie powinno sie zachowac -1dbfs headroomu podczas exportu aby wlasnie zapobiegac isp (te 'plusowki' powyzej zera tak naprawde bardzo dobrze slychac). ogolnie rzecz biorac temat ciezki i ciekawy, ale jak to mowia "dla chcacego nic trudnego". jezeli macie jeszcze jakies pytania to walcie smialo.


Multiband tylko i wyłącznie jeśli masz problemy z danym pasmem a nie chcesz równo kompresowac calego kawalka. Mam wrażenie że wypisałeś pojęcia na chybił trafił tutaj.

Oczywiście podstawą w tracku jest dynamika w mixie. Jeśli będzie jej mało to nawet jak wyciśniesz głośniej to będzie tylko spłaszczone.

Zresztą zobacz sobie mój remix Stop The World. Jest nieco ciszej mimo że brzmi masywnie to przez dynamike nie jest taki głośny :piwo:

RinoKey
15-04-2013, 09:29
No to ja mam do Ciebie pytanie, co ma od tego przetwarzanie A/D? Czy wiesz na czym skrót polega, i co to oznacza w ogóle? Bo jeśli robisz coś w DAWie, i eksportujesz to do pliku mp3, to przetwarzanie A/D / D/A nic do tego nie ma.

Kolega nade mną bardzo ładnie podsumował:
"Mam wrażenie że wypisałeś pojęcia na chybił trafił tutaj."
To samo mam wrażenie.

16th Stars
15-04-2013, 16:24
no moze i macie racje, ale dla mnie jednak na glosnosci troche zalezy, takze co kompresowac w kompie do efektu sprasowania, godzac dynamike i glosnosc, albo zostawic jak jest bo glosnosc nie taka wazna w muzyce, czy moze podzbierac kase i jakiegos lampowca sobie zakupic ?

RinoKey
15-04-2013, 16:58
"jakiegos lampowca sobie zakupic" masz na myśli kompresor lampowy? Na pewno nada on ładne brzmienie, doda harmonicznych, ale czy uzyskasz dzięki niemu i głośny i dynamiczny kawałek?... Raczej nie, ale mogę się mylić...

Ja robie tak: Jak pracuję nad jakimś typowo komercyjnym kawałkiem, to kompresuje, byle było głośniej, utwór jest przeznaczony dla "mas" więc pod tym kątem go przygotowuję. Ale ostatnio robiłem miks utworu techno, (jak by nie patrzeć mało komercyjny gatunek) to mastering zrobiłem taki, że utwór był cichy ale dynamiczny bardzo. Wybór należy do Ciebie, to Ty jesteś realizatorem.

Peter Ivansky
15-04-2013, 18:15
odpowiadam

Multiband tylko i wyłącznie jeśli masz problemy z danym pasmem a nie chcesz równo kompresowac calego kawalka.
ile lat mozna powtarzac ta sama bzdure ze nadaje tylko do jednego (a zastosowan jest multum - auto eq, deeser...). multiband odpowiednio uzyty wygladzi mix i podniesie rms bez zadnych uszczerbkow na dynamice.

Mam wrażenie że wypisałeś pojęcia na chybił trafił tutaj.
no raczej nie. wystarczy czytac uwaznie co napisalem. gdybym niemial pojecia to bym niepisal

Oczywiście podstawą w tracku jest dynamika w mixie. Jeśli będzie jej mało to nawet jak wyciśniesz głośniej to będzie tylko spłaszczone.
100% prawdy. oczywiscie wasze ulubione toplabele ida w glosnosc (szczegolnie widac to po trancowych) gdzie dynamika idzie na drugi plan a rms gra piersze skrzypce. wazne ze jest glosno.

No to ja mam do Ciebie pytanie, co ma od tego przetwarzanie A/D? Czy wiesz na czym skrót polega, i co to oznacza w ogóle? Bo jeśli robisz coś w DAWie, i eksportujesz to do pliku mp3, to przetwarzanie A/D / D/A nic do tego nie ma.
ale ja cos pisalem ze mp3 ma cos wspolnego z d/a i a/d? cyt. "przekraczanie 0dbfs wynika z tak zwanych intersample peaks (ISP) ktore tworza sie podczas konwersji na mp3, przetwarzaniu a/d itp." reszty powinniscie sami sie domyslec

To samo mam wrażenie.
tez masz takze zle wrazenie :D

ogolnie niechce sie klocic, ale jak widze takie posty mjuzik produserow to mi sie slabo robi.

