PDA

Przejdź do pełnej wersji tego Forum : Technika Próbki przed i po masteringu


Red-dogg
29-09-2012, 12:21
Witam!

Chciałbym zaproponować temat w którym producenci muzyczni wrzucali by kilkudziesięcio sekundowe próbki swojego materiału przed masteringiem i po masteringu, po to by można było porównać jak finalnie różni sie materiał od tego przed masterowaniem. Myślę, że pomogłoby to nie tylko początkującym.
Sam jestem ciekaw jak brzmiały utworki naszych PRO przed masterem.
Jeśli uważacie, że temat jest do d*** to proszę wykasować.


Pozdrawiam

Marcinkiewicz86
29-09-2012, 21:06
Temat ciekawy, bez wątpienia tylko dość kontrowersyjny. Moim zdaniem osoba początkująca w kwestii produkcji muzycznej nie powinna brać się od razu za kwestie tak zaawansowane jak Mastering. Trzeba najpierw do perfekcji opanować kwestie miksu - zasady, umiejętności. Jeśli miks brzmi beznadziejnie, to wchodzenie w mastering będzie jeszcze gorsze, bo mastering ma podkreślić walory miksu. Czyli mastering nie naprawi miksu może co najwyżej jeszcze bardziej uwypuklić niedociągnięcia związane ze źle zmiksowanym materiałem.
Nikt przecież nie zaczyna rozwiązywać równań różniczkowych czy całkowych albo trygonometrycznych nie znając tabliczki mnożenia. Albo ktoś kto nie potrafi przepłynąć kraulem kilku metrów na basenie miejskim nie będzie pływał na morzu gdzie jest głębokość 20metrów.
Poza tym mastering to nie tylko zapięcie różnych pluginów do dynamiki na kanale Master ale to coś więcej. Ciężko jest uzyskać dobry mastering, w domowych warunkach na podrzędnych małych monitorach studyjnych, aczkolwiek tutaj też doświadczenie odgrywa istotną rolę. Osoba która siedzi w tym nie od wczoraj a od wielu lat z pewnością sobie poradzi, ktoś kto nie dawno zaczął, nie będzie wstanie nic ukręcić.
I tak jak wspomniałem kluczowym elementem jest miks. Tak jak dieta w sportach siłowych, kulturystyce.
Ktoś może próbować upodabniać swój materiał w sensie brzmienia do profesjonalnie brzmiącego masteringu. A mastering to jedno ale miks jest istotnym czynnikiem, który decyduje o brzmieniu całości utworu.
Stąd ja jestem zwolennikiem zasady ze lepiej dopracować najlepiej jak można podstawowe rzeczy niż branie się za skomplikowane i wymagające dużego doświadczenia zabiegi dla profesjonalisty.
Nie bez powodu nawet muzycy - zawodowcy zlecają mastering konkretnym inżynierom dźwięku. Stad ja proponuje zainteresować się technikami miksu, dobrymi rozwiązaniami pod katem miksowania dźwięku a mastering zostawić "na później" nawet zlecając go narazie komuś bardziej kompetentnemu.
Po prostu jak dla mnie mastering jest 1/5 elementem budowania utworu a reszta to m.in. dobra aranżacja i świetnie brzmiący miks.
Ale oczywiście nie neguje tego aby wstawiać próbki before i after utworów po masteringu, na pewno będzie to dość ciekawe posłuchać jak brzmiał track przed i po.

RinoKey
29-09-2012, 21:14
Trzeba najpierw do perfekcji opanować kwestie miksu - zasady, umiejętności. Jeśli miks brzmi beznadziejnie, to wchodzenie w mastering będzie jeszcze gorsze, bo mastering ma podkreślić walory miksu. Czyli mastering nie naprawi miksu może co najwyżej jeszcze bardziej uwypuklić niedociągnięcia związane ze źle zmiksowanym materiałem.


Zgadzam się z tym, i jak już to proponował bym najpierw zrobić temat z próbkami miksów. Albo może "Jak zmixować x z y?", gdzie np, można by dawać porady, i odpowiadać na pytania typu: co lepiej w mono a co w stereo, albo jak dobrze zmiksować bass ze stopą itp.


Nikt przecież nie zaczyna rozwiązywać równań różniczkowych czy całkowych albo trygonometrycznych nie znając tabliczki mnożenia.

eeeeee.... tak tak... wszyscy wiemy o co chodzi! :D

Red-dogg
29-09-2012, 23:36
Jasne Panowie i Panie tylko tworząc ten temat nie miałem na myśli "Jak zrobić mastering" lecz aby wrzucać próbki track'ów aby móc porównać jak brzmi finalnie dany utwór. Nic nie stoi na przeszkodzie aby zrobić oddzielny temat odnośnie miksu:-) z opisem co i jak. Uważam, że mając dwa takie temaciki na Tym forum na prawdę duuuużo można było by się nauczyć, doradzić a przy tym wymieniać się poglądami :)

Shizzlematic
03-10-2012, 18:03
Tutaj jak chcesz wymieniać się poglądami to licz się z tym, że prędzej dostaniesz gruby pocisk :P

A co do tematu.. Przyzwoity pomysł. W końcu będzie można pokazać magie masteringu :)

slawomirus
03-10-2012, 18:45
z tego co mi wiadomo to mastering nie służy do poprawy jakości brzmienia miksu a do uzyskania większej głośności. Więc teoretycznie między tymi próbkami powinna być zaledwie jedna zasadnicza różnica: Poziom głośności.

Inną sprawą jest to, że niektórzy producenci dzięki masteringowi lubią nieco poprawić brzmienie, choć w niewielkim stopniu.

