PDA

Przejdź do pełnej wersji tego Forum : Technika Kick - equalizacja , brzmienie, layering


K-rol
09-05-2013, 09:49
Siema. Od dawna mnie już to męczy, chodzi o to, że nie mogę za nic w świecie uzyskać takiej stopy jak w kawałkach bardziej zaawansowanych producentów. Próbował już wiele metod i nadal efekt wychodził mizerne. Nigdy mi się nie zdarzyło żeby grał tłusto i z mocą, jeden ychodził jakby tłukł w karton, drugi jakby "klikał", próbowałem to jakoś zniwelować EQ ale nadal nic. Znacie jakieś sposoby, żeby wydobyć moc z kicka??
Wracam z editem możecie będzie Wam łatwiej mnie naprowadzić gdy usłyszycie co i jak, dodam, że z tych 2 jestem najbardziej zadowolony:D

<--Zoltar-->
09-05-2013, 10:19
Ja póki co nie radziłbym ci layerowania stopy, sam tego nie robię, bo zwykle wychodzą mi słabe efekty. Co do tlustego brzmienia, podbij stopę na 50 - 80hz, i wtedy załącz kompresor, z tym, że będziesz musiał wiedzieć jak działa kompresja i do czego w ogole służy.

Matikte
09-05-2013, 11:20
jak robisz w FLu to daj im Velocity na 100, to jest pierwsza sprawa. Druga sprawa to sample - bierz je np. od Vengeance i w sumie ciekawe efekty wychodzą jak je łączysz - znajdź jedną która fajnie bije attackiem, ma takie ciekawe uderzenie i drugą która gra dolnymi częstotliwościami, nadaje basu. Niech grają razem, wrzuć je na osobne kanały a potem zobacz, jakie poziomy pomiędzy nimi Cię satysfakcjonują (w jednym kawałku lepiej zabrzmi basowa, cięzka stopa w drugiej bardziej "uderzająca", zależy od klimatu utworu). Załącz EQ na jedną i drugą, przy layeringu ich częstotliwości mogą się jak najbardziej nakładać, o to się nie martw. Możesz też zrobić wysyłkę i equalizację robić od razu obydwóch, ale najpierw pobaw się EQ na każdej z nich według mnie. Kompresją prawdopodobnie to s*******isz, więc nie załączaj kompresora - a jak już się upierasz, to daj odpowiedni attack żeby pierwsze "*******nięcie" (fachowo transjent) przeszło bez kompresji.

Ale ten kompresor zrób na wysyłce żeby od razu działał na dwa sampelki.

Czarny Lulek
09-05-2013, 11:33
Przede wszystkim musisz Stopę dobrze wybrać. Masz mase drumsów w paczkach Vengeance więc przeszukaj dokładnie wszystkie. Następnie EQ, pamiętaj o tym, żeby stopa pracowała z bassem. Często wystarczy analogicznie wycinać z jednej ścieżki to co podbijasz na drugiej.
Jeśli zrobisz kiepsko EQ tych dwóch ścieżek to z całą pewnością stopa straci moc.
No i koniecznie pamietąj o "złotej zasadzie panoramy" - kick zawsze w mono.

O kompresji nie będę mówił, bo nie do końca się na niej znam a w błąd wprowadzać nie chce.

Powodzenia :)

RinoKey
09-05-2013, 11:52
Jeśli chodzi o pierwszy przykład stopy, to jest ona źle skompresowana (jeśli wgl ją kompresowałeś), tak jak wcześniej pisali, dobór sampli i to jak pasuje to podstawa, pamiętaj - nie rzeźbimy w gównie.

Ja zazwyczaj dzielę stopę na dwie części dół (w którym ważny jest mocny basowy dźwięk) i górę (w której ważny jest "klik".

Na dół często daję Waves PuigTec EQP1A (w tym przypadku podbiłem 60 Hz), korekcja (54 Hz podbite o 7 dB) i kompresja (ważne aby attack nie był za krótki, bo stopa straci moc).
Brzmi tak:



Górę zaczynam od EQ (podbiłem wszystko powyżej 3300 Hz o całe 14 dB) i dodaje Exciter, aby bardziej podkreślić ten "klik". Na koniec oczywiście kompresor:


Na koniec obie stopy wysyłam na szynę Aux gdzie wspólnie kompresuje (Waves SSL Comp) aby zabrzmiały bardziej spójnie.


