PDA

Przejdź do pełnej wersji tego Forum : Technika Kick i Bass


yogurth
02-04-2013, 09:40
Witam
mam do was pytanie jak "budujecie" zaleznosc pomiedzy kickiem a bassem
stosujecie tylko eq i kompresje?
czy sa jakies zasady ktorych przestrzegac ?
pozdro

7clouds
02-04-2013, 11:02
Na sam poczatek dobieram kicka z taka sama tonacja co bass. To juz polowa sukcesu.
Potem troche EQ i kompresji.

FatBasse
02-04-2013, 11:17
ym 7 clouds wez sie troche tam okresl bo kolega do kazdego bassu bd szukal kicka w takiej samej tonacji:D a wiesz no w wielu utworach dancowych kick nie ma sie mieszac z bassem tylko wlasnie odrozniac w jak najwiekrzym stopniu zeby bylo czuc bass i stope;p stopa taka sama z bassem jest w przypadku kiedy chcesz miec bass bardzo spojny z stopa wrecz taki sam:) to zalezy porostu od tego co chcemy osiagnac.. napewno i to jest zelazna zasada doby slidechain;p odpowiednio ustawiona compresja ale ja uzywam tylko na bass bo nie lubie grzebac w juz obrabianych samplach.. potem bass ustawiam na mono bardziej patrze gdzie guruje stopa i tam na bass daje low shelf w dol a stope lekko ucinam gdzie gra bass;p jeszcze w zaleznosci czasami troche bassowi obcinam ponizej 40 hz wydaje mi sie ze wtedy ma wiecej luzu chociaz reki nie poloze za to:D kluczowa rola jest dobranie odpowiedniej stopy do bassu i zeby pieknie graly pod nozke reszta to juz nasza wyobrazn i oczywiscie zelazny mix:D

yogurth
02-04-2013, 12:34
Na sam poczatek dobieram kicka z taka sama tonacja co bass. To juz polowa sukcesu.
Potem troche EQ i kompresji.

a jak sprawdzasz tonacje kicka?

RinoKey
02-04-2013, 12:35
@FatBasse z Twojej wypowiedzi "kolega do kazdego bassu bd szukal kicka w takiej samej tonacji:D a wiesz no w wielu utworach dancowych kick nie ma sie mieszac z bassem tylko wlasnie odrozniac" wynika, że jeśli chcemy, aby coś się wyróżniało, to niech sobie gra niespójnie, nieharmonijnie z resztą utworu.

Tak, warto poświęcić więcej czasu na znalezienie odpowiedniego sampla, niż rzeźbić za pomocą EQ w byle czym. Na tym właśnie polega geniusz Avicii'ego, potrafi dobierać odpowiednie dźwięki.

Co do pytania od @yogurth dobierz taką stopę pod bass, które już same w sobie będą brzmiały razem dobrze. Co potem, gdzie kompresor, gdzie EQ, to zależy od tego jaki bass, jaka stopa, pamiętaj NIE MA GOTOWEGO PRZEPISU!

7clouds
02-04-2013, 12:51
a jak sprawdzasz tonacje kicka?
SPANem. Jak kazdy wie kick to fala sine, wiec ma swoja tonacje.

ym 7 clouds wez sie troche tam okresl bo kolega do kazdego bassu bd szukal kicka w takiej samej tonacji:D a wiesz no w wielu utworach dancowych kick nie ma sie mieszac z bassem tylko wlasnie odrozniac w jak najwiekrzym stopniu zeby bylo czuc bass i stope;p

Jak ma sie "wyrozniac" to wystarczy kick z duzym attackiem. Albo nawet ziwekszasz ten attack wtyka do transientow. A jak chcesz zeby sie "zmieszal" z bassem to szukasz tzw. "soft kicka" w ktorym attack jest mniej odczuwalny.

FatBasse
02-04-2013, 13:02
Dobra wiecie nie chce mi sie za bardzo klucic tutaj z kazdym bynajmiej kazdy ma swoj sposob i swoje wersje wazne zeby brzmialo dobrze nie;] i nie chodzilo mi zeby nie bylo nieharmonijnie wgl zle odebrales to co napisalem;]

RinoKey
02-04-2013, 13:45
@FatBasse aha ok.

Co do sprawdzania tonacji, ja nie używam żadnych tunerów, tylko daje głośniki na full, i próbuję różnych sampli stopy aż w końcu uznam, że to co słyszę gra co najmniej dobrze. Ogólnie polecam polegać raczej na słuchu.

Marcinkiewicz86
02-04-2013, 18:19
Wg mnie tutaj istotna jest dobra separacja stopy i basu. Czyli głównie EQ - można np ściąć w okolicach 50-60 Hz kick i podbić bas - jest to metoda znana ze stanów z utworów hip-hopowych czy rnb lub po prostu ściąc dół basu w okolicach 50 Hz prze co zostawia się przestrzeń dla stopy i dodatkowo można podbić lekko bas np w okolicach 70-80 Hz.
Można zastosować sidechain który tez odizoluje stope i bas.
Jest tez metoda w której cały bassline, jeśli ma nieregularną charakterystykę po prostu przesuwa sie o mikosekunde w stosunku do stopy, wtedy gdy uderza stopa, wchodzi tez dźwięk basu ale nie nakłada się bezpośrednio z tym że przy tych minimalnych przesunięciach nie jest to słyszalne. Bo oczywiście nie chodzi tutaj o to by wszystko się rozjeżdżało w rytmie.
Ważne by na dole zostawić więcej przestrzeni bo tam jest zawsze ciasno i połączenie stopy i basu pochłania mnóstwo dolnej przestrzeni przez co ładowanie czegokolwiek na dole jest bezsensu i się miks psuje.
Co do kompresji ja bym nie polecał kompresowania pojedynczych elementów jak już to albo całość stopy i basu zapiętych na oddzielnej szynie albo oddzielnie cała perkusja i oddzielnie instrumenty w tym bas. Ale kompresja to drugorzędna sprawa - podstawa to dobre połączenie dzięki Eq.