PDA

Przejdź do pełnej wersji tego Forum : Dźwięk Mix i kompresja-brak różnić


Melwis
22-04-2013, 23:06
Pytanie dotyczy projektu który załączam,pokrecilem wszystko w eq ale gdy wrzucilem kompresor z Fl'a to kręcąc atakiem i releasem nie słyszę żadnych różnić.W innych projektach jest tak samo

ps.dobrze zmixowane to jest ?

Relict
22-04-2013, 23:25
Attack i release to moment w ktorym kompresja ma dzialac a zeby zadzialala to musisz ustawic Treshold i ratio. Krecisz tresholdem i wtedy czujesz roznice im wiecej Db tym wieksza kompresja

RinoKey
23-04-2013, 00:27
@Relict w sumie wyjaśnił wszystko, ja tylko dodam tylko, że lepiej na początek (a na dobrą sprawę to wcale) nie korzystać z kompresora z FL Studio, tylko poszukać sobie jakiegoś, który będzie miał wskaźnik gain reduction. Jeśli dopiero uczysz się kompresji to taki wskaźnik bardzo Ci się przyda.

Ciężko mi jest polecić jakiś konkretny, który będzie prosty w obsłudze, będzie posiadał w/w wskaźnik, i będzie na PC, bo sam korzystam z maka i nie orientuję się we wtyczkach VST ale może ktoś inny Ci coś dobrego doradzi.

Marcinkiewicz86
23-04-2013, 01:01
Ja z kolei wypowiem sie na temat miksu...
dla mnie wszystko zduszone, brakuje wyrazistości, perkusja słabo słyszalna, w tle jakieś pianino gra akordy ale to też niewiele dociera..
Co do kompresji musisz wiedzieć że jest to potrzebne, kompresowanie dla zasady jest co najmniej bezsensu
i zainteresuj sie kompresją wielopasmową.

Melwis
23-04-2013, 10:41
Jaki kompresor jedno i wielopasmowy w takim razie (najlepiej z tym wskaznikiem gain reduction) ktoś poleci ?

Relict
23-04-2013, 11:22
Fabfilter Pro C ewentalnie kompresor Waves'a

Melwis
23-04-2013, 11:24
Dzieki wielkie za odpowiedzi :D ostatnia kwestia,jak zaczac ustawiac ten procesor na kanale master ? czy wrzucac go tez na kazda sciezke i czy najpierw eq i kompresor czy na odwrot ?

Relict
23-04-2013, 11:32
Lepiej master narazie zostaw pusty. Ja mam taki standard na poczatek na master daje EQ scinam 20/30 hz i gore 18 k w FL EQ 2 masz preset taki mastering. i to wszystko ewentualnie jakis limiter pozniej wrzucasz i sprawdzasz ja np staram sie zeby kompresja mixu nie przekraczala max - 3dB
A na ścieżki wrzucasz eq i kompresje zależy czasami dzwiek poprostu wogle nie potrzebuje kompresji a czasami tak, np na perkusje stope itp musisz dać kolano twarde mocne i spora kompresje na lzejsze dzwieki juz nie. Ale to druga rzecz, modyfikacje scieżek zaczynaj od Equalizacji. Dzięki samej eq twoj mix może brzmieć potężnie i kompresja stanowić będzie dodatek. Najwazniejsza jest equalizacja bo to dzięki niej rozstawiasz poszczególne czestostliwosci dla dźwięków(słyszalność).

RinoKey
23-04-2013, 11:36
póki co daruj sobie kompresję na masterze. Co dobrze jest kompresować a co nie, to temat rzeka, i każdy pewnie poradzi Ci co innego. Na pewno takie rzeczy jak stopa, werbel, czy bass możesz spokojnie kompresować.

Co najpierw, EQ czy kompresor - tak samo, jeden powie najpierw EQ inny, że kompresja. Popróbuj, zobacz co brzmi lepiej, i wypracuj sobie własne techniki miksu.

Melwis
23-04-2013, 11:42
Właśnie do tej pory zawsze na wszystko dawałem eq czasem jakis reverb jak uznałem zo potrzeba,a na master sausage fattener ustawiony na -6Dbi jak dobrze grało to dawałek jakis preset z multiband kompresora i tak ustawilem gain'y tylko odpowiednio w poszczegolnych pasmach,ale nigdy jakos nie moglem uzyskac czegos takiego jak w radiu czy profesjonalnych wytworniach xD aa no i stereo w lewo prawo i merged separate na kazdym kanale

No dobra powrzucałem ten kompresor i troche pokombinowałem :D powiedzcie czy lepiej czy zepsulem bardziej,bede wiedzia lczy w dobra strone ide :)



ps.lepiej pobrac,z zippy zamula dzwiek

Matikte
23-04-2013, 14:49
W najbliższym czasie napiszę tutorial opisujący działanie kompresora i equalizera gdyż większość początkujących na forum dalej nie rozumie zasady i potrzeby stosowania tych narzędzi.

