4CLUBBERS.PL - Zobacz Pojedynczy Post - Jak zgrywać/bitować "na słuch"? Poradnik dla początkujących...
Zobacz Pojedynczy Post
Stary 20-12-2011, 19:42   #1
Rooreck
RZUĆ PALENIE RAZEM Z NAMI
  
 
Rooreck's Avatar
 
Dołączył/a: 24 Jun 2009
Miasto: Kraków / Zawiercie
Postów: 1 462
Tematów: 84
Podziękowań: 1 318
THX'ów: 2 991
Imię: Bartek
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 56 (+)
Rooreck 56

Nagrody Użytkownika

Odwiedź profil Rooreck na MySpace Odwiedź profil Rooreck na Facebook Odwiedź profil Rooreck na Youtube Odwiedź profil Rooreck na Soundcloud.com Odwiedź profil Rooreck na Mixcloud
Jak zgrywać/bitować "na słuch"? Poradnik dla początkujących...

Zanim rozpoczniesz lekturę tego poradnika należy doskonale znać i rozumieć pojęcie beatu/taktu/frazy. Możesz się tego dowiedzieć z świetnego poradnika Mattheo:

http://www.4clubbers.com.pl/djs-pomo...em-czytaj.html



Widzę ze jest sporo pytań dotyczących podstawowego i wydaje mi się, najtrudniejszego elementu, jeżeli chodzi o podstawowe techniki miksu DJ’skiego.
Czasy są jakie są, można klikać przyciski, ale 'beat matching" za pomocą słuchu każdy szanujący się DJ musi umieć. Ta umiejętność pozwala miksować bez stresu i tak naprawdę daje możliwość poradzenia sobie w każdych warunkach, nie mówią już o większej przyjemności z grania



Przygotowałem taki oto krótki poradnik, który mam nadzieję pomoże młodym adeptom sztuki DJingu pokonać problemy związane z bitowaniem (dogrywaniem) przy pomocy jedynie zmysłu słuchu

Zakładam, że pojęcia frazy i ogólnie rzecz biorąc dogrywania tracku z licznikami są jasne, a zważywszy na to, że w necie dużo na ten temat artykułów pomijam te zagadnienia…

Na samym początku pragnę poinformować, że algorytm, czyli schemat działania jest oparty na mojej technice, a jego skuteczność potwierdzona 5 letnim doświadczeniem.



Pamiętam to uczucie, kiedy bardzo pragnąłem nauczyć się zgrywać kawałki na słuch. Wszystkie rady ze strony „starszych doświadczeniem” kolegów zdawały się być mało pomocne, bo większość z nich brzmiała w stylu „musisz zrobić to ,bla bla (…) bla bla, a jak będziesz ćwiczył to będziesz umiał…” Dużo to nie dawało… :D

Dobra wiadomość jest taka, że nie ma tutaj praktycznie żadnej skomplikowanej filozofii poza wykuciem sekwencji działania.
Zła jest taka, nie chcę nikogo obrażać, nie to mam na celu, ale od tego ‘co kto ma w głowie’ zależy czas jaki trzeba poświęcić na wyrobienie sobie tej niezbędnej umiejętności. Jednym zabiera to 2 tygodnie (tak jak mi), innym pół godziny, a jeszcze innym może nawet i rok :D

Koniec marudzenia, przejdźmy już do samej sekwencji.



Pokażę to na przykładach.

Wszelakie założenia i działanie robi się automatycznie i podświadomie po pewnym czasie, to właśnie jest umiejętność gry na słuch.



Krok 1. Sprawdzenie, czy utwory przypadkiem nie mają takiej samej wartości BPM
(dalsze kroki podejmujesz, jeżeli jednak jej nie mają, ojoj :D)
Krok 2. Ocena, czy utwór dogrywany jest szybszy czy wolniejszy
Krok 3. Znalezienie różnicy tempa i poprawne bitowanie.


Sprawdzenie => Ocena => Znalezienie różnicy tempa toż to najzwyklejszy matematyczny schemat działania





-Na CD Playerze i kontrolerze


1. Założenie, że numer który chcemy zgrać i ten który aktualnie rusza pupami lasek na parkiecie mają dokładnie to samo tempo .

a) odpal od frazy drugi kawałek, po czym dokręć tak Jogiem aby się wyrównały…

… tutaj jest problem :D „w którą stronę kręcić?” … no właśnie to jest to czego, wydaje mi się, nie da się wytłumaczyć a wymaga po prostu oćwiczenia.

Ja to robiłem tak, że kręciłem najpierw do przodu (przyspieszałem) i albo mi się bardziej rozjeżdżały, albo wręcz przeciwnie – zgrywały się (nie wiem czy też tak macie ale ja uwielbiam ten moment kiedy bity się coraz bardziej nakładają :D)

Jeżeli się zgrywały to o to mi przecież chodziło, a jeżeli się rozjeżdżały no to kręciłem w drugą stronę i wówczas efekt był pozytywny. Proste i logiczne...