Moim zdaniem temat troszkę bez sensu :)

Lepiej załóżmy temat w którym wspólnie spróbujemy odwzorować jakieś ciężkie do uzyskania brzmienie. I nie chodzi mi o tematy typu: Jak wykręcić piszczałe, próbowałem ale mi się nie udało, dajcie mi preset. Wszystko krok po kroku, opisane. Ja bardzo chętnie wezmę udział w takiej zabawie

RinoKey
03-10-2012, 19:18
Dokładnie, wielu początkujący producentów myśli, że mastering to jest cudo nie wiadomo jakie, i dzięki temu nasz kawałek będzie o niebo lepszy. A tak naprawdę głównym zadaniem masteru, jest uczynienie kawałka jak najgłośniejszym. To miks odgrywa najważniejszą rolę.

Red-dogg
04-10-2012, 14:37
Pewnie że tak, można też byłoby wrzucać screen'y ustawień eq, compresora i innych fx na poszczególne ścieżki np. Kick, subb bass, mid bass, jako jeden temat aby nie rozmywać forum itd. aby pomóc młodym adeptom i nie tylko prawidłowo ustawić parametry. Piszę o tym bo sam jak zaczynałem szukałem podobnych tematów które pomogły by mi w tym aby mój utwór brzmiał czysto, profesjonalnie. Wiadomo że znajdzie się duża grupa ludzi która stwerdzi ...kombinuj, sam wykręć itd. Uważam że nadejdzie taki moment gdzie każdy producent zacznie kreować własny styl ale póki co można delikatnie pomóc

.Kamil
04-10-2012, 14:46
Jeli mix jest dobry to nawet nie trzeba masteringu robic odpowiednie ustawienia kompresora na sciezkach czynia cuda :)

Oto moja probka pierwsza czesc 0.31 jest bez uzycia kompresora a od 0.32 z uzyciem kompresora prawie na wszystkich sciezkach a mix brzmi jak po masteringu a na masterze nie mam nic :) mozna pobrac probka w jakosci 320kbps :)

http://soundcloud.com/kamil-sheridan/hide-away-pr-bka

7clouds
04-10-2012, 15:58
Jeli mix jest dobry to nawet nie trzeba masteringu robic odpowiednie ustawienia kompresora na sciezkach czynia cuda :)

Oto moja probka pierwsza czesc 0.31 jest bez uzycia kompresora a od 0.32 z uzyciem kompresora prawie na wszystkich sciezkach a mix brzmi jak po masteringu a na masterze nie mam nic :) mozna pobrac probka w jakosci 320kbps :)

http://soundcloud.com/kamil-sheridan/hide-away-pr-bka

Jakbys ustawil takie same glosnosci wszystkich kanalow to bylo by co porownywac ;)

.Kamil
04-10-2012, 16:18
Ale wtedy bylby przester...

RinoKey
04-10-2012, 17:40
Jeli mix jest dobry to nawet nie trzeba masteringu robic odpowiednie ustawienia kompresora na sciezkach czynia cuda :)

Oto moja probka pierwsza czesc 0.31 jest bez uzycia kompresora a od 0.32 z uzyciem kompresora prawie na wszystkich sciezkach a mix brzmi jak po masteringu a na masterze nie mam nic :) mozna pobrac probka w jakosci 320kbps :)

http://soundcloud.com/kamil-sheridan/hide-away-pr-bka

Jak na moje ucho, w drugiej części, stopa zdecydowanie za głośno. No i RMS -8 to troche jednak słabo.

.Kamil
04-10-2012, 17:50
Stopa jest ok ma byc troche glosniej zeby mixu nie przymulalo.

Red-dogg
04-10-2012, 17:58
Uważam jednak, że eunstachy ma racje, ciut za głośno, ale to jest niuans. Myślę, że jak stopa będzie troszkę ciszej to nie będzie przymulało miksu. Można lekko podbić Kick przy 1kHz i będzie wyrazisty bardziej

.Kamil
04-10-2012, 18:48
oczywiscie nie jest to gotowy mix jest jeszcze bardzo duzo do poprawy ale wstepnie mam to tak brzmiec a z stopa pokombinuje jeszcze z kompresorem.

Jack Orlando
04-10-2012, 18:53
O wiele ciekawszy byłby temat z próbkami przed i po miksie :)

7clouds - racja :P Szczerze mówiąc sam też tak robie xD fajnie by było usłyszeć takie próbki.

7clouds
04-10-2012, 18:59
O wiele ciekawszy byłby temat z próbkami przed i po miksie :)

chyba wiekszosc ludzi robi mix wraz z trwaniem prac (przyajmniej mi tak wygodniej) nad utworem wiec troche ciezko by bylo :D

Lukasse
04-10-2012, 20:27
Kamil Sheridan o jakim kompresorze pisałeś ? O Multiband Compressor - ta wtyczka w mikserze w fl studio ?

Red-dogg
04-10-2012, 20:31
Mam pytanie, na obrazkach wrzuciłem screen'y swojego utworku po "masteringu" i screen Soundlift'a. Choć Utwór Soundlift'a jest głośniejszy to na obrazku wygląda bardzo klarownie i poprawnie. Na master dałem EQ i Kompresor T-Racks Classic Comp. Z czego powinienem skorzystać by poprawić głośność utworu a zarazem "nie przesadzić"
http://www.up.4clubbers.pl/out.php/i30113_TrackID.JPG

http://www.up.4clubbers.pl/out.php/i30110_Soundlift.JPG

.Kamil
04-10-2012, 21:14
Kratos Maximizer darmowa wtyczka polecam wrzuc na master a odrazu poprawisz gloscosc utworu.

