4CLUBBERS.PL - Zobacz Pojedynczy Post - Opis HOMEMASTERING by Man'Dee
Zobacz Pojedynczy Post
Stary 30-01-2010, 15:52   #1
Man'dee
..:: Klubowicz ::..
  
 
Man'dee's Avatar
 
Dołączył/a: 22 Jan 2008
Miasto: HOUSE STAGE
Postów: 582
Tematów: 65
Podziękowań: 699
THX'ów: 1 621
Wzmianek w postach: 0
Oznaczeń w tematach: 0
Plusów: 16 (+)
Man'dee 16
HOMEMASTERING by Man'Dee

Witojcie )


W innym temacie namęczyłem się troszke wypisując z moich doświadczeń oraz umiejętności nabytych przez ciężką kilkuletnią pracę, zasady najprostrzego homemasteringu .. czyli zabiegu po ( PO WYKONANIU DOBREGO MIXU) mającego na celu zwiększenie głośności naszego nagrania i nadaniu mu "tego czegoś".. Dlatego postanowiłem że, aby dotarł ten artykuł do większej grupy zainteresowanych osób umieszczę go również tutaj jako osobny temat... czujcie się również wolni jeśli chodzi o upominanie za popełnione błędy .. oraz chętnie odpowiem na wszelkie pytania.. ) buźka






Jest taka zasada.. ze to co chcesz poprawic podczas "masteringu" popraw w swoim "mixie" ..otoz powiem CI .. ze mastering swoja nazwe wzial stad.. ze wszystkie procesy z nim zwiazane robi sie na tzw"masterze" czyli sumie ) .
to co teraz napisze jest z mojej glowy .. nie z jakiejkolwiek tresci nalkowej .. tak na chlopski rozum .. dlatego jesli popelnie gdzies blad to przepraszam ..
podstawowe zabiegi masteringowe sa to ...

Kompresja ..
Equalizacja własnie te Trzy
Limiting

w dokladnie takiej kolejnosci .. juz tlumacze dlaczego .. i co za zadanie ma kazde z poszczegolnych procesow..

Kompresja <---- (moimi slowami)
Kompresuje sygnal nagrania zblizajac jego srednia wartosc do wartosci szczytowej... (ciezko mi to opisac moimi slowami )
A dzieje sie to tak .. ze .. ustawiamy parametr TRASHOLD.. na wartosc przy jakiej ma zaczac dzialac kompressor w wartosciach ujemnych a to dlatego ze wartosc szczytowa nie powinna przekraczac -0.30db (u mnie jest to zazwyczaj -4db)

Parametrem RATIO ustalamy poziom o jaki podnosimy wszystko co przekroczylo nasz próg (czyli np -4db Parametru TRASHOLD) np bedzie to RATIO 1.5 czyli wszystko co przekroczy -4db jest podnoszone o 1.5 db ...

no ale nie jest to takie proste .. gdyz przeskoki sygnalu bywaja rozne a nie chcemy zrobic z naszego kawalka jednostajnie grajacego buczenia..
od tego sa parametry ATTACK i RELASE .. jak sie domyslacie chodzi tu o to w jakim czasie nasz kompressor bedzie zaczynal prace i jak szybko go konczyl .. to juz ustawia sie wedle uznania .. z tym ze nie jest na poczatku latwe do wychwycenia szczegolnie kiedy nie ma sie monitorow... bo 10ms dla ucha sa nieslyszalne praktycznie .. ale mozg reaguje na to calkiem inaczej niz uszy.. do tego jeszcze mamy kolanko czyli KNEE .. jak łagodne ma byc obnizanie wartosci szczytowej i zwiekszanie sredniej ..

takie podstawowe ustawienie zeby nie bylo perfekcyjnie ale zeby nic nie popsuc .. ) jak dla mnie ..

TRASHOLD = -4db
Ratio = 1.5
Attack 10ms
relase 300ms
Kolanko soft... output -0.30db ..

Powinno nie byc najgorzej ..

EQUALIZING (korekcja) !!!

Dlaczego kompresor przed a nie korektorze?? .. pewnie zadacie sobie to pytanie ) ..
A odpowiedz naprawde prosta... jesli chcemy podniesc w naszym nagraniu troszke dołu góry czy czegokolwiek .. w stosunku do pierwotnego ksztaltu nagrania ... niestety Kompressor by nam to zniwelowal .. bo jak sie domyslacie.. to co my podnieslismy .. kompressor nam opusci .. ... dlatego daje sie KOREKTOR po KOMPRESORZE a nie na odwrot..

no i tutaj sa juz rozne zabiegi .. podam kilka przykladowych .. )

np próg 30hz ... nieslyszalny dla ucha... ale moze znacznie potegowac buczenie niskich tonow co nasz mozg moze odebrac jako (BLEEEEE) ..
dlatego zalecam ucinanie do 30hz pasma z dosc mocnym kolankiem ..

60-80 hz .. tutaj jest pasemko gdzie najbardziej slychac nasz "dolek" ten bardziej miekki .. jesli chcemy zeby mialo cieplego kopa nasze nagranie.. podniesmy nieco w tych okolicach ...
80-120 hz... -160 hz ... tutaj im wyzej tym wyzszy dolek .. czyli tluczenie typowe mocne "JEB*****" .... checie zeby ŁUPAŁO .. to podniescie tutaj ) ..

600hz .. w tych okolicach .. znajduja sie dziwne czestotliwosci ktore moga nam troszke zamulac mix.. spróbujcie troszke obnizyc ktores pasmo .. a mix bedzie bardziej wyrazisty ..

1200hz - 2000hz... na to pasmo mawia ze ucho najbardziej reaguje .. dlatego ja bym tutaj nie ruszal niczego .. bo kazda operacja moze miec negatywny wplyw na brzmienie ..

5000 -20 000 (22 000) hz .. to sa wysokie... dlatego dalem pasmo 20 000 a 22 000 w nawiazie gdyz Twoje ucho niesadze zeby slyszalo ponad 20 000 chyab nie ma zbyt wielu ludzi ktorzy je slysza..takze sciecie koncowki nie powinno zle wplynac na brzmienie .. a podniesienie tego pasma doda charakteru .. i tych cykan :D .. ktorych oczekujemy po dobrym naglosnieniu ..


LIMITING...
W zasadzie .... podobne dziala jak kompressor.. z tym ze nie przepuszcza nic ponad próg ustalony a podnosci wszystko o jakas wartosc..
np output -0.30db .. taki standard

a wszystko podnosi o próg TRASHOLD od 0 do -6db albo GAIN .. w wartosciach plusowych .. czyli od 0 do 6db

czyli :D .. OUTPUT -0.30 a GAING 4 lub trashhold -4.. to oznacza ze ..to co oscyluje w wartosciach miedz -X do -0.30 zostaje podnoszone o x do 4 DB ..

dzieki progowi jaki ustalimy -0.30 .. nie ma szans na jakikolwiek przester a kawalek jest max glosny .. zaleca sie tez nie przekraczanie wartosci podnoszenia o 6db .. bo robi sie PAPKO ROSPIERTOL ... ...

No mysle ze niektorym LAIKOM przysluzylem sie tym postem ..
__________________
Man'dee jest offline  
Man'dee dostał 70 podziękowań za ten post.
Twoja reklama w tym miejscu - już od 149 PLN rezerwuj termin, tel.669488725, gg:3576096.

4Clubbers Hit Mix Team presents