Oczywiście nie będziesz „kręcił” doświadczalnie całe swoje życie, po jakimś czasie, jak już wspomniałem oćwiczysz się, osłuchasz i kierunek dokręcenia jest jasny zanim jeszcze położysz palec na tarczy Jog.

Jeżeli operacja wyżej opisana udała się i nic się nie rozjeżdża przez następne 30 sekund i później to gratuluję, udało Ci się poprawnie zgrać 2 utwory o tym samym tempie o tej samej wartości BPM.

Co jeśli jednak rozjeżdżają się nadal, a w słuchawkach biegnie coraz bardziej chaotycznie stado koni? No cóż, nic innego, po prostu założenie zostało obalone, czyli utwór który dogrywasz nie ma takiej samej wartości BPM jak obecnie na parkiecie miłościwie nam panujący track.







2. Sprawdzenie, czy utwór który chcesz dograć jest szybszy czy wolniejszy


Teraz jedną rękę kładziesz na krawędzi tarczy Jog, a drugą łapiesz paluszkami suwak Pitch. Pitchem na razie nic nie należy zmieniać, pozostaje on w pozycji takiej w jakiej był cały czas!!!

kręć Jogiem, jednocześnie słuchając czy rozjeżdżają się jeszcze szybciej (jest gorzej), czy może wracają z powrotem na swoje miejsce (jest lepiej). Jeżeli się rozjeżdżają bardziej, to tak jak poprzednio zmieniasz kierunek w jakim kręcisz tarczą.

Chodzi o to aby pod wpływem chwilowej zmiany tempa (bo do tego służy tarcza – do chwilowej zmiany tempa, uskoku czasowego (przesunięcie fazy) ) ocenić różnicę ujemną lub dodatnią.

Teraz już wiesz w którą stronę trzeba było zakręcić aby beaty wróciły na swoje właściwe miejsce, inaczej a bardziej poprawnie rzecz ujmując, wiesz czy trzeba dogrywany utwór zwolnić, czy może przyspieszyć.
Gratuluję wiesz już, czy dogrywany track jest szybszy czy wolniejszy. Nie muszę tego chyba mówić, ale wolę jednak to podkreślić. :D




3. Poprawne wskazanie różnicy wartości BPM, lub po prostu wychylenia suwaka Pitch

w dalszym ciągu jedna rączka pozostaje na Jog’u, a druga na suwaku, tym razem cały czas powtarzasz czynność z Kroku 2. Po to aby utrzymywać za pomocą tarczy Jog właściwą fazę utworów, czyli dbasz o to aby grały równo.

W zależności o tego, czy utwór ma być szybszy czy wolniejszy, zwiększasz lub zmniejszasz wychylenie suwaka Pitch.

„no dobra ale o ile go przesunąć?”

No właśnie, tutaj jest kwestia zmienna… bo to zależy od tego jakie jest naturalne tempo danego gatunku muzycznego który grasz. Inaczej dla House oscyluje w granicach 125-128-130 BPM , dla Trance’u czy np. hands Upu jest to ok. 135-140-145 BPM a już dla Gabber czy UK Hardcore wartości BPM sięgają 175-180-190, nie mówię o Speedcore’ach… :D

Słowem, to o jaką wartość wyrażoną w % musisz wychylić suwak aby track przyspieszył lub zwolnił o 1 BPM , 2 BPM etc.

Podpowiem w House jest to mniej więcej
+/- 1 beat 0,8%
+/- 2 beaty 1,5%/1,6%
Itd.

Dokładne wartości po prostu wyliczycie sobie z proporcji procentowych i nauczcie się ich na pamięć powiedzmy dla wychyleń o 1,2,3,4,5 BPM - tyle na razie wystarczy

*** To tylko na początek, tak abyście załapali o co chodzi, potem nie będziecie używać jakichkolwiek podziałek, wszystko za pomocą ucha i palców

Zatem, nadal doświadczalnie wychylasz we właściwym kierunku pitch o takiej wartości procentowej, aby zmiana wynosiła w teorii 1 BPM, dokręcasz Jogiem, jeżeli nadal się rozjeżdżają wartość zwiększasz o następny 1 BPM (pamiętaj że dysponujesz podziałką procentową, którą sobie obliczyłeś, te wartości trzeba znać na pamięć), wyrównujesz … i tak do skutku… udało się? w końcu się nie rozjeżdżają? :D

Gratuluję właśnie zgrałeś 2 utwory używając do tego jedynie swojego słuchu i mózgu :D






Słowem podsumowania….

Pamiętaj, że liczniki często pokazują pierdoły, więc ta umiejętność jest niezbędna, a na pewno pewniej się człowiek czuje.

