4CLUBBERS.PL - Zobacz Pojedynczy Post - Slowniczek Dj'a Pojecia i definicje
Zobacz Pojedynczy Post
Stary 11-11-2010, 09:50   #1
.KrzyHu.
..:: Klubowicz ::..
  
 
.KrzyHu.'s Avatar
 
Doł±czył/a: 05 Dec 2009
Miasto: Katowice
Postów: 1 505
Tematów: 208
Podziękowań: 1 759
THX'ów: 2 332
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 70 (+)
.KrzyHu. 70

Nagrody Użytkownika

Slowniczek Dj'a Pojecia i definicje

A CAPELLA - utwor skladajacy sie z samego wokalu, bez udzialu instrumentow akustycznych badz elektronicznych

ANTY SKATING - pokretlo w gramofonie sluzace do przeciwdzialania sile znoszacej ramie "do srodka" plyty

ASTS - (Anti Skipping Tone-arm System) A.S.T.S sklada sie z dwoch wynalazkow, krotkie / proste ramie i systemu balansu TH (Tracing Hold). Gdy plyta jest scratch`owana w przod i w tyl, sily wewnetrzna i zewnetrzna sa generowane przy kazdym ruchu. Jako rezultat glowica zaczyna sie trzasc powodujac przeskoki. System Krotkiego / prostego ramienia ASTS umieszcza igle w naturalnie zbalansowanym punkcie na plycie. Igla jest zawsze zbalansowana bez sily wewnetrznej czy zewnetrznej.

ASYMETRYCZNY EQUALIZER [Asymetric EQ] - Equalizer z roznymi wartosciami wyciszenia i podbicia danej czestotliwosci.

AUTO CUE - funkcja odtwarzacza. Powoduje pominiecie ciszy na poczatku utworu i automatyczne zaznaczenie miejsca w ktorej utwor osiagnie glosnosc -56dB

BEAT MIXING - technika polegajaca na uzywaniu suwaka pitch do wyrownania predkosci [tempa] dwoch utworow.

BELT DRIVE - naped talerza gramofonu poprzez pasek laczacy silnik z talerzem

BOOTH - dodatkowe wyjscie z mixera na glosniki w dj'ce. Pozwalaja dostosowac glosnosc sygnalu glosnikow w DJ'ce niezaleznie od glosnosci na sali.

BPM - (ang) "beats per minute", uderzenia na minute. Wartosc wyrazona liczba (dwu- lub trzycyfrowa) okreslajaca predkosc danego utworu).

CLIPPING - okreslenie znieksztalcenia dzwieku. Gdy sygnal osiaga najwyzsza wartosc z mozliwych pojawia sie znieksztalcenie. Nazwa wziela sie od wygladu fali np. na oscyloskopie, gdzie fala dzwiekowa wyglada jak obcieta nozyczkami

CROSSFADER – (potencjometr krzyzowy) glowny i najczesciej uzywany potencjometr w mikserze, sluzy do miksowania ze soba dzwiekow. Na skrajnych wychyleniach odtwarza tylko jedno zrodlo, a im blizej srodka tym bardziej slyszalne bedzie drugie zrodlo. Ustawienie suwaka po srodku powoduje ze dwa zrodla odtwarzane sa w tych samych proporcjach. Ze wzgledu na pelniona funkcje crossfader jest najczesciej psujacym sie elementem miksera. Wielu producentow przesciga sie w konstruowaniu coraz to lepszych crossfaderow. Ich zywotnosc podaje sie w liczbie cykli jakie moga bezawaryjne wykonac. Obecnie w zaleznosci od klasy crossa przedzial wynosi od 100 tysiecy do 4 milionow przebiegow.

CUE - (ang. wskazowka) podstawowy przycisk (obok Play/Pause) na kazdym dj'skim odtwarzaczu sluzy do 'zaznaczania' utworu tzn. klawiszami 'Search' lub , szukamy interesujacego nas fragmentu poczatkowego, naciskamy CUE i zostaje on zapamietany, teraz klawiszem Play starujemy, a naciskajac CUE powracamy do zaznaczonego miejsca.