Całość w miksie brzmi mniej więcej tak:

FatBasse
09-05-2013, 11:52
szczerze:D??

kompresja na stopie pozornie latwa to podobno masakra:D sam nie robilem ale uff.. wiesz majac fajne studyjko w domu i wgl mozna sie bawic.. ale dzis jest tyle paczek ze stopami i to naprawde swietnie skompresowanymi ze bez sensu wgl sie w to mieszac.. tak jak pine do gory powiedzial.. odpowiednio dobrana stopa do bassu to klucz;) stope mozesz tylko lekko oczyscic equalizerem ale wazne zeby brzmieniowo pasowala do bassu i wtedy automatycznie albo d brzmiec poteznie albo krociutko itp.. klucz to odpowiedni dobor barw:) potem oddzielasz stope od bassu wedlug uznania tak zeby bylo czuc i pukajac stope i ten bass:) wtedy kwalek ma ta fajna dynamike i az chce sie do niego tanczyc:)(zostajac caly czas przy bassie i stope:P)

Piaszeczki
09-05-2013, 13:11
O kompresji nie będę mówił, bo nie do końca się na niej znam a w błąd wprowadzać nie chce.




Chyba byłbym za tym żeby wprowadzić jakieś testy z teorii muzyki dla tych którzy ubiegają się o rangę MP.


Odnosząc się dodatkowo do tematu:

Klik (https://www.youtube.com/channel/UCurxOccWZZ1688TmPTk9KrQ)Polecam ten kanał na youtube. Gość może nie zawsze efektywnie stosuje różne wtyczki, zabiegi dźwiękowe, ale na pewno w podstawie wiele rzeczy tłumaczy dobrze.

karl323
09-05-2013, 14:10
Jeśli chodzi o pierwszy przykład stopy, to jest ona źle skompresowana (jeśli wgl ją kompresowałeś), tak jak wcześniej pisali, dobór sampli i to jak pasuje to podstawa, pamiętaj - nie rzeźbimy w gównie.

Ja zazwyczaj dzielę stopę na dwie części dół (w którym ważny jest mocny basowy dźwięk) i górę (w której ważny jest "klik".

Na dół często daję Waves PuigTec EQP1A (w tym przypadku podbiłem 60 Hz), korekcja (54 Hz podbite o 7 dB) i kompresja (ważne aby attack nie był za krótki, bo stopa straci moc).
Brzmi tak:
Zippyshare.com - Stopa Dol.mp3 (http://www55.zippyshare.com/v/52278884/file.html)

Górę zaczynam od EQ (podbiłem wszystko powyżej 3300 Hz o całe 14 dB) i dodaje Exciter, aby bardziej podkreślić ten "klik". Na koniec oczywiście kompresor:
Zippyshare.com - Klik.mp3 (http://www5.zippyshare.com/v/21720043/file.html)

Na koniec obie stopy wysyłam na szynę Aux gdzie wspólnie kompresuje (Waves SSL Comp) aby zabrzmiały bardziej spójnie.
Zippyshare.com - Stopa.mp3 (http://www39.zippyshare.com/v/42251925/file.html)
Całość w miksie brzmi mniej więcej tak:
Zippyshare.com - Stopa + Perka.mp3 (http://www70.zippyshare.com/v/17412161/file.html)
Dosyć ciekawa metoda

K-rol
09-05-2013, 14:11
Jeśli chodzi o pierwszy przykład stopy, to jest ona źle skompresowana (jeśli wgl ją kompresowałeś), tak jak wcześniej pisali, dobór sampli i to jak pasuje to podstawa, pamiętaj - nie rzeźbimy w gównie.

Ja zazwyczaj dzielę stopę na dwie części dół (w którym ważny jest mocny basowy dźwięk) i górę (w której ważny jest "klik".

Na dół często daję Waves PuigTec EQP1A (w tym przypadku podbiłem 60 Hz), korekcja (54 Hz podbite o 7 dB) i kompresja (ważne aby attack nie był za krótki, bo stopa straci moc).
Brzmi tak:
Zippyshare.com - Stopa Dol.mp3 (http://www55.zippyshare.com/v/52278884/file.html)

Górę zaczynam od EQ (podbiłem wszystko powyżej 3300 Hz o całe 14 dB) i dodaje Exciter, aby bardziej podkreślić ten "klik". Na koniec oczywiście kompresor:
Zippyshare.com - Klik.mp3 (http://www5.zippyshare.com/v/21720043/file.html)

Na koniec obie stopy wysyłam na szynę Aux gdzie wspólnie kompresuje (Waves SSL Comp) aby zabrzmiały bardziej spójnie.
Zippyshare.com - Stopa.mp3 (http://www39.zippyshare.com/v/42251925/file.html)
Całość w miksie brzmi mniej więcej tak:
Zippyshare.com - Stopa + Perka.mp3 (http://www70.zippyshare.com/v/17412161/file.html)
No dosyć naświetliło mi to sytuacje lecz mam jeszcze jedno pytanie w "kliku" słyszę, że uciąłeś dolne HZ, a jak ma się do tej która naparza dołem, czy tu tylko podbiłeś niskie czy też coś ciąłeś??