Matt Pryde
04-10-2012, 22:27
Kratos Maximizer darmowa wtyczka polecam wrzuc na master a odrazu poprawisz gloscosc utworu.
:D Już myślałem, że tylko ja jej używam. Ale z tego co mi wiadomo, to nie jest ona darmowa :huh: i świetnie nadaje się do soczystego bassu, nie tylko na master :) Trudno ją znaleźć, więc wrzucam :) :piwo:

Charis
04-10-2012, 23:44
To może ja wtrącę swoje 3 grosze. Rzucacie nazwami typu kompresor itd itp. nie mając naprawdę pojęcia do czego służy kompresor. A więc wyjaśniam tak jak mnie uczyli realizatorzy na chłopski rozum: kompresor ścisza automatycznie sygnał o ileś tam razy (ratio) jeżeli sygnał przekroczy ustalony poziom głośności (treshold).

Czyli de facto używanie kompresora po to aby stopa była głośniejsza mija się z celem, bo pewnie używacie kompresorów które posiadają wzmocnienie sygnału na wejściu bądź wyjściu.

Przy rozpoczynaniu zabawy w mastering na stopniu 'beginner' ja polecam taki myk: podbić sobie stopę w najniższych pasmach (np. 60-80 Hz) i w tym samym paśmie obciąć bas, natomiast w nieco wyżej brzmiących basach wyciąć na stopie ok. 130-160 Hz i podbić bas na tym samym paśmie. Mały myk ale w cholere przydatny.

Pozdro 600

Marcinkiewicz86
05-10-2012, 02:24
A ja napisze raz jeszcze, że Mastering to tylko jakas czesc produkcji...tak jak lukrowanie ciasta..co z tego ze zrobisz dobry lukier jak ciasto będzie surowe..i tak tego nikt nie zje..co z tego ze zrobisz super mastering jak sa slyszalne niedociągniecia w miksie..I nie polecam zabaw typu robimy miks i jednoczesnie mastering w postaci roznych wtyczek ladowanych na sume - MASTER..Bedziemy wiecznie chcieli cos zmieniac, ustawiac inaczej poziomy itd..To moze najlepiej gdy uslyszymy jakies falsze na wokalu wrocic do poczatku i nagrac wokal jeszcze raz? Totalnie bezsensu..Mastering najlepiej stosować do pojedynczej scieżki stereo miksu, który juz jest sprawa zamknięta..i zajmujemy sie masteringiem..Poza tym wszelkie stuczki sa dobre pod konkretny gatunek a mastering to tez podporządkowanie naszego nagrania pod istniejące wzorce do konkretnych gatunkow, nieco inne beda dla muzyki trance, inne dla house, electro a inne dla pop-u..
I najlepiej zajac sie na poważnie miksiem bo na pewno wiekszość początkujacych osob, chciało by robić super mastering, nie potrafiąc zmiksować stopy z basem, zmiksować poprawnie wokalu z podkładem itd..czesto miksy sa zduszone lub za ciemne albo za jasne..i wtedy sie mysli ze mastering to naprawi..a to duży błąd..on to jeszcze bardziej uwypukli..

Stad dla wszystkich patrzących na to poważnie i rozsądnie polecam poczytać np taki artykuł:
Estrada i Studio Online (http://www.eis.com.pl/virtual/modules.php?name=Sections&sop=viewarticle&artid=1052)

Jak uzyskać głośne nagranie:
http://www11.zippyshare.com/v/35243239/file.html

.Kamil
05-10-2012, 08:29
Ja pobralem z tej strony i mam wtyczke od bardzo dawna i dziala dobrze bez trzaskow itp. z Downloads at Kuassa Amplifikation (http://www.kuassa.com/downloads) klikamy na link i pobieramy :)

RinoKey
05-10-2012, 09:38
:D Już myślałem, że tylko ja jej używam. Ale z tego co mi wiadomo, to nie jest ona darmowa :huh: i świetnie nadaje się do soczystego bassu, nie tylko na master :)

LUDZIE OGARNIJCIE SIE!

1. Są darmowe wtyczki typu "TLS Maximilizer" a są też wtyczki, za które trzeba zapłacić grube siano np "L3 Ultramaximilizer".
2. Wtyczki do masteringu, daje się TYLKO NA MASTER. Każda wtyczka zapięta na dany kanał powoduje pewne opóźnienie sygnału. Prosty EQ czy kompresor, powoduje nie dużą latencję, ale maximilizer, i inne limitery to już zupełnie inna bajka. Spróbuj sobie zapiąć np Izotope Ozone, na jakiś pojedynczy kanał, to od razu usłyszysz o co chodzi.

Matt Pryde
05-10-2012, 11:01
LUDZIE OGARNIJCIE SIE!

1. Są darmowe wtyczki typu "TLS Maximilizer" a są też wtyczki, za które trzeba zapłacić grube siano np "L3 Ultramaximilizer".
2. Wtyczki do masteringu, daje się TYLKO NA MASTER. Każda wtyczka zapięta na dany kanał powoduje pewne opóźnienie sygnału. Prosty EQ czy kompresor, powoduje nie dużą latencję, ale maximilizer, i inne limitery to już zupełnie inna bajka. Spróbuj sobie zapiąć np Izotope Ozone, na jakiś pojedynczy kanał, to od razu usłyszysz o co chodzi.

Idąc Twoim tokiem myślenia, wtyczek z pakietu Waves nie możnaby używać (nawet EQ :D) na innych kanałach niż master. A zapewniam Cię, że można i jest to dobry zabieg ;)

RinoKey
05-10-2012, 12:28
Niepotrzebnie wrzucasz wszystko do jednego worka. Tak czy inaczej maximilizera nie powinno się dawać nigdzie poza masterem.

.Kamil
05-10-2012, 17:55
Kamil Sheridan o jakim kompresorze pisałeś ? O Multiband Compressor - ta wtyczka w mikserze w fl studio ? te kompresory z FL Studio to jakas pomylka... ja uzywam darmowego kompresora najlpeszy chyba :) DCAM Free Comp FXpansion - DCAM FreeComp (http://www.fxpansion.com/index.php?page=185)
nalezy sie zarejstrowac na stronie pobrac seriala itp. ale warto :)

jeet
06-10-2012, 09:13
Chcąc uzyskać głośny kawałek, najpierw trzeba sie skupić nad poszczególnymi ściezkami. Ale o tym za chwilę.

