|
Home | ZAREJESTRUJ SIĘ !! | Zmień nick | FAQ | Grupy Społecznościowe | Zaznacz wszystkie fora jako przeczytane |
Szczegóły wątku: Autorem wątku jest: Rooreck Temat ma 92 komentarzy i 102125 odwiedzin. Ostatni komentarz napisano 14-02-2014 (10:55). |
|
Narzędzia wątku | Wygląd |
20-12-2011, 21:42 | #1 |
RZUĆ PALENIE RAZEM Z NAMI
|
Jak zgrywać/bitować "na słuch"? Poradnik dla początkujących...
Zanim rozpoczniesz lekturę tego poradnika należy doskonale znać i rozumieć pojęcie beatu/taktu/frazy. Możesz się tego dowiedzieć z świetnego poradnika Mattheo:
http://www.4clubbers.com.pl/djs-pomo...em-czytaj.html Widzę ze jest sporo pytań dotyczących podstawowego i wydaje mi się, najtrudniejszego elementu, jeżeli chodzi o podstawowe techniki miksu DJ’skiego. Czasy są jakie są, można klikać przyciski, ale 'beat matching" za pomocą słuchu każdy szanujący się DJ musi umieć. Ta umiejętność pozwala miksować bez stresu i tak naprawdę daje możliwość poradzenia sobie w każdych warunkach, nie mówią już o większej przyjemności z grania Przygotowałem taki oto krótki poradnik, który mam nadzieję pomoże młodym adeptom sztuki DJingu pokonać problemy związane z bitowaniem (dogrywaniem) przy pomocy jedynie zmysłu słuchu Zakładam, że pojęcia frazy i ogólnie rzecz biorąc dogrywania tracku z licznikami są jasne, a zważywszy na to, że w necie dużo na ten temat artykułów pomijam te zagadnienia… Na samym początku pragnę poinformować, że algorytm, czyli schemat działania jest oparty na mojej technice, a jego skuteczność potwierdzona 5 letnim doświadczeniem. Pamiętam to uczucie, kiedy bardzo pragnąłem nauczyć się zgrywać kawałki na słuch. Wszystkie rady ze strony „starszych doświadczeniem” kolegów zdawały się być mało pomocne, bo większość z nich brzmiała w stylu „musisz zrobić to ,bla bla (…) bla bla, a jak będziesz ćwiczył to będziesz umiał…” Dużo to nie dawało… :D Dobra wiadomość jest taka, że nie ma tutaj praktycznie żadnej skomplikowanej filozofii poza wykuciem sekwencji działania. Zła jest taka, nie chcę nikogo obrażać, nie to mam na celu, ale od tego ‘co kto ma w głowie’ zależy czas jaki trzeba poświęcić na wyrobienie sobie tej niezbędnej umiejętności. Jednym zabiera to 2 tygodnie (tak jak mi), innym pół godziny, a jeszcze innym może nawet i rok :D Koniec marudzenia, przejdźmy już do samej sekwencji. Pokażę to na przykładach. Wszelakie założenia i działanie robi się automatycznie i podświadomie po pewnym czasie, to właśnie jest umiejętność gry na słuch. Krok 1. Sprawdzenie, czy utwory przypadkiem nie mają takiej samej wartości BPM (dalsze kroki podejmujesz, jeżeli jednak jej nie mają, ojoj :D) Krok 2. Ocena, czy utwór dogrywany jest szybszy czy wolniejszy Krok 3. Znalezienie różnicy tempa i poprawne bitowanie. Sprawdzenie => Ocena => Znalezienie różnicy tempa toż to najzwyklejszy matematyczny schemat działania -Na CD Playerze i kontrolerze 1. Założenie, że numer który chcemy zgrać i ten który aktualnie rusza pupami lasek na parkiecie mają dokładnie to samo tempo . a) odpal od frazy drugi kawałek, po czym dokręć tak Jogiem aby się wyrównały… … tutaj jest problem :D „w którą stronę kręcić?” … no właśnie to jest to czego, wydaje mi się, nie da się wytłumaczyć a wymaga po prostu oćwiczenia. Ja to robiłem tak, że kręciłem najpierw do przodu (przyspieszałem) i albo mi się bardziej rozjeżdżały, albo