Skillstorm
15-04-2013, 21:09
no moze i macie racje, ale dla mnie jednak na glosnosci troche zalezy, takze co kompresowac w kompie do efektu sprasowania, godzac dynamike i glosnosc, albo zostawic jak jest bo glosnosc nie taka wazna w muzyce, czy moze podzbierac kase i jakiegos lampowca sobie zakupic ?

Jedno słowo; Dynamika :piwo: Skup się na tym w pierwszej kolejności. Btw: Po co Ci sprzęt którego nie będziesz umiał wykorzystać ?

odpowiadam


ile lat mozna powtarzac ta sama bzdure ze nadaje tylko do jednego (a zastosowan jest multum - auto eq, deeser...). multiband odpowiednio uzyty wygladzi mix i podniesie rms bez zadnych uszczerbkow na dynamice.



Mówimy o masteringu. A bzdury to ty pleciesz kolego. Też potrafię powiedzieć że np; limiter można wykorzystać do robienia charakterystycznej "pompki". Co to wnosi do dyskusji ? Nic. Teraz przeczytaj swoje wypociny.

odpowiadam

no raczej nie. wystarczy czytac uwaznie co napisalem. gdybym niemial pojecia to bym niepisal



To może hmmm nie pisz ?



ale ja cos pisalem ze mp3 ma cos wspolnego z d/a i a/d? cyt. "przekraczanie 0dbfs wynika z tak zwanych intersample peaks (ISP) ktore tworza sie podczas konwersji na mp3, przetwarzaniu a/d itp." reszty powinniscie sami sie domyslec


tez masz takze zle wrazenie :D

ogolnie niechce sie klocic, ale jak widze takie posty mjuzik produserow to mi sie slabo robi.

tl;dr

W skrócie: Piszesz jakieś pierdoły i nie na temat zamiast skupić się na problemie. kolega nie ma nawet pojęcia o co chodzi i tym mu nie pomożesz więc może postaraj się mu wyjaśnić prościej i odpisać używając pojęć które wiesz co oznaczają.

A że jestem złośliwy to pokolorowałem Ci błędy :piwo:

RinoKey
15-04-2013, 22:56
"ktore tworza sie podczas konwersji na mp3, przetwarzaniu a/d itp"
To o mp3 nie istotne. Ale wiesz co to przetwarzanie A/D? Audio ->Digital, czyli gdy sygnał np z mikrofonu, z postaci analogowej jest zapisywany na komputerze i konwertowany na sygnał cyfrowy. Więc co ma do tego mastering, i eksportowanie utworu do mp3?!

Peter Ivansky
16-04-2013, 16:40
poprostu zle zbudowalem zdanie i jest troche niezrozumiale. a o konwersji napisalem w kontekscie isp, czyli kiedy moze wystapic.

T-M-S
16-04-2013, 17:13
apeluje o spokój panowie.. nie róbmy chlewu z tematu ;)

16th Stars
16-04-2013, 19:13
Jedno słowo; Dynamika :piwo: Skup się na tym w pierwszej kolejności. Btw: Po co Ci sprzęt którego nie będziesz umiał wykorzystać ?

Gdybym cos takiego zakupil, to napewno bym obejrzal mase filmow jak to dziala, wypytal sprzedawcy co jak dziala, samemu sie pobawil i cwiczyl, az wyjdzie na podobnym poziomie co ludziom z Vengeance Studios ;D

Skillstorm
16-04-2013, 20:57
Gdybym cos takiego zakupil, to napewno bym obejrzal mase filmow jak to dziala, wypytal sprzedawcy co jak dziala, samemu sie pobawil i cwiczyl, az wyjdzie na podobnym poziomie co ludziom z Vengeance Studios ;D


To nie zmienia faktu że jeśli nie umiesz dobrze obsłużyć tego co masz to po prostu po części kasa w błoto ;) Na 1szy samochód kupiłbyś lambo ?

RinoKey
16-04-2013, 21:03
Po co kupujesz rower skoro nie umiesz na nim jeździć?



Odpowiedź:
Bo jak nie kupisz roweru, to czytając książki o rowerze i oglądając poradniki na YT nie nauczysz się jeździć.