Średnia głośność utworów słyszanych czy to w radio czy z mp3, TV itd. wyraża sie parametrem RMS. Im RMS bliżej zera, tym kawałek jest głośniejszy. Łatwo zaobserwować myki robione z RMS w telewizji. Oglądamy jakiś film, po czy wyskakują reklamy i odruchowo sięga sie po pilota, aby ściszyć dźwięk...Dlaczego tak jest ?? Otóż dlatego, że twórców reklam do niedawna nieobowiązywały ramy dotyczące produkcji reklam jesli chodzi o średnia wartość głośności - RMS i reklamył zwyczajnie były dużo głośniejsze niż nadawany film czy program.

Jak uzyskać głośny kawałek...otóz jak napisałem wyżej, podczas miksu trzeba sie skupić nad każda ścieżką czyli odpowiednio ja skompresować, żeby poziom PEAK sygnału nie dochodził do tzw. cyfrowego zera, tylko latał sobie sporo poniżej.I tak trzeba zrobic z kazda ścieżką.

Jeśli natomiast ścieżki nie bedą odpowiednio skopresowane, to (posłuże się tutaj np crushem) i talerz wali w okolicach zera, to wtyka na masteringu niewiele podniesie głosność na całości, ponieważ ten talerz dochodzi do zera, więc wtyka masteringowa nie ma niejako "miejsca", zeby podnieść poziom cąłośći.

Jeśli natomiast skompresujemy każdą ścieżke tak, że na każdej z nich bedzie jakiś zapas do ZERA, to zapinając wtyke masterowa, kręcąc gałami uzyskamy wiekszą średnią głośnośc niż gdybysmy to samo zrobili, ale nie na skompresowanych ścieżkach...

Ot taki paradoks: kompresor, który ma za zadanie ściszać najgłośniejsze fragmenty, pośrednio ma wpływ na głośność całego kawałka, ponieważ jak wspomniałem wyżej, kompresor robi w każdej ścieżce "miejsce" dla wtyki masteringowej.

Oczywiście taki zabieg zwiekszania RMS ma swoje wady, ponieważ zabija sie dynamikę (dynamika - czyli głośność), poszczególnych scieżek - czyli nie ma większych różnic we fragmentach cichszych i głosniejszych...

W muzyce eektronicznej nie ma to w sumie znaczenia, ale nie wyobrażam sobie koncertu fortepianowego f moll Chopina, gdzie ślady sa zmasakrowane kompresorami a całość lata w granicach -12, -10 db RMS. W takiej sytuacji pojęcia cresscenda, diminuenda znane od wieków straciłby swój sens w zapisie nutowym :)

slawomirus
06-10-2012, 14:40
Ja tam do podnoszenia głośności klarownego mixu używam limiterów :) ale każda metoda jest dobra jeśli efekt zadowala :)

Red-dogg
06-10-2012, 16:51
Miały być próbki przed i po masteringu :( a tutaj wyszła rozmowa na temat masteringu, delikatnie się temat rozpierdz.....:) Kamil Sheridan dał przykład jedynie

jeet
06-10-2012, 17:32
Miały być próbki przed i po masteringu :( a tutaj wyszła rozmowa na temat masteringu, delikatnie się temat rozpierdz.....:) Kamil Sheridan dał przykład jedynie


No to ode mnie...

Przed masterem

DEMO-PRZED MASTERINGIEM by jeet1980 on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free (http://soundcloud.com/user5588168/demo-przed-masteringiem/s-Kbgay)

Po masterze


DEMO-PO MASTERINGU by jeet1980 on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free (http://soundcloud.com/user5588168/demo-po-masteringu/s-4NeBY)

Matt Bukovski
06-10-2012, 17:59
No to proszę bardzo, intro z trensowego kawałka przed i po "masteringu" (pierwsze 8 taktów bez a kolejne 8 z)



Dopasowałem głosności żeby dopalony kawałek nie wydawał się lepszy przez zwiększoną głośność. Jak widać, jakiejś niesamowitej róznicy nie ma. Po prostu są ścięte peaki sygnału, doły zrobione w mono i kick jest nieco wyraźniejszy. Miks musi brzmieć przynajmniej przyzwoicie - mastering nie sprawia że kawałek magicznie brzmi dużo lepiej, raczej sprawia że jest po prostu głośny. Trzeba tylko jak najmniej uszkodzić sygnał.

Tak więc rzeczywiście, jak ktoś już wcześniej wspomniał, temat "przed i po miksie" byłby duzo bardziej fascynujący :D

Red-dogg
06-10-2012, 18:25
Elegancko! Teraz każdy może sobie posłuchać, porównać. Oby więcej takich przykładów.
Ja dopiero zrobiłem jeden utwór(wydaje mi się w miarę dobry) i fajnie móc sobie porównać jeśli chodzi o jakość z Naszymi Pro swój miks. W końcu Matt wydał już od groma utwórów(nie mam zamiaru ujmować użytkownikowi "Jeet" :) ) i można zobaczyć jak daleko lub jak blisko nam do profesjonalnego nagrania.

Ps. Nie bardzo rozumiem o co chodzi "przed i po miksie". Chodzi o brzmienia przed dodaniem eq, kompresora i innych"wspomagaczy" i po? Jeśli się mylę to proszę o poprawienie mnie:)

RinoKey
06-10-2012, 19:19
To ja też dam coś od siebie:


Ogólnie kawałek wymaga jeszcze troche pracy, ale jako przykład się chyba nada.