wręcz przeciwnie – zgrywały się (nie wiem czy też tak macie ale ja uwielbiam ten moment kiedy bity się coraz bardziej nakładają :D) Jeżeli się zgrywały to o to mi przecież chodziło, a jeżeli się rozjeżdżały no to kręciłem w drugą stronę i wówczas efekt był pozytywny. Proste i logiczne... Oczywiście nie będziesz „kręcił” doświadczalnie całe swoje życie, po jakimś czasie, jak już wspomniałem oćwiczysz się, osłuchasz i kierunek dokręcenia jest jasny zanim jeszcze położysz palec na tarczy Jog. Jeżeli operacja wyżej opisana udała się i nic się nie rozjeżdża przez następne 30 sekund i później to gratuluję, udało Ci się poprawnie zgrać 2 utwory o tym samym tempie o tej samej wartości BPM. Co jeśli jednak rozjeżdżają się nadal, a w słuchawkach biegnie coraz bardziej chaotycznie stado koni? No cóż, nic innego, po prostu założenie zostało obalone, czyli utwór który dogrywasz nie ma takiej samej wartości BPM jak obecnie na parkiecie miłościwie nam panujący track. 2. Sprawdzenie, czy utwór który chcesz dograć jest szybszy czy wolniejszy Teraz jedną rękę kładziesz na krawędzi tarczy Jog, a drugą łapiesz paluszkami suwak Pitch. Pitchem na razie nic nie należy zmieniać, pozostaje on w pozycji takiej w jakiej był cały czas!!! kręć Jogiem, jednocześnie słuchając czy rozjeżdżają się jeszcze szybciej (jest gorzej), czy może wracają z powrotem na swoje miejsce (jest lepiej). Jeżeli się rozjeżdżają bardziej, to tak jak poprzednio zmieniasz kierunek w jakim kręcisz tarczą. Chodzi o to aby pod wpływem chwilowej zmiany tempa (bo do tego służy tarcza – do chwilowej zmiany tempa, uskoku czasowego (przesunięcie fazy) ) ocenić różnicę ujemną lub dodatnią. Teraz już wiesz w którą stronę trzeba było zakręcić aby beaty wróciły na swoje właściwe miejsce, inaczej a bardziej poprawnie rzecz ujmując, wiesz czy trzeba dogrywany utwór zwolnić, czy może przyspieszyć. Gratuluję wiesz już, czy dogrywany track jest szybszy czy wolniejszy. Nie muszę tego chyba mówić, ale wolę jednak to podkreślić. :D 3. Poprawne wskazanie różnicy wartości BPM, lub po prostu wychylenia suwaka Pitch w dalszym ciągu jedna rączka pozostaje na Jog’u, a druga na suwaku, tym razem cały czas powtarzasz czynność z Kroku 2. Po to aby utrzymywać za pomocą tarczy Jog właściwą fazę utworów, czyli dbasz o to aby grały równo. W zależności o tego, czy utwór ma być szybszy czy wolniejszy, zwiększasz lub zmniejszasz wychylenie suwaka Pitch. „no dobra ale o ile go przesunąć?” No właśnie, tutaj jest kwestia zmienna… bo to zależy od tego jakie jest naturalne tempo danego gatunku muzycznego który grasz. Inaczej dla House oscyluje w granicach 125-128-130 BPM , dla Trance’u czy np. hands Upu jest to ok. 135-140-145 BPM a już dla Gabber czy UK Hardcore wartości BPM sięgają 175-180-190, nie mówię o Speedcore’ach… :D Słowem, to o jaką wartość wyrażoną w % musisz wychylić suwak aby track przyspieszył lub zwolnił o 1 BPM , 2 BPM etc. Podpowiem w House jest to mniej więcej +/- 1 beat 0,8% +/- 2 beaty 1,5%/1,6% Itd. Dokładne wartości po prostu wyliczycie sobie z proporcji procentowych i nauczcie się ich na pamięć powiedzmy dla wychyleń o 1,2,3,4,5 BPM - tyle na razie wystarczy *** To tylko na początek, tak abyście załapali o co chodzi, potem nie będziecie używać jakichkolwiek podziałek, wszystko za pomocą ucha i palców Zatem, nadal doświadczalnie