PDA

Przejdź do pełnej wersji tego Forum : Inne Wyjaśnienie kilku pojęć


Arhaner
15-10-2012, 20:43
Witam wszystkich :) Przedstawiam tutaj mała listę pojęć których znajomość w produkcji jest niezbędna.Czy mógłby ktoś fachowo spróbować je wytłumaczyć?


Phaser -
PAN -
Wave -
Voices -
Retrig -
Oscillator -
Cutoff -
Resonance -
Keytrack -
Drive -
Velocity -
Dist amount -
Detune -
Delay -
Feedback -
Unison -
Portamento -
Envelope -

Xien
15-10-2012, 21:17
Zaczerpnięte z musicandmore.pl :

Delay - Efekt delay naśladuje jedno z najczęściej spotykanych w naturze zjawisk dźwiękowych, jakim jest echo. Ten jeden z najprostszych efektów może być użyty na kilka sposobów, np. jako „doubler” – jeśli ustawimy bardzo krótki czas opóźnienia, otrzymamy efekt podobny do tego, jakby dwie osoby grały to samo niemal jednocześnie. Przy dłuższym ustawieniu opóźnienia otrzymamy efekt echo. Należy tez wiedzieć, że delay jest fundamentem działania innych efektów takich jak chorus, flanger czy phaser o czym później.

Feedback - Większość efektów typu dela’y ma możliwość regulacji parametru feedback. Parametr ten określa, ile razy zostanie powtórzony oryginalny sygnał, nim przestanie być słyszalny. Jeśli zostanie ustawiony blisko pozycji „0”, usłyszymy tylko jedno powtórzenie oryginalnego sygnału. Zwiększając wartość parametru feedback, będziemy powodowali, iż liczba powtórzeń będzie stale rosła. Feedback w połączeniu z krótkim czasem powtórzenia, będzie brzmiał jak kiepskiej jakości reverb, ale przy dłuższym czasie powtórzenia stworzy ładna przestrzeń brzmieniową.

RinoKey
15-10-2012, 21:56
1. Połowe z nich znajdziesz na google.
2. Skąd one Ci się wzięły? Np "wave" - To po angielsku po prostu fala, albo "voices"? Takie zagadnienia mogą dotyczyć wielu różnych rzeczy.

Base Mode
15-10-2012, 21:59
PAN - ustalanie pozycji danego instrumentu w spektrum stereo za pomocą pokrętła Pan

Resonance (ang. Resonance lub Resonant Frequency) – konkretna częstotliwość lub grupa częstotliwości, która jest zaakcentowana mocniej niż inne. Zwykle jest wynikiem panujących warunków akustycznych lub innego mechanicznego bądź elektrycznego czynnika. Także, w syntezie dźwięku – podbicie częstotliwości graniczącej z punktem odcięcia filtra (cut-off). Na przykład, jeśli odcinamy wszystko poniżej 100Hz, to możemy dodać rezonans na 110Hz, który jeszcze mocniej zaakcentuje zastosowanie filtra. Bardzo ciekawe efekty przynosi również automatyka (przestrajanie) częstotliwości rezonansu.

Unison (z wł. unisono – jednogłośny) – współbrzmienie co najmniej dwóch dźwięków o tej samej wysokości.

Portamento - oznaczenie płynnego przejścia od jednego dźwięku do drugiego z wykorzystaniem wszystkich pośrednich wysokości dźwięku. W odróżnieniu od glissanda ma charakter ciągły, a nie stopniowy, z wykorzystaniem skali muzycznej. Nie należy mylić z portato, które oznacza zupełnie inną artykulację dźwięku.
Na instrumentach strunowych z gryfem efekt ten uzyskuje się poprzez przesunięcie palcem po strunie na gryfie podczas wydobywania dźwięku; jeżeli gryf posiada progi, struna nie jest do nich dociskana. Portamento jest możliwe do wykonania również na puzonie czy w śpiewie.