Kupi kompresor, to się go nauczy. Albo najwyżej sprzeda. To jego sprawa co zrobi z pieniędzmi. Ważne że spróbuje.

Skillstorm
16-04-2013, 21:20
Po co kupujesz rower skoro nie umiesz na nim jeździć?



Odpowiedź:
Bo jak nie kupisz roweru, to czytając książki o rowerze i oglądając poradniki na YT nie nauczysz się jeździć.

Kupi kompresor, to się go nauczy. Albo najwyżej sprzeda. To jego sprawa co zrobi z pieniędzmi. Ważne że spróbuje.

Idiotyczne porównanie bo można kupić rower za 500 zł a można za 10k

Raczej nikt nie kupuje pierwszego roweru za 10k. Dlatego twoje rozumowanie jest błędne. Poza tym idąc twoim tokiem rozumowania rower już ma. Skoro ma problemy ze zwykłym to po co ma kupować lepszy ? To mu poprawi skill w jeździe ? :piwo: więc skoro już używasz metafor to może używaj ich prawidłowo ;)

A racje masz w tym że to jego sprawa co zrobi z $. Jednak w takim wypadku niech nie pyta nas o poradę skoro nasza opinia się nie liczy. Widzisz logikę ?

16th Stars
17-04-2013, 17:55
A gdzie napisane ze nie umie korzystac ?
po prostu narzedzi mi brakuje ;x
a na dziadostwie to wiadomo jaka robota,
tak samo jakby wybrac sie na maraton na rowerze z marketu za 200 zl
sprobuj sam na flowskich wtykach wyciagnac poziom glosnosci jak Vengeance Studios maja.
Mission impossible
Wiec poszukuje jakiegos narzedzia i innych trikow, ktore mi to umozliwia ;)

Skillstorm
17-04-2013, 18:22
A gdzie napisane ze nie umie korzystac ?
po prostu narzedzi mi brakuje ;x
a na dziadostwie to wiadomo jaka robota,
tak samo jakby wybrac sie na maraton na rowerze z marketu za 200 zl
sprobuj sam na flowskich wtykach wyciagnac poziom glosnosci jak Vengeance Studios maja.
Mission impossible
Wiec poszukuje jakiegos narzedzia i innych trikow, ktore mi to umozliwia ;)

Tańszym rozwiązaniem są pluginy jak już. A btw. Nie umiesz i nawet ja nie umiem w pełni wykorzystać fl'owskich pluginów bo znam wielu producentów którzy robią świetną muzykę używając tylko nich. Same w sobie maja ograniczenia ale śmiem twierdzić że nie wyciskamy z nich za wiele ;) Przykładem sa przepiękne synthy z 3xOSC

Lub ludzie tacy jak ten:

https://www.youtube.com/watch?v=_W-wJJQo-3c

Oczywiście sprzęt za $$$$ da Ci lepsze brzmienie mniejszym nakładem sił. Jednak ja twierdze że to bezcelowe ponieważ lepiej zainwestować w umiejętności i to przyniesie większy pożytek.


Rób jak chcesz

slawomirus
17-04-2013, 20:03
już była kiedyś poruszana kwestia głośności i masteringu tylko na FLowskich wtykach i GOL udowodnił że można :) zrobił 30 sekundowy kawałek w stylu "aviici" i miał dokładnie taką samą głośność i dynamikę :) więc jeśli nie potrafisz nie mów że nie można :) Ja nie jestem zwolennikiem jak największej głośności. Na przykładzie portera robinsona który został wyśmiany przez deadmau5a za jego mastering. Kawałki były mega głośne ale miały fatalną dynamikę :) A jeśli twój kawałek trafi do radia to i tak dostanie jeszcze kompresorem/limiterem po bebechach żeby był głośniejszy :P

16th Stars
21-04-2013, 14:01
Masz calkowita racje, ale ja osobiscie Aviiciego za jakis wielki wzor do nasladowania nie uwazam.
Nie wiem jak inni (bez urazy fani), ale u ja u niego slysze troche tzw "amatorki" jesli chodzi o technike.
Slychac, ze dobrze mu to idzie, ale sa lepsi i ja chcialbym dazyc w strone tych lepszych :D

Paskal
26-04-2013, 15:50
No na aviciim nie radzę się wzorować bo technicznie taka bieda, że aż wstyd.