wychylasz we właściwym kierunku pitch o takiej wartości procentowej, aby zmiana wynosiła w teorii 1 BPM, dokręcasz Jogiem, jeżeli nadal się rozjeżdżają wartość zwiększasz o następny 1 BPM (pamiętaj że dysponujesz podziałką procentową, którą sobie obliczyłeś, te wartości trzeba znać na pamięć), wyrównujesz … i tak do skutku… udało się? w końcu się nie rozjeżdżają? :D Gratuluję właśnie zgrałeś 2 utwory używając do tego jedynie swojego słuchu i mózgu :D Słowem podsumowania…. Pamiętaj, że liczniki często pokazują pierdoły, więc ta umiejętność jest niezbędna, a na pewno pewniej się człowiek czuje. Warto też robić to na ściętym bassie w kawałku który próbujesz dograć, bo w takiej postaci będzie on „słyszalny na masterze”, ważniejsze żeby zgrały się Werble niż Kicki, w 99% przypadków zgrywają się oba te elementy na raz ...co jeszcze mogę powiedzieć… Wszelakie operacje zmienny tempa, dokręcania wykonujesz zawsze na kawałku który chcesz dograć. A jeżeli coś zacznie się rozjeżdżać podczas gdy oba grają już „na masterze” (w przejściu), należy delikatnie operować na tym tracku który ma w danym momencie obcięty bass, niezależnie od tego czy był on wchodzącym kawałkiem czy wychodzącym, to tak jakby ten który ma ścięty bass ustępował temu drugiemu :D Polecam ćwiczyć 1-2 h dziennie, a po jakichś 2-3 tygodniach posiądziecie tą umiejętność. Powinno to zajmować w najgorszym razie 20-25 sekund Pozdrawiam!!! *** Pisałem to ja Rooreck, od kopa w 15 minut, więc wszelakie uwagi i niejasności proszę zgłaszać tutaj, na bieżąco będę poprawiał i wyjaśniał... Nie musisz, ale wypadało by podziękować magicznym przyciskiem
__________________
Last edited by Rooreck; 16-02-2013 at 14:33. |
|
|
20-12-2011, 22:22 | #2 |
..:: true Member ::..
Dołączył/a: 01 May 2008
Miasto: Toruń
Postów: 321
Tematów: 11 Podziękowań: 77
THX'ów: 429
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 1
Plusów: 5 (+)
|
Odp: Jak zgrywać/bitować "na słuch"? Poradnik dla początkujących...
no to pięknie nauczysz podstaw zaczynając od "prostu wyliczycie sobie z proporcji procentowych i nauczcie się ich na pamięć", szczególnie jak się zacznie grać na gramofonach gdzie tych procentów nie ma
moja uproszczona wersja, pomijam jak utwory mają to samo tempo podstawa to ustawić dobre CUE i odpalać je w tempo potem odpalasz dogrywany numer z CUE (oczywiście we fraze), następnie zwiększamy pitch i znowu odpalamy z CUE, jak brzmi gorzej niż wcześniej, to zmniejszamy pitch (nie duże ruchy, przy założeniu, że gramy podobne gatunkowo numery), leci lepiej niż wcześniej, ale to jeszcze nie to, znowu zmniejszamy, po kilku takich próbach mamy już ustalony mniej więcej dobry pitch, potem już delikatne poprawki tarczą i na pitchu |
21-12-2011, 00:58 | #3 |
Hard Trance
Dołączył/a: 09 Dec 2007
Miasto: Las Vegas
Wiek: 32
Postów: 1 791
Tematów: 430 Podziękowań: 5 190
THX'ów: 1 259
Tematy Tygodnia: 0
Nominacje T.T. : 17
Wzmianek w postach: 2
Oznaczeń w tematach: 27
Plusów: 36 (+)
|
Odp: Jak zgrywać/bitować "na słuch"? Poradnik dla początkujących...
hmm nic nowego jak dla mnie Rooreck, ja na swoich cdj 100 ,wydaje mi sie ze 0,5% to 1bpm ale nie wiem hah nie licze tego ,tylko slucham .komus napewno sie przyda.Pozdro
__________________
|
21-12-2011, 04:08 | #4 |
..:: Klubowicz ::..
|
Odp: Jak zgrywać/bitować "na słuch"? Poradnik dla początkujących...