Melwis
23-04-2013, 14:52
naczytałem i naoglądałem się juz dużo na ten temat,tylko jakos nie potrafie chyba zastosować tego odpowiednio,najlepsze byloby łopatologiczne wyjasnienie co i jak krecic kiedy i od czego zaczynac robiac to

Relict
23-04-2013, 16:22
No taki przykład to masz na lapu calu ze przy dzwiekach mocnych tzw perkusje stopa bass pluck ale tylko czasem to Ratio Ustawiasz na wysokie jakies od 4:0:1 do 8:0:1 i bawisz sie tresholdem zeby redukowalo np. -8db , plucki to ja np mam projekt i ratio 4:25:1 lub 3:25:0, za to Pady z tego co wiem i tak robie to potrzebuja mniejszych Ratio i duzyego tresholdu.
No i jeszcze redukcja sciagnij kompresor jak pisali co bedziesz mial redukcje widoczna na wtyczce i np te pierwsz stopy itp potrzebuja mocniejszej redukcji tak do ok. -3 db. jak juz redukuje tak to okej, a za to LEAD to zeby redukowal tylko jednym paskiem i najlepiej w najwyzszym punkcie melodii wiesz, przy loopie masz melo i nie redukuje i w pewnym momencie sie pojawia redukcja, oczywisiscie mozesz brac na sluch.

EDIT: Moim zdaniem wpierw warto robić equalizacje, bo wtedy usuwasz pewne czestotliwosci ktore pozniej po usunieciu mogą wplynac na kompresje. Dlatego wpierw sobie wycinasz w eq idealny dzwięk potem kompresujesz. Nie musisz tak robic oczywiscie tylko moje zdanie, ja tak robię, nawet nie wiem czy mam racje poprostu na czuja.

Melwis
23-04-2013, 22:13
dzieki wielkie za ten post :D aa ta redukcja to miedzy tymi slupkami jest ? od góry jakby trzeci slupek tak ? i maja byc na tej samej wysokosci od dolu i od gory ? wtedy np jak beda razem na -3 to redukcja wynosci wlasnie tyle ?

Relict
23-04-2013, 22:24
To zalezy o jakiej wtyczce mówisz, chyba mowa o multibandzie flowskim ? tak to redukcja w większości wtyczek Gain Reduction to słupek z kolorem czerwonym

Melwis
23-04-2013, 22:27
nie,teraz mowilem akurat o tym fabfilterze pro C sa dwa zielone slupki i zolty

http://www.up.4clubbers.pl/out.php/i36277_FabfilterProC.jpgw tym linku widac o co chodzi

Relict
23-04-2013, 23:17
Tak, Po środku jest gain reduction ten co leci o gory w dół.
Zielone z dołu do góry volume sygnalu

Hidden
23-04-2013, 23:47
Te, autor, daruj sobie kompresor. Masz problem z bardziej istotnymi aspektami miksowania. Niektórzy tutaj ewidentnie przeceniają wpływ kompresora, wmawiają sobie potrzebę kompresji wszystkiego, nawet padów, wypisują szczegółowe instrukcje. Tylko ci się w głowie pomiesza i się zniechęcisz. Zapomnij o kompresji, wrócisz do niej jako bardziej doświadczony producent, a skup się na EQ i głośności ścieżek, a przede wszystkim bądź kreatywny. Pozdro.

Melwis
24-04-2013, 11:18
ten projekcik robilem tylko na potrzeby tematu w jakies 2 godziny,eq ogarniam i wiem o co chodzi przynajmniej,a moze powodem złej eq i miksu byc fakt ze obecnie pracuje na kinie domowym 5.1 ? bo nie posiadam innych głosnikow,sub mi padł ;<

Hidden
24-04-2013, 12:03
Skoro miałeś odwagę nie wspomnieć o tym wcześniej, a nawet zapytać o miks, to z pewnością miałeś nadzieję na dobre opinie. Zasłaniasz się kiepskim odsłuchem. Dlaczego zapomniałeś o kiepskim odsłuchu, gdy nie mogłeś usłyszeć różnicy po zastosowaniu kompresora? Skoro nie słyszysz korekcji, to kompresję usłyszysz? Ponownie, daruj sobie kompresor.