Myke Oxman
06-10-2012, 19:31
z tego co mi wiadomo to mastering nie służy do poprawy jakości brzmienia miksu a do uzyskania większej głośności. Więc teoretycznie między tymi próbkami powinna być zaledwie jedna zasadnicza różnica: Poziom głośności.

Inną sprawą jest to, że niektórzy producenci dzięki masteringowi lubią nieco poprawić brzmienie, choć w niewielkim stopniu.

I właśnie przez takich jak ty master dzisiaj to syf i niszczenie muzyki...

Oczywiście nie ma tu winy, bo tak masz wpojone i ja to rozumiem.

Nienawidzę masterować utworów. Po co usztuczniać brzmienie naszego utworu. Przesadne nagłaśnianie i spłaszczanie brzmienia jest dla mnie zniszczeniem dynamiki utworu i zniszczeniem naturalności brzmienia.

Wszystkie remastery płyt winylowych są o wiele gorsze niż pierwsze wydanie i nawet jeśli płyta ma 30 lat. Mam 1sze wydanie płyty '666' zespołu KAT z 1986 bodajże i brzmi lepiej niż 8me wydanie z roku 1996
!!!

Oczywiste jest dla mnie, że o gustach się nie dyskutuje, ale to jest kwestia mody, przyzwyczajeń.. a mastering.. no może na chwile kawałek wyda się ciekawszy niż bez mastera ale słuchać remixu Pressure (Alesso Remix) raz za razem się odechciewa. I rozumiem komercyjny argument wykorzystywanie maksymalizacji w masterze, jednak master nie może służyć tylko do tegoż celu.
Ma także dostarczyć dodatkowych walorów brzmieniowych i najlepiej by był wykonywany przez kogoś zaufanego kto wie czego od mixów oczekujesz.
Zawsze świeże spojrzenie na mix daje mu czegoś więcej niż ty sam byś mu dał.

Tylko też jest kwestia jak kto uznaje autorstwo kawałka...
Dzisiaj każdy jest producentem, sound-designerem, mixuje materiał, sampluje, promuje się, ogarnia labele... robisz wszystko. Zastanów się czy przez to nie niszczysz czasem czegoś w mixach. Jakiejś świeżości.

Dlatego róbmy swoje i nie patrzmy na 'zachód'

Matt Bukovski
06-10-2012, 22:40
Tylko problem w tym że EDM musi być odpowiednio głośna, wg mnie powinna porządnie dawać po uszach. Syntezatory to nie żywe instrumenty i mozna zrobić głośny mix bez specjalnej utraty jakości brzmienia ścieżeki. Ja bym powiedział że kompresorem/limiterem/soft clipperem na pewno nie powinno się za bardzo traktować muzyki jazzowej, klasycznej, pop-rockowej. W końcu tam są jakieś żywe brzmienia, "human element", pewne urokliwe niedokładności dynamiczne i rytmiczne i powinno nam zależeć na naturalności w jak największym stopniu. A jaka tu jest naturalność np. w "szwedzkim" supersaw który jest de facto bardzo rozstrojonym zbiorem fal saw które są wszystkimi możliwymi tonami składowymi schodzącymi filtrem bodajże 12dB/okt (chyba). I jeszcze żeby było ciekawiej podbija się często wysokie tony i dodaje biały szum. Do tego dołóżmy duże "pompowanie" do kicka i rzeczywiście, jak nałożysz na to limiter to straaasznie zabijesz naturalność brzmienia. Oczywiście wszystko zależy jeszcze od gatunku.

Teraz hejtujcie prosze bardzo.

PS. Sebastian Ingrosso & Alesso feat. Ryan Tedder - Calling (Myke Oxman Remix) ten kawałek z podpisu ma niesamowitą mrożącą krew w żyłach dynamikę. Cóż za piękny, umiarkowany master o niespotykanych walorach brzmieniowych.

Mike Flyer
06-10-2012, 23:02
Kolejny przykład na to, że MP MP nie równy. Szkoda, że nie można zabrać nikomu tej rangi, bo niektórzy pieprzą takie farmazony, że aż się robi przykro, a najgorsze jest w tym wszystkim to, że teoretycznie niebieska tabliczka może świadczyć o pewnym autorytecie w dziedzinie produkcji dla innych osób. ^ ^

Marcinkiewicz86
07-10-2012, 00:40
Kolejny przykład na to, że MP MP nie równy. Szkoda, że nie można zabrać nikomu tej rangi, bo niektórzy pieprzą takie farmazony, że aż się robi przykro, a najgorsze jest w tym wszystkim to, że teoretycznie niebieska tabliczka może świadczyć o pewnym autorytecie w dziedzinie produkcji dla innych osób. ^ ^

No właśnie już kiedyś to poruszałem. Jest grono na prawde w porządku MP z rangami a sa osoby które maja takie rangi a uważaja ze są ósmym cudem świata i wszystko wiedzą lepiej a tak na prawde nie wiedzą nic..
Z reszta co daje taka ranga? Mozna skladac podanie o przyjecie do pracy w studiu na stanowisku realizatora nagran? Raczej nie..Czy dzięki tabliczce MP można stać się popularnym i tworzyć tracki jak wielcy producenci tego świata? Tez nie..To jest tylko taka zabawa na forum. Ocenianie utworów przez innych MP i na tej plaszczyznie otrzymuje ktos range lub nie..Troche dziwnie ale tak jest.
Z tym ze ja znam czlowieka ktory tutaj sie rejestrował ma poczatkujace konto ale w rzeczywistosci dziala w muzyce od przeszlo 15 lat - tworzy kompozycje, aranzuje, miksuje, robi mastering i nie potrzebuje sie dowartościowywać tabliczkami MP, ktore i tak poniekąd są fikcyjne, wirtualne.
Oczywiście tak jak pisałem - osoby które nie powinny jej miec to jakas część MP a inni są na prawde znającymi się na rzeczy producentami. Wg mnie powinien byc większy rygor przy wreczaniu rang..np nie tylko same utwory ale tez jakirs testy znajomości sprzetu studyjnego, oprogramowania moze przedstawienie swoich osiagniec na rynku muzycznym w PL i za granica.. itd..W kazdym razie to nie moze polegac na tym ze dla kogos za mocno jest skompresowana stopa w tym kawalku a w tym zbyt nudny aranż i nie dostaje rangi..to jest zbyt prostolinijne i takie amatorskie..I niby wyszukuje sie profesjonalistow na amatorskim podwórku..taka prawda..
Tak jak pisałem z całym szacunkiem dla wielu MP którzy nie tylko ograniczaja sie do tabliczki ale i maja dużą wiedze i umijętności ale co niektórzy to fakt..bez komentarza..
To tak w ramach dygresji, którą dość słusznie poruszył Mike Flyer.