Warto też robić to na ściętym bassie w kawałku który próbujesz dograć, bo w takiej postaci będzie on „słyszalny na masterze”, ważniejsze żeby zgrały się Werble niż Kicki, w 99% przypadków zgrywają się oba te elementy na raz


...co jeszcze mogę powiedzieć… Wszelakie operacje zmienny tempa, dokręcania wykonujesz zawsze na kawałku który chcesz dograć. A jeżeli coś zacznie się rozjeżdżać podczas gdy oba grają już „na masterze” (w przejściu), należy delikatnie operować na tym tracku który ma w danym momencie obcięty bass, niezależnie od tego czy był on wchodzącym kawałkiem czy wychodzącym, to tak jakby ten który ma ścięty bass ustępował temu drugiemu :D

Polecam ćwiczyć 1-2 h dziennie, a po jakichś 2-3 tygodniach posiądziecie tą umiejętność.

Powinno to zajmować w najgorszym razie 20-25 sekund


Pozdrawiam!!!
***

Pisałem to ja Rooreck, od kopa w 15 minut, więc wszelakie uwagi i niejasności proszę zgłaszać tutaj, na bieżąco będę poprawiał i wyjaśniał...


Nie musisz, ale wypadało by podziękować magicznym przyciskiem

Komentarz autora tematu:
RazorDJ przyznał plusa:
__________________

Last edited by Rooreck; 16-02-2013 at 12:33.
Rooreck jest offline  
Rooreck dostał 219 podziękowań za ten post.
--> Bojan <--, 0leEk, 7damian7, A$AP FΣ厶îX ₲, Acerek, Adam Grand, Adamervan, adamo9910, adi2701, Adriano Sabados, Allen Waleys, AnthonyM., Artheon, baciut90, banzu, bartec25, barter97, bartini, Beatmasher, BlacKDiabloGA, bloterzoter, Blurey, Boczek21, bomek, borowa50, Came K, chester43, clubberpl, COLA87, Cride, Czarny Lulek, Czips, Daffy Duck, Damas, Damzi2P9, Dario S, dawidkami, DeeJay_YF, DEKS, dida011, Discoshaker, Divine., Dj Barriga, DJ Hexan, Dj Merol, Dj NaCHoS, DJ Nowik, DJ PająK, Dj Rooby, Dj Siwy, DjAli, DJBlane, djdavidof, DJDomin, DjDragon20, djgrin, DJmartini, djmatheo1989, DjOmega, DjQcyk, DjTowser, djtrush, DJ_SunQues, dolsky, Dragon Fly, Eight, ElAmigo, EROLOVSKY, eskris, Estrax, EvO, Eyris, Filip1512, FiMaz, fiukis, Friggio, Froz3n, Future, FuturePhobia, Gaajson, Giavo, Grape, grzesiekckck, HajFaj, hanio999, Hardstyle125, Harnasik, Henry Daniels, HUDYWKL, InduC, iRapczewski, jacke10, Jashu, Jaskola125489, JohnyWalker, kamilo0002, KaroleXxX, Keyl, klemsu, Kojot21, KojotNW, KreYz!, kris25-05, Kristo0f, Kryshnas, Krystex77, Krystian T, kylo1513, KyLoo, lalaland, leon09, lifer121, lolsawe, Lonely Barts, luk19711, lukasz.16, lusa, maciejowy789, madridi5ta, maksi0, marcel998, marcelzet, Marcin88, Mark1, martin1243, Martinios, marxam, mateusz1167, Mateusz87, mati32a, MatiiiI, Max Reason, Maxx LJ, MBrass, mdj4, Mdr, mer, mgruszecki, Michael Zenner, Misiek_90, Myuuks, Nacky, nexon_tkn, Nexter, Nidas, niwcio, palio45, Paul Andrew, Pavlak, pawell777, Pawlako, pekijwr, Peta, Picus, pioneek, PlayCue, PolP, ProDjKamilekUnw, PropeX, przemaslaw12, Pustack, Quash, Rafael B., Rafal8383, Rane, Rapidfire, ready alvaro 12, Robert Sand, RoodMaster, rooxu, Rought Cash, Rufles, SchizeQ, Sebcio, Sergio1, Si!mon, Sikorsky, Simon Gates, Skinek, skrappi, slawek3510i, smialy., SounD Wave, Speed Up, Sprite!, Stif, Sycixon, Syneg, T-M-S, T-Muss, Technics155, The Darkside DJ, Thomaszek, Toka, Tom Divine, Tom__Crunk, tractorist, tranceye, Tyran76, vih, vissinho, Vojak, Vortez, vtecpl, waldek1331, Witas, wojtas95, Wojtu333, WujekSamSwoj, Xahon, xkubus94, Xx..c1n..xX, Yakuza152, yhy6, yoseph, Zola1908, zolty, zuczek16, _SmoQ_
Twoja reklama w tym miejscu - już od 149 PLN rezerwuj termin, tel.669488725, gg:3576096.

4Clubbers Hit Mix Team presents