Melwis
24-04-2013, 12:11
Niczym się nie zasłaniam tylko pytam czy to moze miec wplyw,a wczesniej nie pomyslalem o tym nawet,gosciu ja nie licze na pozytywne opinie tylko szczere zeby faktycznie moc cos zmienic i polepszyc...a jak nie masz w tym temacie nic do powiedzenia to lepiej wcale sie nie wypowiadac,bo nic nie wnosisz pomocnego :)

Hidden
24-04-2013, 12:17
To właśnie ja ci pomagam, ale widzę, że tracę czas. Powodzenia.

Melwis
24-04-2013, 12:24
dobra jeśli naskoczyłem na ciebie to przepraszam tylko twoje wcześniejsze posty nic nie wnosiły i nie tłumaczyły,zaczne od poczatku,mix robiłem na tym kinie domowym w jakies 2 godziny,wszystkie sciezki byly poddane eq na master przy uzyciu kompresora nie slyszalem zadnych roznic(przy eq slychac),dziś kombinowalem dalej z kompresorem ale na sluchawkach i zdecydowanie bylo juz slychac roznice,zastosowałem się rady kolegi,który pisal o redukcji np 8 Db.Jeśli chce dobrze cos mixowac to potrzebuje tego lepszego odsluchu? np 2.0 czy 2.1 jakies lepszej jakosci ? wtedy bede mogl uslyszec co jest nie tak ?

RinoKey
24-04-2013, 13:32
"eq ogarniam i wiem o co chodzi "
chłopie, ja po niemal 5 latach nie powiedział bym, że ogarniam EQ. To jest temat rzeka, tyle różnych technik i sposobów, że prawidłowego ustawienia korektora człowiek uczy się praktycznie całe życie.

Z drugiej jednak strony nie lubie podejścia "nie ogarniasz czegoś więc tego nie rób", przeciwnie, rób tak długo aż to ogarniesz. Sam przetestuj co jest dobrze kompresować a co nie.

Jeśli chodzi o odsłuch, to z całym szacunkiem, ale nawet na profesjonalnych odsłuchach nie zrobił byś dobrego miksu, bo brakuje Ci umiejętności i słuchu, więc póki co, nie przejmuj się tym, że pracujesz na takich głośnikach a nie innych. Warto dodać, że bardzo cenna jest też znajomość głośników, tego jak grają i jak powinny na nich brzmieć nasze dzieła.

Hidden
24-04-2013, 14:17
Z drugiej jednak strony nie lubie podejścia "nie ogarniasz czegoś więc tego nie rób", przeciwnie, rób tak długo aż to ogarniesz. Sam przetestuj co jest dobrze kompresować a co nie.

Och, to zapewne aluzja do moich wypowiedzi. Zauważając brak podstawowej wiedzy, poradziłem autorowi wątku, żeby tymczasowo skupił się na istotniejszych kwestiach i nie ulegał fetyszyzacji kompresji.

Melwis
24-04-2013, 15:19
co do ogarniania chodziło mi tylko o to że wiem jak to ma mniej więcej działać i na czym polegać :D może sie rozpędziłem trochę,dzięki wszystkim za odpowiedzi :) myśle ze już mi wystarczy wiadomości na czym nalezy sie skupic :)

slawomirus
24-04-2013, 21:10
ja powiem ci tak. Gmatwasz się nieco w swoich wypowiedziach. Zadam ci zasadnicze pytanie. Co chcesz kompresować? co chcesz uzyskać przez kompresję?

Z własnego doświadczenia powiem Ci, że nie można w ciemno na każdą ścieżkę nakładać kompresji "bo tak się powinno robić"..
W mojej kilkuletniej przygodzie z muzyką zdarzało mi się praktycznie w całym utworze skompresować zaledwie kilka ścieżek, bo po prostu reszta tego nie wymagała.
Nie ucz się co i jak kompresować, tylko naucz się jak ów kompresor działa, a później wystarczy że będziesz wiedział co chcesz uzyskać. Wtedy automatycznie wiesz czy do osiągnięcia zamierzonego efektu będzie potrzebna kompresja czy nie.

Innej rady nie możesz dostać, bo będą w 50% prawdziwe. MUSISZ sam wiedzieć czego chcesz i nauczyć się zasady działania narzędzi których używasz.

