Honda NSX – samochód sportowy produkowany przez koncern Honda od roku 1990 do 2005. Był pierwszym samochodem tego typu produkowanym przez Hondę. Poprzez swoją przynależność do autosegmentu G, a nawet G+ (ponieważ w NSX zastosowano rozwiązania z Formuły 1), samochód był konkurencją dla m.in Ferrari 348.
Ponadto zastosowano w nim wiele rewolucyjnych rozwiązań, które do dziś wykorzystywane są przy produkcji drogich samochodów sportowych oraz limuzyn. Honda NSX była pierwszym autem na świecie z nadwoziem wykonanym w pełni z aluminium. Z lekkich stopów wykonano także podwozie oraz elementy innowacyjnego niezależnego przedniego i tylnego zawieszenia. Po raz pierwszy zastosowano również opracowany przez Hondę silnik ze zmiennymi fazami rozrządu - VTEC.
Podwozie tego samochodu zostało zaprojektowane przy pomocy jednego z największych w historii kierowców Formuły 1 - Ayrtona Senny. W 1995 do manualnej przekładni dodano "automat" F-matic, inspirowany technologią z Formuły 1. Biegi można zmieniać na dwa sposoby. Przy zmianie ręcznej używając przycisków przy kierownicy.
Od 1997 oferowany był mocniejszy i większy, 290-konny motor 3.2, będący modyfikacją dotychczasowej jednostki. Wtedy też wprowadzono nową, ręczną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach, która zastąpiła 5-stopniową. W zależności od wybranej przekładni, auto wyposażano w inny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
W roku 2002 samochód przeszedł duży facelifting (całkowicie nowy wygląd zewnętrzny, inny rozmiar opon). Wyłącznie na rodzimym, japońskim rynku wprowadzona została NSX-R.
Samochód od początku do końca był składany i produkowany, w dużej mierze ręcznie w Japonii w specjalnie dla tego modelu stworzonej fabryce, która zatrudniała około 250 wykwalifikowanych pracowników. Roczna produkcja Hondy NSX wynosiła około 6 tys. sztuk.
W ostatnich latach produkcji cena nowego samochodu w polskim salonie Hondy zaczynała się od kwoty ok 620 tys. zł.
Honda NSX w USA była sprzedawana pod stworzoną i należącą do Hondy marką Acura. Miała zmniejszoną moc w stosunku do wersji europejskiej i japońskiej, osiągała około 255 KM lecz identyfikowała się lepszym momentem obrotowym.
Dane techniczne:
Silnik:
V6 3,0 l (2977 cm³), 4 zawory na cylinder
Układ zasilania: wtrysk Honda PGM-Fi
Średnica × skok tłoka: 90,00 mm × 78,00 mm
Stopień sprężania: 10,2:1
Moc maksymalna: 274 KM (201,3 kW) przy 7300 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 285 Nm przy 6500 obr/min
Osiągi:
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,0 s
Prędkość maksymalna: 270 km/h