PDA

Przejdź do pełnej wersji tego Forum : Opis Tutorial - Equalizery w miksie by i


.KrzyHu.
28-05-2010, 20:00
Zaczynamy od przydzielania instrumentów do kanałów w mikserze.

http://img443.imageshack.us/img443/2161/14763238.jpg

Parę słów o funkcjonowaniu equalizera. Ważne, skup się.
EQ2 jest moim ulubieńcem ze względu na przejżystość. Świetny interfejs graficzny z wykresami pozwala dopasować brzmienia instrumentów nie tylko na słuch, ale także uzyskać dobry balans w miksie opierając się jedynie na zmyśle wzroku.

Twoją uwagę napewno przykują kółeczka z cyferkami 1-7. Możesz je przesuwać za pomocą myszki, każde z nich modyfikuje poziomą linię, pozostającą zupełnie prostą
do tej pory. Napewno wiesz już, że ta linia jest wykresem odpowiadającym za regulację głośności poszczególnych pasm. Gdybyśmy przełożyli to na czystą matmę, pionowo (oś Y)
idzie głośność, poziomo (oś X) częstotliwość fali dźwięku.


Po prawej stronie na górze znajdują się kolorowe oznaczenia z suwakami pod spodem przypisanymi odpowiednio do każdego z nich.
Owe oznaczenia odpowiadają kolorystycznie kółeczkom. Poklikaj w nie, pobaw się suwakami, wszystkim co tam jest i zobacz w jaki sposób wpływasz na wykres.

Wykres nad sobą ma podziałkę z wyszczególnionymi na sekcjami od C1 do C9 oraz alternatywnie od low bass do treble. Polecam wyróżnianie poszczególnych instrumentów wzorując się na jednym z wybranych oznaczeń. Po 1 instrumencie na daną sekcję. Proste, co? Za chwilkę przejdziemy do tego, co kryje się pod pojęciem "wyróżnić".

http://img151.imageshack.us/img151/8421/19899235.jpg

Tutaj już zaczynamy ostrą jazdę, zawiąż sznurówki. Separacja kick'a i bas'u. Cel - ładna współpraca brzmień obydwu instrumentów. Ich częstotliwości nie mogą się zbytnio pokrywać, inaczej jest kapeć i nie jest fajnie. Uwierz mi na słowo albo przekonaj się sam. Na obrazku przykładowe rozwiązanie problemu. Tak w swoich kawałkach robię najczęściej, jak Ty to będziesz robił to już wolna amerykanka. U mnie kick jest podbity na 120 HZ, przyciszony w niższych częstotliwościach, bas na odwrót,
daje to efekt przyjemnej współpracy instrumentów.

Możesz także zamienić te parametry, tzn bas przyciszyć w najniższym zakresie, a podbić w okolicy 120 Hz, natomiast kick z kolei podbić na niskim paśmie (60-100 Hz) i uciąć go w okolicy 120 Hz. Baw się i kombinuj.

Podsumowując ten punkt - bas został wyróżniony w okolicy 60-100 Hz, kick wyróżniliśmy na 120 Hz. Lecimy dalej.

http://img80.imageshack.us/img80/2725/66694156.jpg

Cel w tym, poprzednim jak i każdym następnym modyfikowaniu EQ to ładne brzmienie instrumentów względem siebie i oddzielenie wyrózniających się pasm jednego od pozostałych. EQ riff'u podbiłem w okolicy 350 Hz. Jest to średnio-niska częstotliwość (oznaczona low-mid). Zauważ w tym momencie, że zajmując się kolejnymi instrumentami, tworzę na equalizerze "ząbki".

Zadaniem ząbków jest zazębianie się ze sobą nawzajem. Ząbki w equalizerach poszczególnych instrumentów muszą się zazębiać, inaczej będzie kicha w miksie. Gdyby ząbek jednego instrumentu nachodził na ząbek drugiego to by się przecież połamały. Każdy instrument musi mieć wyróżniony inny zakres, aby razem zgodnie grały i nie kłóciły się ze sobą o przestrzeń.

Od tej reguły istnieją wyjątki, np. kiedy dany instrument służy do podkreślenia drugiego, nadania mu tła lub innych bajerów. Wtedy obydwa grają wyróżnione na jednej częstotliwości i udają, że są jednym instrumentem.