Red-dogg
07-10-2012, 05:03
Uważam że co by nie pisać Matt jest tutaj kimś kto może dawać za przykład, jesli sie komus nie podoba do trudno ale osiągnął więcej niż inni i za to szacun.

Man'dee
08-10-2012, 14:44
Nie udzielam się co prawda na forum, ale temat ciekawy i wydaje mi się że mogę wnieść trochę wiedzy na ten temat. Najpierw trzeba wiedzieć skąd się wziął w ogóle proces masteringu .. Otóż w czasach czarnych płyt vinylowych bardzo ważne było żeby nagranie było głośne ale każdy peak wyrysowany na płycie vinylowej wyrzucał igłę z rowka co jak wiadomo raczej było niepożądane, dlatego każde nagranie musiało przejść proces niejako "wygładzania brzmienia"żeby raz było głośno a dwa bez skoków amplitudy na tyle żeby igła przeskakiwała. Ten proces ewoluował później do kaset i płyt CD i tutaj spełniał rolę taką żeby wszystkie nagrania na albumie były jednakowej głośności itd. Aż w końcu do nowoczesnej EDM gdzie już totalnie spełnia całkowicie inną rolę. Jest niestety "wyścig na głośność" i teraz takie zadanie spełnia ten proces. Ma "NAPIER*****ć" bez peakow i przy okazji "w miarę czysto"... Niestety w tej chwili ucho słuchacza jest nastawione tak że jeśli coś jest "cichsze" tz że jest "gorsze" Wszystkie te procesy które uważacie za "masteringowe" tzn .. "Eq" i tym podobne zabiegi można wykonać w mixie, więc ja osobiści pomijam na masterze te zabiegi i pracuje z wypracowaną przeze mnie kombinacją na "masterze"...pokażę*wam jak to wygląda kiedy wyłączam wtyczki z "sumy".

slawomirus
09-10-2012, 17:46
I właśnie przez takich jak ty master dzisiaj to syf i niszczenie muzyki...

Oczywiście nie ma tu winy, bo tak masz wpojone i ja to rozumiem.



nie rozumiem dlaczego do mnie bijesz? przeze mnie dzisiaj master to syf? Napisałem, że
"TEORETYCZNIE" ma być tylko jedna różnica pomiędzy materiałem po i przed masteringiem.

Inną sprawą jest to, że niektórzy producenci dzięki masteringowi lubią nieco poprawić brzmienie, choć w niewielkim stopniu.

Albo naucz się czytać, albo nie wypowiadaj się bez sensu. Nic nie mam wpojone. Jestem "samoukiem" ale swoje "ugryzłem" jeśli chodzi o produkcję, sound design czy mastering.
Piszę przez pryzmat ogólnie panujących trendów a nie własnych doświadczeń.

Wszystkie remastery płyt winylowych są o wiele gorsze niż pierwsze wydanie i nawet jeśli płyta ma 30 lat. Mam 1sze wydanie płyty '666' zespołu KAT z 1986 bodajże i brzmi lepiej niż 8me wydanie z roku 1996
!!!

A może ktoś inny uzna inaczej? a może sprzęt którego użyłeś do odsłuchu nie jest miarodajny.

I rozumiem komercyjny argument wykorzystywanie maksymalizacji w masterze, jednak master nie może służyć tylko do tegoż celu.
Ma także dostarczyć dodatkowych walorów brzmieniowych i najlepiej by był wykonywany przez kogoś zaufanego kto wie czego od mixów oczekujesz.

Tutaj masz tylko w połowie rację (część pogrubiona). Na poziomie masteringu nie dodasz wiele walorów kawałkowi. Jeśli mix takowych nie posiadał to na wiele się to nie zda, a jeśli posiada to możesz je co najwyżej uwydatnić.

Więc sumując to wszystko: Zanim znów uderzysz do mnie, przynajmniej przeczytaj ze zrozumieniem to co napisałem. POZDRAWIAM

Thomas Geel
10-10-2012, 15:44
Odpowiedź dla początkujących.