Warto zapamietac, ze te 0.8% to nie zawsze 1bpm w przod lub w tyl, wiec jesli macie kawalek 127 i chciecie zgrac drugi kawalek ktory ma 128, najpierw zjedzcie 0.8% pitcha w dol, a jak to nie pomoze wroccie od nowa na ' 0 ' i po malu zjezdzajcie dokrecajac, bo moze sie okazac ze to bedzie 0.6%. Mi samo zgrywanie zajelo ok. 1-2 dni, nie pamietam dokladnie, ale praca nad technika, to praca mozolna, ktora poswieca wiele czasu, ale dla chcacego nic trudnego jak to sie mowi. Ja wam doradzam zebyscie podczas nagrywania plyt sprawdzali ile dany kawalek ma bpm i pisali sobie z boku. I ostatnia sprawa, nie kreccie nigdy jogiem jak opetani, bo to nic nie da a pogorszy wasza sytuacje, lepiej po troszku dokrecic niz zakrecic raz a za mocno. Pozdrawiam Last edited by Ra5h; 21-12-2011 at 04:09. |
21-12-2011, 11:46 | #5 | ||
RZUĆ PALENIE RAZEM Z NAMI
|
Odp: Jak zgrywać/bitować "na słuch"? Poradnik dla początkujących...
Cytat:
Poleciłem wyliczyć, bo kurcze, są pewne normy których się trzeba trzymać, bo bez nich ciężko. Dla każdej muzy podziałka jest inna. Ten skill radzenia sobie w zasadzie podświadomie i bez liczenia przychodzi z czasem, to co opisałem dedykuje tym którzy są totalnie początkujący Cytat:
__________________
|
||
Użytk. którzy podziękowali Rooreck za ten post: |
21-12-2011, 12:22 | #6 |
COARSECTION!
|
Odp: Jak zgrywać/bitować "na słuch"? Poradnik dla początkujących...
A czego nowego chciales sie tu dowiedziec skoro, jak mowi twoj podpis, DJem juz jestes?
__________________
|
SchizeQ dostał 8 podziękowań za ten post. |
21-12-2011, 12:25 | #7 |
..:: Klubowicz ::..
Dołączył/a: 06 Oct 2009
Miasto: Bochnia
Postów: 2 440
Tematów: 134 Podziękowań: 1 289
THX'ów: 2 022
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 25
Plusów: 155 (+)
|
Odp: Jak zgrywać/bitować "na słuch"? Poradnik dla początkujących...
przydatny poradnik dla poczatkujacych ja jednak wole robic podobnie jak opisal to c-tite. Ustawiam pozadne CUE i od poczatku idacego w tle kawalka "klepie" sobie w niego i dajmy na to co 30sek. puszczam i slucham na sluchawkach, jak jest rozjazd to rzecz jasna dokrecam JOGiem i od nowa w koncu trafiasz i VOILA bit zgrany chyba nie ma bardziej prostszej metody.
|
21-12-2011, 12:46 | #8 |
Hard Trance
Dołączył/a: 09 Dec 2007
Miasto: Las Vegas
Wiek: 32
Postów: 1 791
Tematów: 430 Podziękowań: 5 190
THX'ów: 1 259
Tematy Tygodnia: 0
Nominacje T.T. : 17
Wzmianek w postach: 2
Oznaczeń w tematach: 27
Plusów: 36 (+)
|
Odp: Jak zgrywać/bitować "na słuch"? Poradnik dla początkujących...
Czegos nowego ,moze jakis inny sposob na szybsze zgrywanie
__________________
|
21-12-2011, 13:02 | #9 |
..:: Aktywny ::..
Dołączył/a: 16 Dec 2011
Miasto: Sulmierzyce
Postów: 37
Tematów: 2 Podziękowań: 5
THX'ów: 21
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 1 (+)
|
Odp: Jak zgrywać/bitować "na słuch"? Poradnik dla początkujących...
Ale jak mixować na komputerze np . na Virtual Dj to juz nie ma ...
|
Użytk. którzy podziękowali Nikols za ten post: |
21-12-2011, 13:16 | #10 |
..:: Mlody Klubowicz ::..
|
Odp: Jak zgrywać/bitować "na słuch"? Poradnik dla początkujących...
na vitrualu zamiast jog'a masz strzalki - te ktorymi chodzisz ludzikiem w prawo i lewo jak grasz w jakas gre (tzw pitch bendy), oraz przyciski "+" i "-" , ktorymi odpowiednio przesuwasz pitch w dol i w gore
jak znajde chwile to moze zrobie tutorial jak bitowac na vdju |
Narzędzia wątku | |
Wygląd | |
|
|
Podobne wątki | ||||
Wątek | Autor wątku | Forum | Odpowiedzi | Ostatni Post / Autor |
[Opis] Poradnik dla (bardzo) początkujących - FL Studio 9 | Escar | Tutorials | 6 | 23-04-2012 18:36 |
[Wideo] FL Studio dla początkujących PL | popek1991 | Tutorials | 0 | 01-03-2010 18:46 |