CUT MIXING - szybkie przesuniecie crossfadera na drugi kanal. Z reguly robi sie to aby wyciac jakis kawalek nagrania lub zastapic go inym z drugiego zrodla dzwieku

DAT - [Digital Audio Tape] rodzaj nosnika megnetycznego zapisujacego dwie sciezi w postaci cyfrowej. Zapewnia wysoka jakosc dzwieku w kompaktowej formie malej kasety.

DECK - Gramofon

DIRECT DRIVE - naped talerza gramofonu bezposrednio z silnika

DJ - [Disc Joc***] Osoba stojaca za sprzetem dj'skim, operujaca nim i puszczajaca muzyke. Niektorzy dj'e robia proste przejscia gdy inny tworza pewnego rodzaju przedstawienie

DOLBY DIGITAL - cyfrowy system dzwieku dookolnego firmy Dolby Laboratories. System ten moze wykorzystywac od jednego do szesciu kanalow dzwieku.

EFEKTY - jaka sama nazwa efekty nakladane na dzwiek. Przykladowo:
- chorus (chorus) - dosyc trudny do opisania w dwoch zdaniach efekt. Jego dzialanie polega glownie na zmianie faz poszczegolnych skladowych sygnalu stereo. Dzieki temu mozna uzyskac wiele bardzo ciekawych efektow - poczynajac od uprzestrzneniania dzwieku do znaczacych znieksztalceń.
- echo, opoznienie (ech, delay) - chyba wiadomo o co chodzi. Po prostu dodajemy echo, badz opoznienie. W bardziej zaawansowanym trybie echo moze np. skakac z jednego do drugiego glosnika (pan delay
- filtracja (filter) - polega na odcinaniu, badz podbijaniu danych czestotliwosci, dlatego moga byc rozne typy filtracji. Ze wzgledu na obslugiwana czestotliwosc, tryb pracy, zbocze itd. Czesto filtracja polaczona jest z efektem dobroci inaczej rezonansu (resonance)
- flanger - znieksztalcenie przypominajace przelatujacy samolot (dlatego Pior nazwal je JET). Dzieki odpowiedniej modulacji daje bardzo ciekawe efekty..
- izolator (isolator) - prosty efekt, ktory podobnie jak equalizacja w mikserze wycina lub podbija czestotliwosci, jednak dziala w inny sposob niz filtracja.
- pitch shifter - ciekawy efekt polegajacy na zmianie wysokosci sygnalu audio bez zmiany jego predkosci.
- poglos (reverb) - efekt dzialajacy na zasadzie bardzo krotkich opoznień, ktore dzieki swoim algorytmom (trybom pracy) symuluja na ogol efekt roznych pomieszczeń - dzieki temu mozesz sluchajacych twojej muzyki przeniesc np. do wielkiej hali, katedry, czy innego pomieszczenia.
- przester (distorsion) - efekt wystepujacy podobnie jak wiekszosc innych w wielu kombinacjach i mutacjach. Jego glowna cecha jest przesterowywanie sygnalu audio, co w efekcie dodaje drapieznosci obrabianemu materialowi muzycznemu.
- sampler - nie jest to do końca efekt, gdyz zadaniem sampler jest nagranie do pamieci kawalka materialu muzycznego. Majac nagrany fragment mozemy go odtwarzac w kazdym momencie jak i zapetlic, aby byl odgrywany w kolko.
- slicer - efekt polegajacy na cieciu dzwieku (wstawianiu krotkich i szybkich wyciszeń). Cale skrzydla odkrywa przy synchronizacji z Beatem.
- vocoder - sluchajac utworu "Belive" Cher mozemy czesto uslyszec znieksztalcony glos wokalistki, to wlasnie zasluga vocodera.