Correl
09-05-2013, 14:35
Chyba byłbym za tym żeby wprowadzić jakieś testy z teorii muzyki dla tych którzy ubiegają się o rangę MP.


Odnosząc się dodatkowo do tematu:

https://www.youtube.com/channel/UCurxOccWZZ1688TmPTk9KrQ

Polecam ten kanał na youtube. Gość może nie zawsze efektywnie stosuje różne wtyczki, zabiegi dźwiękowe, ale na pewno w podstawie wiele rzeczy tłumaczy dobrze.

Chyba teoria techniki, inżynierii dźwięku czy coś w tym stylu bo z muzyką ma to mało wspólnego. Po co testy? Producenci są oceniani na podstawie tego co zrobili, a jeżeli robią coś dobrego i uzyskują fajne brzmienie, które się podoba ludziom to ranga im się należy.

Lucas N.
09-05-2013, 14:46
Ja zawsze dobieram odpowiednią stopę do bassu i nie muszę się bawić w jakieś kompresję, ewentualnie łącze dwa lub trzy kicki.
Zresztą gdzieś czytałem że np. kicki z vengeance są już mocno skompresowane i nie powinno się ich kompresować.

Marcinkiewicz86
09-05-2013, 15:19
No właśnie ja napisze inaczej..
czasami lepiej do perfekcji opanować połączenie stopa-bas, niż na silę szukać nie wiadomo jakich kicków, layerować czy broń Boże poddawać silnej kompresji..
To jest psychologiczne podejście..jest stopa, dodaje się bas a tutaj coś nie gra no to szukanie innej stopy..a może po prostu jest źle zmiksowane, zle brzmienie basu?
Przecież kick to nie jest najistotniejszy element utworu..to tylko część perkusji, która dyktuje rytm..
Najlepiej trochę ściąć ze stopy, to czego i tak się nie usłyszy..a dalej to najlepiej konstruować cały fundament w postaci kicka i basu żeby to razem dobrze napędzało track a nie doszukiwanie się złotego sampla kicku..
Layer w niektórych przypadkach ma sens ale najlepiej korzystać z miękkich stóp wraz z twardymi..
Można też dodać troche subbasu, tylko tak zeby na dole nie było super ciasno bo potem miks "nie gra"..

Aha co do kompresji to znacznie lepsze efekty daje kompresja kilku ścieżek naraz np perkusji i basu oraz reszty instrumentów, niż oddzielnie kazdego elementu..
Wielopasmowa, równoległa itp..oczywiście odpowiednie narzędzia..bo kompresor w FL Studio chociażby do rewelacyjnych nie należy..

A co do rang MP..ja napisze tak..tutaj przede wszystkim ocenia się kompozycje i aranż, miks byle by był, ale raczej zawodowego poziomu nikt nie oceni bo ci którzy oceniają sami kiedys starali się o rangi, poza tym musi być odpowiednie doświadczenie itd..
Tutaj liczy się fajnie brzmiący track..niekoniecznie profesjonalnie i porządnie zmiksowany..
I prędzej przyznawane są rangi za super aranż z nie najlepszym miksem, niż lepszy miks z nudną aranżacją..
Po prostu żeby coś sie działo w utworze..dobre brzmienia, wyszukane, wykręcone, ciekawe efekty itp...
Dalekie to jest od klasycznej inżynierii dźwięku ale coś w tym jest..w końcu to forum i raczej zabawa niż cokolwiek poważnego..

Paul Nax
09-05-2013, 20:49
Ja zawsze dobieram odpowiednią stopę do bassu i nie muszę się bawić w jakieś kompresję, ewentualnie łącze dwa lub trzy kicki.
Zresztą gdzieś czytałem że np. kicki z vengeance są już mocno skompresowane i nie powinno się ich kompresować.
A potem odsłuc***ę kawałki gdzie słychać tylko kick, bo reszta jest przez niego zagłuszana mocno :D A skoro nie musisz się bawić w kompresję itp to ściągnij limiter z master polecam :)

RinoKey
09-05-2013, 22:29
No dosyć naświetliło mi to sytuacje lecz mam jeszcze jedno pytanie w "kliku" słyszę, że uciąłeś dolne HZ, a jak ma się do tej która naparza dołem, czy tu tylko podbiłeś niskie czy też coś ciąłeś??