Witam. Co chodzi o mastering w praktyce to przyznam się, że większego pojęcia nie mam, ale czytając teorie niektórych to wiem, że błądzą, ale są też tacy co mają racje. Ja dodam też, że po masteringu, który stosowano 20 lat temu pozostało w większości tylko słowo (i bardzo dobrze). Dzisiaj Mastering oprócz głośności i wyrównania dynamiki ścieżek na CD ma również na celu poprawić harmonie, balansować panoramę stereo, umieścić solówkę na właściwym miejscu, czy też wyłuskać wokal. Oczywiście można to zrobić również podczas mixu, ale podczas finalizacji też nie zaszkodzi poszerzyć brzmienie. Ja nie słucham głośności...raczej skupiam się na sednie.
Tutaj daję próbkę czystego mixu oraz "masterowanego" przeze mnie utworu.
Pierwsza część jak widać nie ma nic na sumie, poza najważniejszą wtyczką we wszystkich programach muzycznych!
Jest to analizator widma, albo zwykły miernik decybeli, wg mnie bez zapiętych tych pluginów nie ma mowy o jakimkolwiek miksie. Jeśli nie korzystam z tego tzn, że nie mixuje, ale za to skupiam się na aranżacji i barwieniu dzieła. Nie kontrolując tego co dzieje się z dźwiękiem podczas miksowania, nie mam też wpływu podczas finalizcacji. Ja nigdy nie mam pojęcia jak będzie brzmiał mój zmasteringowany utwór. Nie wiem Co zostanie wydobyte, a co zostanie w tle. To gółwnie zależy od partii osób, która się zajmie finalizacją. (opinia innych, osoba masterująca, ja i moje zdanie).Ja za to wiem i jestem tego pewien jak powinien brzmieć mix.

Podczas miksowania perkusji skorzystałem z kompresji równoległej. Wysłałem większość dzwięków perkusyjnych(clap1 clap2 hat, perc, snare, riff) w mikserze na send oczywiście każdy z nich był na osobnym kanale w mikserze gdzie traktowałem wszystkie kanały z osobna poziomem wysyłanego sygnału na send. Taki trik pomaga zachować głośność pozostając przy poziomie zamierzonego sygnału.(tutaj mam -6dB, ale skuszę się jednak na ok.-4dB do -5dB). Dodam że kick również został skompresowany. Kompresja stopy polegała na wysłaniu lekkiego sygnału na wysyłkę (send) gdzie kompresowałem inne sample, o których pisałem wyżej. Podczas wysyłek Ważne jest(przynajmniej ja to praktykuję) by mieć możliwość sterowania poziomem sygnału głośności przed jego znalezieniem w mikserze(przeważnie obniżam poziom, ale zdarzają się wyjątki).
Resztę ścieżek jest również skompresowane przy czym nie grupowałem, NIE wysyłałem ich na send. Odpowiednie ustaiwnia EQ, balans stereofoniczny, side chain i kompresor. Oczywiście kompresory mają różną charakterystykę i warto znaleźć sobie kompresor, który będziemy używać do perkusji, inny do ostrych leadów inny do łagodnych padów, inny do wokalu, a jeszcze inny, który zapniemy na sumę. (Ja jestem w fazie doboru i wyszukiwania tych odpowiednich na poszczególne sekwencje miksu).

tutaj podaję nazwy kompresorów, które nie są komercyjne, a które warto sprawdzić:

- Sonalksis SV-315 Mk2 http://www.sonalksis.com/sv315.htm
- IK Multimedia T-Racks 3 Opto http://www.ikmultimedia.com/products/trsingles/
- UAD Neve 33609 http://www.uaudio.com/store/compressors-limiters/neve-33609.html
- UAD Neve 88RS http://www.uaudio.com/store/channel-strips/neve-88rs.html
- Flux Pure Compressor http://www.fluxhome.com/products/plug_ins/purecompressor
- PSP MasterComp http://www.pspaudioware.com/plugins/dynamic_processors/psp_mastercomp/
- Waves SSL G-Master Buss http://www.waves.com/Content.aspx?id=307

Sprzęt:

Monitory - Yamaha HS80 M (zakres częstotliwości: 42 Hz—20 kHz [-10 dB].
Dzwięk - ESI Maya 44 PCI 24bit (sterownik ASIO 2.0)
2x LCD
Szybki PC
FL 10
Cubase SX 3 (tutaj masteruję mixdown)


Na kanale sumującym kolejno zastosowałem:

1-EQ
2-REVERB
3-OBRAZOWANIE STEREO
4-KOMPRESOR TRÓJPASMOWY
5-KOMPRESOR ŁAGODZĄCY
6-MAXIMALIZATOR
7-MIERNIK dB


Paczka bardzo dobrych plug-in'ów, którą również użyłem,a dostałem wraz EiS Plus (polecam paczkę-kopresor łagodzący, reverb, eQ- i czasopismo)

Zippyshare.com - Kjaerhus Classic Plugins.rar (http://www22.zippyshare.com/v/68528591/file.html)


TEST




P.S. Utwór w fazie rozwoju, nie musi się podobać. Pozdrawiam papa

Patrick Noise
11-10-2012, 19:43
Na kanale sumującym kolejno zastosowałem:

1-EQ
2-REVERB
3-OBRAZOWANIE STEREO
4-KOMPRESOR TRÓJPASMOWY
5-KOMPRESOR ŁAGODZĄCY
6-MAXIMALIZATOR
7-MIERNIK dB


IMO Efekty (tzn stereo enhancery, reverby itp) daje sie po eq i kompresorach

Ps. Zamiast maximizerów i limiterów lepiej clippowac np. sonnoxem inflator

Myke Oxman
04-11-2012, 01:23
PS. Sebastian Ingrosso & Alesso feat. Ryan Tedder - Calling (Myke Oxman Remix) ten kawałek z podpisu ma niesamowitą mrożącą krew w żyłach dynamikę. Cóż za piękny, umiarkowany master o niespotykanych walorach brzmieniowych.

ahahahhaha no dowaliłeś mi stary, nie powiem :D ahhahahahha

tylko że tam nie ma żadnego mastera to raz. dwa - no komercyjne brzmienie ma taki a nie inny wymiar.
a ironię czuć na kilometr :D
w każdym razie mi brzmienia instrumentów się podobają, jedynie lead głównej melodii nie daje czadu :P

