EqualStudio
10-10-2012, 11:02
Bruksela zaostrza przepisy dotycz±ce emisji spalin ze statków na Ba³tyku. Od 2015 r. armatorzy p³ywaj±cy po tym akwenie musz± u¿ywaæ paliw zawieraj±cych maksymalnie 0,1 proc. siarki. To wy¶rubowana norma. Na ¶wiecie statki mog± bowiem spalaæ paliwo zawieraj±ce a¿ do 3,5 proc. siarki.
Aby spe³niæ nowe wymogi, unijni armatorzy bêd± musieli zmodernizowaæ flotê. Ale nie wszyscy. – Regulacje dotycz± tylko Ba³tyku i Morza Pó³nocnego. Nie zaostrzono norm emisyjnych dla Morza ¦ródziemnego – zauwa¿a prof. Tadeusz Borowski z Akademii Morskiej w Szczecinie. Jak podkre¶la, sprzeciw Greków i W³ochów skutecznie zablokowa³ takie plany Komisji Europejskiej.
Polska nie protestowa³a wystarczaj±co g³o¶no. Finowie, których gospodarka uzale¿niona jest od ¿eglugi morskiej, wynegocjowali okresy przej¶ciowe. Niekorzystne dla krajów ba³tyckich regulacje Parlament Europejski we wrze¶niu przeg³osowa³ mia¿d¿±c± wiêkszo¶ci± g³osów.
Nowa dyrektywa przesz³a niezauwa¿ona, choæ jej wp³yw na region bêdzie gigantyczny. Na 3 tys. statków p³ywaj±cych po Ba³tyku trzeba bêdzie wymieniæ silniki lub zamontowaæ specjalne urz±dzenia, tzw. skrubery. Analitycy szacuj±, ¿e ceny frachtu mog± wzrosn±æ nawet o 40 proc. Straciæ mo¿e na tym m.in. Orlen, importuj±cy ropê tankowcami.
Przepisy nie dotkn± jednak Rosji, której flota jest najwiêkszym u¿ytkownikiem ba³tyckich wód i w najwiêkszym stopniu je zanieczyszcza.
gospodarka.dziennik.pl
kochana unia zatapia rodzimy handel morski i transport. brawo!
Aby spe³niæ nowe wymogi, unijni armatorzy bêd± musieli zmodernizowaæ flotê. Ale nie wszyscy. – Regulacje dotycz± tylko Ba³tyku i Morza Pó³nocnego. Nie zaostrzono norm emisyjnych dla Morza ¦ródziemnego – zauwa¿a prof. Tadeusz Borowski z Akademii Morskiej w Szczecinie. Jak podkre¶la, sprzeciw Greków i W³ochów skutecznie zablokowa³ takie plany Komisji Europejskiej.
Polska nie protestowa³a wystarczaj±co g³o¶no. Finowie, których gospodarka uzale¿niona jest od ¿eglugi morskiej, wynegocjowali okresy przej¶ciowe. Niekorzystne dla krajów ba³tyckich regulacje Parlament Europejski we wrze¶niu przeg³osowa³ mia¿d¿±c± wiêkszo¶ci± g³osów.
Nowa dyrektywa przesz³a niezauwa¿ona, choæ jej wp³yw na region bêdzie gigantyczny. Na 3 tys. statków p³ywaj±cych po Ba³tyku trzeba bêdzie wymieniæ silniki lub zamontowaæ specjalne urz±dzenia, tzw. skrubery. Analitycy szacuj±, ¿e ceny frachtu mog± wzrosn±æ nawet o 40 proc. Straciæ mo¿e na tym m.in. Orlen, importuj±cy ropê tankowcami.
Przepisy nie dotkn± jednak Rosji, której flota jest najwiêkszym u¿ytkownikiem ba³tyckich wód i w najwiêkszym stopniu je zanieczyszcza.
gospodarka.dziennik.pl
kochana unia zatapia rodzimy handel morski i transport. brawo!