Tak, zapomniałem napisać, że w tej "górnej" stopie zawsze ucinam dół. Jeśli chodzi o dolną stopę to tylko podbiłem, tak jak napisałem, ale często też ucinam do okolic 30-40 Hz. Wszystko zależy od tego co chcemy uzyskać.

Każdy z nas ma inne metody pracy, jeden skompresuje mocno inny wcale. I dobrze, bo dzięki temu mamy sporą różnorodność w muzyce, tak więc temat może ciągnąć się bez końca ;)

Czarny Lulek
09-05-2013, 22:30
Chyba byłbym za tym żeby wprowadzić jakieś testy z teorii muzyki dla tych którzy ubiegają się o rangę MP.
Inzynierem dzwieku nie jestem i na temat, ktorego sam sie wciaz ucze wole rad nie udzielac. Przynajmniej nie udaje znawcy, a Tobie jak widac wychodzi to calkiem niezle wiec moze zamiast rzucac linkami z YT wytlumaczylbys autorowi kompresje stopy, Panie profesjonalisto?

Matikte
09-05-2013, 22:42
Inzynierem dzwieku nie jestem i na temat, ktorego sam sie wciaz ucze wole rad nie udzielac. Przynajmniej nie udaje znawcy, a Tobie jak widac wychodzi to calkiem niezle wiec moze zamiast rzucac linkami z YT wytlumaczylbys autorowi kompresje stopy, Panie profesjonalisto?

Ale według mnie jak wiesz od czego która gałka kompresora to kompresja stopy nie jest raczej niczym "magicznym". Po prostu dobierasz sobie tak attack, żeby przepuścić pierwsze transjenty nie ruszane, release odpowiednio do sampla. Kolano również w zależności, czy chcemy uzyskać mocno skompresowany kick czy zrobić to bardziej subtelnie. A ratio i threshold to już oczywiście sprawa danego sampla no i stopnia kompresji jaki chcemy uzyskać. No i to tyle, tu naprawdę nie ma Bóg wie czego a również ja podzielam tą opinię - zabawa zabawą, ale jeśli ktoś ma rangę Producenta Muzycznego to raczej potrafi kompresować stopę, nawet na podstawowym poziomie, prawda?

IMHO korektor + kompresor to ABSOLUTNE podstawy.


P.S.: Nikt nie musi się ze mną zgadzać, to jest moja, osobista opinia na ten temat.

Matt Matias
09-05-2013, 22:50
@up
Zgadzam się w pełni i chciałbym tylko dodać, że przy uczeniu się kompresji i jak to wszystko działa bardzo pomógła mi wtyczka VST s(M)exoscopeModular, dzięki której zobaczysz jak faktycznie kompresor zmienia dźwięk. Sam lubię nie tylko słyszeć różnicę, ale zobaczyć jak zachowuje się "waveform" ;)

@edit
Jeśli nie znasz się na kompresji, a chcesz szybko wyciągnąć "moc" i głośność z kick'a to polecam jeszcze Sausage Fattener od Dada ;)

Czarny Lulek
09-05-2013, 22:51
To co napisales to sama podstawa, ale czy to rozwiazuje problem autora? Nie chce mowic o kompresji, bo to nie dziedzina w ktorej jestem ekspertem, radze sobie z nia w stopniu poprawnym ale nie mam sie za na tyle obeznanego w tym procesie, zeby udzielac rad innym i to tyle, a tu na forum oczywiscie jad i kwestionowanie skilla. Ja sie za mistrza nigdy nie uwazalem, ale tez z niczego tej rangi, o ktora caly spor nie dostalem. Wiecej dystansu polecam, dobrej nocy ;)

Matikte
09-05-2013, 23:04
To co napisales to sama podstawa, ale czy to rozwiazuje problem autora? Nie chce mowic o kompresji, bo to nie dziedzina w ktorej jestem ekspertem, radze sobie z nia w stopniu poprawnym ale nie mam sie za na tyle obeznanego w tym procesie, zeby udzielac rad innym i to tyle, a tu na forum oczywiscie jad i kwestionowanie skilla. Ja sie za mistrza nigdy nie uwazalem, ale tez z niczego tej rangi, o ktora caly spor nie dostalem. Wiecej dystansu polecam, dobrej nocy ;)

Dystans jest, ale nie musisz być taki skromny :) Masz rangę to się nowi bardziej "słuchają" (a raczej oczytują o_O) twoich rad, a nikt nie wątpi, że wskazówki od ludzi takich jak Ty są cenne, prawda? ;) Na pewno masz swoje cenne poglądy, fajnie byłoby, jakby więcej ludzi zarówno z wiedzą teoretyczną jak i praktycznymi doświadczeniami pomagało np. w dziale Pytania.


Miłych snów! ;>