Phaser - do pewnego stopnia przypomina brzmieniem Flangera, a czasem jest nawet z nim mylony. Dzieje się tak zapewne dlatego, że oba efekty w procesie powstawania korzystają ze znoszenia się (i uwypuklania) pewnych częstotliwości, co niektórzy nazywają „fazowaniem”, bo swym brzmieniem właśnie takie coś przypominają.
Podobnie, jak w przypadku poprzednich dwóch efektów, Phaser jest dość powszechnie stosowany na śladach gitarowych i tu można by wymienić wielu muzyków z tego dobrodziejstwa korzystających (Brian May w „Keep Yourself Alive”, Van Halen w „Ain’t Talkin’ Bout Love, czy Mike McCready w prawie każdym utworze na płycie Mad Season). Mało tego, nawet „Kashmir” Led Zeppelin zawiera Phaser na… perkusji. Brzmi to jak złamanie złotej zasady, bo przecież nagrywając bębny unikamy problemów z fazą, jak ognia, a tu proszę… Ktoś coś kiedyś mówił o zasadach…? Phaser ma najkrótszy ze wszystkich efektów modulujących czas opóźnienia (kilka ms) i opiera się na jednej prostej zasadzie – oryginalny sygnał jest dzielony na dwa, pierwsza wersja pozostaje nietknięta, podczas gdy na drugą działają dwa nieprzerwanie poruszające się LFO (Generatory Wolnych Przebiegów), z których jeden tworzy znaczące podbicia w spektrum, a drugi spore podcięcia innych częstotliwości. Rezultatem jest ten charakterystyczny, fazujący się dźwięk.

Detune - Krótko mówiąc jest to najzwyczajniejsze w świecie rozstrojenie dźwięku.

Eleman
15-10-2012, 22:08
Do niektórych wystarczy słownik angielsko-polski....

IronMax
15-10-2012, 23:14
Brzmi jak opis kolejnych funkcji/rzeczy w Sylenth'cie :P

nyguss
16-10-2012, 11:05
Sylenth1 rozłożona na czynniki? Wejdz na zakamarkiaudio.pl tak w archiwum znajdziesz takie objaśnienia.

Marcinkiewicz86
16-10-2012, 14:21
Cutoff - z ang. odcinac, ucinac, odseparowywać - jest to element odpowiedzialny za otwarce lub zamknięcie cyfrowego filtru odcięcia i np mamy filtr dolnoprzepustowy (Low-pass Filter), wowczas odcinane sa czestotliwości najwyższe, natomiast przy filtrze górnoprzepustowym (Low-pass Filter) - odcinane sa czestotliwosci najnizsze.

Oscillator - najogólniej mówiąc jest to układ fizyczny który powoduje drgania w postaci fali sinusoidalnej (sine) lub kwadratowej (square), oscylator audio wytwarza częstotliwości w zakresie 16Hz - 20kHz, Oscylator niskich częstotliwości (LFO) to oscylator, ktory generuje czestotliwości ponizej 20 Hz co ma zastosowanie przeważnie tylko w syntezatorach dźwięku.

KunciaL
16-10-2012, 16:55
Jakie to jest zalosne, ze dzisaij kazdy chce miec wszystko na szybko... Latwiej zalozyc temat niz poszukac w google. Poza tym - do kazdej wtyczki, programu itp jest cos takiego jak INSTRUKCJA ludzie... rozumiem zapytac tutaj o jakis bardziej zlozony problem no ale o cos takiego, bez przesady... A nawet to bija na glowe tematy typu "Piszcie wszystko co musze umiec i wiedziec i jakich wtyczek uzywac do produkcji!!!". :dash2:

Piaszeczki
16-10-2012, 17:31
Jakie to jest zalosne, ze dzisaij kazdy chce miec wszystko na szybko... Latwiej zalozyc temat niz poszukac w google. Poza tym - do kazdej wtyczki, programu itp jest cos takiego jak INSTRUKCJA ludzie... rozumiem zapytac tutaj o jakis bardziej zlozony problem no ale o cos takiego, bez przesady... A nawet to bija na glowe tematy typu "Piszcie wszystko co musze umiec i wiedziec i jakich wtyczek uzywac do produkcji!!!". :dash2:


Nie chrzań. W gruncie rzeczy to jest dobry temat. Lepszy taki, niż po raz n-ty wyczytywanie o sprzęcie do domowego studia. Gdyby tu jakiś mod ogarniał, który zna się na rzeczy to zbierałby wszystkie ważne informacje i tworzyłby wątki główne mające jakiś sens. A tak to w tym burdelu za przeproszeniem nikomu nie chce się szukać, tylko lepiej założyć kolejny temat i mieć problem z głowy.

Arhaner
16-10-2012, 17:39
Jakie to jest zalosne, ze dzisaij kazdy chce miec wszystko na szybko... Latwiej zalozyc temat niz poszukac w google. Poza tym - do kazdej wtyczki, programu itp jest cos takiego jak INSTRUKCJA ludzie... rozumiem zapytac tutaj o jakis bardziej zlozony problem no ale o cos takiego, bez przesady... A nawet to bija na glowe tematy typu "Piszcie wszystko co musze umiec i wiedziec i jakich wtyczek uzywac do produkcji!!!". :dash2:



Człowieku pomyśl zanim coś napiszesz, ten temat przyda sie mi i amatorom którzy mają konta na 4clubbers więc do czego pijesz? to dział pytania i moge sie nawet zapytać co jest potrzebne by zrobić bułke z chlebem.