EQUALIZACJA KANALOWA – umozliwia kontrole brzmienia kazdego zrodla dzwieku, najczesciej wystepuja tu dwa lub trzy kontrolery (dol, srodek, gora), tańsze miksery, oraz przeznaczone wylacznie do skreczu nie posiadaja kontroli srodka. Niektore modele mikserow posiadaja funkcje ‘’kill’’, a wiec kompletne wyciszanie brzmienia danego pasma

FADER - potencjometr suwakowy, sluzacy z reguly do regulacji glosnosci danego kanalu

FADER START - jedna z zalet tej funkcji jest mozliwosc przyporzadkowania do crossfader kilku kanalow jednoczesnie oraz rownoczesny start kilku urzadzeń podlaczonych do gniazd FADER START a takze wbudowanego sampler

FEEDBACK - [sprzezenie] jest to nagly ton tworzony np. przez zapetlenie sygnalu mikrofonu polozonego za blisko glosnika,

FREEFLOAT - specjalny stabilizator pod gramofon, minimalizujacy wplyw czynnikow zewnetrznych, ktore pogarszaja jakosc dzwiekow wydobywajacych sie spod igly. Dziala na zasadzie poduszki powietrznej minimalizujacej drgania powodowane przez duze natezenie dzwiekow o niskich czestotliwosciach i duzym natezeniu. W duzym stopniu wybacza bledy malo stabilnych stolow pod gramofony oraz zle skonstruowanych didzejek w klubach

GAIN - potencjometr (zwany rowniez TRIM - Pioneer), sluzacy do regulacji mocy danego kanalu

GRAMOFON - urzadzenie do odtwarzania plyt winylowych. Bez watpienia najwazniejszy atrybut D.J.'a na imprezie

HAMSTER SWITCH - przelacznik na mikserze pozwalajacy odwrocic kanaly na crossfaderze

HUM - jest to rodzaj zakloceń spowodowanych np. zlym uziemieniem odtwarzaczy. Cec***e sie niska czestotliwoscia 50-60 Hz. Popularne "buczenie".

Hz - [Herz] Jestnostka czestotliwosci. Jeden Herz to jedno zdazenie na sekunde. W przypadku dzwiekow jeden Herz to jeden okres fali dzwiekowej na sekunde. Spektrum dzwieku slyszalne dla czlowieka to okolo 20Hz do 20 kHz

INSTRUMENTAL - instrumentalna wersja utworu, bez udzialu wokalu

J ARM - rodzaj ramienia gramofonu ksztaltem przypominajacy litere "J", sa jeszcze ramiona o ksztalcie litery "S" i proste

JOG - pokretlo znajdujace sie w odtwarzaczach CD i nie tylko. Sluzy do przewijania utworu, precyzyjnego ustawiania punktu CUE z dokladnoscia do jednej ramki, do skreczu, w niektorych urzadzeniach,

*** LOCK - bardziej zaawansowana odmiana MASTER TEMPO. MASTER TEMPO trzyma wysokosc dzwieku taka, jak przy PITCHU ustawionym na 'zero' (w pozycji neutralnej). *** LOCK pozwala zablokowac wysokosc dzwieku przy innym wychyleniu PITCHA.

KILL - przycisk lub przelacznik, nacisniecie go powoduje odciecie danego pasma do jakiego jest przypisany

KONTROLA KRZYWEJ CIECIA CROSSFADERA – mozliwosc ustawiania w jaki sposob maja przenikac miedzy soba miksowane zrodla.

LICZNIK BPM - mierzy i podaje na wyswietlaczu tempo utworu, czyli wartosc BPM

LIVE ACT - koncert, wykonywany na imprezie przy uzyciu syntezatorow, gramofonow lub komputerow oraz wszelkich innych dostepnych srodkow produkujacych dzwieki.

LOOP - petla, uruchamiana przyciskami LOOP IN (poczatek petli) i LOOP OUT (koniec petli),

MASTER TEMPO - wymyslone przez Pioneer'a. Gdy bedziemy manipulowac suwakiem PITCH a bedziemy mieli wcisniety przycisk MASTER TEMPO, bedzie sie zmieniac predkosc utworu bez zmiany wysokosci tonacji

MIXER - urzadzenie sluzace laczeniu ze soba kilka zrodel dzwieku

MONO - zrodlo dzwieku bez zawartosci stereo. Kanal lewy i prawy maja te same wartosci dzwieku

NOISE - [halas] Generalnie sa to wszystkie niechanie dzwieki jakie otrzymujemu na glosnikach.