A co do Slawomirusa - no stary, nie uderzyłem do Ciebie, a do słów i stereotypów jakie ludzie często wypowiadają. I akurat podałem przykład Kata bo master takich albumów mija się z celem.
Tak to miało brzmieć i ja to szanuje, więc po co niszczyć akurat te stare brzmienia...
A walory brzmieniowe to np. najczęściej słychać w masteringach plasmapool. przed i po kawałek brzmi inaczej. i nabiera właśnie tych 'walorów' o które mi chodziło.

pozdrawiam, sory za napinkę.

henio
06-11-2012, 20:56
Jeli mix jest dobry to nawet nie trzeba masteringu robic odpowiednie ustawienia kompresora na sciezkach czynia cuda :)

Oto moja probka pierwsza czesc 0.31 jest bez uzycia kompresora a od 0.32 z uzyciem kompresora prawie na wszystkich sciezkach a mix brzmi jak po masteringu a na masterze nie mam nic :) mozna pobrac probka w jakosci 320kbps :)

http://soundcloud.com/kamil-sheridan/hide-away-pr-bka

Po mojemu, to jeśli ten miks gra całkiem inaczej jak po masterze, to bracie do szkoły leci sie uczyć. Dla mnie to albo jet prowokacja, albo typowa nieudolność. Nigdy miks nie zagra tak drastycznie inaczej przed masterem, jak później po nim, Prowokacja i nic więcej, lub brak wiedzy jak zrobić z innych głupa. Nie problem ściszyć w miksie stope, a po masterze ja dopalić by potem świrować jelenia, jak to master robi cuda. master nie robi cudów. To co pokazałeś, to nic innego jak Twoja nieznajomość tematu. Wstydź się. Nie wierzcie temu człowiekowi, że ta prezentacja jest prawdziwa. No chyba że mamy do czynienia z wybrykiem natury.

RinoKey
06-11-2012, 23:31
@henio, kolejny zajebisty post, gratuluje.

Gość nic nie pisał, na temat tego, że robi mastering, tylko, że poprawił mix WŁAŚNIE BEZ MASTERINGU. Więc nie wiem o co się czepiasz człowieka.

henio
07-11-2012, 14:37
@henio, kolejny zajebisty post, gratuluje.

Gość nic nie pisał, na temat tego, że robi mastering, tylko, że poprawił mix WŁAŚNIE BEZ MASTERINGU. Więc nie wiem o co się czepiasz człowieka.

1. Masz racje. Źle zrozumiałem. Zwracam honor.

2. Słownictwo jakim się posługujesz, świadczy o Tobie i Twoich rodzicach - "kolejny zajebisty post".

Heniu kolejna prowokacja z Twojej strony bedzie nagrodzona WARN'em.
To jest już Twój drugi post, ktory nie powinien miec miejsca ;)
______
ZŁY MODERATOR MASTER

.Kamil
07-11-2012, 16:21
Po mojemu, to jeśli ten miks gra całkiem inaczej jak po masterze, to bracie do szkoły leci sie uczyć. Dla mnie to albo jet prowokacja, albo typowa nieudolność. Nigdy miks nie zagra tak drastycznie inaczej przed masterem, jak później po nim, Prowokacja i nic więcej, lub brak wiedzy jak zrobić z innych głupa. Nie problem ściszyć w miksie stope, a po masterze ja dopalić by potem świrować jelenia, jak to master robi cuda. master nie robi cudów. To co pokazałeś, to nic innego jak Twoja nieznajomość tematu. Wstydź się. Nie wierzcie temu człowiekowi, że ta prezentacja jest prawdziwa. No chyba że mamy do czynienia z wybrykiem natury.

A czy ja pisalem o robieniu masteringu ?? lol czlowieku ty czytaj lepiej ze zrozumieniem abloabbo idz do szlkoly tobie jest bardziej potrzebna...

Jack Orlando
07-11-2012, 16:56
Słownictwo jakim się posługujesz, świadczy o Tobie i Twoich rodzicach - "kolejny zajebisty post"


21 latek używa słowa "zajebisty" i to w internecie. Toż to niedorzeczność, co za maniery :king2:

henio
07-11-2012, 18:30
A czy ja pisalem o robieniu masteringu ?? lol czlowieku ty czytaj lepiej ze zrozumieniem abloabbo idz do szlkoly tobie jest bardziej potrzebna...

Az się boje pisać cokolwiek, bo zaraz bedzie ban, ale odpowiem, bo jesli ktos pisze cos do mnie to chyba z grzeczności wypada.
Ja na twoim miejscu, bym obadał temat wyżej, bo napisałem że źle zrozumiałem, zatem Twoj wywód o czytaniu ze zrozumieniem działa jak widzisz w dwie strony - w moją i w Twoją. Spoko, nie mniej urazy.

21 latek używa słowa "zajebisty" i to w internecie. Toż to niedorzeczność, co za maniery :king2:

Racja. Masz 100% racji, bo to świadczy o kulturze. A wiesz że powiedzenie mówi "jaki ojciec, taki syn", zatem gratuluje Tobie, a Twoim rodzicom nie zazdroszczę.
Muzyka ma to do siebie, że uczy kultury. Oczywicie mowie tu o ludziach, ktorzy sa muzykami, a nie o programistach muzycznych, bo ci ostatni, to własnie takim ilorazem wychowania się prezentują.

Skończcie juz te pyskowki. Zacznijcie pisac adekwatnie do tematu.

Zolczi

Lugh Dessire
11-11-2012, 00:51
Na stronie Vengeance jest kilka ciekawych przykładów. Warto sobie przesłuchać jeżeli ktoś jeszcze tego nie zrobił.

Vengeance Sound (http://www.vengeance-sound.com/) > plugins > przy każdej wybranej wtyczce w kategorii "media" jest do pobrania materiał.

szoker
15-11-2012, 13:05
może to się przyda:
Mastrering - przykladowe mp3 - ECP Mastering Studio (http://www.studiomastering.net/mastering_mp3.html)