Dam ci jeszcze jedną radę. Ktoś pisał aby unikać FLowskich wtyczek efektowych. Ja powiem, że się z tym nie zgadzam bo są to bardzo dobre narzędzia które wymagają nieco więcej wiedzy i pracy co w nauce produkcji jest istną podstawą :)

kozaktm
24-04-2013, 23:30
Ja polecam zapoznanie sie z terminologia muzyczna. Czasem dokladnego przekladu na polski nie bedzie, jednakze musi to ulatwic sprawe, a wiem z dosw., ze duzo osob "kreci na pale".
Usiadz do tworzenia, gdy wiesz jak juz dziala kompresor i inne efekty wtedy w oparciu o wlasna wyobraznie wkoncu bedziesz mogl uzyc owych narzedzi. nie mowiac o wykresach graficznych (co potrzebne jest np. w syntezie)

Melwis
24-04-2013, 23:35
a ja wiem co mam kompresowac a czego nie ? :D nie wiem kiedy cos tego wymaga nawet,a uzyskac chce dobra jakosc nagrania,zeby sie nie zlewalo wszystko i byla odpowiednia glosnosc wraz z mocą



wrzucilem kompresje na bas i perkusje,zmienilem eq,wydaje mi sie ze teraz jest dobrze,u mnie na głosnikach gra w sumie tak jak chcialem zeby gralo i chyba slychac kazda sciezke :D

kozaktm
24-04-2013, 23:51
wrzucilem kompresje na bas i perkusje
Nawet po takich blahostkach mozna sie wypowiedziec o braku znajomosci.
Gdybys wiedzial jak dziala napisalbys "skompresowalem bass i perkusje". :)
Pojde na latwizne, gdyz inzynierem nie jestem.

Kompresor dzwieku-Jak i po co stosowac (http://www.studiomastering.net/mastering05.html)

Melwis
25-04-2013, 01:48
[QUOTE=kozaktm;5521508]Nawet po takich blahostkach mozna sie wypowiedziec o braku znajomosci.
Gdybys wiedzial jak dziala napisalbys "skompresowalem bass i perkusje". :)
Pojde na latwizne, gdyz inzynierem nie jestem.

BEZ PRZESADY

Hidden
25-04-2013, 03:06
uzyskac chce dobra jakosc nagrania,zeby sie nie zlewalo wszystko i byla odpowiednia glosnosc wraz z mocą

Kompresor ci tego nie zapewni, za to w nieodpowiednich rękach pomoże osiągnąć odwrotny efekt. A twoje ręce nie będą należeć do odpowiednich, póki nie poświęcisz czasu na teorię i nie opanujesz podstaw. Miksowanie to również twórczość, nie ma gotowych instrukcji.

Melwis
25-04-2013, 12:46
na czym wiec sie skupic ? o czym czytac ? co ogladac ? co cwiczyc ? przedewszystkim co najwazniejsze do tego jest :D

Jack Orlando
25-04-2013, 18:44
Eq i poziomy głośności

slawomirus
25-04-2013, 21:13
na czym wiec sie skupic ? o czym czytac ? co ogladac ? co cwiczyc ? przedewszystkim co najwazniejsze do tego jest :D

Skupić się na tym co ci nie wychodzi. Na tym czego nie wiesz. Co oglądać? zapewne tutoriale, najlepiej na temat tego czego jeszcze nie potrafisz. Co ćwiczyć? Ćwicz to co sprawia ci największe problemy.

przedewszystkim co najwazniejsze do tego jest

a tego zdania nie rozumiem:huh:

Melwis
25-04-2013, 22:01
Nie musisz :D haha,dobra dzięki wielkie wszystkim za odpowiedzi,naprawde bardzo pomocne,znalazlem wlasnie tabelke z czestotliwosciami kazdego dzwieku :D wiec to sie moze przydac do podbijania w odpowiednich miejsach jak najbardziej mysle,uswiadomiliscie mi wszyscy ze bardzo zle postrzegałem swoje dotychczasowe efekty pracy ! Dzieki ! :)

Piaszeczki
26-04-2013, 01:23
znalazlem wlasnie tabelke z czestotliwosciami kazdego dzwieku :D wiec to sie moze przydac do podbijania w odpowiednich miejsach


Pamiętaj, taka tabelka daje ogólny pogląd na prezentacje częstotliwości danego elementu. Jak się będziesz do niej ŚCIŚLE stosował to będzie błąd. Produkując, sam musisz być kreatywny, mieć słuch a nie trzymać się gotowych regułek. Będziesz ćwiczył to wyrobisz sobie automatyzm i tabelki pójdą w odstawkę. Naprawdę kluczowym czynnikiem w nauce jest czas na nią poświęcony. Ja widzę po sobie, co robiłem kiedyś, a co teraz robię. Cały czas się uczę, ale już jeleniem nie jestem.