RinoKey
16-10-2012, 17:45
No ale bez jaj, mam komuś wyjaśniać co to jest cutoff?
1. Ze to jest podstawa absolutna, i naprawde nie trudno dojść*do tego, co to jest.
2. 30 sec, i masz odpowiedź w google.

A gość zrobił sobie spis zagadnień jak leci, i my mamy to pouzupełniać. Niech sam troche też włoży w to pracy.


Pomoc na forum jest dobrowolna. Pomincie zbedne wypowiedzi i zacznijcie pisac adekwatnie do tematu.

Zolczi

Darkone
17-10-2012, 13:44
Jakie to jest zalosne, ze dzisaij kazdy chce miec wszystko na szybko... Latwiej zalozyc temat niz poszukac w google. Poza tym - do kazdej wtyczki, programu itp jest cos takiego jak INSTRUKCJA ludzie... rozumiem zapytac tutaj o jakis bardziej zlozony problem no ale o cos takiego, bez przesady... A nawet to bija na glowe tematy typu "Piszcie wszystko co musze umiec i wiedziec i jakich wtyczek uzywac do produkcji!!!". :dash2:

Tu nie chodzi o to, że autor nie ma zielonego pojęcia o zastosowaniu tych pojęć, tylko chce uzyskać ich fachową definicję. Więc temat jak najbardziej na plus ;)

Anoren
17-10-2012, 18:56
Autor tematu chce nauczyć się kręcić dźwięki na sylenth1, to go jedziecie, gdyby napisał "jak wykręcić xxx na sylenth1?" to byście powiedzieli "naucz się kręcić". Nie rozumiem was w ogóle. Ma wątpliwość, to pyta, chyba do tego służy dział, czyż nie?
Do tematu:
Retrig - kiedy jest włączone, wszystkie oscylatory są zsynchronizowane. Znaczy to, że 2 (3, 4 itd.) oscylatory zaczną grać z tego samego obszaru fali. Kiedy jest wyłączone, każdy oscylator startuje z innego miejsca fali.
Dist amount - siła działania efektu distortion.
Envelope - obwiednia; Attack, decay, sustain i release, czyli czas startu, długość opadania z maksymalnej do minimalnej głośności, poziom głośności, w której dźwięk będzie grał cały czas (nie wpływa na decay) i długość opadania dźwięku.
Velocity - (w VSTi) kontrola wybranego parametru przez poziom velocity w piano rollu (te pionowe paski na dole).
Keytrack - zmiana danego parametru zależna od wysokości dźwięku (w przypadku "strefy" Misc)

Matan Zajcev
17-10-2012, 20:10
Jest tylko jeden problem. Skoro chłopak pyta się o takie rzeczy, to znaczy, że jest amatorem, a skoro tak to co mu da wyjaśnienie:

Detune - Krótko mówiąc jest to najzwyczajniejsze w świecie rozstrojenie dźwięku.

Moim zdaniem takich pojęć jak Detune, retrig, portamento czy dist amount najlepiej się nauczyć na wtyce, czyli przekręcając, włączając gałki i obserwować co dane pokrętło zmienia.

darXide
18-10-2012, 10:37
KEYTRACK - sprawia, że częstotliwość działania odcięcia filtru, zmienia się proporcjonalnie do wysokości nuty granej na klawiaturze

Base Mode
18-10-2012, 11:29
Moim zdaniem takich pojęć jak Detune, retrig, portamento czy dist amount najlepiej się nauczyć na wtyce, czyli przekręcając, włączając gałki i obserwować co dane pokrętło zmienia.

Noo ja sie z Tobą zgodze, bo wiadome, ze dla amatora na początku ciężko pojąć, ale skoro chce wyjaśnień to takie też otrzymał :) Przecież mu nie napisze: zobacz we wtyczce :P jak będzie świadom co to znaczy to przy kręceniu Detunem będzie wiedział jaki daje efekt w odróżnieniu od kręcenia gałka bez pojęcia, racja? :) bo tak to pokręci gałką, coś się zmieni, ale w jego głowie nadal: co to sie zmieniło? a nie o to przecież chodzi :)