PDA

Przejdź do pełnej wersji tego Forum : Technika Profesjonalne Brzmienie


Freakwell
14-06-2014, 12:00
Siema :) Ostatnio gdy przesłuchiwałem moje nuty i porównując do bardziej znanych producentów ich utwory brzmią o wiele lepiej ...
i tu moje pytanie jak takie brzmienie uzyskać wiem że dużo to zależy od eq kompresji mixu czy tez masteru ale czy tacy pro stosują coś jeszcze i czy jest jakiś sposób lub technika żeby to poprawić ??

Peter Shandy
14-06-2014, 12:37
Bardzo dobry sprzęt i umiejętność, glównie umiejętność... A o technice czy jakims sposobie nikt Ci tutaj nie napisze bo to książke by trzeba.

Piaszeczki
14-06-2014, 12:46
FabFilter Saturn ----> zainteresuj się tą wtyczką ;)

Peter Shandy
14-06-2014, 13:02
Dzieki za tego Saturna piaseczki. Jak patrze na YT filmiki to mozliwosci ma ogromne ta wtyka.

<--Zoltar-->
14-06-2014, 13:07
Dobre monitory i uszy wystarczą. Aby zrobić profesjonalny miks wystarczają narzędzia które masz w stacji roboczej nic więcej. Podstawowy błąd popełniany przez wielu producentów to marnowanie czasu na szukanie magicznych wtyczek, które rzekomo same zrobią robotę za nas.

Aby poprawić miks.
- Ustaw właściwy balans pomiędzy ścieżkami, zacznij od -6 - 8dB. Zostaw odpowiednio duży zapas dynamiki na mastering.
- Panormamowanie, w dobie stereo ten zabieg jest wręcz konieczny aby otrzymać spójny i czytelny miks. Znajdź dla każdego instrumentu własne miejsce, inaczej wszystko się zacznie zlewać i otrzymasz stereofoniczną papkę.
- Korekcja eq, chyba nie muszę mówić dlaczego jest ważna. Staraj się nie podbijać drastycznie częstotliwości, ale je ucinać, np jeśli chcesz aby stopa była wyraźniejsza, utnij w przedziale 50 - 80hz na kanale z basem. Stosuj filtr górnoprzepustowy na wszystkim co nie ma charakterystyki basowej i filtr dolnoprzepustowy na ścieżkach gdzie nie jest potrzebne górne pasmo.
- Kompresja, saturacja, limiting - wszystkie zabiegi które działają pod kątem wyrównania poziomu głośności w miksie.
- Reverb, Delay, narzędzia poszerzające obraz stereo. Stosuj je rozważnie, jesli przesadzisz i dasz za dużo pogłosu miks może stać się rozmyty i mniej czytelny.

Na temat miksu można by gadać godzinami. Ode mnie tyle, kilka tipów, które na pewno pomogą ci osiągnąć lepszy, bardziej profesjonalny miks. Reszta to już czysta praktyka.

Marcinkiewicz86
14-06-2014, 22:55
Taki temat to rzeka..
po 1) UMIEJĘTNOŚCI, Praktyka, technika itd...lata pracy..
po 2 ) narzędzia - jeśli potrzebujesz gitary, pianina a nie masz możliwości nagrania to tylko wysokiej jakości próbki brzmieniowe i umiejętne naśladowanie gry muzyka, wirtualne syntezatory - tutaj także dobre kręcenie, layerowanie barw itp..
po 3) pomysł na track - dobry aranż a nie zlepek kilku pseudo barw bez składu i ładu..
po 4) miks - tutaj także wtyczki np Waves a wielu PRO producentów używa UAD i zewnętrzne kompresory i korektory + pogłosy, bramki itd..
po 5) zawodowy mastering w extra pomieszczeniu z odsłuchami za grube tysiące euro i również sprzęt kompresory itd..a nie plastikowe wtyczki..

Tak to wygląda jeśli chodzi o produkcje zawodowe.
Podstawa jak dla mnie to warunki odsłuchowe - nie będziesz wstanie chyba że po 8 latach ciężkiej pracy i doskonalenia - stworzyć nagrania na poziomie pro na słuchawkach i laptopie w sypialni.
Pewnych rzeczy nie przeskoczysz a słuchawki nie dają takiego poglądu na miks już nie mówiąc o masterze jak porządne monitory i adaptacja.
no i teraz wtyczki - konkretne dobre..Waves, warto też zainteresować się UAD bo brzmienie jak hardwarowe.
Musi być też pomysł - najlepiej słuchaj dużo nagrań referencyjnych i porównuj ze swoimi co jest inaczej.

Na temat szczegółowy miksu nie będę pisać bo można by pisac do jutra.
Ale tak jak mówie postaraj się zapewnić sobie dobry odsłuch, wtedy wiesz co robisz, bez macania. Słyszysz dobrze nakładane pogłosy, dobre poziomy ustawiasz itd..
Jak ustawiasz dół to wiesz co robisz a nie po omacku - a potem się okazuje że za mało albo za dużo.
Jeśli miks brzmi jak kupa to prawdopodobnie to jest problem w odsłuchu i w tym że nieumiejętnie korygujesz brzmienia, może też źle kompresujesz (za mocno np...) i złe poziomy, coś za cicho, za głośno itd..

Jak ja porównuje swoje dawne czasy i praca na pseudo-monitorach a właściwie głośnikach i to trójdrożnych - domowych to masakra..a dzisiaj normalne monitory - i odsłuch to jak niebo a ziemia w ogóle bez porównania, usłyszeć można sto różnych detali i robisz coś co dobrze brzmi również np na głośniczku w telefonie komórkowym czy samochodzie.