ON/OFF - wlaczenie/wylaczenie

OUTPUT - (wyjscia dzwieku) w dobrym mikserze powinny byc dwa : na wzmacniacz i na odsluch (standard gniazd: CHINCHE)

PAN - [Panoramic, Panorama] Kontrola ilosci dzwieku odpowiedznio na lewym i prawym kanale.

PITCH - najczesciej w postaci suwaka, sluzy do zmiany tempa, predkosci utworu ktory odtwarzamy

PITCH BEND - klawisze lub pokretlo dzieki ktoremu mozemy zmienic chwilowo predkosc utworu. Sluzy do wyrownywania czasu "uderzeń" w obu kawalkach, ktorych predkosc zostala juz wczesniej wyrownana przez pitch.

PLAY - (ang. "graj") sluzy do "puszczenia" plyty, np w gramofonach do rozruchu talerza z plyta

RELOOP - przycisk sluzacy do natychmiastowego odtworzenia nagrania od miejsca LOOP IN

RPM - (ang) "revolutions per minute", ilosc obrotow na minute, np. plyty winylowej, najczesciej plyty sa nagrywane z predkoscia 45 rpm i 33 1/3 rpm. Do wyboru predkosci odtwarzania plyty sluza przyciski umieszczone na obudowie gramofonu.

SCRATCHING (od ang. Scratch - "drapac") - technika wydobywania dzwieku za pomoca gramofonu i czarnej plyty polegajaca na dowolnym przesuwaniu igly wzdluz lub w poprzek plyty, co powoduje deformacje nagranego dzwieku.

SLIPMATA - Jest to filcowa lub neoprenowa podkladka, ktora naklada sie bezposrednio na talerz gramofonu (nie na gume, ktora nalezy zdjac). Na slipmate kladzie sie winyle – dzieki niej plyta dobrze slizga sie na talerzu i mniej go hamuje. Slipmaty sa niezbedne – bez nich plyty zniszczylyby sie praktycznie po pierwszym uzyciu!

SAMPLER – najczesciej kilku lub kilkunastosekundowa pamiec, sluzaca do zapisania probki dzwiekowej w postaci jingla lub kawalka utworu w celu pozniejszego odtworzenia.

STOP - sluzy do zatrzymania plyty, np w gramofonach do zatrzymania talerza z plyta

SYSTEM - Pod ta nazwa kryje sie system, ktory wraz z igla umozliwia odczyt zapisanych informacji z winylowych rowkow. W zaleznosci od zastosowań a takze wygladu wyrozniamy systemy :
- krotkie - ciezsze i brzydsze, aczkolwiek to kwestia gustu
- dlugie - lzejsze i ladniejsze, aczkolwiek...
- o szlifie eliptycznym – gorsze trzymanie sie sciezki, lepsza reprodukcja
- o szlifie sferycznym – lepsze trzymanie sie sciezki, gorsza reprodukcja

TALKOVER - funkcja miksera. Gdy mamy ja uruchomiana, wlaczymy mikrofon i zaczniemy do niego mowic, dzwiek z pozostalych kanalow zostanie odpowiednio wyciszony

UPFADER - potencjometr sluzacy do regulacji glosnosci danego kanalu.

WEJSCIE MIKROFONOWE – w zaleznosci od miksera jest traktowane jako osobny kanal i moze posiadac wlasna equalizacje lub mikrofon obslugiwany jest przez jeden z glownych kanalow miksera. Np. oznaczenie 2+1 mowi nam, iz mikser dysponuje 2 kanalami glownymi i jednym mikrofonowym.

WYJSCIE SLUCHAWKOWE – (oznaczane jako headphones) sekcja odsluchu na sluchawkach powinna posiadac dwa kontrolery : glosnosc i panorame miedzy dwoma zrodlami dzwieku.
.KrzyHu. jest offline  
.KrzyHu. dostał 47 podziękowań za ten post.
Twoja reklama w tym miejscu - już od 149 PLN rezerwuj termin, tel.669488725, gg:3576096.

4Clubbers Hit Mix Team presents