Na częstotliwości low-mid wrzucamy ciężko brzmiące, charczące, buczące dźwięki. Jest to częstotliwość dla wyróżniania różnej maści Saw'ów, gitar czy podobnych, okolice 250 Hz
zawierają najwięcej mięsa. Tutaj też może być pianinko, wokal, gitara. Tutaj dużo zależy od Ciebie, masz dowolność do pewnego stopnia. Po jakimś czasie będziesz wiedział w co konkretnie się wsłuchiwać, aby uzyskać dobry efekt.

http://img716.imageshack.us/img716/3559/30639004.jpg

Snare wyróżnię w zakresie C5. Lubię ciężkie, takie rockowe werble. Tutaj jest także duża dowolność, werble mieszać się mogą z innymi instrumentami - oczywiście w granicach rozsądku. Napewno zwróciłeś uwagę, że snare też jest podbity w najwyższych zakresach. Zrobiłem to, aby nadać wyrazistości temu dźwiękowi, żeby rzucał się w uszy (). To samo można robić z innymi instrumentami.

Solo jest podbite w okolicy C6. Miej na uwadze, że to symboliczna nomenklatura. Solo może być dowolnym instrumentem, nazwa jest przypadkowa. W tym zakresie grają wyraźne, dość wysokie instrumenty, które często prowadzą utwór.

http://img696.imageshack.us/img696/9850/23535541.jpg

Pady podbite w zakresie C7. Podobają mi się wysokie pady wypełniające tę właśnie przestrzeń. Kombinuj ze swoimi rozwiązaniami, to nie jest dogmat. Czasami biorę jakieś pady i podbijam je w zakresie low-mid, wtedy kiedy nie gra instrument riff, to także daje ciekawy efekt.

Obciąłem dolne częstotliwości w talerzach, nie są potrzebne. Ograniczyłem średnie i podbiłem wysokie. Czasami niektóre talerze mają fajne brzmienia w niskim zakresie, chodzi głównie o crash'e. Przy nich (i nie tylko przy nich) pokombinuj z podwyższaniem wąskiego zakresu w średniej okolicy, co doda mocy uderzeniu. Oprócz tego hiphopowcy będą chcieli wiedzieć, że ich talerze oraz haty lubią dużo średnich częstotliwości.

http://img693.imageshack.us/img693/2945/53817751.jpg

Może też Cię wkurzać pewna częstotliwość danego instrumentu - szum czy nieprzyjemny rezonans, których nie da się wyizolować innymi sposobami. Dajmy na to jest to częstotliwość w okolicy 3499 Hz tak jak na obrazku. Ucinasz ją mniej więcej w ten sposób. Lokalizujesz tą częstotliwość na słuch.




Naturalnie ostatni EQ idzie na kanał master. Ja tam wrzucam dwie sztuki. Pierwszy na presecie 30 hz + 40 khz cut, obcina niepotrzebne, skrajnie wysokie i niskie częstotliwości. Drugi do wypoziomowania utworu, podbicia niskich/wysokich/średnich częstotliwości, obcięcia czegoś itp, ale to już potrafisz, więc nie będę wrzucał więcej tych absurdalnych screenów z painta.


W ramach podsumowania, wspomnę, iż tenże właśnie tutorial jest tylko prostym przykładem, bo na przykładach łatwo i szybko przyswajasz wiedzę. Na pewno wyciągniesz wnioski i dostrzeżesz, gdzie jest pole do wprowadzania własnych wariacji, a w jakich miejscach trzeba sztywno przestrzegać określonych zasad. Może Ci się z początku to wszystko wydawać całkiem proste, bo tak w rzeczywistości jest.

Miks i mastering to proste do ogarnięcia sprawy, które nadadzą Twoim kawałkom profesjonalnego brzmienia. Trzeba tylko wiedzieć gdzie i kiedy klikać, a klikać już zapewne potrafisz (taa?). Mając tą wiedzę ogranicza Cię tylko własna wyobraźnia i ilość czasu na jej spożytkowanie. No i sprzęt. Cały tutorial opieram na własnym doświadczeniu zdobytym tam i ówdzie. Baw się dobrze!

