4CLUBBERS.PL - Zobacz Pojedynczy Post - Artykuł "Loudness War", czyli jak (nie) manipulować dźwiękiem
Zobacz Pojedynczy Post
Stary 20-10-2014, 15:34   #1
P4SIO
EssentialMusic.pl
  
 
P4SIO's Avatar
 
Dołączył/a: 17 Sep 2010
Miasto: Warszawa
Wiek: 30
Postów: 4 166
Tematów: 352
Podziękowań: 4 597
THX'ów: 6 391
Tematy Tygodnia: 0
Nominacje T.T. : 75
Imię: Tomek
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 9
Plusów: 53 (+)
P4SIO 53
Odwiedź profil P4SIO na Facebook Odwiedź profil P4SIO na Twitter Odwiedź profil P4SIO na Youtube Odwiedź profil P4SIO na Soundcloud.com
Arrow "Loudness War", czyli jak (nie) manipulować dźwiękiem

Czy zastanawialiście się kiedyś dlaczego reklamy w radio czy telewizji są puszczane głośniej niż inne materiały ? Albo dlaczego sprawdzając wave utworu widzicie praktycznie wypełniony kolorem prostokąt ?
Na te pytania postaram się odpowiedzieć w tym artykule jednocześnie przedstawiając problem "Loudness War".

"Loudness War", czyli jak (nie) manipulować dźwiękiem

Pewnie zastanawiacie się o co z tym chodzi ? Co z tego, że reklamy czy piosenki są głośniej ? Według badań 9/10 osób ocenia LEPIEJ fragment utworu, który jest puszczony GŁOŚNIEJ. Z pozoru niewinne wyniki miały i mają olbrzymi wpływ na branżę muzyczną. Wytwórnie muzyczne jak i agencje reklamowe momentalnie zrozumiały potęgę tego odkrycia i zaczęły wykorzystywać je do promocji własnych nagrań.

W gruncie rzeczy sprawa jest bardzo prosta. Wystarczy tak skompresować utwór aby był możliwie jak najgłośniejszy. Należy tutaj wyjaśnić czym jest kompresja. W dużym uogólnieniu jest to sztuczne zwiększenie głośności cichszych partii utworu. Powoduje to ogólny odbiór nagrania jako głośniejszego, a o to przecież chodzi. Nic jednak za darmo i "nie ma róży bez kolców". Tak samo w tym przypadku utwór niestety traci na dynamice. Co to oznacza dla słuchacza ? Przede wszystkim, to że instrumenty przestają brzmieć jak instrumenty, utwór traci na "przestrzeni" i to co najgorsze, po dłuższym odsłuchu muzyka zaczyna nas męczyć.

Obecnie jest olbrzymia ilość wszelkiego rodzaju wtyczek do DAW (Digital audio workstation), które spełniają funkcję kompresora. W muzyce czysto elektronicznej ten problem może nie być aż tak bardzo odczuwany ale nadal mimo wszystko występuje. Nadmierna kompresja niszczy każdy utwór, ponieważ zatraca jego oryginalne, swobodne brzmienie. W nagraniach, gdzie prawdziwe brzmienie instrumentów odgrywa kluczową rolę jak np. w muzyce rockowej, takie zabiegi "zabijają" przyjemność ze słuchania. Zdarzają się przypadki, gdzie w pogoni za dodatkowymi decybelami, a tym samym większymi zyskami wypuszczane są przesterowane nagrania. Dobrym przykładem jest tu płyta "Death Magnetic" zespołu Metallica czy "Californication" od Red Hot Chili Peppers. Takich przykładów jest więcej i możecie je znaleźć na stronie Wikipedii, gdzie również jest opisany temat tego artykułu (link na dole).

Jak wiadomo za wszystkim stoją ludzie. Wielu realizatorów potępia całą tę "wojnę o decybele". Jednak mimo wszystko, gdy klient odrzuca przygotowany przez nich materiał, ponownie zasiadają do niego i wyciskają ile się da z nagrania. Smutne ale prawdziwe.
Najgorsze jest, to że w tym wszystkim znika podstawowa idea słuchania muzyki, czyli PRZYJEMNOŚĆ. Czy te kilka decybeli jest warte zniszczenia całego kunsztu nagrania ? Wiadomo, że każdy chce zarobić ale powinna być postawiona wyraźna granica, której nie można przekraczać, a tej... niestety jak na razie brak.

Temat, który poruszyłem nie jest nowy i zapewne wielu z Was o nim słyszało. Z pozoru może się wydawać błachy lub dotyczący wąskiej, audiofilskiej grupy osób. Jeśli jednak posłuchacie przykładów, to sami zrozumiecie, a w zasadzie usłyszycie różnicę.

Jeśli macie swoje przemyślenia na ten temat lub posiadacie dodatkowe informacje, które mogą rozwinąć ten artykułu to zapraszam do komentowania

Zapraszam również do zapoznania się z zamieszczonym poniżej filmem z kanału "Reduktor Szumu", gdzie jest jeszcze dokładniej opisany problem "Loudness War" i poparty przykładami.


Źródła:
Reduktor Szumu https://www.youtube.com/user/ReduktorSzumu
Wikipedia Loudness war
Miniaturka załącznika (kliknij aby powiększyć)
"Loudness War", czyli jak (nie) manipulować dźwiękiem-loudness-war.jpg  
P4SIO jest offline  
P4SIO dostał 40 podziękowań za ten post.
Twoja reklama w tym miejscu - już od 149 PLN rezerwuj termin, tel.669488725, gg:3576096.

4Clubbers Hit Mix Team presents