Hard3eat
29-05-2010, 00:03
dzięki wielkie za tego tutka!
bardzo ładnie opisany :D
ogólnie bardzo mi pomógł :D

Fisteg
29-05-2010, 09:14
Dzięki ten artykuł bardzo mi pomógł ;]

Kapel
29-05-2010, 19:25
fajny tutek ;p thx za prace

Max Reason
30-05-2010, 09:21
Na pewno sie przyda :D

MoveFunk
30-05-2010, 09:53
oby wiecej z twojej strony takich tutkow ;)

Junon 29
01-06-2010, 20:03
Prawdę mówiąc ja bym się bardziej stosował do zasady tnij, a nie podbijaj :) Tak więc ja bym raczej dużo ucinał, a podbijał głównie górę, i to filtrami półkowymi głównie :) Co do miksowania kicka z basem to często wystarczy jedynie dobrze ustawić sidechain :)

Hidden
03-06-2010, 19:41
A ja mam pytanie. Przy miksowaniu kicka z basem muszą się one różnić między sobą wszystkimi częstotliwościami, czy wystarczy jeżeli tylko niższymi?

BOŻYDAR
03-06-2010, 20:54
A ja mam pytanie. Przy miksowaniu kicka z basem muszą się one różnić między sobą wszystkimi częstotliwościami, czy wystarczy jeżeli tylko niższymi?


Wystarczą tylko niższe, przecież bas gra głównie w dolnym paśmie :) Ja często i tak ścinam górę z basu, bo przeważnie taka jest charakterystyka moich utworów :)

HISKY
04-06-2010, 16:12
Oczywiście naleza sie thanksy za to jak najbardziej... bardzo fajnie i przejrzyscie to opisales przyda sie wielu osobom :)

SinceAge
04-06-2010, 22:25
jesli chodzi o EQ to polecam Waves Q10 Parametric EQ. najlepszy z jakim pracowalem. kazda czesotliwosc mozna sobie ustawic co do herca';p

Pantothenik
07-06-2010, 20:07
Ładnie pieknie opisane :) THANKS sie nalezy :)

Thunder Sonic
27-06-2010, 16:15
Bardzo dobry Tut .

Właśnie ogarnąłem go . ;)

Dendix999
08-08-2010, 18:10
Jak najbardziej tego szukałem wielkie dzięki normalnie bym ci pifo postawił xd

Blink Blank
25-12-2010, 18:10
Powiem Ci kolego tylko tyle ,że robisz świetne tutki :) Właśnie takie tutki miło się czyta i wykonuje to co ty opisujesz.Naprawde super i czekam na wiecej.

v-tec
25-12-2010, 23:16
Duzy THX dla ciebie poniewaz opisales to swietnie ladnie, prosto, bardzo latwe do zrozumienia oby wiecej takich tutkow od ciebie

Andzelo
05-09-2011, 16:32
No człowiek całe życie się uczy dzięki za tutka.

DISCOTEK
05-09-2011, 18:06
do tych wszystkich którzy używają sampli vengeance

poco robić mix mixu przeciesz te sample są już poddane kompresji EQ i maja obraz stereo wsytarczy dobrze dobrac sample i niepotrzebny zadny mix ewentualnie low cut by oczyścić dol jesli kick nie pasuje z basem wystarczy go zmienić tyczy się to wszystkiego a co do kompresji to mozna delikatnie na grupę dać tak samo jak eq delikatnie na grupę niema sensu mixowac sampli indywidualnie po manuelu

PzDr.

Myke Oxman
13-09-2011, 14:01
MEGA tut, z tego użyję jednej rady, ale dzięki :D

raczej więcej ucinam, czasem podbijam by wydobyć snare ze snare :P

dodaję też przesterowania cyfrowego, i często soundgoodizer :D

@ thebiz - racja, nie trzeba kompresji, eq, niczego, prócz ustawienia głośności :P

velvet99
09-11-2011, 08:01
fajny artykuł, no to do roboty tylko ja nic z tego nie rozumiem :) jeszcze gozej glupi jestem niz byłem po tym co tu przeczytalem :/

Madrus
09-11-2011, 18:14
wiedzy nigdy za wiele!!! 71 osób dowiedziało sie do czego służy eQ HEWHE ( żart ) good job mate!! żebym wiedział jak tu ssie plusy daje to byś dostał odemnie za tą wrzutkę :)0

jeszcze dodam że w dubstepie bez tego giniesz tak jak panorama i dźwięki w twoich niezequalizowanych kawałkach.....

Lipsky
09-11-2011, 21:49
dobry przejrzysty tutek dla świerzaków :) ja używam EQUO (http://www.image-line.com/documents/equo.html) bardziej mi osobiście pasuje chociaż bez podziału na oktawy :)

kuSicieL
22-11-2011, 18:36
Bardzo pomogłeś mi tym tutkiem.
POdziękował
Przejrzysty i łatwy przekaz do tarł do mnie.